10-talet: år 2013, semifinal 4 (deadline 24 maj) - Lek & rösta
Veckla ihop
10-talet: år 2013, semifinal 4 (deadline 24 maj)
Fredzon_M  15:42 17/5 | Stäng | Nästa nya
Följande filmer deltar i semifinalsomgång 4:

10-talet: år 2013 semifinal 4

Rösta genom att rangordna de filmer du sett från bäst till sämst. De på övre halvan får stegrande pluspoäng och de på undre halvan stegrande minuspoäng räknat från mitten enligt följande exempel:

Om du har sett alla 8 filmer i gruppen delas poängen ut enligt följande:
film fem -1p
film sex -2p
film sju -3p
film åtta -4p

Om du har sett ett ojämnt antal filmer får mittenfilmen noll poäng. Har du t.ex. sett fem filmer blir det +2p till första filmen, +1p till andra filmen, 0p till tredje filmen, -1p till fjärde filmen och -2p till femte filmen.

De tre filmer med högst poäng går vidare till finalomgången. En film måste få minst två röster för att kunna gå vidare.

Om två eller flera filmer får samma poäng vid strecket så går i första hand den film med flest röster vidare, i andra hand den film med flest plusröster, i tredje hand den film som fått högst poäng i en enskild röst. Om det fortfarande inte går att skilja filmerna åt så lottas vilken film som går vidare.

Deadline för att lägga sin röst i semifinalerna är 24 maj 23:59.

moltenhorror  16:08 17/5 | Stäng | Nästa nya
Alberi -1p
The Tale of Iya -2p
Story of My Death -3p
Det andra Heimat -4p
Sugen på Alberi men hittar den varken på KG eller nån annanstans. Någon som kan peka ut lämpligt ställe att se den på?
Man undrar det ja
Numera på ett KG nära dig

Fredzon_M  20:00 22/5 | Stäng | Nästa nya
Lägligt! Fick heads up av Mothravka också. Så nu ska jag nog hinna se den innan fredag natt.
Ställning
The Seventh Walk -4p
Story of My Death -7p
Det andra Heimat -7p
The Tale of Iya +1p
Sågs på Göteborgs filmfestival när det begav sig. Minns att jag inte riktigt hunnit äta och därför köpte en låda popcorn i all hast innan filmen (den var ju trots allt tre timmar). Hade inte tagit med i beräkningen att filmen skulle vara tyst som ett snöfall. Fick skamset smälta popcornen i munnen med mitt saliv för att undvika arga blickar från övriga besökare. Begreppet popcorn-film fylldes med ny tydlighet för mig genom att demonstrera vilken typ av film som definitivt inte ryms i definitionen. Minns den som en typ av fabel eller folksaga om de egendomliga krafter som kan släppas lös av kapitalismens rovdrift på naturen. Vardaglig men besynnerlig.

Alberi 0p
Ljudet och atmosfären. Inledningssekvensen är magisk men resten av filmen når inte upp till samma höjd. Intressant tradition som skildras.

Our Sunhi -1p
Svagare än årets andra Hong-film men fortfarande lika trevligt som vanligt att vistas i hans universum. Funderar på att beställa ett par flaskor Soju inför kommande omgångars Hongfilmer.

Var sugen på The Seventh Walk också, framför allt med tanke på att Nainsukh var så go. Får ta den någon gång i framtiden.
El futuro +3p
'Til Madness Do Us Part +2p