Filmgenrer - Filmsnack
Veckla ihop
Filmgenrer
Andra våningen  11:20 23/2 | Stäng | Nästa nya
Jag kollade för skojs skull upp vilka genrebeteckningar fyra olika streamingsajter (cineasterna, viddla, netflix, viaplay) använder sig av. Nu blev det ingen särskilt intressant observation, men eftersom jag lagt ner jobbet så får det bli en tråd ändå. Följande beteckningar fanns på alla ställen:

Action
Komedi
Romantik
Science Ficion/Sci-fi
Thriller

Skräck fanns överallt utom på viaplay, där det dock verkar kallas Rysare.

För övrigt fanns följande på tre sajter:

Dokumentär
Drama
Musik (bara en sajt använder "Musik/Musikal")

Hälften av sajterna separerar Barnfilm och Familjefilm medan två har det i gemensam kategori Barn & Familj.

Förövrigt förekommer följande genrer på två sajter:
Anime
Animerat (en sajt har varken anime eller animerat)
Fantasy
Western
Äventyr

Kommentarer? Det som överraskar mig mest är att Romantik verkar vara en etablerad genre.
Veckla ihop

KyLLo  15:07 23/2 | Stäng | Nästa nya
Att alla inte har drama, som nog är den vanligaste genren.
Drama är en spännande genre på så vis att den knappt säger nånting, mer än att det varken är action, kusligt eller komiskt etc etc. Eller är det underförstått att det ska vara en större verklighetskänsla än när det handlar om andra genrer?

KyLLo  22:52 23/2 | Stäng | Nästa nya
Drama är brett. Det kan vara alldagligt, det kan vara dramatiserat och det kan vara teatralt.
Mockbuster borde vara en genre för sig själv numera. Men den hör kanske inte hemma på streamingsajterna i din undersökning. Sådana filmer finns i överflöd på t.ex. Plejmo och SF Anytime.
Krig, Sport och Svensk film är andra genrebeteckningar som existerar där.
Kultfilm verkar också kunna vara en genre.
SFA har en massa "teman" varav ett är "Bechdeltestade filmer".

Andra våningen  21:44 23/2 | Stäng |
Krig och Sport förekom på någon av sajterna, liksom Queer och kanske någon mer.