Unpopular Opinions - Filmsnack
Veckla ihop
Unpopular Opinions
simonm  15:48 6/8 | Stäng | Nästa nya
Jag ramlade över denna Unpopular Opinions
Det var svårare än jag trodde. Jag gjorde så här:

(1) Minst 4 i betyg (ca 15% av mina betyg är 4-5)
(2) Släppt 2000 eller senare (bra definition av "adult" kan vara svår, men jag var 19 år 1 januari 2000 och det får räcka)
(3) Ska ha rating på både Tomatometer och Audience Score och denna ska vara högst 50% på Rotten Tomatoes

Jag hittade en: The Limits of Control

Någon mer?
Inlägget är ändrat 15:50 6/8.
Historik
Göm historik
Nej, men MacGruber skulle nog komma närmast. "Genuinely like" är att ta i, men jag är positivt inställd till den i alla fall och har satt en svag trea så den hör till den bra halvan i högen av sedda filmer. 48%.

simonm  11:14 7/8 | Stäng | Nästa nya
Mjo, positiva halvan är kanske lite väl. Kanske positiva fjärdedelen är lagom, jag funderar på att gå igenom mina starka treor och se om jag hittar någon mer.

Men bra spaning ändå, för det är verkligen sjukt lätt att hitta hyllade filmer som man hatar men det omvända är riktigt svårt.
Det blev uppenbart att jag hade en väldigt mainstream smak under 00-talet när jag gick igenom mina fyror från det årtiondet. Inga träffar där vid några chansningar. Mitt 10-tal är likaledes mainstream men mer vridet åt kritikerfavoriter och smalare film så inga direkta träffar där heller vid några utvalda kollar.

Hittade däremot en från 1999, Catherine Breillats finfina
Romance (även om det är på håret från kritikernas sida)

Blev för övrigt förvånad över hur hög rating några av mina flamskomedi-fyror hade.

Intressant rating av Julien Donkey-Boy som jag har en fyra på: https://www.rottentomatoes.com/m/julien_donkeyboy
28% från kritiker och 72% från publiken. Var visst samma förhållande på Gummo. Småintressant att kritikerna hatar Korine. Förtjänar sin kultstatus.

simonm  11:18 7/8 | Stäng | Nästa nya
Romance är close enough tycker jag.

Egentligen kanske man bara ska gå på kritiker-rankingen? Inte så tydligt vilken rating xkcd menar, men det kanske är det som är den "officiella"? Mina erfarenheter av Rotten Tomatoes är väldigt begränsade, men det dyker upp referenser titt som tätt så de verkar väldigt etablerade.
Jag hade fem filmer.
CHiPs (17,45)
Charlie Countryman (29,49),
Best Man Down (33,44),
2012 (39,47)
Ghosts of girlfriends past (27,40).

Jag ser det som en liten personlig vinst, har velat bli bättre på att se film, så hade nog önskat att det var fler.
svårt eftersom jag främst kollar på äldre film och mycket sällan sätter 4:or eller 5:or. om jag räknar att jag var vuxen vid 18 års ålder blir min gräns 2002 och då har jag noll femmor och 58 fyror (av 4462 betyg) att välja bland. det verkar som att den som kommer närmast är dans ma peau som har 64/65.

bland mina treor finns det filmer som jag "genuint gillar" men orkar inte riktigt kolla genom där men kom spontant på denna: lords of salem som har 45/30.

Canomia  20:37 15/8 | Stäng | Visa arv |
Har inte orkat gå igenom allt, och det är mycket som inte finns på rotten tomatoes men en 4a hittade jag.
Alfie, den från 2004, hade 48%. Den gillade jag. Betydligt mer än originalet (med sina 96%) till och med.
Inlägget är ändrat 20:41 15/8.
Historik
Göm historik