10-talet: år 2011 final (deadline 18 mars) - Lek & rösta
Veckla ihop
10-talet: år 2011 final (deadline 18 mars)
Fredzon_M  18:40 12/3 | Stäng | Nästa nya
Följande filmer har tagit sig vidare till finalen för år 2011:

10-talet: år 2011 final

Rösta genom att rangordna de filmer du sett från bäst till sämst. De på övre halvan får stegrande pluspoäng och de på undre halvan stegrande minuspoäng räknat från mitten enligt följande exempel:

Om du t.ex. har sett 8 filmer delas poängen ut enligt följande:
film fem -1p
film sex -2p
film sju -3p
film åtta -4p

Om du har sett ett ojämnt antal filmer får mittenfilmen noll poäng. Har du t.ex. sett fem filmer blir det +2p till första filmen, +1p till andra filmen, 0p till tredje filmen, -1p till fjärde filmen och -2p till femte filmen.

Deadline för att lägga röst i finalen är 18 mars 23:59.

superjudgen  19:35 12/3 | Stäng | Nästa nya
nästan alla mina favoriter rök i semi. får hoppas att det finns nya att hitta bland de osedda här.
Polis 5p

It's the Earth Not the Moon -4p
Oslo 31 augusti -5p

Alla filmerna är bra och de tre översta har jag gett 4/5

American Colour

Hela tre utmärkande bra filmer och inga utmärkande dåliga.
Fladdrande gardiner utan tuttar placerade sist - annan plats
Aktuell ställning 2-2

Så var präktigheten ikapp och när alla klonerna med Turinhästen och The Day He Arrives bland topp två har röstat klart, även förbi.
Inlägget är ändrat 08:39 14/3.
Göm historik
Ingen dålig observation det där.
Ja, väldigt låg frekvens naket i denna final känns det som. Lite halvnaket i Oslo och har för mig det var lite i Polis också, är det allt?

3rd_man  18:01 13/3 | Stäng | Nästa nya
Med lejonparten av pryda smalfilmsvurmare bland deltagarna så kan du räkna med överlag lite naken hud även i kommande finaler.
I ministern kan man hitta lite naket redan i preludiet om man har bråttom.
vilken regissör ska man vända sig till om man vill ha både fladdrande gardiner och tuttar?

superjudgen  16:54 14/3 | Stäng | Nästa nya
gissar att svaret på denna fråga, som på de flesta andra, är jess franco.
Turinhästen +6p
Ministern -2p
Turinhästen -3p
Small Roads -4p
American Colour -5p

Hade egentligen föresatt mig att se alla finalfilmer men känner inte att jag kommer hinna med It's the Earth Not the Moon. Är inte tillräckligt pepp för att det ska kännas rimligt att göra den tidsprioriteringen kommande dagarna.
Oslo 31 augusti 2p
Small Roads -2p
It's the Earth Not the Moon -4p
Ministern -7p
American Colour -13p

Är lite förvånad över att Tinker gått så starkt i tävlingen. Sen känns det väl som att det givna förhandstipset Turinhästen kommer att ta en slutlig seger. Annars är nog Ministern den mest oväntade finalisten. Men den och It's the Earth Not the Moon tog sig kanske mest vidare pga att olika deltagarsegment inte var intresserade av att kompa respektive film.
1 Nader och Simin – en separation 2p
2 Oslo 31 augusti 1p
3 Polis -1p
4 The Day He Arrives -2p

Tre utmärkta filmer som jag sett i samband med tävlingen. Väldigt jämnt mellan mittenfilmerna. Bottenfilmen är den enda kompningen i 2011-tävlingen som jag fått lida mig igenom. Hade jag klickat mig in på regissören och sett att jag redan sett en film av honom, hade jag nog valt en annan film att kompa istället.
Ställning
nader och simin - en separation +1p
polis -1p
pojken med cykeln -2p
the day he arrives -3p

jämfört med 2010 är nog det här ett år där jag tycker att de kändare filmerna står sig bättre. en bra årgång för bredfilmsvurmare.
Oslo 31 Augusti
Nader och simin
Once upon a time in Anatolia
Tnker tailor
Pojken med cykeln

(Alla filmer av dom jag sett i final-fältet hamnade på betyg 3 eller bättre. Riktigt starkt år det här och väldigt givande att kompa.)
Tinker Tailor Soldier Spy 1p
Slutställning 2011
Fredzon_M  19:07 19/3 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
1. Turinhästen (+22p)

2. Tinker Tailor Soldier Spy (+5p)

3. Nader och Simin – en separation (+3p)

4. It's the Earth Not the Moon (+3p)

5. Pojken med cykeln (+2p)

6. The Day He Arrives (+2p)

7. Small Roads (+1p)

8. Once Upon a Time in Anatolia (0p)

9. Oslo 31 augusti (-2p)

10. Polis (-6p)

11. American Colour (-11p)

12. Ministern (-19p)

3rd_man  07:58 20/3 | Stäng | Nästa nya
Smalfilm som segrare, men till skillnad från 2010 så fick ju bredfilmen vara med i finalen den här gången.
Inlägget är ändrat 08:10 20/3.

simonm  10:34 20/3 | Stäng | Nästa nya
Nu tycker jag du är väl hård. Turinhästen har haft svensk distribution och gått på bio. Den recenserades i de flesta stora tidningarna och finns att se streamad. Med svensk text om man så vill. Dessutom har den ett par hundra betyg här. Sen att det är en film som nog inte tilltalar den breda publiken är en annan sak, men helt irrelevant i det här sammanhanget. Den tilltalade deltagarna.

Sen har vi bredfilm på plats två och tre dessutom, först på plats fyra finns något jag skulle kalla smalfilm. En film med över 7000 betyg på andraplats tror jag inte kommer hända igen. Och två med över 1000 betyg på topp tre.

3rd_man  10:41 20/3 | Stäng | Nästa nya
Om inte ens 1% (i det här fallet ca 0,3%) av filmtipsets användare (som i sig är överlag mer filmintresserade än gemene man) har sett filmen så kan man inte kalla den något annat än smalfilm. Ja och konstigt vore ju annars då lejonparten av deltagarna är smalfilmsvurmare.

Nej men på plats två.
Inlägget är ändrat 10:47 20/3.

Howler19  16:00 20/3 | Stäng | Nästa nya
Det är väl inget konstigt att det är lite smalare film som vinner den här tävlingen. Tävlingen gör ju inte anspråk på att objektivt utse 2010-talets bästa eller populäraste filmer, utan den gör anspråk på att utse de bästa filmerna enligt de av oss som röstar. Även om jag värderar film på ett annat sätt än majoriteten av tävlingens deltagare har jag inget problem med att filmer jag inte intresserar mig för vinner. Man får ta det för vad det är; en kul grej och en anledning att se några nya filmer.

3rd_man  16:20 20/3 | Stäng | Nästa nya
"Ja och konstigt vore ju annars då lejonparten av deltagarna är smalfilmsvurmare."

Så nej inte det minsta konstigt alls, och som jag redan har kommenterat skulle inte reglerna ändrats så skulle inga bredfilmer ta sig ens till final. Nu är det för tidigt att spika det (även om jag har mina aningar) men skulle samtliga år vinnas av smalfilm så kan dessvärre inte tävlingen som helhet få godkänt av mig, för lite mer variation än så (dvs någon alls) kan man allt kräva tycker jag.
Inlägget är ändrat 16:34 20/3.

Howler19  20:11 20/3 | Stäng |
Jag tycker inte att man ska kräva mer variation. Tävlingen representerar smaken hos de som deltar, och om deltagarna ska frångå sin filmsmak i strävan efter variation går tävlingen från att åtminstone representera deltagarnas smak till att inte representera något alls. Då blir det ju istället helt ointressant.