Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Betyg idag: 1 199 Besökare idag: 4 622
annons
annons
Hjälp mig att inse storheten i Metal och Punk musik - Allmänt
Du kan alltid läsa vad som står på våra forum, men om du vill skriva måste du logga in eller bli medlem.
Veckla ihop
Hjälp mig att inse storheten i Metal och Punk musik
micicdarko  29/7 2004 | Stäng | Nästa nya
....
SV: Hjälp mig att inse storheten i Metal och Punk musik
Xeno  29/7 2004 | Stäng | Nästa nya
I punkmusiken äre svårt. Däremot gällande metal äre enkelt: Nyckelorden är: tyngd och energi. Finns vissa band där musikernas teknik är viktig. Alltså hur pass begåvade de är på sina instrument.

Smaken är som ääset, hårig...
Veckla ihop
L_Lefty  29/7 2004 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
Inse storheten med punk? Så kan man väl inte säga..
Vad är det du inte gillar med punk? Vad för punk tänker du på? Det finns ganska mycket. Sex Pistols? Ramones? Ebba grön? Clash? Å kolla för sjutton gubbar in Bad Religion om du inte gjort det...
Stay Metal...
Veckla ihop
Safta20  30/7 2004 | Stäng | Nästa nya
Musikaliskt sätt är det inte ngon skillnad mellan punk och hårdrock. Möjligtvis kan man säga att punk är omusikalisk hårdrock.

Hårdrocken bygger på riff som repeteras om och om igen. Musiken är ofta arg snarare än lugn och snäll eller någon annan känsla.

Vad gäller attityden (som de flesta tycker är viktigast) så är hårdrocken monarkistisk och punken är anarkistisk. Hårdrocksstjärnor utmålar sig själva som om de är bigger than life. De har kläder på sig som fansen har råd med, de har en show som fansen inte har råd med och dem ställer sig själva i centrum i denna show. Hårdrocken är mycket teatralisk, man ska se det dom gör på scenen som teater (bara så att ni inte tror att hårdrockare är sig själva på scen). Texterna handlar oftast inte om verkligheten, istället är drakar och demoner den stora inspirations källan.

Punkarna är som personer naturligtvis likadana som hårdrockare, men dem låtsas vara någonting annat. Dem är anarkister...självklart vill dem inte ha anarki på riktigt dem flesta av dom och punkstjärnorna vill nog egentligen se sig själv som "kungar".... men dem låtsas vara anarkistister precis som hårdrocksstjärnot låtsas vara kungar. Punkare går omkring i billiga kläder som dom ofta rivit sönder så att det ser ut som om dem inte har råd att köpa kläder.:) osv............. Punkarna låtsas som om dom inte spelar teater utan dem framstår mer som om dom verkligen vore sig själva på scenen.

Både hårdrocken och punken är vit musik precis som den mesta av synthmusiken och popen exempelvis. Det är nästan bara vita som går på Hårdrock/ punk konserter här i Sverige och i andra länder.

Vilken attityd man gillar beror ju på smaken..och den är som baken. Det beror också delvis mycket på i vilken ålder man är också. Olika attityder och musikstilar har varit på modet under olika epoker. Du kanske inte var ung under någon av punkens eller hårdrockens storhetstider. Du kanske är uppvuxen under en tid då hårdrocken var ute..... Jag däremot fick lära mig att hårdrocken var jävligt ball när jag var ung.
Veckla ihop
TrueTormentor  30/7 2004 | Stäng | Nästa nya
Är du allvarlig när du säger att det inte finns någon skillnad mellan punk och hårdrock musikaliskt?

Är alla punkare anarkister?
Veckla ihop
Du får gärna förklara skillnaden för mig om du vill. Skulle gärna få skillnaden förklarad för mig.... För jag hör ärligt talat inte skillnaden....

Det är inget jag är ensam om.... jag har från början lärt att det inte finns någon skillnad av musik kritiker och hårdrockare/punkare. Ser man till stilarnas rötter så finns det faktiskt ingen generell skillnad.... förutom att punkarna är mer omusikaliska.
Eller ja..... Punkarna spelare enklare:)
lillmånstret  31/7 2004 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
fast de som hör skillnaden är inte heller ensamma...
Veckla ihop
L_Lefty  30/7 2004 | Stäng | Visa arv | Nästa nya
ha... :) knasigt...

Jag skulle nog vilja säga att det verkligen finns en musikalisk skillnad mellan Punk och Hårdrock.
Jag tror inte heller Thåström, Joe Strummer eller Greg Graffin ser sig själv som "kungar". Det strider ju ganska mycket mot vad punk egentligen är...

Punkare - Anarkister - synonym? :)
Safta20  30/7 2004 | Stäng |
Nu pratar jag om riktiga punkare alltså.... slutet av 70- talet och början av 80 -talet. Med "att dem vill va kungar" så menar jag inte det bokstavligt. Jag menar mera att dem vill känna sig lite extra speciella som alla andra.... som vem som helst alltså....

Sorry om jag var otydlig.
SESN AB © 2000-2017 Om du vill kontakta oss gällande annonser, maila till info@sesn.se Om Filmtipset Kontakt Medhjälpare Länkar Hjälp Regler & Villkor