10-talet: år 2011, grupp 4 (deadline 3 mars) - Lek & rösta
Veckla ihop
10-talet: år 2011, grupp 4 (deadline 3 mars)
Fredzon_M  21:51 12/2 | Stäng | Nästa nya
Filmerna i gruppomgången för 2011 har fördelats i grupper efter antal betyg på filmtipset. Ju högre gruppnummer desto färre betyg. I grupp 1 ingår de filmer med flest betyg och i grupp 8 ingår de filmer med lägst antal betyg. Däremellan är det en fallande skala. För diskussion kring detta se tävlingens diskussionstråd.

Följande filmer ingår i grupp 4:
Restless

10-talet: år 2011 grupp 4

Rösta genom att rangordna de filmer du sett från bäst till sämst. De på övre halvan får stegrande pluspoäng och de på undre halvan stegrande minuspoäng räknat från mitten enligt följande exempel:

Om du har sett alla 8 filmer i gruppen delas poängen ut enligt följande:
film fem -1p
film sex -2p
film sju -3p
film åtta -4p

Om du har sett ett ojämnt antal filmer får mittenfilmen noll poäng. Har du t.ex. sett fem filmer blir det +2p till första filmen, +1p till andra filmen, 0p till tredje filmen, -1p till fjärde filmen och -2p till femte filmen. Är du osäker på hur det funkar kan du bara rangordna de filmer du sett utan att sätta ut poäng.

De fyra filmer med högst poäng går vidare till nästa omgång. En film måste få minst två röster för att kunna gå vidare.

Om två eller flera filmer får samma poäng vid strecket så går i första hand den film med flest röster vidare, i andra hand den film med flest plusröster, i tredje hand den film som fått högst poäng i en enskild röst. Om det fortfarande inte går att skilja filmerna åt så lottas vilken film som går vidare.

Deadline för att lägga sin röst i gruppomgången är 3 mars 23:59.

goeran  22:41 12/2 | Stäng | Nästa nya

0p At night I fly
-1p Elena
-2p Alper
Polis 3p
Den här känns väldigt fransk, på ett genuint sätt. Ljus och glädje blandat med djup tragedi och svärta i en blandning hela tiden så känslorna knappt hänger med. Jag gillar allt, tempo, dialog, skådespelet, miljöerna, skratten och gråten. Över sex år sedan jag såg denna, kommer se om den snart hoppas jag.

Turinhästen 2p
Jag var helt hypnotiserad från början till slut. Musiken, stämningen, hopplösheten, misären. Så vacker, nästan varje bildruta är ett konstverk.

Mildred Pierce 1p
Mycket Kate Winslets film. Hon är alltid bra, men här är hon bättre än något annat där jag sett henne (möjligen undantaget Extras). Karaktärernas långsamma utveckling gör sig bra i formatet.

At Night I Fly -1p
Fascinerande och viktig. Har inte mycket mer att säga, inget varken positivt eller negativt som sticker ut.

Happy End -2p
Vet inte om jag omedvetet jämför med Om jag vänder mig om som jag älskar. Men detta engagerande mig inte alls. Ann Petrén är bra, i övrigt ingen som övertygar.

Restless -3p
Stor, stor besvikelse. Allt jag tidigare sett av van Sant är bra, detta känns inte det minsta som en van Sant-film. Tillgjorda karaktärer, repliker jag inte kan föreställa mig att någon skulle säga i verkligheten och något försök till melankolisk deppstämning som inte alls lyckas. Det mest fascinerande med filmen är att den verkar ha en målgrupp. Det är med skräckblandat förtjusning jag funderar på vilka de är, jag tror jag är dem på spåren.
Turinhästen +2p
Polis +2p
Alper +1p
Elena -1p
Turinhästen -2p

Svårt att rangordna här förutom första plats. Kompade Alper och Elena och även om jag gillade båda är det respektive regissörs svagaste filmer av de jag sett. Men Lanthimos och Zvjagintsev har en ruskigt stark räcka filmer under 10-talet. Helt klart två av de främsta detta decenniet.
Ställning
at night i fly +2p
turinhästen +1p
elena -1p
polis -2p

vann faktiskt biobiljetter till at night i fly här på filmtipset på den tiden då det fortfarande fanns ambitioner för sajten. och jag tror inte bara att det var gratis är gott-känslan som gjorde att den verkligen drabbade mig. finns flera scener som jag fortfarande tänker på titt som tätt, och den är en av mina främsta "den här tror jag du skulle gilla"-filmer när jag försöker komma på tips till mindre nördiga vänner.

riktigt bra filmer i övrigt också. vill egentligen inte ge minuspoäng till någon av dem.
Polis +1
At Night I Fly -1

Sällan en film lyckas få mig både att gråta och skratta, men det gjorde Polis (en scen var, förmodligen de uppenbara). Den sista kvarten eller däromkring drog ner den något.
Slutställning
Fredzon_M  21:38 4/3 | Stäng | Visa arv |