10-talet: år 2011, grupp 7 (deadline 3 mars) - Lek & rösta
Veckla ihop
10-talet: år 2011, grupp 7 (deadline 3 mars)
Fredzon_M  12/2 2019 | Stäng | Nästa nya
Filmerna i gruppomgången för 2011 har fördelats i grupper efter antal betyg på filmtipset. Ju högre gruppnummer desto färre betyg. I grupp 1 ingår de filmer med flest betyg och i grupp 8 ingår de filmer med lägst antal betyg. Däremellan är det en fallande skala. För diskussion kring detta se tävlingens diskussionstråd.

Följande filmer ingår i grupp 7:

10-talet: år 2011 grupp 7

Rösta genom att rangordna de filmer du sett från bäst till sämst. De på övre halvan får stegrande pluspoäng och de på undre halvan stegrande minuspoäng räknat från mitten enligt följande exempel:

Om du har sett alla 8 filmer i gruppen delas poängen ut enligt följande:
film fem -1p
film sex -2p
film sju -3p
film åtta -4p

Om du har sett ett ojämnt antal filmer får mittenfilmen noll poäng. Har du t.ex. sett fem filmer blir det +2p till första filmen, +1p till andra filmen, 0p till tredje filmen, -1p till fjärde filmen och -2p till femte filmen. Är du osäker på hur det funkar kan du bara rangordna de filmer du sett utan att sätta ut poäng.

De fyra filmer med högst poäng går vidare till nästa omgång. En film måste få minst två röster för att kunna gå vidare.

Om två eller flera filmer får samma poäng vid strecket så går i första hand den film med flest röster vidare, i andra hand den film med flest plusröster, i tredje hand den film som fått högst poäng i en enskild röst. Om det fortfarande inte går att skilja filmerna åt så lottas vilken film som går vidare.

Deadline för att lägga sin röst i gruppomgången är 3 mars 23:59.
American Colour +3p
Artificial Paradises -2p
Girl Walk: All Day -3p

girl walk: all day +1p
artificial paradises -1p

det tar förstås emot att rösta ner min blivande flickvän luisa pardo. men girl walk, vilket lyckopiller! hade nog iofs kunnat avfärda den som hippieskräp en annan dag, men den dagen var inte idag.
Kul att någon gillade Girl Walk! Den går verkligen rakt in i kroppen.
Gillar alla filmerna mycket. Synd att någon av de ska behöva åka ut.

Small Roads +2p
Girl Walk: All Day +1p
American Colour 0p
Century of Birthing -1p
Louyre: This Our Still Life -2p
Still Life 1p
Otroligt jobbig stämning i den här filmen. Snygg och välspelad. Filmen styrka är även filmens svaghet. Ju mer nattsvart, vidrig och motbjudande storyn är ju högre krav ställer jag på att detta är en viktig del för att berätta det som ska berättas. Jag tycker det görs bra ändå.

Girl Walk: All Day -1p
Vissa scener är häftiga, hade man gjort en best of och klippt ner denna till 10-15 hade den blivit helt ok. Men efter över en timme är jag så enormt uttråkad. Om jag som total lekman när det gäller dans och helt oefterfrågat ge mig på att recensera deras dansskills så tycker jag de känns som glada amatörer och inte alls något i klass att visa upp för någon annan än de närmast sörjande. Men visst visar de prov på både glädje och vilja, det måste man ge dem. Musiken gör inget bättre, misshandlade klassiker är inte min grej.
Artificial Paradises 1p
Girl Walk: All Day -1p

Lite trist att min och superjudgens röst gör +-noll. Funderade på att se Still Life, men vet inte om jag orkar med en sådan film just idag. Nå, AP var 2011:s andra drogfilm som jag sett, även denna bra fast utan att vara så märkvärdig.
Girl Walk då? Håller med både simonm och kommentaren på filmsidan. Att det ändå lyckades bli en i viss mån acceptabel film med detta originella och oroväckande upplägg, gör att jag ger en välvillig stark tvåa, men man tröttnade på dem alla tre efter en sekund. Kan tilläggas att jag valde att se filmen utan ljud (med några korta påslag av ljudet då och då) eftersom den blev bättre då.
Girl Walk: All Day +2p
Crazy Horse +1p
Small Roads -1p
American Colour -2p

Alla utan Lilla Prinsen och superjudgen är glädjehatande oduglingar som borde förvisas från den mänskliga gemenskapen. Förslagsvis till en vindpinad ö där ni i kan sitta och titta på slentrianmässiga experimentisar som American Colour. Ensam snubbe filmar övergivna byggnader och fladdrande gardiner i motljus på 16mm, har ni inte redan sett det hundra gånger tidigare? Att ni har mage att hata på Girl Walk: All Day. Tävlingens största skandal hittills :)

Uppskattade Bennings landskapsmåleri men tyckte den kunde koncentrerats till en timme genom att skära bort några av de tråkigare vägarna.
"Ensam snubbe filmar övergivna byggnader och fladdrande gardiner i motljus på 16mm, har ni inte redan sett det hundra gånger tidigare?"

Vissa saker får man aldrig nog av bara.

Fredzon_M  23:01 4/3 | Stäng | Nästa nya
hehe point taken.
Glädjeknarkande duglingar borde förvisas ett ett all inclusive-hotell i något semesterparadis och tvingas läsa Kay Pollaks Att välja glädje till de kan återberätta den ordagrannt :)

Wisemans tuttfilm låter spännande. Är det så han själv vill att den ska presenteras? Vågar man se den bland folk utan att misstänkas för gubbsjuka?

Fredzon_M  23:01 4/3 | Stäng | Nästa nya
Ouff, sannolikt ett något värre öde.

Just hur Wiseman rättfärdigar sin film är en av många intressanta frågor som dyker upp vid en titt. Det är ju en väldigt dubiös premiss att en typ 80-årig amerikan åker till Paris för att dokumentera en nakendansklubb. På ett sätt fungerar det ju som en reklamfilm för klubben ifråga och det kan man verkligen ifrågasätta, men å andra sidan är det samma typ av intressanta undersökning av institutioner som i Wisemans andra filmer - den här råkar bara dokumentera en form av sexindustri. Sen är ju ett av Wisemans intresseområden dans och nästan alla hans filmer utforskar kroppslighet på olika sätt. Det är i alla fall ett par av de argument jag själv använde för att rättfärdiga för min sambo att jag kollade på massa nakna damer medan jag sussade vårt lilla barn till sömns :)

simonm  23:17 4/3 | Stäng | Nästa nya
Får mig att tänka på denna:
Det är onaturligt att se en kvinna bar.
Det kan man bli förstörd av den saken är klar.
Hon skulle haft på sig något lätt och dansat klassisk rysk balett.
Då hade det varit konst och befrämjat vår kultur.
Det här är väl ingen konst censur, censur!

Kan störa mig lite på att det läggs så mycket fokus på sånt som mycket våld, mycket naket, för få kvinnor etc. Är det en bra film är det en bra film. Den blir ju bara sämre om man till exempel tar bort eller lägger till mer nakenscener än vad som behövs. Svårt att skildra livet på en nakendansklubb utan att visa nakna kroppar liksom.

Det var väl ingen direkt replik på det du skrev utan mer en reflektion.

Fredzon_M  17:23 9/3 | Stäng | Nästa nya
Strofen passar filmen riktigt bra (dansöserna tittar i ett segment just på blunders från rysk balett). Just frågan om den nakendans som bjuds på Crazy Horse är konst eller skamlöst utnyttjande av kvinnors kroppar för profit är väl den här filmens centrala konflikt. Jag konstaterar väl lite diplomatiskt att det är båda två. Jag skulle själv inte känna mig bekväm med att besöka ett liknande etablissemang i verkligheten, men genom att Wisemans film förflyttar det en abstraktionsnivå så känns det okej och rentav lite spännande - även om det på något plan känns lite hycklande från min sida.
Den var vad den var, den där filmen. Den utmärkande känslan var inte glädje utan naivitet skulle jag säga. Det fanns en hel del smärta i filmen också.

Fredzon_M  23:06 4/3 | Stäng | Nästa nya
Håller med. Fullkomligt gränslös naivitet. Och det var detta som väckte så mycket glädje i mig. Blev nostalgisk över ungdomens glädje och hur man själv hållt på. Jag förstår verkligen hur man kan hata filmen, men för mig gick den rakt in i själen.
"Wisemans tuttfilm var föga förvånande mycket roligare och estetiskt intagande än hans boxningsfilm."

Instämmer till fullo men så är jag varken politiskt korrekt eller pryd heller, föredrar att vila ögonen på vackra välskapta nakna kroppar framför fladdrande gardiner i motljus, om inte alla så i alla fall de flesta dagarna i veckan.
Inlägget är ändrat 11:20 5/3.
Historik
Göm historik
bland flera inlägg i den humoristiska fåran i tråden (inklusive något sådant som jag funderade på att posta men aldrig gjorde), är detta det överlägset roligaste.
Slutställning
Fredzon_M  21:47 4/3 | Stäng | Visa arv |