10-talet: år 2012, grupp 1 (deadline 8 april) - Lek & rösta
Veckla ihop
10-talet: år 2012, grupp 1 (deadline 8 april)
Fredzon_M  19:29 19/3 | Stäng | Nästa nya
I grupp 1 år 2012 ingår följande filmer:

10-talet: år 2012 grupp 1

Grupperna är ordnade efter antal betyg precis som gruppspelet 2011. Se diskussionstråd för ytterligare info.

Rösta genom att rangordna de filmer du sett från bäst till sämst. De på övre halvan får stegrande pluspoäng och de på undre halvan stegrande minuspoäng räknat från mitten enligt följande exempel:

Om du har sett alla 8 filmer i gruppen delas poängen ut enligt följande:
film fem -1p
film sex -2p
film sju -3p
film åtta -4p

Om du har sett ett ojämnt antal filmer får mittenfilmen noll poäng. Har du t.ex. sett fem filmer blir det +2p till första filmen, +1p till andra filmen, 0p till tredje filmen, -1p till fjärde filmen och -2p till femte filmen. Är du osäker på hur det funkar kan du bara rangordna de filmer du sett utan att sätta ut poäng.

De fyra filmer med högst poäng går vidare till nästa omgång. En film måste få minst två röster för att kunna gå vidare.

Om två eller flera filmer får samma poäng vid strecket så går i första hand den film med flest röster vidare, i andra hand den film med flest plusröster, i tredje hand den film som fått högst poäng i en enskild röst. Om det fortfarande inte går att skilja filmerna åt så lottas vilken film som går vidare.

Deadline för att lägga sin röst i gruppomgången är 8 april 23:59.

lucius  19:37 19/3 | Stäng | Nästa nya
Moonrise kingdom
Jakten
The place beyond the pines
Du gör mig galen
Searching for sugar man
Searching for Sugar Man +3p
Visst är den lite överskattad, men ändå klart mysig musikdokumentär med lite extra krydda.

Jakten +2p
Habilt drama, inte mycket mer än så.

Looper +1p
Var förut ett stort fan av tidsresefilmer, nu är jag rätt trött på temat. Den här blandade och gav minns jag det som. Helt ok men inte mer.

Moonrise Kingdom -1p
Tillsammans med Bottle Rocket och Isle of Dogs är det här den film av Wes Andersson jag gillar minst. Stort fan i övrigt av Wes även om man hunnit ledsna lite på honom. Lillgamla barn i överflöd här, hu!

The Place Beyond the Pines -2p
Spretigt och lite störigt drama som går fel. Regissör som tar på sig för stora skor.

Du gör mig galen! -3p
Tyckte American Hustle, Russells uppföljande film till den här med Lawrence och Cooper igen var riktigt underhållande och rivig. Denna tyckte jag mest var störig.

Inte sugen på de osedda Berättelsen om Pi eller Flight.

Känns som en extremt svag första grupp jämfört med förra året.

lucius  18:47 9/4 | Stäng | Nästa nya
Jag tycker hela 2012 kändes som ett ganska sömnigt film-år.

Fredzon_M  12:25 14/4 | Stäng | Nästa nya
Tycker ändå det känns hyfsat. Mycket bra dokumentärer, en del svaga kort från annars bra spelfilmsregissörer men också en del intressanta filmer från nya uppstickare.

Tycker det är intressant att ironin och satiren verkar ha dominerat under året. Spring Breakers, Holy Motors och Hassel går ju som tåget här. Alla genomironiska satiriska attacker på filmindustrin.

Även i andra filmer denna omgång tycker jag mig ana någon slags ironisk underton i filmformen eller till filmens subjekt såsom Bestiaire, Tabu och In Another Country.

lucius  11:26 15/4 | Stäng | Nästa nya
Det kan du nog ha rätt i. Har försökt få tag i Hassel (och många andra) men det känns som att det varit en extra svår-kompad omgång. Riktigt marig från grupp5 och uppåt.

Fredzon_M  21:00 15/4 | Stäng | Nästa nya
Hassel finns att streama på Triart.se. Såg den själv där. Om du vill få tag i nån annan av de mer obskyra så är det bara att hojta så kan säkert jag eller någon av lekens övriga deltagare hjälpa till.

lucius  16:26 16/4 | Stäng | Nästa nya
Snällt. Ja, det är ett fantastiskt community det här ändå får jag säga. Får nog lägga några tior på Hassel nu när han gått till final och allt
The Place Beyond the Pines 4p
Looper 0p
Searching for Sugar Man 0p
Berättelsen om Pi -1p
Flight -5p
Inlägget är ändrat 19:37 21/3.
Historik
Göm historik
Såg Jakten igår. Zentropa, såklart ni behövde producera den här.

Jag tycker filmen ändå säger något om 10-talet.

Moonrise Kingdom +2p
The Place Beyond the Pines +1p
Jakten -1p
Searching for Sugar Man -2p
Inlägget är ändrat 12:58 5/4.
Historik
Fredzon_M  17:25 6/4 | Stäng | Nästa nya
Jakten +5p
Moonrise Kingdom +4p
The Place Beyond the Pines +3p
Searching for Sugar Man 0p (flest röster av nollpoängarna)
Du gör mig galen! 0p
Berättelsen om Pi 0p
Flight -8p
Du gör mig galen!
Äsch, har inte hunnit se i närheten av alla filmer jag vill se. Och kommer ha väldigt begränsat med tid närmaste veckorna. Skit också.

Searching for Sugar Man 1p
En film mår sällan bra av en hype. Levde såklart inte upp till förväntningarna, men bra grävt och berättat.

Jakten 0p
Helt ok. Men efter Festen faller allt annat platt i jämförelse. Förväntade mig mer feel bad.

Moonrise Kingdom -1p
Samtidigt som jag gillar Wes Andersons unika stil känns hans filmer mer och mer ointressanta. Känns inte som han har så mycket mer att berätta. Han gör tappra försök att förnya sig men det blir inte så mycket substans.
Jakten 3p
Du gör mig galen! 2p
Flight 1p
Looper -1p
Berättelsen om Pi -2p
The Place Beyond the Pines -3p
Moonrise Kingdom

Inga topp 1000 eller topp 10000, som sagt perspektiv var det.
Fredzon_M  17:39 8/4 | Stäng | Nästa nya
Jakten +15p