10-talet: år 2012, semifinal 4 (deadline 15 april) - Lek & rösta
Veckla ihop
10-talet: år 2012, semifinal 4 (deadline 15 april)
Fredzon_M  18:47 9/4 | Stäng | Nästa nya
Följande filmer deltar i semifinalsomgång 4:

Vegetarian Cannibal

10-talet: år 2012 semifinal 4

Rösta genom att rangordna de filmer du sett från bäst till sämst. De på övre halvan får stegrande pluspoäng och de på undre halvan stegrande minuspoäng räknat från mitten enligt följande exempel:

Om du har sett alla 8 filmer i gruppen delas poängen ut enligt följande:
film fem -1p
film sex -2p
film sju -3p
film åtta -4p

Om du har sett ett ojämnt antal filmer får mittenfilmen noll poäng. Har du t.ex. sett fem filmer blir det +2p till första filmen, +1p till andra filmen, 0p till tredje filmen, -1p till fjärde filmen och -2p till femte filmen.

De tre filmer med högst poäng går vidare till finalomgången. En film måste få minst två röster för att kunna gå vidare.

Om två eller flera filmer får samma poäng vid strecket så går i första hand den film med flest röster vidare, i andra hand den film med flest plusröster, i tredje hand den film som fått högst poäng i en enskild röst. Om det fortfarande inte går att skilja filmerna åt så lottas vilken film som går vidare.

Deadline för att lägga sin röst i semifinalerna är 15 april 23:59.
Trollsländor med fåglar och orm +1p
Fredzon_M  12:06 14/4 | Stäng | Nästa nya
Trollsländor med fåglar och orm +4p
Bestiaire -1p

Tabu -2p
A Vingança de Uma Mulher +2p (enbart en röst)
Consequence -2p (enbart en röst)
Fogo -3p (enbart en röst)
Vegetarian Cannibal (saknar röster)
Vegetarian Cannibal

Bestiaire +1p
Trollsländor med fåglar och orm -2p

Har väldigt svårt att rangordna de tre översta. Bestiaire var jag begeistrad av första halvan när mycket fortfarande var höljt i dunkel, och fokus låg på de fängslade djuren. När perspektivet vidgades till zoo-nivå tappade jag lite intresse.

In Another Country var ännu liten minipärla av Hong. Gillar hans slängiga metaperspektiv och lekfullhet med (film)tid och karaktärer. Det är så anspråkslöst men ändå kul. Det som göra att hans filmer inte når ända fram för mig är att Hong inte verkar ha något särskilt intressant att säga om människan utöver att skildra dess banala fåfänga på ett småkul sätt.

Tabu vill jag kanske gilla mer än vad jag faktiskt gör, den har bleknat lite i minnet trots att det var typ en vecka jag såg den. Tyckte ändå det var en underhållande resa. Ändrar den ändå från plats ett till tre i sista minut.
Ställning

Tabu -3p
Trollsländor med fåglar och orm -3p
Consequence -3p
Fogo -8p
Vegetarian Cannibal +4p (endast en röst)

Fredzon_M  20:56 15/4 | Stäng | Nästa nya
Av de filmer jag ännu inte sett som är kvar är jag nog mest sugen på A Vinganca, så den får gärna gå vidare.

Fredzon_M  08:53 16/4 | Stäng | Nästa nya

Consequence -1p
Trollsländor med fåglar och orm -3p
Tabu -4p
Fogo -7p
Vegetarian Cannibal +4p (endast en röst)

Synd på Vegeterian Cannibal att den åker ut med +4.

superjudgen  16:57 16/4 | Stäng | Nästa nya
helvete, hade jag kunnat rösta vegetarian cannibal vidare? hade bara sett den och tänkte att det inte var lönt att dela ut 0 poäng, men det hade ju trots allt varit en röst till. inte för att jag brinner för den, även om det var min nominering, men känner mig lite taskig mot 3rd man nu.

Fredzon_M  20:38 16/4 | Stäng | Nästa nya
Det är ju ett litet loop-hole i reglerna att en enfilmsröst med noll poäng borde räknas som en röst eftersom det uttryckligen inte nämns att så inte är fallet. Men rimligen bör jag kanske ändra det till kommande omgångar så att enbart röster med minst två sedda räknas.

superjudgen  13:27 17/4 | Stäng |
det skulle förbättra min nattsömn.