10-talet: år 2015, grupp 8 (deadline 31 juli) - Lek & rösta
Veckla ihop
10-talet: år 2015, grupp 8 (deadline 31 juli)
Fredzon_M  23:04 9/7 | Stäng | Nästa nya
Grupp 8 består av följande filmer:

10-talet: år 2015 grupp 8

Grupperna är ordnade efter antal betyg precis som de senaste omgångarna. Se diskussionstråd för ytterligare info.

Rösta genom att rangordna de filmer du sett från bäst till sämst. De på övre halvan får stegrande pluspoäng och de på undre halvan stegrande minuspoäng räknat från mitten enligt följande exempel:

Om du har sett alla 8 filmer i gruppen delas poängen ut enligt följande:
film fem -1p
film sex -2p
film sju -3p
film åtta -4p

Om du har sett ett ojämnt antal filmer får mittenfilmen noll poäng. Har du t.ex. sett fem filmer blir det +2p till första filmen, +1p till andra filmen, 0p till tredje filmen, -1p till fjärde filmen och -2p till femte filmen. Är du osäker på hur det funkar kan du bara rangordna de filmer du sett utan att sätta ut poäng.

De fyra filmer med högst poäng går vidare till nästa omgång. En film måste få minst två röster för att kunna gå vidare. Enbart röster som innehåller minst två sedda filmer räknas.

Om två eller flera filmer får samma poäng vid strecket så går i första hand den film med flest röster vidare, i andra hand den film med flest plusröster, i tredje hand den film som fått högst poäng i en enskild röst. Om det fortfarande inte går att skilja filmerna åt så lottas vilken film som går vidare.

Deadline för att lägga sin röst i gruppomgången är 31 juli 23:59.

Mothravka  12:47 18/7 | Stäng | Nästa nya
The Digger -1p
The Strange Case of Shiva -2p
Bulanti -3p

Underground Fragrance

Blir dessvärre tydligare för varje år som går att nivån på filmerna så väl som regin sjunker när vi kommer till grupperna 5-8, om det har att göra med vilka som nominerat filmerna eller inte låter jag vara osagt men jag har mina aningar. True Love Ways är dock ändå värd att lyftas ut tycker jag även om den som synes inte är topp 10000 material, övriga är i bokstavsordning.
Ställning
Fredzon_M  18:41 30/7 | Stäng | Nästa nya
Happy Hour +10p
Lampedusa +5p
Underground Fragrance +1p
Bulanti -2p (högst poäng i enskild röst)
-------------------------------------------------------
The Academy of Muses -2p
The Digger -4p
The Strange Case of Shiva -4p
True Love Ways -4p
Har bara lyckats se true love ways i denna grupp men den var ingen höjdare direkt. Kanske är det så också att ju närmre 2019 vi kommer desto kortare tid har vurmarna av smal-filmerna haft att hitta guld-kornen.

3rd_man  07:15 2/8 | Stäng | Nästa nya
Möjligt att jag uttryckte mig oklart för det jag menade var att grupperna 5-8 har haft genomgående lägre kvalitet 2010-2015, och nu när vi är halvvägs in i tävlingen så är det inte längre en tillfällighet men vad värre är så är det inget som tyder på att det kommer att förändras för 2016-2019.
Happy Hour +1p
Bulanti 0p
The Digger -1p

Tycker grupp 8 känts som lite svagare grupp i tidigare omgångar också. Däremot har grupp 7 av någon anledning känts särskilt stark flera omgångar. Så jag kan inte hålla med kommentarerna ovan.

Men Happy Hour är bland det bästa jag sett i år.
Veckla ihop

Fredzon_M  23:19 31/7 | Stäng | Nästa nya
Håller med om alla dina påståenden. Grupp 7 har varit stark och 8 svag flera omgångar i rad. I övrigt har det för mitt eget kompningssug varit ganska jämnt fördelat mellan klunga 1-4 och 5-8.

Och Happy Hour var verkligen bra. Har sett den upphackad under en veckas tid och blev klar idag. Gillar att en så avmätt film fokuserar så på kroppslighet och förhållandet mellan kroppsliga tillstånd och känslomässiga.
Påminde mig i övrigt lite om Yi-yi.

Tänkte också att Happy Hour borde vara en film i 3rd mans smak (även om den verkar ha ändrats en del de senaste åren), så blev lite förvånad att den inte föll honom på läppen.

Fredzon_M  23:19 31/7 | Stäng | Nästa nya
Har förresten bara sett Happy Hour här, så blir ingen röst för min del i den här gruppen heller.
Kul att vi haft liknande upplevelse över hur kompsuget varierat över grupperna!

Det verkar som att Happy Hour också distribuerades i upphackat format förra året. Ja, Yi yi känns som en nära släkting, egentligen mer pga filmens ton och attityd än någonting annat.

Tycker inte det var minsta överraskande att den inte föll 3rd man på läppen.
Jag kan egentligen inte uttala mig ordentligt då jag lyckas kompa väldigt få filmer från grupp 7 och 8 generellt men tänkte att närheten i tid kunde vara en rimlig förklaring om det låg något i 3rd mans påstående
Slutställning
Fredzon_M  11:02 1/8 | Stäng | Visa arv |
Vidare till semifinal:

Happy Hour +11p
Lampedusa +5p
Underground Fragrance +1p
Bulanti -2p (fler röster)
--------------------------------------------------
Åker ut: