TSPDT (Svensk version) - Listor
TSPDT (Svensk version)
RadioTimes  21:04 18/4 | Stäng | Nästa nya
Nedan följer en presentation över hur en svensk TSPDT-version skulle se ut.
TSPDT är den definitiva auteurkompassen för filmvänner och individer som tycker att film är en konstart.

Nedan följer alltså en lista med bara svenska regissörer/regissörer vars stomme består av svenska produktioner utifrån hur hyllade de är av filmkritiker.

1. Ingmar Bergman (#8 på TSPDT)
2. Victor Sjöström (#193 på TSPDT)

Dessa två herrar är odiskutabelt nr 1 och nr 2.

3. Mauritz Stiller
16. Arne Mattsson
17. Gustaf Molander
18. Suzanne Osten
19. Kjell Grede
20. Tage Danielsson (& Hans Alfredson)
21. Eric M Nilsson
22. Kay Pollak
23. Per Åhlin
24. Colin Nutley
25. Jan Halldoff
Varifrån kommer listan ifrån? Inte är Colin Nutley och Jan Halldoff med på TSPDT?

Överraskande få regissörer från stumfilmstiden, och även i viss mån perioden 1930-1960.
Halldoffs Det sista äventyret (1974) valsade säkerligen runt på ett antal internationella festivaler när det begav sig och kanske har lämnat avtryck ända in i våra dagar. Jag har inga direkta minnen av att jag skulle ha sett den men jag minns att P1 kulturadion höjde den till skyarna för ca 30 år sen. Jag blir lätt nostalgisk när jag minns hur filmentusiaster som Per Ögren härjade fritt på kulturradion dåförtiden
Utmärkt lista. Jag försöker förtvivlat komma på någon intressant svensk regissör som saknas och som dessutom varit någorlunda produktiv. Det enda namnet jag kommer på är Schamyl Bauman. Raggen - det är jag det från 1936 borde vara hans bästa film men jag minns faktiskt bara scenen när alla på kontoret spanar in häcken på Raggen. Den scenen blev naturligtvis lockbetet på filmaffischen.
Att John W Brunius och Victor Bergdahl saknas känns dock som en miss.

unseen  17:19 28/4 | Stäng | Nästa nya
De är väl närmast helt okända. Iaf Brunius. Vilken kritiker/regissör skulle ha en Brunius på sin topp-10? Nä, just det: ingen.

Sen kan man ju tycka att listan är lite torftig, finns väl drösvis med folk av Bergdahls/Brunius kaliber, men någonstans är det nog ändå en rimlig samlig att utgå ifrån om man ser till premisserna: kritikerfavoriter. Iaf kritiker av idag... Sen... skulle även akademiker få ha med listor skulle det nog bli någonting annat, men så är det väl inte med engelska ("internationella") tspdt?

Mer intressant tycker jag isf kriteriet att det ska vara svenska produktioner. Kapar ju bort några av de största svenska avantgardisterna direkt, typ Eggeling och Nelson osv. Å andra sidan... ska då Dreyer räknas som svensk? (isf är han förmodligen lika given som Bergman och Sjöström) ;-)
Ja, tänker man topp 10 ligger nog Brunius sämre till, men på en topp 25?

Sedan undrar jag om Lasse Hallström verkligen förtjänar sin placering om man inte räknar in hans Hollywoodfilmer. För att inte tala om de två i botten. I mina ögon är de helt godtyckliga val. Även Tage Danielsson är jag tveksam till liksom Kjell Grede, Suzanne Osten och Kay Pollack. Per Åhlin kan ju passa i kraft av sitt annorlunda medium, men isf är som sagt även Bergdahl given tycker jag. (Ruben Östlund ligger också oväntat högt, även om jag är ett fan.)

unseen  09:53 30/4 | Stäng | Nästa nya
Som sagt tidigare så måste du tänka på att en "svensk tspdt" inte är samma sak som "bästa/framgångsrikaste/mest inflytelserika regissörerna i svensk filmhistoria" utan snarare "vilka regissörer skulle ha filmer på (förmodligen svenska) filmkritikers/filmskapares topp-10-listor". Vilket är någonting helt annat.

Visst, för sådana som Bengt Idestam-Almquist spelar det kanske inte så stor roll. Han hade väl sett precis allt (och det när det begav sig) och har väl en hyfsat "fin" smak. Men det är ju han det. För varje BIA går det väl 10 Fredrik Strage eller Emma Gray Munthe. De har väl för det första inte sett t ex Brunius och för det andra har de nog en annan smak (även om de säkert har en och annan typ Bergman på sina listor ändå). Johan Ulfstjerna eller Thriller, en grym film? Jag tror mig kunna gissa vilken som har störst chans att hamna på en topp-10...

För övrigt, ang Brunius, drar jag mig till minnes att Gösta Werner, den gamle stöten, blev filmbiten på riktigt av just Johan Ulfstjerna... när han såg den 1923 (sen var den ju förmodat förlorad tills den hittades för inte så länge sen). Så visst... Brunius är väl inte chanslös hehe.
Ok, har nog inte helt förstått tspdt-konceptet. I så fall verkar det vettigare att Brunius faller utanför.

Att Johan Ulfstjerna varit förlorad förklarar varför den inte är mer berömd. Den borde ha kunnat göra intryck på 60-talets filmskapare. Däremot ligger den nog inte riktigt i samtiden.
Inte för att det på något sätt är något facit kommer jag tänka på Ingmar Bergmans svenska topplista:

Körkarlen (Victor Sjöström, 1921)

Gösta Berlings saga (Mauritz Stiller, 1924)

Rågens rike (Ivar Johansson, 1929)

Söderkåkar (Weyler Hildebrand, 1932)

Karl Fredrik regerar (Gustaf Edgren, 1934)

Karriär (Schamyl Bauman, 1938)

Dollar (Gustaf Molander, 1938)

Ett brott (Anders Henrikson, 1940)

Pengar – en tragikomisk saga (Nils Poppe, 1946)

Den allvarsamma leken (Rune Carlsten, 1945)

Bara en mor (Alf Sjöberg, 1949)

Flicka och hyacinter (Hasse Ekman, 1950)

En djungelsaga (Arne Sucksdorff, 1957)

Elvira Madigan (Bo Widerberg, 1967)

Syskonbädd 1782 (Vilgot Sjöman, 1966)

Här har du ditt liv (Jan Troell, 1966)

Som natt och dag (Jonas Cornell, 1969)

Harry Munter (Kjell Grede, 1969)

Äppelkriget (Tage Danielsson, 1971)

Vem älskar Yngve Frej? (Lars Lennart Forsberg, 1973)

Det sista äventyret (Jan Halldoff, 1974)

Trollflöjten (Ingmar Bergman, 1975)

Giliap (Roy Andersson, 1975)

Långt borta och nära (Marianne Ahrne, 1976)

Ett anständigt liv (Stefan Jarl, 1979)

Barnens ö (Kay Pollak, 1980)

Mamma (Suzanne Osten, 1982)

Den enfaldige mördaren (Hans Alfredson, 1982)

Midvinterduell (Lars Molin, 1983)

Mitt liv som hund (Lasse Hallström, 1985)

Amorosa (Mai Zetterling, 1986)

Miraklet i Valby (Åke Sandgren, 1989)

Glädjekällan (Richard Hobert, 1993)

Potatishandlaren (Lars Molin, 1996)

Fucking Åmål (Lukas Moodysson, 1998)

Tror listan är gjort i något sammanhang, typ åt Göteborgs filmfestival (som sedan visade alla filmerna?) så jag tror eg inte man ska ta listan med allt för stort allvar, ens vad gäller Bergmans smak. Men det kan ju vara kul som diskussionsunderlag (han har ju uppenbart t ex valt en film per regissör).

Angående t ex stumfilm, notera att det varken blev Brunius eller Bergdahl eller Klercker eller någon annan man skulle kunna tro (bortsett från Sjöström & Stiller alltså), utan Johansson. Som ju såklart är mycket mindre känd, men som jag i det här sammanhanget nog håller med om: Rågens rike är en helt enastående film. Även om nog typ ingen sett den.
Jag har allt spanat in Rågens rike. Men den film som jag är allra mest sugen på är Alf Sjöbergs och Axel Lindbloms Den starkaste från samma år.
Tomas Alfredson

Laszlo Kovacs  22:58 22/4 | Stäng |
Han har ju ett hyfsat CV.