bro bro breja - en traditionsundersökning - Allmänt
Veckla ihop
bro bro breja - en traditionsundersökning
monsterpop  20:24 20/6 | Stäng | Nästa nya
det är väl fler än jag som har lekt denna anrika lek (känd sen tidigt 1600-tal).

a) hur sjöng ni den? (ange gärna melodi, och om ni vill lekbeskrivning)
b) i vilket landskap lärde ni er den?
c) lekte ni andra sång-/danslekar? vilka? (är det någon som har lekt den besläktade "syster syster ädla min"?)

Canomia  00:16 21/6 | Stäng | Nästa nya
A, vet inte hur man anger melodi, kan inte noter, finns det andra sätt? Såhär gick det till i alla fall:
Två barn står mittemot varandra och håller varandras händer upp i luften medan alla andra går på led mellan dem. Alla sjunger "Bro bro breja, stockar och stenar, alla goda renar, ingen kommer härfram härfram - förän de säger sin kärestas namn
Vaad hee-ter han?" Här sänker de snabbt ner händerna och fångar nån
Alla sjunger snabbare "har du tagit prästens sko, prästens sko, prestens sko. Har du tagit prästens sko, ja eller nej?" sen ska den fångade viska nått, minns inte vad som hände sen.
B, Uppland
C, Ja, elefanter på en spindeltråd var en enerverande favorit, om den räknas, det fanns andra också tror jag som jag inte minns men inga ädla systrar.
1) som canomia beskriver, med den här melodin. fast med lite andra betoningar och mer utdraget i slutet av första versen (vaaaad... heeeteeeer...). vid andra versen tror jag att vi bildade en cirkel istället och puttade runt den som blivit fångad i cirkeln. är lite osäker på detta dock. ibland tror jag att den andra versen avslutades med "varmt eller kallt?" (istället för ja eller nej alltså). är dock osäker på den detaljen också.
2) uppland (lite väster om uppsala).
3) kommer inte på någon nu men det känns som att vi lekte flera.

sennight  09:56 21/6 | Stäng | Nästa nya
midsommarstånglekar lekte vi ju också kom jag på, men det var väl bara på/kring midsommar.
jo, specifikt vid midsommarfirande tror jag.

(a) försökte faktiskt komma ihåg texten igår utan att lyckas. känner igen det mesta av Canomias text men inte det där med alla goda renar. det som händer efter att någon blir fångad tycker jag inte stämmer med mitt minne (det var absolut inget med prästens sko). jag har för mig att den fångade skulle välja mellan två alternativ (typ äpple eller päron, jordgubb eller choklad) men vilka konsekvenser valet fick minns jag inte.
(b) västergötland
(c) känner ej igen syster syster... vid ledda lekar var det väl den vanliga uppsättningen ringlekar: små grodorna, räven raskar, en bonde i vår by, viljen I veta, aspelöv och lindelöv, prästens lilla kråka, jänta å ja'. vi lekte också "katt och råtta" då man stod i en ring och två personer var katt och råtta där den förra förstås jagade den senare, minns inte exakt vilken roll personerna i ringen hade.
(det var tillsammans med äldre barn och förmodligen vuxna som jag lekte bro bro breja på det organiserade midsommarfirandet i min lilla hemsocken. det verkar som om de äldre barnen var väl införstådda i leken så kanske lekte de den även i andra sammanhang. sista gången firandet ägde rum var jag 8 år, så bro bro breja var nog en tradition i utdöende.)
är förresten inte säker på att vuxna var med. det jag minns är att man blev hopparad med någon av motsatt kön och tror inte att denne var någon fullvuxen.
tittade på wikipedia i samband med att jag skapade tråden, där det inte heller framgår vad "motsatsparen" spelar för roll. hade själv glömt det, liksom "prästens sko" (vi sjöng enligt canomia/sennight, fast "slipper här fram", och "vad heter han, din fästeman", och i småland). lite spännande att ingen riktigt tycks minnas hur leken slutar.

räven raskar är också gammal (omnämnd i rudbecks atlantica).
fast nu när jag läser wikipedia minns jag att det var dragkamp mellan de som var äpple eller päron.

det där med att man parades ihop med någon måste ha varit en annan lek.

monsterpop  17:16 22/6 | Stäng | Nästa nya
ja, så stod det ju faktiskt, läste visst slarvigt.

ihopparning är väl något av en stapelvara inom sånglekar.

lästips för den hugade:
bro-brille-legen
sveriges sånglekar
började titta i svenska sånglekar (väldigt fint av institutet för språk och folkminnen att lägga upp så mycket gamla böcker, de dyker upp i google ibland). vad kommer det där "döttrar sex och sju" (liksom "söner sex och sju" från ut rider Rodes) från egentligen? De är väl sju helt enkelt, eller missförstår jag något?

monsterpop  17:50 3/7 | Stäng | Nästa nya
uppskattar särskilt svenska landsmål, flera små pärlor där. känns dock som att de fortfarande sitter och håller på mycket, kanske särskilt inspelningar.

de är nog sju, ja; den sjunde släntrar liksom efter lite? liknande förekommer i ballader (och andra sånglekar): "så danser di tre så danser di fem, hon trötter ut alla konungens hofmän". för övrigt är rodes-tjuvens namn (åtminstone i svenska fornsånger), hållfast, även namnet på näcken i flertalet varianter av "näcken bortför jungfrun".

har börjat läsa bro-brille-legen. att säga sin kärestas namn tycks vara exklusivt för svensk tradition, och synes snarast ha inkommit från syster-leken (eller liknande). "hos øsvenskerne ved den russiske kyst hedder legen »djævlespil», fânspöen. to af de største bland de legende, »gufâr» eller »gêsfâr» (jesus fader) og »djævelen», holder en snor, som de svinger rundt og under hvilken de øvrige må løbe igennem. imens råber de to, der svinger med snoren: brôan ska bigs, vil du te gûfâr (gêsfâr) helder te fân? når hver er tre gange løben igennem, må han stille sig hos en af de to, men ved ikke, om han er kommen til gud eller fanden. når alle har fået plads, tager »fân» snoren og prygler sine dermed"

skulle gärna hitta ett sätt att analysera det på djupet, föreställningen om talen och deras relation kontra poesi, men för att fokusera på det poetiska så kommer jag att tänka på att Ossiannilssons julsång Himlen hänger sjärnsvart i "tillgjord" poetiskt pseudogammaldags stil också har en sådan vändning: "då komma väl de hundra, då komma väl de tusen lusseknektar vandrande kring husen". Och så tror jag förresten att det finns i bibeln, men jag minns det bara från Joseph Hellers Gud vet när han parodierar språket i gamla testamentet (trenne ting finnas på jorden, javäl fyra ting vet jag under himlen, som... typ).

de bästa lekarna försvinner, de tradigaste blir kvar och förökar sig...
och med de tradigaste menar jag inte bro bro breja utan så går vi runt kring en enebärabuske/midsommarstång.

monsterpop  15:36 9/7 | Stäng | Nästa nya
dessutom trängs de ut av bedrövliga kärleksvisor (här skyller jag på något lösa grunder på tyskland), och den vokala folkmusiken som helhet trängs ut av spelmansmusiken. jag upplever det som del av en allmän, svårförklarad tendens mot banalitet (ok, kanske lite orättvist i fallet spelmän, men det är lustigt att de är det man väl främst förknippar med åtminstone svensk folkmusik).
som schlagers och thomas brolin (eller vad han nu heter), gessle, winnerbäck, ekdahl? (tyskland har fått mycket skit på lösa grunder i forumet den senaste tiden, men schlagrar knappast helt omotiverat.)
spännande! antar att huvudförklaringen är att sverige generellt tappade sin folkliga kultur i väldigt stor utsträckning i o m urbaniseringen å så, men att det just är spelmännen vi klamrat oss fast vid... kan det bero på östs, hjort-anders m fl:s popularitet på 20-30-talen? svenska låtar som bygger på uppteckningar från samma tid (väl) kanske också satt sin prägel: idel noter och inte mycket text. polskorna som har en benägenhet att fascinera fiolspelare, förmodligen delvis pga själva uppteckningarna (svenska låtar har något tilltalande över sig med de smakfullt inbundna banden och de små biografierna. ganska banalt faktiskt).

monsterpop  15:38 13/7 | Stäng | Nästa nya
ja, eller dess "folkmusikiska" föregångare. i något av "sjung visan för mig"-programmen uttryckte ulf peder olrog förvåning över att vad han beskrev som just en "schlager" hade förblivit såpass populär. (det har jag missat. skit ska skit ha!)

är inte så välbekant med svenska låtar, men jag tror du är något på spåren. den här boken verkar rätt intressant, tycks hinta lite åt samma håll.
hmm... är inte helt med på vilka de här bedrövliga kärleksvisorna är. är det uttolkningar av taube och andersson? regelrätta schlagers med lill lindfors o dyl?

den skulle vara rolig att titta i. ska se om jag får initiativförmåga att beställa den genom mitt närmsta högskolebibliotek. gör jag inte det så får du gärna kommentera den om du får tag i den.
Jag lärde mig också leken i Västergötland och vi sjöng "hästen heter Freja" istället för stockar och stenar och renar. Kanske var det vad ni sjöng också?

Rörelserna samma som Canomias
det låter nog lika obekant det. jag får se om jag får tag i någon som var med och minns bättre än jag.
A, Som Canomia och sennight säger, längre betoning på heter än i videon.
B, Bohuslän
C, ja jo, "så går vi runt en enebärabuske", "vi äro musikanter", "små grodorna", "räven raskar över isen"
a) Nästan som Canomia;
Två barn står mittemot varandra och håller varandras händer upp i luften medan alla andra går på led mellan dem. De ska samla vars ett lag - lag Guld och lag Silver. Alla sjunger "Bro bro breja, stockar och stenar, ingen kommer härfram härfram - förän de säger sin kärestas namn, vad heter han, din fästeman?

Här fångar man en annan deltagare och skakar den milt mellan sig medan man sjunger: Har du tagit prästens sko, prästens sko, prästens sko, har du tagit prästens sko? Guld eller Silver? Så viskar man svaret till de som fångat en och får ställa sig bakom den personen som är lagledare för lag guld, eller lag silver. Om man misstänker fusk kan man byta lagnamn hur och när man vill.

b)Skåne

c)Björnen sover, ngt med Askungen som jag inte minns?

monsterpop  16:05 13/7 | Stäng | Nästa nya
är "din fästeman" kanske ett sydsvenskt påhäng? annars aningen förvånande att leken ändå varit såpass uniform tycker jag. det gick väl knappast att kommunicera riket runt när vi var små? tre dagars ritt om man hade ärende i grannsocknen, som jag minns det.

törnrosa var ett vackert barn? fast den är väl ingen lek, vad jag kan minnas. vi sjöng också någon som slutade "aske-daske-da" ("vi komma ifrån ria-ra").

sennight  20:50 13/7 | Stäng |
(jag google lite på fästeman och hittade då en bild på "sockerpinna-hildans fästeman". tyckte det var lite kul.)