10-talet: år 2014, grupp 2 (deadline 23 juni) - Lek & rösta
Veckla ihop
10-talet: år 2014, grupp 2 (deadline 23 juni)
Fredzon_M  17:27 2/6 | Stäng | Nästa nya
I grupp 2 ingår följande filmer:

As Above, So Below
Wild

10-talet: år 2014 grupp 2

Grupperna är ordnade efter antal betyg precis som de senaste omgångarna. Se diskussionstråd för ytterligare info.

Rösta genom att rangordna de filmer du sett från bäst till sämst. De på övre halvan får stegrande pluspoäng och de på undre halvan stegrande minuspoäng räknat från mitten enligt följande exempel:

Om du har sett alla 8 filmer i gruppen delas poängen ut enligt följande:
film fem -1p
film sex -2p
film sju -3p
film åtta -4p

Om du har sett ett ojämnt antal filmer får mittenfilmen noll poäng. Har du t.ex. sett fem filmer blir det +2p till första filmen, +1p till andra filmen, 0p till tredje filmen, -1p till fjärde filmen och -2p till femte filmen. Är du osäker på hur det funkar kan du bara rangordna de filmer du sett utan att sätta ut poäng.

De fyra filmer med högst poäng går vidare till nästa omgång. En film måste få minst två röster för att kunna gå vidare. Enbart röster som innehåller minst två sedda filmer räknas.

Om två eller flera filmer får samma poäng vid strecket så går i första hand den film med flest röster vidare, i andra hand den film med flest plusröster, i tredje hand den film som fått högst poäng i en enskild röst. Om det fortfarande inte går att skilja filmerna åt så lottas vilken film som går vidare.

Deadline för att lägga sin röst i gruppomgången är 23 juni 23:59.

3rd_man  09:54 5/6 | Stäng | Nästa nya
En duva satt på en gren och funderade på tillvaron (topp 1000)
Inherent Vice (topp 10000)
As Above, So Below
Wild
Leviatan

Även en av regissörens (i mitt tycke kanske vår samtids främsta spelfilmsregissör) sämre långfilmer är klasser bättre än övriga i gruppen.
Inherent Vice +2p
Två dagar, en natt +1p
Leviatan -2p
Två dagar, en natt +2p
Leviatan +1p
Inherent Vice -2p

Känns fel att ge Andersson och Anderson minuspoäng men det är kanske de av deras filmer jag gillat minst. Två dagar, en natt är däremot min favorit av Dardenne näst efter Rosetta.
Fredzon_M  10:22 21/6 | Stäng | Nästa nya
Två dagar, en natt +6p
En duva satt på en gren och funderade på tillvaron +3p
Inherent Vice +1p
Leviatan -6p
-------------------------------------------
As Above, So Below +2p (endast en röst)
It Follows -1p (endast en röst)
Wild -2p (endast en röst)
Foxcatcher -3p (endast en röst)
Två dagar en natt
Fredzon_M  11:38 21/6 | Stäng | Nästa nya
Två dagar, en natt +9p
En duva satt på en gren och funderade på tillvaron +5p
It Follows 0p
Inherent Vice -1p (fler röster)
Leviatan -7p
Wild -2p (endast en röst)
Foxcatcher -3p (endast en röst)
Inlägget är ändrat 11:39 21/6.
Historik
Göm historik
(dubbelpost)
Inlägget är ändrat 11:18 21/6.
Historik

Två dagar, en natt +1p
It Follows -1p
En duva satt på en gren och funderade på tillvaron -2p
Wild -3p

Topp tre här är den här omgångens starkaste filmer enligt mig. Zvjagintsevs bästa, PTAs bästa (i konkurrens med There will be blood), och en av Dardennebrödernas absolut bästa filmer. Sen har vi den enda filmen jag inte rakt av gillat/älskat av Roy Andersson. Även om det inte är en blunder tycker jag han träffar fel i tonen för första gången. Wild tyckte jag var helt ok (precis som boken) även om den hamnar sist. Som vandringsidiot var jag ju tvungen att se den.
Veckla ihop

It Follows -2p
Foxcatcher -3p
Wild -6p

Fredzon_M  00:23 24/6 | Stäng |
Sicka rötägg ni är som sänkte Inherent Vice! Bara 3rd man och molten går från denna gruppomröstning med hedern i behåll. Ser ju att jag kunde fått med mig både Leviatan och Inherent Vice om jag satt IH först - vilket jag helt ärligt funderade på (har haft femmor på båda och jag känner nog egentligen mest kärlek för IH). Klantigt. Å andra sidan vill jag också se katakombskräckisen som smög sig vidare till semi.