10-talet: år 2011, grupp 5 (deadline 3 mars) - Lek & rösta
Veckla ihop
10-talet: år 2011, grupp 5 (deadline 3 mars)
Fredzon_M  21:52 12/2 | Stäng | Nästa nya
Filmerna i gruppomgången för 2011 har fördelats i grupper efter antal betyg på filmtipset. Ju högre gruppnummer desto färre betyg. I grupp 1 ingår de filmer med flest betyg och i grupp 8 ingår de filmer med lägst antal betyg. Däremellan är det en fallande skala. För diskussion kring detta se tävlingens diskussionstråd.

Följande filmer ingår i grupp 5:

All Watched Over by Machines of Loving Grace

10-talet: år 2011 grupp 5

Rösta genom att rangordna de filmer du sett från bäst till sämst. De på övre halvan får stegrande pluspoäng och de på undre halvan stegrande minuspoäng räknat från mitten enligt följande exempel:

Om du har sett alla 8 filmer i gruppen delas poängen ut enligt följande:
film fem -1p
film sex -2p
film sju -3p
film åtta -4p

Om du har sett ett ojämnt antal filmer får mittenfilmen noll poäng. Har du t.ex. sett fem filmer blir det +2p till första filmen, +1p till andra filmen, 0p till tredje filmen, -1p till fjärde filmen och -2p till femte filmen. Är du osäker på hur det funkar kan du bara rangordna de filmer du sett utan att sätta ut poäng.

De fyra filmer med högst poäng går vidare till nästa omgång. En film måste få minst två röster för att kunna gå vidare.

Om två eller flera filmer får samma poäng vid strecket så går i första hand den film med flest röster vidare, i andra hand den film med flest plusröster, i tredje hand den film som fått högst poäng i en enskild röst. Om det fortfarande inte går att skilja filmerna åt så lottas vilken film som går vidare.

Deadline för att lägga sin röst i gruppomgången är 3 mars 23:59.

goeran  22:44 12/2 | Stäng | Nästa nya
1. Ministern 2p
2. Once Upon a Time in Anatolia 1p
3. This is Not a film - 1p
4. Faust - 2p
Tycker det var svårt att rangordna Faust, This is not a film och Anatolia. Gillar de ungefär lika men på helt olika sätt.

Faust 2p

Ministern +4p
Faust +3p
This Is Not a Film -3p
All Watched Over by Machines of Loving Grace -4p
Revolt +1p (bara en röst)
I Wish -1p (bara en röst)
Fotnot -4p (bara en röst)
2p This is not a film
1p Ministern
0p Faust
-1p Fotnot
-2p Revolt
this is not a film +1p
revolt -1p

hyser fortfarande någon form av förhoppning om att hinna kompa en film till imorgon, men det blir inte i den här gruppen pga filmernas längd. skönt att anatolia ser ut att gå vidare iaf, för den är ju med på att göra-listan.
Faust -1p
Once Upon a Time in Anatolia +2p
Faust -1p
All Watched Over by Machines of Loving Grace -2p

Riktigt stark grupp. Alla fyra filmer har jag fyra på. Hade gärna sett Ministern och I Wish också.
Kompade This is not a film. Superbra.

Ställning
Revolt -4p
Fotnot -6p
All Watched Over by Machines of Loving Grace -6p
This Is Not a Film +1p
Genomgående intressant och välgjort. Unik film på många sätt.

I Wish 0p
Koreeda är väldigt stabil.

Once Upon a Time in Anatolia -1p
Snygg och bra, men jag kunde i se den i en sammanhängande visning vilket nog förstörde lite. Tappade lite tråden ibland. Hoppas den går vidare trots mitt minus här. Tre stabila filmer i denna grupp.
Slutställning
Fredzon_M  21:41 4/3 | Stäng | Visa arv |