Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Betyg idag: 430 Besökare idag: 4 113
annons
annons
10-talet: år 2013 final (deadline 31 maj) - Lek & rösta
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Veckla ihop
10-talet: år 2013 final (deadline 31 maj)
Fredzon_M  11:24 25/5 | Stäng | Nästa nya
Dags för 2013 års final!

Följande filmer deltar:

'Til Madness Do Us Part
Alberi
Den stora skönheten
El futuro
Främling vid vatten
Locke
Nobody's Daughter Haewon
Stray Dogs
Svinen
Three Landscapes
Under the Skin
Återträffen

10-talet: år 2013 final

Rösta genom att rangordna de filmer du sett från bäst till sämst. De på övre halvan får stegrande pluspoäng och de på undre halvan stegrande minuspoäng räknat från mitten enligt följande exempel:

Om du t.ex. har sett 8 filmer delas poängen ut enligt följande:
film ett +4p
film två +3p
film tre +2p
film fyra +1p
film fem -1p
film sex -2p
film sju -3p
film åtta -4p

Om du har sett ett ojämnt antal filmer får mittenfilmen noll poäng. Har du t.ex. sett fem filmer blir det +2p till första filmen, +1p till andra filmen, 0p till tredje filmen, -1p till fjärde filmen och -2p till femte filmen.

Deadline för att lägga röst i finalen är 31 maj 23:59.
Inlägget är ändrat 13:49 30/5.
Historik
Göm historik

Mothravka  11:55 25/5 | Stäng | Nästa nya
Missade att rösta i tid till två grupper i semifinal, men det gjorde inte så mycket. Den enda filmen jag gillade och hejade på från dessa två gick ändå vidare. Nu i finalen röstar jag i alla fall i tid.

Stray Dogs
'Til Madness Do Us Part
Three Landscapes
El futuro
Alberi
Främling vid vatten
Nobody's Daughter Haewon
Svinen
Under the Skin
Återträffen
Den stora skönheten
Locke
Three Landscapes +6p
'Til Madness Do Us Part +5p
Nobody's Daughter Haewon +4p
El futuro +3p
Alberi +2p
Stray Dogs +1p
Främling vid vatten -1p
Svinen -2p
Under the Skin -3p
Återträffen -4p
Locke -5p
Den stora skönheten -6p
Den stora skönheten (topp 1000)
Svinen (topp 1000)
Locke (topp 10000)
Återträffen (topp 10000)
Stray Dogs (topp 10000)
Under the Skin
Främling vid vatten
'Til Madness Do Us Part
Alberi
Three Landscapes
El futuro
Nobody's Daughter Haewon

Finalfältet ingen skillnad från tidigare år (exkluderat 2010 = fladdrande-gardiner-året) dvs ett antal på fladdrande-gardiner-nivå, men glädjande nog färre, så just nu går tävlingen åt rätt håll.
Inlägget är ändrat 18:17 25/5.
Historik
Göm historik
Valdag idag

Nobody's Daugther Haewon +5p
Under the Skin +4p
Främling vid vatten +3p
El futuro +2p
Three Landscapes +1p
'Til Madness Do Us Part -1p
Stray Dogs -2p
Svinen -3p
Alberi -4p
Återträffen -5p

Nästan alla mina favoriter är kvar, vad bra.
Ställning
Fredzon_M  10:31 27/5 | Stäng | Nästa nya
Stray Dogs +7p
Three Landscapes +7p
'Til Madness Do Us Part +7p
El futuro +3p
Främling vid vatten +2p
Nobody's Daughter Haewon +2p
Under the Skin -1p
Svinen -2p
Alberi -3p
Den stora skönheten -5p
Locke -7p
Återträffen -10p
Du har fel rubrik på tråden.
Nobody's Daughter Haewon
'Til Madness Do Us Part
Främling vid vatten
Under the Skin
Återträffen
Den stora skönheten
Under the Skin +5
Nobody's Daughter Haewon +4
Stray Dogs +3
Återträffen +2
Svinen +1
Främling vid vatten 0
Alberi -1
Three Landscapes -2
El futuro -3
Den stora skönheten -4
Locke -5

Hatade Locke. Filmskaparna har uppenbart velat kompensera för filmens begränsade setting genom att klippa var tredje sekund filmen igenom. Så oerhört tröttsamt klipptempo och konstanta dubbelexponeringar på flytande billjus. Hade hellre sett att de bara hade lagt kameran på passagerarsätet hela filmen. Sen känns hela manuset som en bitter inlaga om hur svårt det är att vara en rättskaffens man (kvinnor och chefer, de saknar både rationellt tänkande och kulor, amiright?). Faktiskt uppriktigt förvånad över att den fått så bra kritik.

Den stora skönheten och El futuro gillade jag inte heller. Två intetsägande filmer i festens tecken. El futuro hade ett överjävligt bra soundtrack, annars fanns inget intressant där, varken visuellt eller på annat vis. Den stora skönheten hade ett flashigt och dyrt foto som var ömsom påträngande och ömsom fascinerande, men i stort kändes filmen frustrerande platt.

'Til Madness Do Us Part hade jag gärna sett om jag hade tid och ork för det. Men känns svårmotiverat att välja fyra timmars ångest på kinesiskt vis framför andra aktiviteter. I efterhand kan jag ju visserligen tänka att jag borde skitit i att kompa de tre filmerna ovan och istället sett den här.
Ställning
Fredzon_M  22:30 30/5 | Stäng | Nästa nya
Stray Dogs +10
Nobody's Daughter Haewon +9
'Til Madness Do Us Part +9
Three Landscapes +5
Främling vid vatten +3
Under the Skin +3
El futuro 0p
Svinen -1
Alberi -4
Återträffen -10
Den stora skönheten -12
Locke -12
Ojdå. Jag brukar tycka ungefär som dig men här håller jag inte alls med. Skulle nog kunna värka fram rätt många anledningar som känns mer uppenbara än att kompensera för Lockes setting att klippa som man gjort. Och kan förstå om La grande bellezza kändes frusterande om du förväntade dig något annat, men jag tycker det blev mer och mer tydligt ju längre filmen pågick vad grejen var. Vilket blev nästan lite väl övertydligt precis på slutet.

Fredzon_M  20:33 1/6 | Stäng | Nästa nya
Den snabba klippningen är väl för att skapa dynamik och spänning i den begränsade settingen för att inte råka tråka ut den moderna tittaren. Att ge ett intryck av att saker är i rörelse. Locke tyckte jag ändå att jag gav en ärlig chans, var lite småpepp på den, men den föll mig helt enkelt inte på läppen. Den stora skönheten däremot gav jag inte de bästa förutsättningarna. Jag var rätt osugen på att se på film och var tvungen att väldigt låg volym samtidigt som jag blev avbruten stup i kvarten. Det kan helt klart ha påverkat och cementerat min distans till filmen.
Den stora skönheten 2p
Locke 1p
Under the Skin -1p
Återträffen -2p
Den stora skönheten
Stray dogs
Återträffen
Locke
Främling vid vatten
Återträffen 2p
Precis efter filmen gillade jag första halvan bäst. Den kändes otroligt intensiv och väldigt autentisk, lite Ruben-vibbar. Med tiden så är det dock andra halvan som fastnat mest. Svag för meta-nivåer och helt klart ett spännande och unikt (?) grepp.

Den stora skönheten 1p
Allt gömmer sig bakom pratet och oljudet. Tystnaden och känsligheten. Sinnesrörelsen och rädslan. De sporadiska och flyktiga ögonblicken av skönhet och sen sjaskigheten och en ömklig människa. Allt ligger begravet bakom varats problematik.

Locke 0p
Jag är svag för filmer som utspelar sig i ett geografiskt begränsat rum. Visuellt snygg och imponerande driv och spänning med tanke på dess begränsningar.

Under the Skin -1p
Älskar miljöerna och tempot i filmen. Men ändå något som saknas, kan inte sätta finget på det. Ingen film jag kommer minnas så mycket av om 5 år misstänker jag.

Främling vid vatten -2p
Hade kanske för höga förväntningar för detta var en besvikelse. Tycker tyvärr tiden som läggs på de explicita scenerna känns helt omotiverad. Det ger ju en effekt i sig om man ser denna med någon åt det pryda hållet, men sånt effektsökeri ger mig inget längre. Berättelsen i sig är alldeles för övertydlig och utan överraskningar, långt ifrån Hitchcock som nämndes på omslaget. De olika relationerna och dynamiken mellan dem och anledningen till att de ses eller befinner sig på platsen är filmen stora behållning. Det borde fått ta mer plats, särskilt relationen mellan Franck och Henri.

simonm  22:49 31/5 | Stäng | Nästa nya
Hann tyvärr inte se Svinen :(
Under the Skin
Den stora skönheten
Återträffen
Locke
Veckla ihop
Slutställning 2013
Fredzon_M  20:27 1/6 | Stäng | Nästa nya
Stray Dogs +11
Nobody's Daughter Haewon +9
'Til Madness Do Us Part +9

Three Landscapes +5
Under the Skin +3
El futuro 0p

Främling vid vatten -1
Svinen -1
Alberi -4
Den stora skönheten -6
Återträffen -11
Locke -14
Inlägget är ändrat 20:27 1/6.
Historik
Göm historik
Veckla ihop

lucius  00:39 2/6 | Stäng | Nästa nya
Värdig vinnare tycker jag

Fredzon_M  15:48 2/6 | Stäng |
Första asiatiska vinnarfilmen också, till och med en asiatisk topp tre.
SESN AB © 2000-2017 Om du vill kontakta oss gällande annonser, maila till info@sesn.se Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor