10-talet: år 2012 - nomineringstråd - Lek & rösta
10-talet: år 2012 - nomineringstråd
Fredzon_M  19:54 14/3 | Stäng | Nästa nya
Dags att utse vilka 64 filmer som ska vara med i 2012 års omgång.

Nomineringen för 2012 års omgång följer samma upplägg som för 2011. Se tråd här

Alla intresserade får nominera fyra filmer vardera.

Deadline för första nomineringsrundan är söndag 17 mars klockan 17:00

Om vi någon gång innan deadline når upp till 64 filmer avslutas nomineringen.

Om vi inte når upp till 64 filmer vid deadline följer en andra nomineringsrunda där en film i taget nomineras precis som förra omgången.

Alla filmer med utgivningsår 2012 är tillåtna att nominera. Det år som registrerats som utgivningsår på filmtipset gäller vid eventuella tveksamheter. Alla filmtyper som är godkända på filmtipset får nomineras. Det gäller alltså spelfilmer, dokumentärer, miniserier, kortfilm etc.

Startfältet kommer att samlas i detta paket:
Startfält 2012

Fredzon_M  17:37 15/3 | Stäng | Nästa nya
Den osedda jag är mest pepp på för 2012 är helt klart Tabu. Gött att klara av den redan i första nomineringen. Sen har jag länge varit väldigt nyfiken på Petzolds och Nina Hoss samarbeten utan att få tummen ur, så nu får det vara dags att sätta igång med Barbara.

Fredzon_M  17:43 15/3 | Stäng | Nästa nya
Får se om jag får tid över att kompa årets Diaz. Måste ju offra mig något av de kommande åren i alla fall. Får hoppas jag blir sjuk eller nåt så man får lite tid över för sextimmarsepos. Annars pepp på Hassel och folkets park.

moltenhorror  19:40 15/3 | Stäng | Nästa nya
Det här är det klart bästa året att göra en Diaz-kompning (och 2013 det sämsta), så det är nog klokt att inte skjuta upp det.
Såg Florentina i helgen. perfekt "hemma sjuk-film".
The End of Time
Here, Then
Reconversão
Viola

Väldigt många jag är sugen på från detta år, hoppas få nominera några till. Viola såg jag häromdagen och den var fantastisk. Tack Mothravka som introducerade mig till min nästa favoritregissör!
Inlägget är ändrat 18:59 16/3.

Fredzon_M  17:44 15/3 | Stäng | Nästa nya
Du eller någon annan får gärna lägga in Reconversao, pallar inte själv. The End of Time är jag mest pepp på av dina nomineringar.
Någon har visst lagt in Reconversão nu.

Fredzon_M  15:50 18/3 | Stäng | Nästa nya
Gött. Tillagd i paketet. Tack anonyme inläggare.
Inlägget är ändrat 15:50 18/3.

Fredzon_M  17:38 15/3 | Stäng | Nästa nya
Gött att du tog årets Sang-soo (nån måste ju) och fint med Cosmopolis, annars given nominering från min sida. Även väldigt sugen på Like Someone in Love.

Fredzon_M  21:52 21/3 | Stäng | Nästa nya
The Legend of Kaspar kan man verkligen skita i att kompa. Tror ingen deltagare kommer att ha nöje av den. Riktigt skräp.

superjudgen  22:35 21/3 | Stäng | Nästa nya
skriver upp den på studs! all pr är bra pr.
En bra film:
Foxfire

Den obligatoriska "årets bästa Hollywoodkomedi" som ingen kommer att se och alla som sett rankar lägst av filmerna (måste vara med i år igen för sakens skull)
The Five-Year Engagement

En film som jag tror att en del faktiskt skulle gilla men nästan alla har missat:
Vinterljuset

Och så en som verkar vara en sådan som man borde se? (Vet inget om "twisten"). Dessutom Ozon:
Bakom stängda dörrar

Fredzon_M  15:36 17/3 | Stäng | Nästa nya
Du har fel om årets bästa hollywoodkomedi, den kommer jag nominera senare (om det blir läge). Nu har jag i och för sig inte sett din nominering, så man vet aldrig. Lite tråkigt att komedier aldrig klarar sig särskilt väl i såna här omröstningar, det gör att det ofta känns lite bortkastat att nominera.
Spännande! Då blir det i alla fall en kamp om sistaplatsen. Är det kanske Du gör mig galen du syftar på? (Har ej sett den.)
Och nu var den hur som helst nominerad den med.
Nä inte den. Eftersom det ser ut bli en till nomineringsomgång om en halvtimme så får du hållas på halster till dess.
Har förövrigt tvåa på The five-year engagement. Men den är ändå bra i sin genre.
Hur kan man se Vinterljuset?
Nu har jag gått igenom alla googleträffar och jag måste ställa samma fråga.

Nomineringen borde nog strykas, tråkigt nog.

Fredzon_M  15:53 18/3 | Stäng | Nästa nya
Då stryks den från tävlingen. Har du en annan film du gärna vill nominera? Annars får moltenhorrors nominering som hamnade precis utanför komma med.
Det blir nog bra med ingenmansland.

Fredzon_M  19:11 19/3 | Stäng | Nästa nya
Då kör jag på den som sista film.
Life of Pi
Mud
The Place Beyond the Pines
Silver Linings Playbook (jag har varit medgörlig och använt svenska titlar men här drar jag gränsen)

Fredzon_M  15:40 17/3 | Stäng | Nästa nya
Hehe ja den översättningen är inte lite fördummande. Att det blev svenska titlar har mest att göra med att det automatiskt blir svenska titlar när man publicerar listor i trådar.

Howler19  17:45 17/3 | Stäng | Nästa nya
Ja, det är klart att det blir bäst så. Ville mest ta tillfället att göra ytterligare ett ställningstagande mot den här titeln :)
är väl romanen som ställer till det här, inte mycket till val för den som ska översätta filmtiteln. sen kan man ju fråga sig var romantiteln kommer ifrån, men i litteratur är det ju iaf legio att översätta titlar.

Howler19  12:55 18/3 | Stäng | Nästa nya
Absolut. Menade inte att det främst var filmtitelöversättarnas fel. Visst att det är mer legitimt att översätta titlar inom litteraturen, och jag förstår att just detta är en titel de inte kunde översätta ordagrant. Men något bättre kunde de gott kommit på.
"inte mycket till val för den som ska översätta filmtiteln"
Valet är väl att översätta med romantiteln eller inte översätta alls? Clockwork Orange heter En apelsin med urverk i sin översatta romantitel, men där har väl aldrig filmtiteln översatts?
Inlägget är ändrat 14:06 18/3.

superjudgen  14:53 18/3 | Stäng | Nästa nya
här blev jag nyfiken och fick googla lite, och det var som jag misstänkte: boken utkom på svenska efter att filmen gjordes (året efter faktiskt, så det kanske var filmens förtjänst att den blev översatt?). fast då blir det ju iofs märkligt åt andra hållet, men kan tänka mig att en boköversättning kanske tar mindre hänsyn till filmtitlar än tvärtom.

superjudgen  14:55 18/3 | Stäng | Nästa nya
eller hmm, enligt imdb hade filmen svensk premiär 26 april 1972, samma år som boken kom på svenska (hittar inget exakt datum för boksläppet nu, men går säkert att googla fram). då kan man ju tycka att någon form av samkörning hade varit på sin plats.

simonm  22:30 18/3 | Stäng | Nästa nya
Intressant. Kollade upp Varsel och den verkar ha getts ut på svenska 1980, dvs samma år som filmen The Shining. Men First Blood hade översatts till svenska som Tvekampen långt innan filmen kom, och vad jag kan hitta så är den enda svenska titeln just First Blood. Konstigt, jag har alltid tänkt på den som Rambo eller "Rambo ett".

Fredzon_M  16:39 17/3 | Stäng | Nästa nya
Dom över död man har jag helt missat. Peppig kombo med Troell och Segerstedt. Fint att du tog Amour och Pervert också.

simonm  18:37 17/3 | Stäng | Nästa nya
Perioden kring 2012 och strax efter är den där jag sett minst film i hela mitt vuxna liv troligtvis. Så det blev mest nominerat filmer som jag ändå tänkt se och ingen annan nominerat än. Men Dom över död man har jag sett, Pervert's är typ högst på ska-se-listan från 2012.
Några jag saknar som jag trodde skulle vara med:
- No av Larrain och Syster av Meier. Började se dem när de gick på TV men hann inte se klart.
- Post Tenebras Lux av Reygadas. Gillade Silent Light mycket så denna hade jag helt klart sett om den varit med.
- Första två filmerna i Seidls Paradis-trilogi. Förväntade mig att någon skulle nominera dem.

Några som var lite mindre förvånande:
- Frances Ha. Var det inte mycket snack om den?
- Angel's Share. Ingen Loach-fan som är med?
- To the Wonder. Eftersom inte The Tree of Life kom med 2011 kanske man borde kunnat gissa att Malick inte är så het här?
- Django Unchained. Hade nog blivit mer förvånad om någon nominerat den. Tarantino har känts rätt trött länge, så vi klarar oss nog utan den.

superjudgen  11:26 18/3 | Stäng | Nästa nya
typ samtliga du nämner i första stycket låg på min kortlista, så någon/några hade nog nominerats om jag hade varit med i matchen när andra nomineringsfasen drog igång.

simonm  12:48 18/3 | Stäng | Nästa nya
Men va fan! Hoppas du hade en jävligt bra ursäkt.
Det är min B-lista, jag hann precis nominera alla i min A-lista. Förra året hade jag sån tur att andra nominerade nästan hela min A-lista så jag kunde gå på B-listan.

Det finns såklart inget som hindrar mig att se dessa ändå och jag kommer troligen inte hinna se allt jag vill se som är med i tävlingen. Så jag borde inte gnälla, men ok jag gör det ändå.

superjudgen  14:48 18/3 | Stäng | Nästa nya
ja vafan, det är ju ändå måndag. gnäll på.
Post Tenebras Lux, No, Paradistrilogin och Angels Share hade jag missat i mitt privata paket med möjliga deltagare. Måste se till att göra en extra research-omgång inför kommande omgångar.

Frances Ha hade jag som möjlig nominering.

Är lite sugen på att kolla Malicks filmer från de senaste åren även om jag inte tror jag kommer gilla dem direkt. Hade gärna sett To the Wonder i denna omgång för att få en uppfattning. Tree of Life var väl annars största förvåningen att den inte kom med 2011, den och Pedro Almodóvars The skin I live in.

Syster tyckte jag inte var så jättebra. Helt okej Dardenne-diskbänk.
Nomineringsfas 2
Fredzon_M  17:05 17/3 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Vi har fått ihop 45 filmer och ska utöka den siffran med 19 filmer till 64 totalt.

En film åt gången nomineras. Efter att du nominerat en film måste du vänta tills tre andra personer nominerat en film för att på nytt få nominera en film. När vi nått upp till 19 ytterligare filmer avslutas nomineringen.

goeran  17:14 17/3 | Stäng | Nästa nya
raderad dubbelpost
Inlägget är ändrat 17:17 17/3.
raderad dubbelpost
Inlägget är ändrat 17:17 17/3.
Börjar andra nomineringsfasen med This is 40
Jo, detta är ännu en stark tvåa av typen som dominerat sedan andra halvan av 00-talet (som jag glömt betygsätta). Typexempel på "försöker för mycket". Hade lätt kunnat vara en trea om man skalat bort ett och annat.

Fredzon_M  17:22 18/3 | Stäng | Nästa nya
Hm, tyckte den var klart över snittet när jag såg den även om det bara är en "vanlig" hollywoodkomedi av en typ som det gjorts väldigt många av. Den är ju egentligen inget speciellt, men kom ihåg det som en ganska träffsäker tramskomedi som tar ett litet men inte obetydligt kliv ur manboy-fåran. Gillar oftast Judd Apatows filmer. De har ändå någon form av genuina känslor bland tramset - och inte bara fullständigt påklistrat i ett överflödigt försök till dramaturgisk kurva som det brukar vara i den här typen av filmer. Jag minns den inte jättebra ska sägas, men jag minns att jag verkligen gillade Leslie Mann i den här filmen.
Jo, jag är kluven, Nollor och nördar är det klart bästa Judd Apatow varit inblandad i och den är nästan motsatsen till trams, och visst finns det mer djup än i Adam Sandlerkomedier. Sedan är grejen att de där filmerna alltid är fullt acceptabel underhållning. Men det känns som om de blivit mer och mer desperata, mer och mer angelägna om att få in originella karaktärer, och det byggs upp en speciell Apatowlogik som jag inte är så sugen på att köpa. Hade det bara varit fokus på Paul Rudd och Leslie Mann så hade det varit mycket bättre.

Fredzon_M  17:22 17/3 | Stäng | Nästa nya
Gött att den fick vara med i år istället.
Pga seg jävla sida blev det dubbelpost. F'låt så mycket.
Inlägget är ändrat 18:13 17/3.

Fredzon_M  18:24 17/3 | Stäng | Nästa nya
Och där fick vi ihop 64 filmer. Hoppas att ha tid nog att sätta ihop grupper (efter betyg som tidigare) och posta dessa ikväll.
Neeej missade helt!

Fredzon_M  15:54 18/3 | Stäng | Nästa nya
Synd! Jag hör gärna vilka filmer du var sugen på att nominera som inte kom med
Dessa tre,
Southwest
Student (som du sett)
Jaurès

Två filmer jag sett som jag hade kunnat tänka mig att nominera är redan omnämnda To the Wonder (som är min Malickfavorit) och The Great Cinema Party av Raya Martin.

Fredzon_M  16:26 18/3 | Stäng | Nästa nya
Southwest och Jaurés verkar båda intressanta.

Lite kul att nästan alla åtta betygsättare på The Great Cinema Party är deltagare i den här tävlingen (och fint med en goeran-diss).

Nu tycker jag det är ännu mer synd att To the Wonder inte kom med. Är inte helt nöjd med mina nomineringar denna omgång.
Betygen att döma var den med all säkerhet med i någon filmtipset-tävling okt/nov 2015.

Du nominerade Berberian Sound Studio, en stark insats helt klart.

Fredzon_M  16:40 18/3 | Stäng | Nästa nya
Låter troligt.

Ja Berberian har jag verkligen velat se sedan den kom och ännu mer sedan jag såg Stricklands The Duke of Burgundy. Så just den nomineringen är jag nöjd med.
Inlägget är ändrat 16:41 18/3.
Göm historik
Vinterljuset verkar omöjlig att få tag i. Kanske borde någon annan film in istället. (Jag har ingen annan nominering.)
Äh. Sen.
Inlägget är ändrat 18:21 17/3.

Fredzon_M  19:18 19/3 | Stäng | Nästa nya
Den slinker med pga att Vinterljuset diskades.
Som lite siffernörd var jag tvungen att jämföra lite siffror, nu när det finns två jämförbara år. Fördelningen av filmer mellan smala och breda ser väldigt lik ut:
1000+ betyg - 21 (2011) mot 19 (2012)
100-999 betyg - 17 mot 17
0-99 betyg - 26 mot 28

Det är ju helt godtyckliga gränser och så likt att man kan betrakta det som ingen direkt skillnad. Personligen tycker jag mittengruppen brukar vara mest spännande så trist att den är minst, men man kan inte få allt.

Svensk film har ju varit en rätt sorglig historia sista tiden. Det mesta verkar vara Beck, Johan Falk, Maria Wern, Wallander och jag vet inte vad. Men det finns lite guldkorn, och jag tycker det är viktigt och spännande att följa med i vad som händer. Tyvärr tycker jag svenska filmer varit lite underrepresenterade:

5 (2011) mot 3 (2012)
Sen ytterligare två från Norden, som ändå får räknas till närområdet och till stor del samma kulturella sfär. Anmärkningsvärt är att alla, med undantag för Vidundret, varit storfilmer. De flesta med över tusen betyg och resten men i alla fall ett par hundra. Ni som gillar och nominerar lite mer smalare film, finns det inget bra från Sverige? Är vi så dåliga? Konstfilm, essäfilm, amatörfilm etc, är det tomt på talanger?

De jag själv hittar i de leden är mycket dokumentärer eller halvdokumentärer typ Alla är äldre än jag om Widerbergarna eller Pojktanten, som ändå har ett par hundra betyg. Sen har vi Eric M Nilsson-filmen I skuggan från 2011, men utöver det är jag är inte så bevandrad i de kretsarna. Är det lika illa i övriga Norden?

En grej jag gillar med tävlingen är att det är rätt få engelskspråkiga filmer. Jag får det inte ens till en tredjedel. Det är väl ändå det klart största språket, men jag tycker det räcker gott. Jämför man med TSPDT-listan, som jag använde som bas i 00-talettävlingen, så ligger det på typ 60-70% engelskspråkiga. På tok för mycket tycker jag, och känslan är att det blivit sämre på 10-talet. Kollade år 2000 för skoj skull och där är icke-engelskspråkiga fortfarande i majoritet.
Inlägget är ändrat 23:16 18/3.

Fredzon_M  19:24 19/3 | Stäng | Nästa nya
Härligt med lite statistik!

Om svenska filmkritiker är för snälla mot svensk film (enligt debattinlägg nyligen) så är nog filmtipsare i allmänhet lite för hårda mot svensk film. Utöver Östlund och Andersson är det inte mycket svenskt som vinner acceptans här känns det som. Hade gärna också sett mer svenskt kommande omgångar.

Nästa år blir det nog en svensk film nominerad från min sida (men det kommer vara sjukt hård konkurrens om nomineringarna 2013)
konstigt att inte superjudgen nominerat ninja thyberg.

superjudgen  22:06 20/3 | Stäng |
känns som att jag ganska aktivt har låtit bli att nominera filmer av regissörer som deltog i krt. dessutom har jag helt tappat kontakten med henne de senaste åren, så blir ingen gratis-pr från mig!

dock verkar det som att hennes debutlångfilm eventuellt får premiär i år, så kanske kommer en nominering när vi är framme vid 2019.