10-talet: år 2015, grupp 6 (deadline 31 juli) - Lek & rösta
Veckla ihop
10-talet: år 2015, grupp 6 (deadline 31 juli)
Fredzon_M  23:01 9/7 | Stäng | Nästa nya
Grupp 6 består av följande filmer:

Barnmorskan

10-talet: år 2015 grupp 6

Grupperna är ordnade efter antal betyg precis som de senaste omgångarna. Se diskussionstråd för ytterligare info.

Rösta genom att rangordna de filmer du sett från bäst till sämst. De på övre halvan får stegrande pluspoäng och de på undre halvan stegrande minuspoäng räknat från mitten enligt följande exempel:

Om du har sett alla 8 filmer i gruppen delas poängen ut enligt följande:
film fem -1p
film sex -2p
film sju -3p
film åtta -4p

Om du har sett ett ojämnt antal filmer får mittenfilmen noll poäng. Har du t.ex. sett fem filmer blir det +2p till första filmen, +1p till andra filmen, 0p till tredje filmen, -1p till fjärde filmen och -2p till femte filmen. Är du osäker på hur det funkar kan du bara rangordna de filmer du sett utan att sätta ut poäng.

De fyra filmer med högst poäng går vidare till nästa omgång. En film måste få minst två röster för att kunna gå vidare. Enbart röster som innehåller minst två sedda filmer räknas.

Om två eller flera filmer får samma poäng vid strecket så går i första hand den film med flest röster vidare, i andra hand den film med flest plusröster, i tredje hand den film som fått högst poäng i en enskild röst. Om det fortfarande inte går att skilja filmerna åt så lottas vilken film som går vidare.

Deadline för att lägga sin röst i gruppomgången är 31 juli 23:59.

goeran  18:58 23/7 | Stäng | Nästa nya
Barnmorskan 1 p
I skuggan av kvinnor - 1 p

Kaili Blues +2p
No Home Movie +1p
Behemoth 0p
Chi-Raq -2p

Ska se Blackhat imorgon, men än så länge känns mina nomineringar inte jättekul. Fast samtidigt var Chi-Raq på något vis precis vad jag hoppades på...

Fredzon_M  18:22 30/7 | Stäng | Nästa nya
Känner likadant med mina nomineringar. Riktiga snedträffar denna omgång. Blir inget mer Malick eller Curtis kommande år från min sida i alla fall. Hoppas fortfarande på några av dina nomineringar.
Barnmorskan
Fredzon_M  18:11 30/7 | Stäng | Nästa nya
Kaili Blues +9p
Behemoth +6p
The Forbidden Room +1p
Barnmorskan -1p (fler plusröster)
No Home Movie -2p

The Forbidden Room -2p
No Home Movie -3p
I skuggan av kvinnor -6p
Chi-Raq -7p
Inlägget är ändrat 18:13 30/7.
Historik
Göm historik

Fredzon_M  18:20 30/7 | Stäng | Nästa nya
Lite synd när filmer som ingen av de deltangande verkar särskilt intresserade av att se, Barnmorskan och Bitter Lake i det här fallet, eventuellt lyckas ta sig vidare till semi. Det har ju skett i en del grupper tidigare i den här leken.

Hade tänkt försöka se Chi-Raq ikväll eller imorgon, men eftersom jag laggat efter så i kompningarna denna omgång funderar jag istället på att ta någon av de som ser ut att ta sig vidare. Har bara sett min egna nominering Bitter Lake (som var en besvikelse, är nog lite färdig med Curtis) men är sugen på att se alla filmer utan Barnmorskan i den här gruppen.

lucius  00:00 31/7 | Stäng | Nästa nya
Det är ju nackdelen när man tvingas dela ut minus-poäng. Hade varit intressant att se hur tävlingen hade utformats om man t.ex. fick välja att ge 0 poäng till en film på undre halvan av ens sedda istället.

Fredzon_M  23:03 31/7 | Stäng | Nästa nya
Ja det blir ju en bieffekt av formatet och det begränsade deltagandet. Jag gillar ändå det raka och simpla i detta upplägget. Men det finns helt klart fördelar med ett mer dynamisk poängsättningssystem. Tror dock inte att jag kommer att ändra något i upplägget framöver (om inte flertalet deltagare skulle efterfråga detta).
Barnmorskan är i och för sig lätt att hitta på dvd; https://www.discshop.se/filmer/dvd/katilo_barnmorskan_import_sv_text/P156290
The Forbidden Room +1p
Adam Curtis: Bitter Lake -1p

Såg precis The Forbidden Room och är väldigt glad över det. Ett freudianskt drömspel som muntert dyker ner i mardrömmens logik. Att utdaterade troper, filmtekniker och ord kunde vara så här kul!

Har påbörjat Chi-Raq men inte hunnit se klart. Är tämligen säker på att den skulle hamna mittemellan de två filmerna ovan.

Skrev så här om Bitter Lake efter att ha sett den.

Nyttig men lite korthuggen historielektion om Afghanistan. Jag hade hellre sett att större fokus låg där. Tyckte inte Curtis egna idéer räckte så långt. Lite grunda analyser som dessutom är något felaktiga, som att västvärldens politiska ledare började utgå ifrån en svartvit världsbild baserad på gott och ont efter 9/11. Det är väl knappast något nytt utan något som har dominerat politiskt tänkande under hela 1900-talet och även varit det grundläggande prismat genom vilken den västerländska världsbilden projicerats i alla fall sedan kristendomens födelse för två årtusenden sen. Det var väl bara ett kort uppehåll under 90-talets era av ”slutet på historien” efter kommunismens fall där det inte fanns en tydlig motståndare under några år. Under 80-talet gavs ju Reagans tal om gott och ont och Sovjet som ”the evil empire”. Sedan stör jag mig lite på Curtis något distanserade stil den här gången. Det blir lite för drygt brittiskt, von-oben-sarkastiskt. Jag har väl tröttnat på honom helt enkelt.
Inlägget är ändrat 22:59 31/7.
Historik
Göm historik

Robby  10:12 1/8 | Stäng | Nästa nya
Han tar väl upp Reagans tal om gott och ont och den svartvita uppdelningen i tidigare dokumentärer? Så låter lite märkligt att han hävdar att idéerna föddes där. Men å andra sidan känns det som alla hans dokumentärer flyter in lite i varandra och på många sätt är lite samma film om och om igen.

Fredzon_M  10:55 1/8 | Stäng | Nästa nya
Det har du säkert rätt i, hakade nog upp mig lite på den detaljen bara. Sen håller jag med om att hans filmografi flyter ihop en del och just det gör att det känns som att han går lite på tomgång nu. Tycker hans absolut bästa och skarpaste film är the century of the self.
Slutställning
Fredzon_M  10:52 1/8 | Stäng | Visa arv |