Poplåtslek - Allmänt
Poplåtslek
Andra våningen  18:43 13/8 | Stäng | Nästa nya
Jag vill analysera poplåtstexten men motståndet att frivilligt lyssna igenom vad som finns på topplistorna idag (eller för den delen förr) är så pass stort att jag behöver en extra morot/piska.

Alla som vill kan när de vill posta en lista på upp till fem poplåtar som jag ska lyssna på, analysera textmässigt och ge ett betyg. När jag har återkommit med denna respons är det fritt fram att posta en ny sådan lista.

Som en krydda i leken kommer den som postat den bästa låten (enligt min subjektiva uppfattning) att få en poäng för varje låttips som kommer efter låten i fråga, ända tills någon postar en ännu bättre låt. Motsvarande sker för den som postat den sämsta låten. Alltså bör ni försöka tipsa om låtar som ni tror att jag tycker är så bra eller dåliga som möjligt. När det gäller dåliga låtar spelar det ingen roll om jag hört dem eller inte men när det gäller bra låtar blir det ingen poäng om jag hört dem tidigare.

Tävlingen kommer dock inte att starta förrän jag fått in låttips från tre olika personer. Om jag inte fått det inom en vecka så läggs tävlingen ner.

Av olika skäl vill jag, i alla fall i början, bara ha tips på låtar med engelsk text. Det ska också vara en ordentlig text och inte bara några utrop som går om och om igen.

______________
Vad är då en poplåt? Det jag avser här är något som åtminstone låter som om det riktar sig till en bred publik och har till huvudsyfte att sälja och inte att skapa något konstnärligt, driva något politiskt, hylla gud eller liknande. Indie är i regel fel, liksom alltför genrespecifik rock och rap. Det får gärna vara gammal musik, till och med från första halvan av 1900-talet. Är det ny musik är en bra riktlinje att det inte skulle sticka ut på p3 eller reklamradio.

Sedan hoppas jag förstås att fler engagerar sig i analysen av poplåtstexten. Tråden är alltså till för vem som helst som vill ge sin syn på saken.
Inlägget är ändrat 11:42 15/8.
Historik
Göm historik

sennight  21:34 13/8 | Stäng | Nästa nya
kul! nu gäller det bara att komma på några låtar... ska försöka tipsa om låtar från fem olika årtionden. vill du att det ska vara låtar du inte hört eller spelar det ingen roll?

tror jag förstår definitionen av pop men får se om det blir några feltips ändå.
yes!

(och lite skrämmande: i början tänkte jag skriva att ett "tips" skulle vara "upp till fem låtar från lika många årtionden", innan jag bestämde mig för att ha så få regler som möjligt.)

sennight  08:14 14/8 | Stäng | Nästa nya
var yes ett svar på att det helst ska vara låtar du inte hört?

(såklart!).

hoppas det kommer två till deltagare då.
nej, det var bara ett allmänt utrop av entusiasm. Glömde din fråga. Det spelar ingen roll!
(Och det sista var svar på frågan.)
Vid närmare eftertanke borde man inte kunna få poäng om man tipsar om bra låtar som jag redan känner till. Det skulle gå att fuska på olika sätt. Har ändrat reglerna i rotinlägget.
Ok, här är fem någotsånär nya låtar som jag iofs personligen tycker håller hög eller t.o.m. mycket hög klass, men som tveklöst även riktar sig till en bred publik samt varit kopiöst stora hits. Alla har dessutom "riktig" text.

Beyonce - Drunk in Love
Robyn - Hang With Me
Drake feat. Rihanna - Take Care
Daft Punk - Get Lucky
Adele - Someone Like You
Kul! Jag avvaktar lite med lyssning och analys i väntan på ett tredje tips. Jag är nog ganska bekant med allihop.
Jag lägger inte ner jättemycket ansträngning på första listsn, vill mest säkra att det blir nån lek. Otvivelaktiga poplåtar off the top of my head.

Justin Bieber - Love yourself
Carly Rae Jepsen - Cut to the feeling
Take That - Back for good
Beyonce - Why don't you love me?
Mily Cyrus - Malibu

Andra våningen  11:33 15/8 | Stäng |
Bra tänkt! Jag gissar att jag kommer att känna igen alla de här också, även om bara Back for good direkt ger en association.