ilBrutto
Det låga betyget beror inte på att detta är en värdelös film, tvärt om är den bitvis stilistisk men den lider av sin egen torrhet, till skillnad från Weirs nästa film "Den sista vågen"
 Ponsbach
Delvis obegriplig och ganska långsam handling. Surrealistisk mystik kanske inte är min grej.
 AdamB-film
Otroligt vacker film, som på sina håll kanske är lite för långdragen. Men samtidigt bygger den upp en enormt laddad spänning igenom filmen, det är nästan lite rysarvarning på sina håll. Sevärd på många sätt. Men förvänta dig inte en typisk nutida thriller - då blir du bara besviken.
 halvdebil
lite sömnig va?
 sannaohhh
otrolig vacker och stämningsfull. lämnar en med en obehaglig klump i magen.
 emilstjernholm
Filmen saknar riktning och innehåller en lång rad lösa trådar. Ska det vara gulligt? Jag finner det bara irriterande.
 schramm
Otroligt fin liten spökhistoria fylld med surrealistiska inslag. Känns unik även år 2010.
 karnov
Skönt tempo och stämningsfull.
 emmacecilia
Tråkig! Dum! Stor besvikelse efter att ha börjat rätt bra.
 windickson
Började jättebra, alltså JÄTTEBRA! men efter en timme är det bara ett långt tråkigt slut kvar.
 Moj
Drömskt och samtidigt olycksbådande. Underbara kläder och miljöer, får mig att vilja börja anordna sekelskiftespicknickar igen :)
 AnecdotistOwl
Stämningsfull och fin. Är det bara jag som tänker alien abduction?
 hampushoney
Väldigt underlig stämning genom hela, vilket är nice... Men lite klantigt utförd här och där
 underachievers
Äntligen visar de den på tv! Har försökt få tag på den här hur länge som helst. Äntligen kan jag få se den!
 Razzel
Weirs russin i kakan, man sitter fängslad från ruta ett! Ska bli spännande att se om femman håller för en andra visning på tv ikväll 15/7-11.
 Portugallien
Somnade, men inget jag saknar.
 Benisakura
Sjukt att jag orkade se klart...
 Albin2
Elvira Madigan på LSD
 kikki
Hmm, jodå vackert filmat men....seg. Gillar i vanliga fall drama, fast detta blev för segt. En trea!
 Ondskapt
Hur snyggt som helst att titta på, med massa soldränkta miljöer som nästan får en att tappa hakan. Hela filmen ser mer eller mindre ut som ett konstverk, lägg där till en svårbeskrivbar stämning som råder och man har en utmärkt rulle som varken kändes pretentiös eller långtråkig.
Underlig film. Satt lite trött och försökte lista ut vad som egentligen hade hänt, sen var den slut. Vacker är den iallafall och stämningsfull, men det hjälper inte med ett sånt gigantisk antiklimax. 7.7 på imdb! Vad ser alla i den här?
 Sznax
En helt magnifikt stämningsrik film av Weir (varför gör han inte sådant här längre). Filmens mystik ligger i ett fantastiskt foto och en helt underbar musik (som står för oerhört mycket av den kusliga stämningen). Skådespelarna är riktigt bra, speciellt Roberts. Alla obesvarade frågor som dyker upp gör filmen ännu mer intressant. Filmen känns så verklig att det är synd att det inte är en sann historia, det skulle mycket väl kunna varit en legend från trakten. Miljöerna är även de bedårande (och skrämmande). Tyvärr orkar filmen inte hela vägen. Den sista kvarten är inte lika bra, vilket är väldigt synd. Betyg 8.2
 gruso
Snygg och lite småspännande men jag gillar inte slutet. I och för sig hade det varit svårt att få till nåt annat med det upplägget.
 Tonti
Visserligen inget mästerverk men oerhört stämningsfull, vackert fotad och härligt mystisk. Ibland blir iscensättningen lite smörig men det gör egentligen inget, det är härligt att det både känns som ett sagoland och någon slags verklighet på samma gång.
 aqua_perla
Vet inte riktigt vad jag ska tycka... underlig film.
 okidoki
Synd att tempot är så långsamt.
 sunvalley
En väldigt märklig film, med en kuslig stämning späckad av hemligheter, poesi och undertryckt sexualitet. Tappar alldeles för mycket mot slutet för att betyget ska bli något annat än en trea.
 soltrollet
Det händer ingenting och det är inte det minsta läskigt.
 precineadd
en film det krävs talang för att göra.
 CultOfZenith
Suggestiv och mystisk, och det är väl allt man kan begära, trots att en del av mig vill veta mer.
 Canomia
Det är alltid lite frustrerande när jag ser att jag satt ett högt betyg men inte minns filmen alls.
 ssel
Den här filmen har etsat sig fast i mitt minne sedan jag var liten, men jag har inte vetat vad den hette eller var den var inspelad. Jag har (av någon underlig anledning) letat efter den i mer än 20 år och så får jag se de mörka klipporna svicsha förbi på SVT och kände igen filmen direkt! Vet inte vad som gör att den påverkat mig så mycket, men det var nog den kusliga stämningen och mystiken som fångade mig. Jag tyckte om den nu också, även om den är lite skum.
 Astrojacob
Otroligt vacker och med en tät stämning satte denna filmen Australien på filmkartan. Kul att se en 35 år yngre Jackie Weaver, nyligen Oscarsnominerad. Skön Fyra.
 TomHardy
Fantastiskt foto och en drömlik atmosfär i ett av Weirs främsta verk.
 iBoy
Nej! Jag brukar egentligen gilla den här typen av film. Kanske att jag inte har någon förkunskap eller bakgrundsfakta om filmen, men jag kan inget annat en att ge en 1a då filmen bara är spännande de 10 första sekunderna (då texten i början visas). Detta är en av de få filmer jag inte sett klart utan att undra det minsta över vad jag missade! Förvånansvärt tråkig.
 Hypostas
En helt underbar film. Stämningen är förtrollande. Fotot är magiskt. Nära femman.
 Fredzon_M
Lysande och stämningsfull första timmen, men med långrandig andra hälft. Stark trea.
 #54
Rysligt stabil film.
 Korben_Dallas
Ännu en rulle med mysiga flickor som myser omkring på ett intetsägande vis, vilket alltid är trevligt. Och de första 40 minuterna är ljuvligt vimmliga av sig, sen stannar tyvärr handlingen för att aldrig återvända.
 LacombeLucien
En mycket udda och otäck stämning.
 NEDERVETIL
Ett stycke konstverk!, Fotot och den fantastiska miljön i kombination med den valda musiken bara får mitt hjärta att smälta.... bravo!!!
 auragolf
"Picknick at Hanging Rock" hör till det bästa jag sett. Att det bara vara Peter Weirs andra film känns obegripligt. Och frågan är om han lyckats överträffa den suveräna prestationen i sina senare filmer. Jag menar att han nog inte gjort det, trots att ett flertal filmer ännu är osedda. Picknick är fulländad vad formen, rytmen, estetiken samt skådespeleriet beträffat. Kameraarbetet är enastående bra. Filmen är de facto en magisk upplevelse - men kanske först då man har lite större erfarenheter av att se riktigt bra film. konstfilm. Första gången kan den kännas lite udda... Filmen kan inte heller läsas eller tolkas på nåt speciellt sett. Och det är säkerligen en stor del av charmen med filmen. Gott folk: se Pickninck at Hanging Rock, se den flera gånger. Och njut av vad ni ser!
 Snah
Visst, det är fina bilder, men det är ingen Återkomsten. Historien saknar väsentligen intresseväckande. Vid tittandet slog det mig att det kanske var tänkt att jag skulle bli skrämd av en dovt, brummande klippa, att den kanske var klassificerad som skräck. Mycket riktigt. Hur någon skräms övergår dock mitt förstånd. Men apropå det dova brummandet är filmens stora behållning att Delerium samplat det på Spheres från 1990-talet. Typisk Wilhelm Schroeder-rulle.
 eriqk
Haha! Det är ju Wolf Creek-mördaren som är betjänten åt den rika familjen
 FUR
visuellt slående, men inte så mycket annat. jag kan ha gått in med lite höga förväntningar, och jag ville verkligen tycka om den här filmen. vackrare tjej än anne-louise lambert får man ju helt klart leta efter dock ;_;
 the godfather
Vad ska man säga, obehaglig och vacker. De två orden sammanfattar den här filmen ganska bra, den lyckas leverera en story som är fängslande och obehaglig utan att bli överdriven eller löjlig. Mycket symbolik är det i filmen, som gör att den blir värd att se om flera gånger om.
 riddarkato
En väldigt bra och sällsam film med fantastiskt foto och musik.
 wasteoftime
Jag har varit rädd för att se om den här filmen i bra många år, jag såg den, någon gång, 2004 eller 2005, och det var en totalt olidlig upplevelse.. Det gjorde ju mig inte direkt jättepeppad på att se om den, men nu var det alltså dags. Och jag får vara ärlig och erkänna att det var klart mycket bättre än vad jag upplevde det sist, men bra, njae. Det är extremt vackert foto. Men inte så mycket mer. Vissa scener är lite intressanta, men ja, över jag mest på att det ska ta slut... 0,7 på SH-skalan.
 Ful_fisk
Säregen film, otroligt snygg och mäktig musik. En riktig stämningsupplevelse. Blev inte helt övertygad av alla inslagen (exempelvis skådisar och karaktärer är inte överdrivet intressant) men det är lätt en sevärd film som behandlar det otäckaste ämnet av de alla: det okända.
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
Utflykt i det okända (info) 09:33 26/4 (129)
Polisdetektiven (info) 08:53 26/4 (5)
Sweetie (info) 06:44 26/4 (13)
Avengers: Infinity War (info) 05:42 26/4 (6)
God's Own Country (info) 03:15 26/4 (7)
Mute (info) 01:34 26/4 (14)
Louis Theroux: De sinnessjuka (info) 01:32 26/4 (1)
Psycho (info) 00:32 26/4 (659)
The Post (info) 23:59 25/4 (28)
Captain Fantastic - En annorlunda pappa (info) 23:55 25/4 (69)
Vampyres (info) 23:46 25/4 (18)
Jigsaw (info) 23:44 25/4 (20)
Jason Bourne (info) 23:30 25/4 (102)
Oklahoma (info) 23:11 25/4 (11)
Fingersmith (info) 23:00 25/4 (28)
Sommarnattens leende (info) 21:54 25/4 (192)
Ungkarlslyan (info) 21:27 25/4 (107)
Ömhetsbevis (info) 20:15 25/4 (112)
Malatesta's Carnival of Blood (info) 20:14 25/4 (5)
Leva sitt liv (info) 20:01 25/4 (91)
Elysium (info) 19:44 25/4 (290)
Nebraska (info) 19:35 25/4 (79)
The Baby (info) 19:31 25/4 (3)
On the Road (info) 19:06 25/4 (64)
The Greatest Showman (info) 18:12 25/4 (15)
The Dark Tower (info) 18:11 25/4 (40)
Justice League (info) 18:09 25/4 (36)
Annihilation (info) 18:08 25/4 (67)
I, Tonya (info) 18:03 25/4 (18)
I sista minuten (info) 17:51 25/4 (377)
Lucas (info) 16:45 25/4 (34)
Buddha föll av skam (info) 16:40 25/4 (35)
The Darkness (info) 15:25 25/4 (12)
Tattle Tale (info) 15:25 25/4 (1)
Professor Marston & the Wonder Women (info) 15:12 25/4 (4)
Dragons Forever (info) 13:52 25/4 (78)
Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap (info) 12:38 25/4 (2)
Jeremiah Johnson - indiandödaren (info) 11:30 25/4 (35)
Korsriddarna (info) 10:24 25/4 (5)
Beyond Skyline (info) 10:12 25/4 (7)
Darkest Hour (info) 08:44 25/4 (23)
Les Amants de Montparnasse (Montparnasse 19) (info) 08:26 25/4 (1)
Avicii: True Stories (info) 08:04 25/4 (11)
Videodrome (info) 08:00 25/4 (226)
Blackhat (info) 07:51 25/4 (39)
Den gröna cykeln (info) 04:26 25/4 (35)
Merchant of Death (info) 02:58 25/4 (5)
Den gamle och havet (info) 02:54 25/4 (21)
077 Bob Fleming: Vår man i Casablanca (info) 02:00 25/4 (6)
Den vilda jakten på juvelen (info) 01:58 25/4 (114)