Hur förbereder ni er för en tid utan Filmtipset? - Om sajten
Veckla ihop
Hur förbereder ni er för en tid utan Filmtipset?
BarryHero  18:10 16/2 | Stäng | Nästa nya
Personligen är jag inte särskilt imponerad av Letterboxd som många föreslår som alternativ till Filmtipset.

Istället har jag exporterat alla mina betyg och filmkommentarer till Excel där jag kommer uppdatera mina betyg i samma takt som jag gör det på Filmtipset. Den dagen Filmtipset dör (vilket känns som att det kommer göra inom en överskådlig framtid med tanke på hur mycket buggar som uppstår där ingenting fixas) så har jag i alla fall mitt Excel-ark.

Hur förbereder ni inför en Filmtipset-lös framtid?

daniel77  18:53 16/2 | Stäng | Nästa nya
Jag har börjat vänja mig vid letterboxd, det är lite flashigt, men funkar fint med betygsättande och dagboksfunktion. Gillar också att det är en ordentlig app. Just nu kör jag den och ft samtidigt. Skulle aldrig palla att bara köra excel, så fruktansvärt osexigt program... ;)
Letterboxd är extremt ocharmigt och bara nåt man kör med i brist på annat, men iom att jag importerat betygen dit, så får det bli det. Känns inte som det finns nåt annat alternativ som är meningsfullt mkt bättre..

excelbackup givet oxå!

wasteoftime  22:56 16/2 | Stäng | Nästa nya
Fast Letterboxds-listfunktion är fanimej det bästa på många år.

zonk  23:47 16/2 | Stäng | Nästa nya
Jasså? Pratar vi om samma listor? Får man inte en racka bilder på filmaffischer och noll indikation på vad man sett och inte sett förrän man börjar klicka på enskilda filmer?

wasteoftime  00:47 17/2 | Stäng | Nästa nya
Inte när man skapar egna listor? Jag använder inte andras listor, men skapar massvis med listor för eget bruk. Att man kan skriva en kommentar i listan är guld. Och det är enkelt att bara dra och släppa för att flytta, vilket man kan här med, för all del. Men just att man kan sätta en liten notering, är guld, när man ska ranka mycket film!

zonk  09:54 17/2 | Stäng | Nästa nya
All right, får testa att återskapa body horror-listan eller nån annan, å se hur det funkar! Låter ju faktiskt riktigt lovande!

Luca Canali  11:11 17/2 | Stäng | Nästa nya
du kan filtrera dina och andras listor i det oändliga.
eller för den delen en persons alla sedda filmer.

jag kan gå in på alla dina sedda filmer sen filtrera ut det som intresserar mig. idag vill jag bara kolla upp dina sedda actionfilmer från 80-talet som jag inte sett (62st). sedan sorterar jag dem efter ditt betyg och inser att jag bör lägga till:
dominion tank police-dreadnaught-macho man-the seventh curse och remo williams:the adventure begins till min watchlist :)

om du stör dig på storleken på filmaffischerna så går även det att ändra till att se mindre poster och få med filmkommentar och betyg istället.
gäller dock bara i listor.

zonk  13:56 17/2 | Stäng | Nästa nya
Det där låter ju ruskigt soft! Impad!

& Ja jag kan varmt rekommendera både Remo och Macho Man!
Använder man datormus räcker det med att peka på filmerna. Det går även att sortera ut sedda/osedda, precis som på Filmtipset. Men jag håller med om att det inte är lika lättöverskådligt.
i desktopversionen (kanske också i appen, vet ej på rak arm) kan man klicka på ett öga som gör att de man har betygsatt/sett tonas ut. sedan tycker jag "list view" är bättre än "grid view" (som är default) men det är ju inte alls lika överskådligt som på filmtipset.
Du kan välja så att postern får en liten skugga över sig för att markera att du sett den genom inställningar på din sida.

zonk  00:50 18/2 | Stäng | Nästa nya
Ah, smart! Får kolla in
Jag importerade alla mina betyg till Letterboxd men är långt ifrån imponerad över resultatet. Det har satts massa betyg på filmer jag aldrig har sett.
Inlägget är ändrat 10:39 17/2.

KyLLo  11:20 17/2 | Stäng | Nästa nya
Jag har för mig att en del som konverterade betygen på annat sätt än med Google Docs råkade ut för det. Någon misstänkte att det berodde på att en nolla i IMDb-numret föll bort (datorer och nollor igen), och att Letterboxd då ersatte den med en slumpmässig siffra, vilket resulterade i en helt annan film.
Det är värt att dubbelkolla resultatet, och att testa några olika metoder.. det var rätt bökigt, tyvärr. Men finns bra trådar på ämnet här på forumet.
Funkade superkasst att importera när jag tog med imdb-numret. Då blev var och varannan film helt random. Sen när jag tog enbart originaltitel, år, rating och datum så funkade det hyfsat. Fick gå in och ändra och ligga till de med èéåäö och en del asiatiska och ryska. Annars träffade den oftast rätt, men behövdes som sagt en del dubbelcheckande.

zonk  11:26 19/2 | Stäng | Nästa nya
Tror jag fick cirka 95-98% rätt när jag gjorde om enligt "akta nollorna"-metoden.
Det största problemet med Letterboxd är deras begränsade databas - inte minst med tanke på deras syn på vad som är porr.

zonk  09:13 18/2 | Stäng | Nästa nya
E det mkt Jess Franco som åker ut, eller?

Gordyal  14:43 18/2 | Stäng | Nästa nya
Jupp. Och Em(m)anuelle med mera... =(

zonk  21:15 18/2 | Stäng | Nästa nya
Asch, trist ju =/

Gordyal  22:20 18/2 | Stäng | Nästa nya
Verkligen skitsämst!
Skandal!

Fattas där många?

lite taskigt att peka finger på letterboxd.
visst letterboxd sorterar bort all porr men den som bestämmer vad som är porr eller ej är tmdb. så om du ber HerNenne här nedan riktigt snällt så kanske jesus och jeans porrigare alster plötsligt är dramakomedier igen.
Samma som jag gjort under ganska många år..

Papper och penna.
IMDB
Letterboxd
ICheckMovies

Jag har tyvärr preppat för den här dagen länge.
Sidor som jag ratat efter att ha testat dem:
Criticker
RateYourFilm (eller vad den hette, RateYourMusics filmdel..)
Och några svenska "kopior" på FT som inte alls håller måttet.

wasteoftime  11:30 18/2 | Stäng | Nästa nya
Testar nu themoviedb.org då de verkar ha en rätt okej sajt själva, dessutom. Där kan man enkelt importera sina betyg från IMDB iaf. Och interfejset är klart bättre där än på IMDB, det är i alla fall min åsikt.

Det borde också gå att importera sina FT-betyg, så länge man kan lite excel, verkar det som.
Inlägget är ändrat 11:34 18/2.

HerrNenne  22:14 19/2 | Stäng | Nästa nya
Om du trivs där, var inte rädd att sätta igång att lägga in lite info om filmer för att förbättra databasen om du hinner. Gör mycket exempelvis för alla användare på Letterboxd.
Jag själv sitter ibland timvis med det just nu med asiatisk film, men klart inte alla vill lägga sån tid på det. För mig som statistiknörd så kan jag dock inte låta bli.

KyLLo  22:39 19/2 | Stäng | Nästa nya
Jag har också lagt ned mycket tid på att komplettera och uppdatera databasen. Ju fler som hjälps åt, desto bättre.
Fint jobbat! Tummen upp för det!
Kör på Criticker nu
Helt överlägset!

zonk  09:55 17/2 | Stäng | Nästa nya
överlägset hurså? vad är USPen?

zappe  11:27 12/3 | Stäng | Nästa nya
Samma som Filmtipset en gång var.
Men större användarbas och även TV-serier och spel.
Finns det någon sida med vettig skådis/regissörsstatistik och har den i så fall också en vettig databas för någon som ser mycket svenskspråkig film?

wasteoftime  10:20 17/2 | Stäng | Nästa nya
Nje, inte vad jag hittat iaf :(
nej det är en svår kombo.
bra databas finns bara på imdb och tmdb och ingen av dem har bra skådis/regissörsstatistik .

jäkligt bra statistik, allt som filmtipset bjuder på + uppbruten ålder land kön statistik ala imdb, hittar du bara på Criticker.com men de bygger sin egen filmdatabas så finns många luckor i den jämfört med filmtipset (gäller då bara svensk film i övrigt är den helt jämförbar med ft´s)
Inlägget är ändrat 11:22 17/2.
Göm historik
Letterboxd har iaf gott om svenska långfilmer. Anledningen är väl att det är många svenskar där (och gamla filmtipsare). Om det är någon film som saknas kan man lägga in den själv via TMDb.

Gratisanvändare får ingen personstatistik i stil med den som finns via "Mina sidor" på Filmtipset. Däremot får man lite grafisk personlig statistik om man är betalande. Jag är gratisanvändare, så jag kan inte svara på exakt vilken statistik man får då.

Luca Canali  12:14 17/2 | Stäng | Nästa nya
total och per år statistik över genre /land / språk / nya filmer / rewatches/ rewieved

20 mest sedda regissörer / högst medelbetyg
20 " skådisar "
+ samma som ovan för medarbetare som producent,författare,klippare,fotograf,ljud, kostym o.s.v

en världskarta som visar vilka länder man sett film ifrån totalt och per år.

och man kan länka favoritlistor till presentationen.

KyLLo  12:23 17/2 | Stäng | Nästa nya
Tack för kompletteringen.
för ett år sedan kollade jag runt på olika filmsidor och kom då fram till att jag gillade letterboxd bäst så jag importerade alla betyg dit. sätter sedan dess betyg på båda sidor (ft direkt, letterboxd då och då). jag tycker att importen fungerade helt okej. det blev ju en del fel men det räknade jag med. problemet är ju inte letterboxd utan datan. jag håller med alla andra om att det inte finns bra överblicksvyer på letterboxd. det jag saknar främst är nog ändå ett forum.

jag ser väl inte överdrivet mycket svensk film men tycker ju ändå att det är tråkigt att gå till en databas där det finns mindre svenskt material (och från andra nordiska länder också antar jag). kommer nog också sakna att ha en svenskspråkig filmplattform generellt, alltså kommentarer och filmbeskrivningar och så.

nåja, tillbaka till förberedelser: har börjat exportera mina listor till letterboxd. jag försöker också komma på alla listor skapade av andra som jag vill ha kvar. de kommer jag nog nöja mig med att ha i excelark.
det är sen länge förberett och i ärlighetens namn redan genomfört.
kommer fortfarande regelbundet till filmtipset för att kolla in forumet, det är det enda jag kommer att sakna på allvar om sidan läggs ner helt.

men det krävs mer arbete för mig nu eftersom jag behöver lägga in betyg på fler ställen för att få ut det som jag tidigare hade samlat på ett ställe.

Luca Canali  12:02 17/2 | Stäng | Nästa nya
använder idag:

imdb för att ladda ner filmdata till excel och för att många andra sidor tillåter överföring av data från imdb. bästa filmdatabasen.
nackdelar: otillräcklig statistik, inget community, allmänt trist och oöverskådlig.

letterboxd: kul sida stor community lätt att hitta andra med liknande filmsmak. bra filtreringsmöjligheter. bra filmdatabas (tmdb)
nackdelar: kass statistik inget forum lite fb/twittervarning

criticker: grym statistikdel , total frihet med betygssystem, bra betygsprognoser, det bästa system jag sett när man vill kolla in andra användares filmsmak (snabbt och smidigt)
nackdelar: litet community, få som sett mer obskyra filmer.

icheckmovies: för att det är kul med listor och kompa film.
nackdelar: inga betyg, bara liststatistik (men den är mycket bra)

moviezine: svensk sida med ett forum och filmnyheter.
nackdelar: precis allting annat är skit såsom statistik databas och hur man skaffar sig folk att följa. man kan inte se vad andra har satt för betyg, man kan tamejfan inte ens ändra filmordningen i en redan gjord lista!!
Inlägget är ändrat 12:30 17/2.
Göm historik
Ja, forumet kommer jag sakna. Det är nåt speciellt... även om man blir förbannad på det ibland oxå. ;)
Har förresten funderat på en sak. Nu är det kanske otillåtet p g a att Adhype eller vad de kan heta nu har rättigheterna, men borde det inte gå att skapa något skript som kopierar hela filmtipsets databas med kommentarer, regissörer och allt? Tittar man på html-koden för en filmsida så finns ju allt där som textsträngar: utgivningsår, skådisar osv. Lite bökigt kanske men visst måste det gå att göra ett skript som arbetar sig igenom databasen från film 1 och framåt och bara lägger in all info i typ ett excelark, och sedan kan ju någon vid tillfälle använda detta för att upprätta ett nytt filmtipset.

Men som sagt, det kanske skulle finnas risk för vite och fängelse. Inte vet jag...

Snah  02:44 13/3 | Stäng | Nästa nya
Den tanken har jag också haft, men saknar kunskap för hur man gör. Serverutrymme har jag däremot.

I ett första skede tycker jag huvudsaken är att allt det enorma jobb som vi användare och skaparna lagt ner säkras för framtiden.
Har nu exporterat mina betyg till Letterboxd. Har börjat bekanta mig lite med sidan men har ingen bra överblick än. Databasen verkar ändå relativt bra, men väldigt trist att forum saknas.

Ni som kör på Letterboxd, vad har ni för användarnamn? Om nu FT slutar upp att fungera hade det varit en liten tröst att kunna fortsätta stalka ert filmtittande där istället. Kör själv på Fredzon.

wasteoftime  00:11 19/2 | Stäng | Nästa nya
Jag heter KekoJones på Letterboxd.
MyStapler

Jag gillar siten, riktigt bra när det gäller att göra listor. Hittar man väl några intressanta nog att följa så trillar tipsen in också även om den sociala delen är...sådär...känns väldigt mycket Twitter sett till hur många uttrycker sig men det är samtidigt väldigt lätt att ignorera också.

Bara en sån sak som att det går att markera när man sett om en film har gjort mig mer intresserad av att göra just det, hur trivialt det än låter.

HerrNenne  22:16 19/2 | Stäng | Nästa nya
Förstår helt den känslan med omtitt. Har själv funderat på om jag borde börja mäta det, men insett att ofta när jag ser om många filmer nu för tiden så går dom i bakgrunden eller så spolar jag förbi allt och ser bara ett par nyckelscener.
Men är nog en rolig funktion att ha med sig i framtiden, så egentligen borde man ju.. Hmm.. haha.
zonk där, liksom här!

Greystalker  17:59 19/2 | Stäng | Nästa nya
Har exporterat allt till excelark och skapat konto (Greystalker) på Letterboxd men filen härifrån är i fel format. Måste det konverteras på dator eller kan jag fixa det från mobilen? Kommer sakna "förmodat betyg" härifrån.
Inlägget är ändrat 18:10 19/2.

zonk  20:16 19/2 | Stäng | Nästa nya
Det finns nån tråd på forumet där det finns instruktioner... letar efter den men forumet samarbetar inte riktigt just nu, går rätt bra trögt. Man behöver nog använda google docs har jag för mig, för att se till att de inledande nollorna på IMDB-numret inte faller bort.. för om de gör det, blir det väldigt mkt fel.

Greystalker  20:51 19/2 | Stäng | Nästa nya
Den påtalar bara att jag har fel filformat för att kunna mata in. Kanske beror på min excelversion?

Fredzon_M  22:47 19/2 | Stäng | Nästa nya
Du behöver spara din excelfil som .csv
Jag använde open office men borde gå att göra från MS Office också.

Sen behöver du använda rubrikerna som letterboxd vill ha enligt schemat här:

Alltså Title på kolumn 1 i excel och alla filmtitlar under, Year i kolumn 2 med alla år under osv.

Körde själv Title, Rating, Year och WatchedDate. Funkade inte att bara köra den exporterade filen från filmtipset direkt. Jag skapade ett nytt dokument utifrån den datan (klipp och klistra) med Letterboxd rubriker.

Funkade inte heller alls bra att använda rubriken tmdbID som rubrik baserat på IMDB-nummer från filmtipsets exportfil. Funkade bättre att helt skita i det. Sen tog jag ca 500 filmer åt gången eftersom man behöver dubbelchecka uppladdningen. Så jag skapade sex separata .csv-filer utifrån den exporterade datan från FT.
Kan vara. Kolla här, det ska finnas nån man kan maila om det, nån glad frivillig:

tror annars den här tråden har bäst instruktioner
(jag själv gjorde det för ganska exakt ett år sen, så jag kommer inte ihåg några detaljer precis..)
Du behöver konvertera och spara i ett annat format. Här är en gammal hjälptråd.

Jag minns att jag använde Google Docs och följde beskrivningen till pricka. Jag har inte stött på några oväntade problem. Däremot verkar det vara ganska många av de som har experimenterat på egen hand eller missat någon punkt som råkat ut för missöden som att all info inte kommit med eller att felaktiga filmer lagts in. LB hade även någon maxgräns för hur många filmer man kunde importera åt gången. Har du många filmer kan du skapa flera filer och importera en åt gången. Jag körde 1000 filmer åt gången för enkelhetens skull.

Själv ser jag inte Letterboxd som en ersättare till Filmtipset, utan mer som ett komplement. Är man intresserad av uträknade personliga betyg, diskussionsforum eller en svensk filmsajt bör man se sig om efter en annan.
Inlägget är ändrat 23:16 19/2.

zonk  23:33 19/2 | Stäng | Nästa nya
Jag körde utan Google docs och fick typ 2-5% filmer som bara blev fel, fan vet varför, så jag hade nog oxå sagt att det är en bra punkt att följa..

KyLLo  23:50 19/2 | Stäng | Nästa nya
Ja, jag var tveksam till Google Docs i början. Hade inget Google-konto och är restriktiv med att registrera mig på olika ställen. Men jag skapade ett tillfälligt konto och med facit i hand är jag glad för det. Det största problemet för mig var istället det naturliga bortfallet, över 1000 filmer.

zonk  00:34 20/2 | Stäng | Nästa nya
Mmm min principfasthet gav mig nog en del extrajobb där. Blev dock bara av med 27 filmer. Kanske läge att kolla om några av dem blivit inlagda.

Greystalker  19:44 25/2 | Stäng | Nästa nya
Tack för hjälpen, orkar inte fixa just nu dock. Finns det någon sida som kan räkna ut förmodat betyg liksom FT?

zonk  20:20 25/2 | Stäng | Nästa nya
Inte vad jag vet! Har inte hört det lyftas, och har hört en del beklaganden över att just denna funktionalitet är svår att hitta annorstädes än filmtipset.
criticker.com har bra betygsprognoser.
min känsla är att jag får bättre prognoser från criticker än filmtipset
critickerprognosen är trevlig för man kan se exakt varför man fått den prognos man fått och t.o.m. kunna göra något åt det!
om jag ser att en viss användares betyg ofta snedvrider mina prognoser så kan jag blocka bort den användaren från mina beräknade betyg.

InzZzomnia  04:06 6/3 | Stäng | Nästa nya
Har efter lite meck lyckats importera mina betyg till criticker men måste man göra något mer för att få beräknade betyg?
Sidan får inte direkt jättehöga poäng i användarvänlighet och saker och ting är inte direkt självförklarande.
Vad jag får ut av forumet så verkan man va tvungen och bli medlem för att något som kallas TCI ska genereras så att något som heter PCI i sin tur kan generera betyg. Samtidigt skrivs det om "your top users" som ger sken av att man måste bli vän med folk för att kunna få betyg.
nej du ska inte behöva va betalande eller bli vän med andra för att få betygsprognoser (pci´er).
men som du skriver så krävs det tci´er (=your top users).

det är för längesen jag startade med criticker så jag minns inte om man fick vänta ett dygn eller så på att systemet skulle uppdateras med mina betyg för att sen kunna generera fram tci´er.
om du redan väntat längre än så är troligen något annat som är galet.

det enda tips jag kommer på är att om systemet inte hittar några tci´er alls så kan du sänka kravnivån på hur många filmer ni ska ha gemensamma.
-> you ->profile->update personal information -> en bit ner på sidan: films in common minimum.
jag har den på 950 filmer för min del (25%) vilket gett mig 380 tci´er.

dr_Robert  16:57 6/3 | Stäng | Nästa nya
Heter ni samma sak på Criticker? Det gör jag.
Det vore lite intressant att kunna jämföra hur tci vi är i de olika systemen.
nej på criticker körde jag vidare med mitt gamla ft nick, porzano

och vi hade för få gemensamma filmer så du kommer inte med bland mina tci´er
789 gemensamma, min gräns 950.
men omvänt kan det ju ev. fungera, men i så fall tror jag med mig en bit ner i listan :)

dr_Robert  22:27 6/3 | Stäng | Nästa nya
78% på Filmtipset blir TCI 26,48 (rank 382),
Skulle vara intressant att veta hur mycket 95% motsvarar...

Luca Canali  22:01 12/3 | Stäng | Nästa nya
blev tvungen att gräva lite själv, hittade några filmtipsare med konto på criticker:

TCI 18,20 *** C12H17N204P *** FT 74%
TCI 21,65 *** WillyV *** FT 78%
TCI 22,19 *** McFlew *** FT 80%
TCI 25,42 *** InzZzomnia *** FT 61%
TCI 26,48 *** dr_Robert *** FT 78%
TCI 32,88 *** howler19 *** FT 50%
TCI 35,86 *** jsa86_86 *** FT 72%

zappe inget TCI, för få gemensamma filmer.
OK, får se om det händer något lite senare då.
Känns som en rätt tungarbetad sida speciellt när ens inlägg i forumet modereras och inte publiceras så man kan få svar på frågor och inte ens ett PM om varför eller hänvisning till något ställe och läsa om det själv.
ja det lät omständigt.

jag vet att när jag började med criticker så fanns det en funktion som slumpade fram ett gäng tci´er(kanske 50st) och sen fanns det en knapp generera fler tci och när jag tryckt fram sådär 1000 tci så hade man skakat fram ett tillräckligt bra psi- underlag. men nu hittar jag inte den funktionen. misstänker att de gjort om systemet. eller bara jag som är blind....
Så många svar men inte en enda en som ens nämnt Trakt.tv. Har ni alla bara missat den eller testat och förkastat?

Visst de har ingen funktion för att räkna ut ett uppskattat betyg men om man bara vill hålla koll på sin samling, betyg och skriva kommentarer funkar det kanon. Plus att det bara är och importera filmer som inte finns på sidan.

Sen gjorde någon här ett script som importerar alla ens betyg här ifrån så övergången var enkel. När man väl fick fart på scriptet ;)
Borde bara va och söka här på Trakt för och hitta det.

wasteoftime  23:19 21/2 | Stäng | Nästa nya
Tror jag testat Trakt.tv och ratat den, av en eller annan anledning. Antagligen för att den inte ger mig något som de andra sajter jag använder inte redan har, gissar jag.
Vad är trackt.tvs coola grej, som gör det till nr 1 för dig, bättre än resten?

InzZzomnia  23:54 22/2 | Stäng | Nästa nya
Ingen aning för det är den första och enda jag testa och den fyllde mitt behov, förutom uträknade betyg då tyvärr.
Men jag kan hålla koll på vad jag sett och när, kommentarer till dem och vad jag har i min samling plus att det även funkar för TV-serier.
Sen skadar det inte att det finns plugin till Kodi där jag konsumerar all film och serier som gör allt lätthanterligt. Betygsättningen dyker upp på skärmen när filmen är slut och uppdatering av min samling sker automatiskt för att nämna några.
kollade in trakt.tv för något år sen och för mina behov så är den inte intressant.

men bra att du nämner den för som du säger, till betygsättning duger den gott. den använder sig liksom letterboxd också av tmdb-databasen.
trakt.tv är också den enda här nämnda sajten som har tv-serier och enskilda episoder och det är säkert något som lockar många.
så för netflixfolket och de som främst vill ha koll på det hetaste för dagen via mobilen så fyller den sin funktion.

för de av oss som vill ha statistik, filtrerbar databas, kunna hitta människor med likartat filmsmak, ett community o.s.v . så finns det bättre alternativ att välja på tycker jag.

InzZzomnia  23:45 22/2 | Stäng | Nästa nya
Har inte testat deras pro-variant men av det dom visar upp ser det ut som du kan få precis hur mycket statistik som helst och då finns det även forum.

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med "de som främst vill ha koll på det hetaste för dagen via mobilen", är sidan för modern? För även om den har det senaste så har den ju även smal och gammal film från stenåldern.

Luca Canali  18:25 23/2 | Stäng | Nästa nya
jag har inte heller kollat in deras pro-varianter och kommer aldrig att betala en sekin till en sajt som är förpackad som trakt.tv
dessutom tror jag inte att man får den typ av statistik som jag menar ens om man betalar de begärda 700kr/år, tyvärr...

det handlar om utseende och vad sajten vill förmedla, inte om filmerna som tas från den utmärkta externa filmdatabasen tmdb.

InzZzomnia  22:23 23/2 | Stäng | Nästa nya
Vad är det för medlemskap du hittat som kostar 700 spänn per år? Det enda jag hittar och som vad jag förstår ger dig allt kostar 280:- per år. Även det för mycket för min del för att det ska va intressant men rätt ska va rätt.
Med det kan du få statistik baserad på regissör, skådis, land, genre, land, år o.s.v. Vad är det för typ av statistik du vill ha som du menar inte finns på Trakt?

OK, om du inte gillar designen, den är ju trots allt från den här sidan 2010 jämfört med Filmtipset så är man van vid den kan kanske Trakt verka skrämmande ;) Är det det du menar med vad den vill förmedla?

Luca Canali  22:31 24/2 | Stäng | Nästa nya
vad jag försökte säga var att jag tror inte att man får den statistik jag är ute efter ens i det dyraste alternativet 60$/år.
statistiken jag vill ha:
jag vill kunna rangordna alla (inte en topp 20) regissörer/skådisar/manusförfattare efter snittbetyg/% sedda filmer/antal sedda/alfabetiskt.
Jag vill kunna bestämma hur många filmer jag ska ha sett av vederbörande för att ingå i listan, från 1 film och uppåt.
jag vill kunna filtrera fram enskilda länders filmarbetare.

Allt ovan har jag gratis på criticker.com.

både ja och nej.
jag erkänner gärna att jag alltid föredrar en ful filmsida med funktionalitet än en "snygg" ner-dummad mobilanpassad dito.
men nej letterboxd är mitt förstaval för dagen och den har en modern flashig design.

problemet jag har med trakt.tv är först det visuella, jätteblafforna till bilder som säkert ser helt okej ut i mobilen men för jävligt på en stor datorskärm.
det värsta är dock vad trakt.tv vill förmedla till mig: vad jag än klickar på på
sajten under huvudmenyn movies (trending/popular/watched/collected/anticipated och box office) så dyker samma trötta samling av rakt igenom amerikanska filmer (huvudsakligen från 2017-2019) upp på min skärm

och inget konstigt att just dessa filmer dyker upp. det är de populäraste filmerna som flest människor gillar. trakt.tv har gjort en riktig marknadsbedömning men det får ju mig, som inte tycker att de senaste amerikanska box office succéerna är så himla spännande, att vända mig till sajter som fokuserar mer utifrån individen.

på letterboxd möts jag först av vad mina vänner har sett de senaste timmarna, och det är gammal skräckfilm gammal giallo gammal sleaze etc. allt visat som superflashiga skitsnygga filmaffischer i alldeles lagom storlek
på mörk bakgrund helt gratis!

zonk  14:56 26/2 | Stäng | Nästa nya
Jag har för mig att import-funktionen var en stor selling point med Letterboxd för min del..
Vilket alternativ till Filmtipset har störst förväntad livslängd då? Om (när) filmtipset dör och jag har tvingats gå vidare vill jag ju att den satsningen ska vara långsiktig. Jag pallar fan inte ett till byte inom ett par år.. jag gillar inte förändring! Tyvärr är det väl imdb som borde vara mest pålitligt? Är inte alls förtjust i hur den sidan utvecklats men den känns pålitlig.

KyLLo  12:15 26/2 | Stäng | Nästa nya
Ja, förmodligen IMDb. En enorm databas, men riktigt gammalt gränssnitt och krångligt att uppdatera något. Men det går att göra listor där och de har lite personlig statistik. Annars är ett tips att du registrerar dig på flera. Det innebär visserligen lite mer jobb med att uppdatera betyg, men då har du backup.

kaustiksoda  17:56 26/2 | Stäng | Nästa nya
Jo, flera kan ju vara ett alternativ också.. men tvivlar på att jag skulle hålla upp det i längden men då får jag iaf reda på vilken jag gillar mest av de alternativ som finns.

KyLLo  19:05 26/2 | Stäng | Nästa nya
Ja, precis. Det är ju inte bindande. Efter det är det bara att du släpper taget om sådana som du inte orkar med.
Själv funderar jag mest på att bara sluta se på film när FT går ner. Ja, inte sluta helt, så klart, men sluta med det systematiska tittande som jag har ägnat mig åt sedan jag blev FT-medlem för snart 15 år sedan. Just nu har jag svårt att tänka mig en annan sajt som ger mig det FT har gett mig under alla år. Dessutom har jag lagt in 263 filmer i FT:s databas. Många av dem är väldigt obskyra och lär knappast finnas på så många andra sajter. Har jag lust att lägga in dem igen på en ny sajt? Knappast.

Nu hoppas jag mest att sajten överlever så länge att jag kan få fira 3000 satta betyg. Elva filmer kvar.
har snaran kring halsen
Tydligen så säljer gärna nuvarande ägare Filmtipset för 200.000 SEK om någon här har lite pengar till övers.

sennight  09:22 28/2 | Stäng | Nästa nya
haha, för mig är sidan visserligen värd mycket mer än så i emotionellt värde men så svinigt att vilja sälja sidan för ett sådant pris när de själva sagt att reklamintäkter minus kostnader är lika med noll.
Vart hittar du den här informationen? Klart intressant. Då är nog sajten död, för en sådan summa har jag svårt att se att någon skulle betala, speciellt med tanke på renoveringsbehoven på sajten.
Jäkligt synd på den fina databasen, om inte annat.
En på "rädda filmtipset"-facebooksidan som fått kontakt med någon av ägarna och det var priset de angav till henne. Börjats snacka om att starta upp ett kickstarterprojekt för att köpa loss sidan och göra den till en open source. Ägarna vägrar att fixa buggar etc eftersom de inte har råd att betala för en programmerare har de också informerat.

wasteoftime  21:43 28/2 | Stäng | Nästa nya
Man kunde ju tycka att de kanske kunde informera om det här, iaf… Jaja, tack för informationen iaf!

zonk  23:28 28/2 | Stäng | Nästa nya
Ha, ja de kunde ju evt ha skrivit nåt på forumet.. jösses.
På ämnet tycker jag att blint betala 200K till SESN, eller vad de nu heter nu för tiden (står ju fortfarande SESN här längst ner, så de får heta så) tycker jag känns absurt, utan att veta vad de har för siffror på sidan och vad de betalade. Jag tror absolut inte att de drar in några stora pengar på sajten i dess nuvarande läge, men mitt förtroende för dem sträcker sig inte direkt långt upp på fotsulan heller...
Tycker att de kan få 5 kronor i symbolik för att ge ifrån sig sidan och inte döda den helt som de håller på med. Redan försent men ändå.
Ytterligare en intressant dimension är ju att de erkänner i mailet att de inte tänker fixa något eller vidareutveckla, mem ändå har de den "disclaimern" i annonserna att alla intäkter går till sajtens vidareutveckling...

zonk  17:17 8/3 | Stäng | Nästa nya
Jo, satt just och tittade på den där disclaimern.. "Hela artikeln är en annons och går direkt till Filmtipsets vidareutveckling." Jo jag tackar jag, vilken vidareutveckling? Just snyggt...

En annan sak slog mig.. det känns som det var ganska genomtänkt, det där med att först annonsera ut att FT ska läggas ner, och sedan, efter ett litet tag, säga att man hittat nån som vill ta över. Så folk inte klagar utan ser det som bra...
Sen på bollen, vet.

Men vad i helvete! 200 000 kr är ju helt åt skogen. Aldrig att "vi" ska betala den summan. Vet någon hur långt diskussionerna kommit?
Håller som bäst på att lägga över hela min "katalog" med betyg och allt till Letterboxd då den verkar vettig. Kommer sakna alla roliga kommentarer här på ft inkl mina egna gamla naiva sådana, men sånt är livet.
Funderar på att kopiera []:s och []:s kommentarer och kanske några till, samt en massa gamla forumtrådar, och spara i ett worddokument som jag kan läsa när jag har tråkigt för att jag inte kan gå in på ft.

zonk  16:37 28/2 | Stäng | Nästa nya
Vi får hoppas nån som kan koda kan ta sig an att köra en scrape av sajten i värsta fall!

Precis vad jag efterfrågar!

Är säkert de som kan det bättre än mig, jag har bara en vag teoretisk idé om hur det skulle kunna gå till.

goeran  00:03 1/3 | Stäng | Visa arv |
Jag rekommenderar denna tråd på facebook