Artikel: Hjälp oss att bli bättre - Svara på vår enkät - av Redaktionen -
Artikel: Hjälp oss att bli bättre - Svara på vår enkät - av Redaktionen
Redaktionen  11:51 10/6 | Stäng | Nästa nya
läs artikeln
(Detta inlägg genererades automatiskt)

zonk  13:51 10/6 | Stäng | Nästa nya
Det står ingen direkt fråga om "Förutsagt betyg", så jag trycker på det här: det är verkligen något som gör filmtipset unikt och annorlunda. Gillar det skarpt!

Annars är de överskådliga bra listorna för skådisar, regissörer, personliga filmpaket osv där man supersnabbt ser vad man sett och inte sett, en annan favorit.

dr_Robert  20:46 10/6 | Stäng | Nästa nya
Jag håller med. För mig är "betygsförutsägelsen" den helt avgörande funktionen för Filmtipset.
Jag besvarade enkäten och nämnde bland annat möjligheten till avancerad sök och statistik. Skriver det här bara så att ingen råkar glömma dessa grejer, nu när det är tal om att kanske skala av sidan.

Redaktionen  18:17 10/6 | Stäng | Nästa nya
Sökfunktionen kommer inte glömmas, det är en huvudfunktion som kommer framhävas ytterligare. De funktioner som inte kommer med i första versionen är naturligtvis möjliga att utveckla på sikt, om det skulle vara så att någon saknar en viss funktion.
Låter bra. Just Avancerad söksidan har ju alltid funnits där och sett likadan ut, lite bortglömd men oerhört funktionell.
Det finns väldigt mycket statistik av olika slag. Och jag tycker det är stor skillnad på statistik och statistik. Den personliga, plusmedlemsstatistiken, sajtstatistiken, den generella filmstatistiken, filmstatistiken baserad på medlemmarnas satta betyg, filmstatistiken baserad på användarnas valda favoriter, den personliga filmpersonstatistiken via mina sidor och den där siffran som redovisas på personsidor. Då har jag säkert missat någon också.

Så gillar jag FT-betyget, vilket också är statistikbaserat. Det ger en indikation på vad medlemmarna tycker och möjliggör jämförelser mellan filmer, samtidigt som det inte är för exakt. Det är också lätt att förstå skalan och att jämföra det med exempelvis tidningarnas filmbetyg.
Inlägget är ändrat 21:38 12/6.
Göm historik
Vad innebär "Filmbetyg med röstningsfunktion"?

KyLLo  20:04 10/6 | Stäng | Nästa nya
Förmodligen betygsättning. Vad jag kan komma på går det bara att rösta på liknande filmer och recensioner på Filmtipset i nuläget.

"Dokumentera mitt filmtittande" är också kryptiskt. Det lär inte vara kommentera filmer eller skriva recensioner, eftersom det är andra alternativ. Videorecensioner, kanske. Eller redovisningen av vad man har sett på Mina sidor, kanske. Jag vet inte.
Inlägget är ändrat 20:19 10/6.

SONGUN  20:27 10/6 | Stäng | Nästa nya
Jag tänkte att "Dokumentera mitt filmtittande" hade att göra med betygsättningen/statistiken...Om inte så har jag klickat i fel ruta.

Canomia  16:20 11/6 | Stäng | Nästa nya
Der var så jag också tänkte. Att kunna sätta betyg och sen kunna kolla runt bland vad man sett är skitviktigt ju.
Jag menade att det inte går inte ihop om det andra alternativet "Filmbetyg med röstningsfunktion" syftar på användarnas betyg att betygsätta, och det skulle försvinna från sajten. Utan betyg går det inte att redovisa betyg, så att säga. Men någon annan form av personlig statistik på Mina sidor går i sånt fall fortfarande att redovisa. Utan betyg och betygsättning blir det mer som ett uppslagsverk.
Inlägget är ändrat 17:42 11/6.
Göm historik
Alternativet "Dokumentera mitt filmtittande" är bredare och har använts för att särskilja de som använder sidan på annat sätt än för att få inspiration till framtida filmer att se dvs filmtips. Så det är i sig ingen specifik funktion, men innefattar flera t.ex. "min filmsamling", "favoriter", "vill inte se-listan" och eventuellt även betygsättning även om den särskiljts då den är så viktig och är en självklarhet att byggas in i nya sidan.

Canomia  20:38 12/6 | Stäng | Nästa nya
Vilket alternativ menar du då att man ska välja om betygsättning och de uträknade betygsförslagen är viktiga?
Och vad menar ni med röstningsfunktion?
Jag vill bara understryka det zonk skrev om överskådligheten, vilket jag också nämnde i enkäten. Gör inte allt stort och rörigt med massa onödiga miniatyrbilder, snälla! Jag vet flera kompisar/användare som känner som jag och tycker detta är något av det bästa med Filmtipset.
jag stödjer denna åsikt. filmtipsets styrka är samma som wikipedias, rym:s, imdb:s osv: databasen. Och alla dessa sidor har åtminstone någorlunda komprimerade listvyer (även om några av dem gärna fläker upp fula bilder vid sidan av, men det får man väl leva med). miniatyrbilder = minskad funktionalitet = slöseri med filmtipsets unika databas..
Ta aldrig bort möjligheten att sätta betyg och få förväntade betyg på icke sedda filmer. Det är det bästa med filmtipset plus den egna statistiken som finns under mina sidor.

Redaktionen  06:49 12/6 | Stäng | Nästa nya
Vore bra om ni kan visa vart på sidan detta värde "förväntat betyg" syns? Det är givetvis något som kommer användas på nya sajten för att generera filmtips, men kanske även kan vara värt att visa som siffra. /utvecklaren
Förväntat betyg listas ju precis överallt där filmen syns – i sökresultat, i skådis/regissörslistor, på "liknande filmer", under rekommendationer, och självklart på filmens egen sida också.

Just "liknande filmer", speciellt med manuellt framröstade/föreslagna filmer, är en funktion som jag uppskattar väldigt mycket även om det är ganska få som föreslår filmer.

sennight  12:39 12/6 | Stäng | Nästa nya
(fast i nuläget syns det ju inte eftersom funktionen är trasig.)
se sedan under #1 Betygsikoner, där ser du hur betyg ska visas på Filmtipset
Fram till att sidan blrjade falla sönder fungerade det så att det var dels färgkodat, så bakom titeln på en film, var den än stod(i listor, i tv-tablån, överallt) var det olika färg. Brunt för 1, lila för 2, gult för 3, blått för 4 och grönt för 5. För filmer man sett var det färgen och betygssiffran för betyget man satt, annars det förväntade betyget eller grå bakgrund och en glad eller ledsen gubbe om för få sett filmen i fråga.
Ja, fanns det ett beräknat betyg på en film man inte sett så visades den på samma sätt som en film man betygsatt, med skillnaden att ett film man själv betygsatt hade en bock bredvid betygssiffran.
Och förväntade betyg ges utifrån någon algoritm som inte jag vet hur den fungerar, men det har stämt väldigt bra i 15 år.
Instämmer. Livsviktig funktion på FT!
ni kommer väl förvarna innan den nya sidan lanseras? jag tror att många (inklusive mig) kommer vilja spara ner saker om ni till exempel plockar bort funktioner som listor, forum, personliga meddelanden med mera.

kaustiksoda  18:02 12/6 | Stäng | Nästa nya
För att inte tala om att återföra plusmedlemskapet en snabbis så det blir möjligt att plocka hem sin statistik därifrån i det fall det skulle bli ändringar där med!

KyLLo  20:55 12/6 | Stäng | Nästa nya
Dagspass kanske kan vara en affärsidé. (klicka "Visa historik" för mer info)
Inlägget är ändrat 21:42 12/6.
Göm historik
Det kommer annonseras en ungefärlig beskrivning av vilka funktioner den nya sajten kommer att ha före publicering.

Kan dock redan nu flagga för att huvudfunktionerna personliga filmtips, betygssättning (om än inte lika invecklad som idag), forum, personliga meddelanden, recensioner och kommentarer kommer att finnas på nya sajten.

Resterande funktionalitet tar redaktionen ställning till efter genomförd undersökning. Det är inte troligt att plusmedlemskap införs.

sennight  11:16 13/6 | Stäng | Nästa nya
men inte listor?

vad menar ni med betygssättning som inte är lika invecklad som idag? man sätter ju bara betyg 1-5? hur kan det bli enklare? ska det bara bli tumme upp och tumme ner?

Redaktionen  15:06 13/6 | Stäng | Nästa nya
Att lägga ett betyg i sig är inte invecklat men det finns möjligen flera funktioner runtom betygen som eventuellt inte kommer migreras till nya sajten. Ett exempel är på mina sidor där det visas statistik med staplar hur man brukar rösta samt listan över mest avvikande betyg etc.

sennight  15:18 13/6 | Stäng | Nästa nya
okej, då tror ja att jag förstår. tolkar jag det rätt att något som generellt inte kommer att finnas på nya sidan är olika möjligheter att få fram statistik?
Det glädjer mig att forum och kommentarer ska vara kvar. Faktiskt viktigare än betyg för mig. Men visst vore det lite torftigt att bara använda tumme upp och ner.

sennight  15:25 13/6 | Stäng | Nästa nya
ja, jag trodde faktiskt inte tänka ha något forum eftersom forumet här används av en försvinnande liten del av alla användare samt för att forum generellt inte är så populärt. men det kanske är så lätt att göra att de slänger med det av bara farten.
Förvarna för när det kommer hända och vad som försvinner, så man vet vad man måste spara själv.
Jag skulle vilja veta någonting mer konkret om varför det (verkar) antas behöva kapas funktioner för att uppnå en "tydligare" sajt. Går det verkligen inte att göra sidan "tydligare" och ändå behålla alla nu existerande funktioner? För mig är sidan inte alls otydlig. Skulle det bli mindre tydligt i den nya sidodesignen?

Jag hoppas i alla fall att statistik om regissörer och skådespelare får vara kvar (manusförfattare bryr jag mig mindre om, men om någon tycker det är kul...). Sådant har ju lagt grund till rätt många forumlistor och -tävlingar genom åren som hade varit i princip otänkbara på någon annan sida.
Inlägget är ändrat 12:41 13/6.

Redaktionen  14:57 13/6 | Stäng | Nästa nya
Sidan ska byggas om från grunden (men med överflytt av befintlig data), vilket är beslutat och på lång sikt även är ett måste rent tekniskt. Därmed är det tvunget att prioritera lite bland funktionerna, varför vi nu tar in besökarnas feedback. Att skapa en "tydligare" sajt är inte huvudsyftet med ombyggnationen men blir en av många fördelar för den stora skaran.
Tack för feedback!
Redaktionen  15:14 13/6 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Redaktionen och ansvarig utvecklare tackar er alla för den feedback som inkommit.

Vi kommer göra vårt bästa för att alla ska älska nya sajten minst lika mycket som den nuvarande. Det är dock svårt att göra precis alla glada, men ni får ha i åtanke att nya sajten inte blir huggen i sten. Till skillnad från den nuvarande är den mer framtidssäkrad och möjlig att vidareutveckla med tiden.

Vi återkommer med mer information efter att all feedback gåtts igenom och planen börjar växa fram för nya sidan. Men vi kommenterar nu inte mer i den här tråden.

Tack!

zonk  19:57 13/6 | Stäng | Nästa nya
Säg till i god tid, så vi får ha lite gravöl för gamla siten. Den känns som den sista relikten av web 1.0.

wasteoftime  00:14 14/6 | Stäng | Nästa nya
Äh, web 1.0 gick ju i graven med lanseringen av den befintliga designen av ft!

Saknar fortfarande den fulgula färgen vid påsk.
Den fulgula färgen är väl två designer bakåt? Den mintgröna var i en väldig massa år däremellan.
En ska jag inte minns är när filmtipset började med "flöde" (ett föredömligt diskret sådant) i form av vännernas senaste betyg. Det kan inte ha varit så väldigt många år sedan.
Nej, jag menar den gula färgen som alltid var under påskhelgen. Ett av mina favorit påskägg någonsin, och ett bokstavligt sådant, dessutom.
Hur kan jag ha missat det? Pågick det ända till 2014 (sista året med den mintgröna designen)?

wasteoftime  08:16 15/6 | Stäng | Nästa nya
Ja, det är jag ganska säker på, men vågar inte lova något. Kanske uteblev något år på slutet.

sennight  08:57 15/6 | Stäng | Nästa nya
nä var det verkligen ända fram tills dess?
Design hit o dit, det här forumet känns ändå sjukt web 1.0, och mkt av resten av sidan oxå

Juanito  17:28 17/6 | Stäng | Visa arv |
Zhang Ziyi! :)