Betyg idag: 1 209 Besökare idag: 4 263

NEDERVETIL
Jag tycker om stämningen i detta, herr Russel kan skapa en slags stämning som är verkligen speciell... ingenting när man är trött....ZZZZZ men har sin charm i rätt stund... stark 4:a
 dumbass
Nu var det flera år sen jag såg den, men jag kommer ihåg att jag tyckte filmen var fascinerande och bra, fast dålig. Så den får en trea tills jag sett om den.
 Rupe
Stark trea. Specialeffekterna är riktigt snyggt gjorda, men allt som händer i samband med dem saknar all form av logik och det framkommer aldrig vettiga förklaringar till alla visuella spektakel. Allt känns väldigt mycket på måfå bara för att bjuda på så mycket ögongodis som möjligt men det är det som gör filmen minnesvärd så det funkar ju.
 PatrikD
Skulle kunnat ha skippat hela aphistorien...
 Joyful sounds
Sänkte från femma till fyra. PatrikD fick mig att minnas apdelen, som jag helt hade förträngt. Den pajar ju hela filmen. Jag gillar dock specialeffekterna som är jävligt fulsnygga på sitt lilla 80-talsvis.
 kabir
good stuff! första halvan är grymt bra, den tappar någon senare delen. dock, en bra filmatisering (och dramatisering) av john c lillys arbete. som lilly-fantast kan man ju inte annat än njuta.
 sQuiGboBBle
The way I feel, I don't expect to go to sleep for a year - I'm on fucking fire!
 Fredzon_M
fantastiskt underhållande bildfyrverkeri som mestadels håller sig på rätt sida av löjlighetsgränsen
 Slakob
schyssta effekter, skönt "bildfyrverkeri" och en lite weird med cool story, påminner lite om Lovecraft av någon anledning. Filmen går upp och ner från sämre till bättre flera gånger i filmen, men skådespeleriet och dialogen var bra och underhållande. Är också den första filmen som jag blev rädd av på väldigt länge, dels tack vare musiken och de psykedeliska hallucinationsscenerna. Vill ge en femma, men jag kanske överdriver då. En stark fyra åtminstone.
 Sokkan
Helt ok mindfuck.
 volvo_240
väl trippig ibland men helt ok, stark tvåa.
 falafelpunk
Så djävla nära en femma men med det djävla slutet...fyfan...det blir nästan en 3:a men håller mig till 4:an som den ändå förtjänar.
 WoodWoman
WAOW!! Det blir en stark fyra. Den svingas upp och ned- när jag blickar tillbaka på filmen får fragmenten mig att i scensätta flertalet helt olika filmer. Dels en känsla av filmen 'Flugan' under många långa partier under filmens gång, vilket givet faller sig positivt. Det var nu längesedan jag satt stum och tänkte: WOW under en film. Att rekomendera.
 Grag B
Tänker knappt på de våldsamt föråldrade effekterna efter ett tag, ett tecken på en bra film.. sedan blir det ju inte sämre av att hallucinationer och apor utgör 90% av handlingen.
 sannaohhh
så jävla snygg. varför hör man aldrig folk väsnas om den här scifi-filmen när allt annat i genren är så kackigt!? inte för att jag sett så mycket scifi men ändå....
 lekke
En film som pendlar mellan en 2:a och 3:a men som landar på det förstnämnda med ett +. Anledningen till detta är att filmen kändes väldigt icke-Russellsk samt att storyn och dess rollfigurer är rätt kackiga. Men *väldigt* sjyssta effekter i "2001"-skolan (som används väldigt ofta och är filmens huvudsakliga försäljningsargument) gör denna sevärd.
 jallek
Fantastiska effekter. Tyvärr funkar inte riktigt filmen runt omkring de scenerna. ibland riktigt jävla ap-uselt.
 arvidsollenby
En ganska charmig "blandning" av Roger Cormans The Trip och Cronenberg.
 Count_Duckula
Rätt fet, men tycker det kunde blivit betydligt grymmare med tanke på hur eminent upplagd den var. Primataspekten kändes inte alls rätt t.ex. Fantastiska effekter, grym slutkläm och klanderfria skådespelarinsatser dock!
 Suverän
Snacka om att misshandla vad som i början är en lysande film... Onödiga twists and turns, ändrat fokus från religiösa grubblerier och själstillstånd till trams som metamorfoser...
 ziferN
Helt ok film men det var verkligen inget speciellt med denna, filmen hade kunnat göras mycket bättre. Jag gillar tex. inte som vanligt William Hurt och en del bitar av filmen. Fungerar dock som underhållning för stunden och effekterna är bra men inte mer.. Stabil 3.
 kungkalas
Fantastiskt! Så här sjuka vändningar har jag inte sett i en film sedan "Beyond the Valley of the Dolls"!
 gruso
Intressant film. Hyfsat snygga effekter för att vara såpass gammal.
 Ondskapt
Förutom att Ken Russell tappar bort sig lite väl mycket i stroboskop och ljuseffekter är det här en stundtals riktigt bra och otäck liten rulle. Lite klent slut, men annars har jag inte mycket att klaga på.
 The Jack
Det här var oväntat mycket Cronenberg med all kroppsfixering och fokuset på den cartesianska klyvningen mellan kropp och medvetande. Efter hand blir det också ganska sjyst om existentiell ångest. Slutet är dock tveksamt, men i övrigt är den smart, har en sjyst premiss, är lite kuslig och har ett gäng häftiga psykadeliska scener.
 Tom Joad
Trodde att det skulle vara betydligt mer DMT-trippande. Den initiala besvikelsen försvann dock ganska fort. Helt skaplig rulle som berör många intressanta ämnen. Personligen hade jag gärna sett lite mer djupdykningar i huvudpersonens fysiska förändring, särskilt den sista formen. Slutet var en stor besvikelse tyvärr.
 knutsson
En av de där filmerna som stannat kvar i minnet. Såg den inte när den kom 1980, men det är ändå säkert minst 20 år sedan som jag kolla det på den. Kanske inget mästerverk men den har uppenbarligen något många andra filmer saknar, ska försöka se om den någon gång och försöka komma på vad
 martintf
Först ganska intressant men inte särkilt korrekt. Sedan mest fånig. Sandskulpturerna i mexiko var dock riktigt vackert!
 Vitus
väldigt bra idé, atmosfär och skådisar men den faller lite platt när man nått en viss del i filmen. lite väl många (och långa) trippiga scener med.
 FUR
Genuint obehaglig och så sjukt välproducerat.
 Jonatanh
Originell och snygg men något platt sci-fi drama om människa, evolution och kärlek. Brutala och välgjorda fysiska effekter och vackra trippscener blandas med en i övrigt rätt simpel story. Fokus läggs istället på den centrala frågan om huruvida förvandlingen är verklig eller inte men lämnar samtidigt lika lite svar på samma fråga, vilket jag finner befriande och opretentiöst. Unik film som på ett visuellt plan stannar kvar i minnet.
 Noseman 2005
Öhm... Annorlunda.
 richard_rca
En högst osannolik film med många irriterande klichéer och flummiga faktafel (indianscenen och allt som sägs om religion och psykedelia är skrattretande) och detta säger jag som ett fan av sci-fi och alternativ filosofi. Många intressant scener rent visuellt dock och en härligt obehaglig känsla infinner sig titt som tätt. Synd bara att det kunde blivit mycket bättre med en bättre påläst manusförfattare. Förövrigt är förvandlingen inte tvetydig som någon påstod inunder - killen blir en apa.
Det andas Cronenberg om denna. Otrygg stämning, snygga effekter men aningen för mycket "mardrömssekvenser". Hurt är kanon, och soundtracket är emellanåt grymt. (9/15)
 jeremy_jones
Otroligt härlig! Blandar högt och lågt, sleaze med stil. Jag blir väldigt nyfiken på Ken Russells filmografi efter denna. (5/6)
 Ehrmann
Dialogen är stundtals outhärdligt pretentiös, vilket drar ned betyget lite. Schyssta effekter emellanåt och ibland rätt så tät atmosfär, men mest löjligt.
 pixelize
Den cronenbergska estetiken, som jag älskar är det enda som räddar den här från en etta.
 Kubrick
Egentligen ingen dålig film, inte dåliga skådisar heller, men jag tyckte bara att det inte var intressant. Filmen har inte åldrats väl och känns gammal även för att vara från 1980.
 Robkiller
I sökandet efter vårt ursprung tas en drog som låser upp primitiva oåtkomliga delar av hjärnan och orsakar mutationer... temat känns igen från nyare filmer... även om sättet det framförs på är väldigt annorlunda... flummar ur en del och känns lite gammal... men håller ändå intresset uppe hela vägen igenom.... bra skådespelare och stämningsfull musik... krävs nog att tittaren är på rätt humör för att uppskatta detta dock...
 BrutusBeefcake
Finns mycket som kommer sitta kvar i huvudet från denna! Klockrena scener blandas med mindre intressanta sådana, speciell film och jag gillar estetiken. Tyckte verkligen inte att dialogen var så pretto...Härlig rulle men långt ifrån fantastisk. (8+/15)
 AlbinWesley
Delar en hel del med Cronenbergs alster, kanske framför allt med Flugan som han gjorde några år efter denna kom. Hade den här haft den intensitet och nerv som Flugan har, så hade fyran varit given. Nu har jag faktiskt lite svårt för frossandet i effekter som inte håller längre, utan istället stör. Det hade kunnat porträtteras bättre med större skådespelartillit - se exempelvis Mannen med den gyllene armen för en lämplig förlaga att låta sig inspireras av.
 NekkruEvul
Det var mycket dumt att försöka ha en handling, allt annat gillade jag mer eller mindre.
 filmfreak1
William Hurt må vara en bra skådis, men trist att ha i huvudrollen. Filmen i sig är tyvärr inte mycket intressantare. Skickligt utförd dock.
 schramm
fantastiskt härlig pärla om en man som knarkar sig tillbaka till apstadiet för att sedan gå berserk som knark-gud. är man inte knäpp innan man ser den så blir man det. rekommenderas varmt
 saggesaliv
Detta var en stilren, snygg och mycket intressant film. Redan från start introduceras vi för Eddies fascination inom arbetet. Vi snabbspolar snabbt i början och snart har Eddie fru och två barn. Utöver snabbspolningen i tidslinjen i början, går filmen i ett ganska lågmält uppbyggningstempo, vilket gynnar den. Det mest extraordinära som Altered States har att erbjuda, är när den ska filmatisera de olika tripparna i filmen. Snygga bilder vävs ihop med ett imponerande klippningsarbete och med ett ljud och mix-arbete som förtjänar stående ovationer. Skådespelaruppsättningen skiner starkt. William Hurt gör en fantastisk huvudroll med känsla och finess. Blair Brown och Bob Balaban gör likaså dem väldigt bra och karaktäristiska framträdande. Betyg: 70/100
 KimEkberg
Chayefskys sämsta manus, eller utförande kanske, vad det verkar. på tok för lite halucinationer jämfört med vad jag trodde. känns sunkig liksom, men det är väl ken russels signum kanske.
 gjoob
Ryckig film. Första 30 minuterna är ganska meningslösa, därpå börjar själva handlingen och en mycket medryckande och stämningsfull uppbyggnad som varar i ungefär 40 minuter, sedan spårar den och det blir rejäl kalkonvarning sista halvtimmen för att sedan avslutas abrupt utan att knyta ihop säcken. Som en sämre och spretigare variant av The Fly, men den förtjänar ändå cred för att den, åtminstone under 40 minuter, lyckades göra ett i grunden superlöjligt manus spännande. Gillade särskilt trippscenerna; även om effekterna inte har åldrats med värdighet, kändes de trovärdiga, i varje fall trippscenen med den mexikanska indianstammen.
 santiago
Hela filmen summerar hur jag känner mig en måndag morgon innan jag fått i mig en kopp kaffe.
 Murvel48
Vilken besvikelse! Jag har velat se den här filmen sedan jag såg en scen i Filmkrönikan med Nils-Petter Sundgren för 38 år sedan. Men det var tydligen en av få bra scener. Nu blev det desto mer av patetiskt utdaterade hallucinationer och kvasivetenskapligt mumbo jumbo. Märkligt dåligt ljud dessutom. Filmen kändes mer som 1970 än 1980.
 NoWireHangers
Delar av filmen är bra men helheten är en besvikelse. Det är svårt att hitta någon logik i storyn och det är för mycket som bara är flummigt, inte minst slutet som inte var bra alls. Don't do drugs.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Experimentet (info) 03:07 20/6 (70)
Bara bekymmer (info) 02:35 20/6 (78)
Splatter University (info) 00:15 20/6 (3)
Golden Eighties (info) 00:10 20/6 (2)
Johan Falk - Vapenbröder (info) 00:07 20/6 (142)
The Giver (info) 00:02 20/6 (45)
Rebell i bojor (info) 23:45 19/6 (138)
Bron över floden Kwai (info) 23:08 19/6 (259)
Mandomsprovet (info) 23:07 19/6 (400)
Tully (info) 23:07 19/6 (3)
Ett veck i tiden (info) 23:07 19/6 (2)
Death Wish (info) 23:06 19/6 (11)
I Feel Pretty (info) 23:06 19/6 (2)
Truth or Dare (info) 23:05 19/6 (2)
Isle of Dogs (info) 23:05 19/6 (11)
Deadpool 2 (info) 23:04 19/6 (21)
Love, Simon (info) 23:03 19/6 (11)
LasseMajas detektivbyrå - Det första mysteriet (info) 23:03 19/6 (3)
Closer (info) 22:55 19/6 (759)
Brännpunkt Djakarta (info) 21:50 19/6 (40)
What Maisie Knew (info) 21:19 19/6 (45)
Café Society (info) 20:46 19/6 (41)
Jackie (info) 20:23 19/6 (25)
Violent Life (info) 20:21 19/6 (1)
The Death of Superman (info) 20:13 19/6 (1)
Korparna (info) 19:09 19/6 (13)
Double Duty (info) 18:28 19/6 (1)
I nattens hetta (info) 17:53 19/6 (92)
Shoplifters (info) 16:19 19/6 (1)
Star Wars: The Last Jedi (info) 15:10 19/6 (138)
Ip Man 2 (info) 12:42 19/6 (56)
Bergets grymma hemlighet (info) 10:35 19/6 (53)
Pretty When You Cry  (info) 10:13 19/6 (6)
The Litch (info) 09:33 19/6 (1)
I Am Michael (info) 08:44 19/6 (7)
The Second Coming of Christ (info) 08:24 19/6 (1)
Ready Player One (info) 07:48 19/6 (32)
The Conjuring 2 (info) 07:34 19/6 (67)
Micke & Veronica (info) 03:00 19/6 (42)
Legenden om Billie Jean (info) 01:42 19/6 (16)
State of Grace (info) 00:31 19/6 (99)
Road House (info) 00:00 19/6 (126)
Dagboken – Jag sökte dig och fann mitt hjärta (info) 23:34 18/6 (916)
Fifty Shades Freed (info) 22:46 18/6 (10)
Coco (info) 22:42 18/6 (20)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 22:40 18/6 (13)
Flossie (info) 21:51 18/6 (4)
Jim och piraterna Blom (info) 21:18 18/6 (81)
Her (info) 21:14 18/6 (231)
The Quiet One (info) 20:51 18/6 (2)