dagens låt 2.0 - Allmänt
dagens låt 2.0
sennight  20/3 2019 | Stäng | Nästa nya
det måste ju till filmtipsets slut finnas en tråd där man kan berätta om vilken låt som är allra bäst just idag.

till minne av dagens låt. r.i.p.

sennight  20/3 2019 | Stäng | Nästa nya
i don't mind failing in this world
don't mind wearing the ragged britches
'cause those who succeed are the sons of bitches
i don't mind failing in this world
moses williams - sitting on top of the world (spotifylänk)

älskar hemmasnickrade instrument! moses williams spelade på en enstringad diddley bow som var "comprised of a broom wire tensioned upside a door with a tin can resonator and played with glass bottle slide"
Ronnie Pearson -- Deep Blue Sea

Ett guldkorn till samlingen tonårsångest och död, fast synd att det tar en så mesig vändning på slutet.

sennight  29/3 2019 | Stäng | Nästa nya
rätt bra. jag gillar låtar där folk drunknar/dränker sig. men ja, mesigt slut. alla vet ju att man ska dö och så ska det vara en vit duva avbildad på gravstenen så att alla vet att man dog av kärlek.
Insåg idag att kirsty maccolls version av butcher boy har många likheter med ledmotivet till bröderna lejonhjärta.
åtminstone är stämningen ungefär samma.
du får dela med dig av din samling någon dag,
nja, det var mer som i samlingen tonårsångest och död som vi alla borde ha. Min sådana samling har inget annat obskyrt. Det skulle möjligen vara Short Life of Trouble och Katie Dear som du förstås känner till båda två men som jag hörde i Blue Sky Boys versioner för första gången nyligen (men det konstiga är kanske att jag missat Blue Sky Boys så länge).

Och på tal om död upptäckte jag den här låten nyligen, som dock inte är så tonårig:

Loy Clingman - it's nothing to me

Den här är desto mer tonårig:
Johnny and the Jays - lugene

sennight  19:30 4/4 | Stäng | Nästa nya
tror inte att jag lyssnat på deras version av short life of trouble men deras version av katie dear gillar jag. gillar beautiful, beautiful brown eyes också. den ska nog vara med på min 1930-talslista.

it's nothing to me kan nog växa.

johnny and the jays: helt okej! är nog mest fascinerad över namnet lugene som jag aldrig hört förut.
jag lyssnade även på den när jag upptäckte dem härom veckan. jo, det är nog en väldigt fin låt, men den svenska dansbandslåten där de inspirerats av refrängen till den här var det enda jag kunde tänka på.

lugene är det perfekta namnet om man är en tonårsdrottning och en dröm.

sennight  10:45 6/4 | Stäng | Nästa nya
har aldrig dragit den parallellen och tror inte att jag kommer ha något problem med att inte tänka på det i framtiden.

absolut.
Berntholer - My suitor
Inlägget är ändrat 00:49 2/4.
Historik
Göm historik

sennight  10:33 4/4 | Stäng | Nästa nya
det är alltid världens bästa låt.
you got no manners!
sennight  19:11 4/4 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
the mountain goats - standard bitter love song #1
joe hickerson m.fl. - ginny's gone to ohio (spotifylänk)
schysst, blev sugen på att gå på konsert

nonamateur  03:36 30/5 | Stäng | Nästa nya
de såg ut att lira ljubljana jazzfest härnäst.

sennight  15:22 6/6 | Stäng | Nästa nya
bra brud!
haleys vaggvisa från halt & catch fire
aethenor iii <- hur har jag missat dem?!
Självklart! Tack för det! Nu var det så längesedan jag gjorde detta att jag lyckats glömma hur man gjorde med länkar så...

sennight  10:53 31/5 | Stäng | Nästa nya
angående länkar: klicka på "url" (under ämnesraden).
antitesen till sennightmusik, men ändå en av de två som är bäst idag:
trapeze -- black cloud

den andra:
The Devilettes -- I'll Say Yes

sennight  15:27 6/6 | Stäng | Nästa nya
*ryser*

gillar namnet på samlingnsalbumet som låten finns med på på spotify: basement beehive. ska nog lyssna på hela någon gång.

det tycker jag. när jag lyssnade på det (det var då jag bl a upptäckte låten jag länkade till) kom känslan av att jag missat en hel genre av fantastisk musik.
(fast det höjer nog förväntningarna orimligt mycket. ganska mycket är typisk motowninspirerad tjejgruppmusik)

sennight  22:17 6/6 | Stäng | Nästa nya
jomen det är nog lite det jag tänker: rätt mycket dussintjejgrupp men förhoppningsvis några guldkorn.
ebbe skammelsson
frank hutchinson - the chevrolet six

blir väldigt sugen på att skaffa körkort och en chevrolet.
veckans platta: carrie newcomers -- regulars and refugees

har lyssnat på hela hennes produktion under senaste tiden, den är verkligen "lagom" bra så att musiken inte direkt stör koncentrationen, men regulars and refugees har några särskilt starka låtar.

sennight  20:56 19/6 | Stäng | Nästa nya
så fint!
bärchen und die milchbubis - jung kaputt spart altersheime
ung, kaputt och börjar få alzheimers?

monsterpop  17:56 3/7 | Stäng | Nästa nya
så sparar man in på ålderdomshem!
åter till estland!

kadri kukk - karksi mardilaul (borde dock snarare heta kadrilaul om jag inte missförstår det hela)
kate ferencz - opie

tycks unbeknownst to me ha gått mig blodig till följd av plötslig noja över att jag inte längre visste hur man köper bussbiljett, vilket aktualiserade frågan: why are there intestines on the floor? what did you do?
för att vara så hemskt var 2014 riktigt mysigt. mallen redarna! dagens låt är något jag glömt, eller någit jag gömt, eller något jag inte borde sagt som jag

sennight  00:20 24/7 | Stäng | Nästa nya
2014 var igår.
kinks - no more looking back