Betyg idag: 1 283 Besökare idag: 4 597

KimEkberg
En film med en ofantlig emotionell kraft som jag inte kan ge mycket mer än fem. Bergman är bäst på bio brukar det ju heta, och det är sanna ord om några.
 Beigeorm
Riktigt bra skådespelarinsatser i det här förtätade kammarspelet.
 Tonti
Mindes inte att Höstsonaten var så här mörk och absolut inte att den var så här vacker. Helt fantastisk och oerhört gripande på alla sätt och vis. Min absoluta favoritbergman just nu.
 Hives
Ingrid Bergman och Liv Ullman är helt sanlösa insatser. Blev något så enormt tagen av denna film. såsom så många andra i bergmans register, men detta var en av de bättre. perfektion.
 Taliah
Otroligt skådespeleri.
 Kulturgam
Kunde lagts mer fokus på relationen mellan mannen och hustrun, inte bara mor och dotter. Men fantastisk film med stort igenkänningsvärde i nästan allt
 Tiptaka
Efter omtitt ar det den besta Bergman jag sett hittils. Mamman ar sa otroligt obehagligt kall att det gor ont.
 Rickelin
Nja. Såg Scener ur ett äktenskap nyligen och tycker att Liv gör nästan exakt samma karaktär igen, men det är ju förstås inte fy skam. Ingrid var lite stel i början men sen blev det bättre. Bra dialog som alltid men denna syntes mig inte fullt lika kärnfull som många av de andra och så är den hemskt bitter... Fortfarande en bra film, men Mr B har gjort bättre, enligt mig.
 alexi
Jag grät minst tre gånger för jag kunde känna med dem, samma upprördhet som dem, samma smärta. Då visste jag att filmen tilltalade mig.
 LinjeLusta
Ett mycket gripande drama av Bergman. En av hans bästa filmer enligt mig, Ingrid Bergman, Liv Ullman och Lena Nyman är helt fantastiska, vilka skådespelerskor!!
 Paddyeahh
Ångest!
 kakbakarn
Ännu ett Bergmanskepp lastat med tunga sanningar. Det är inte lätt med livet.
 sparrissoda
Sådan vacker film. Vilka skådespelar insatser! Helt otroligt och helt underbart! Jag är så imponerad av de långa monologerna som är helt fantastiska.
 Scrite
Fantastiska monologer. Jag imponeras också över hur man kunde få in så mycket ångest på bara 99 minuter. Det finns helt enkelt Svensk film och så finns det Bergman.
 booby
En film laddad med ångest. Bra film med duktiga dialoger såväl som monologer. Det är välspelat på alla plan, framförallt gillar jag Lena Nyman. Jag kan dock "bara" ge den en trea, för det känns mer rättvist för min del men den har så mycket mer att ge. Vid en omtitt kan säkerligen filmen höjas. För detta är klass!
 sunvalley
Som det bästa av Ibsen.
 annihilat0r
Plågsamt ångestfylld film. "Höstsonaten" känns ända in i benmärgen. Berättelsen är väldigt välgjord. Vi kastas mer eller mindre in i ett kärt familjebesök. Vi får utforska och vandra djupare desto längre filmen lider. Bara Lena Nyman ger mig kalla kårar i efterhand. Språket, ordval och formuleringar håller högsta nivå. Dialogerna känns. Livets stora frågor och budskap lindas in i berättelsen. "Höstsonaten" är en bättre film än vad mitt betyg påvisar, ingen tvekan om det. Har jag någon gång känt mer under 99 minuter av monologer? Nej. Jag hade lite problem med alla plågsamma känslor som vandrade in i min själ. Ett tag betedde jag mig som Lena Nymans karaktär, i min fåtölj. Jag vill påstå att jag är mer känslosam än gemene man, speciellt när livet i stort är tungt. Denna upplevelsen ger extra tyngd åt det påståendet. MVG för att Bergman med så lite - lyckades få ut så mycket.
 vieekk
Lättsammare än Det sjunde inseglet, men åh, så mycket mer träffande. En oskyldig återförening mellan mor och dotter efter sju långa år mynnar ut i ett mörkt drama om en trashank till familj med många dystra hemligheter, av vilka de flesta kan tillskrivas modern. En moder som är egoistisk, kall, ytlig, elak, äcklig, fittig och inte ens mänsklig. Mycket pratande bakom ryggen (Viktor är i alla fall rak) resulterar i en tung konfrontation, en som ingen går nykter eller hel ifrån. Bra spelat och med en bitter stämning, men alla halvtimmeslånga och teatraliska monologer skär sig lite, precis som mjölk och Schweppes skär sig och bildar ett Mariekex i glaset. Vem läser en uppsats ur huvudet? Vem pratar med sig själv och varför skickas sådant folk och fä inte till kronikerhem eller till och med Beckomberga? Varför tillåts de härja i vårt samhälle och suga kärleken ur försvarslösa och formbara avkommor? Man lär sig något var dag. Jag menar, vem visste att Bergman var upprörd över att kvinnan släpptes ut ur köket? Vi får helt enkelt buga och tacka det täcka könet för denna film. "Du får två bitar." 4-/5
 Astrojacob
Ojojoj, mycket text här. Ja, finns massor att säga. Kort bara: Ingrids enda samarbete med Ingemar är ett känslomässigt mästerverk. Genier mötas. Ullman vs Ingrid en fullträff som mor-dotter o filmen är en smärtsam resa bakåt med vemod, tårar, skuld och sorg som bara Ingmar kan beskriva på sitt eget sätt. Tack Ingrid, för din kolossala karriär. Femman odiskutabel.
 NtoNW
Det här är verkligen skådespelarnas film. Liv Ullman är helt fantastisk, men det är de andra också. Det är inte så enkelt att visa upp skuldkänslor och ångest, det finns inget objektivt i detta, enbart den enskilda människans känslor av att ha varit själsligt misshandlad. Bergman är en mästare på detta, vilket han visar i denna film.
 ilBrutto
Vilken samspel mellan Ingrid Bergman och Liv Ullmann. Fantastiskt!
 tpb
Tja. Jag behöver ju inte oroa mig för att få prettostämpel :D
 WillyV
En av Bergmans bästa. Mycket kraftfullt, välspelat och minutiöst regisserat kammarspel. Som vanligt ett sylvasst manus. Enda, minimala, invändningen är greppet att låta skådesspelarna hålla sina inre monologer som uttalade monologer (och ibland prata in i kameran). Den är hemsökande och rent fasansfullt tung, såväl tematiskt som faktiskt. Den dröjer sig kvar.
 cameo
Seg startsträcka där jag störde mig på precis allt i stort sett, men sen... då jäklar kom det igång. Liv Ullmanns prestation var enastående, precis som Ingrid Bergmans. Jag känner mig otroligt berörd och har egentligen svårt att finns ord för att beskriva exakt hur eller varför, det landade bara rakt i hjärtat. En solklar femma från mig.
 lumberdajack
Riktigt tung bergman, bra manus, det är en tryckande stämning i hela filmen som får en rejäl utlösning, och man blir lämnad väldigt berörd..
 film_Alex
Filmen förtjänar egentligen ett högre betyg med tanke på hur välgjord den är, men tyvärr så lyckas filmen inte engagera mig. Lysande relationsdrama och bra skådespeleri. Speciellt scenen med Chopin-visan var riktigt smart. Det sättet den speglade kvinnornas personlighet och emotionella last som i slutet kommer till ytan var smått genialiskt.
 lustmord
ingrid bergman är så bra och snygg!
 (finns inte)
Lysande och stark film rakt igenom, vackert både i språk och bilder som vanligt när Bergman är i farten. Älskar monologerna. Det enda jag egentligen inte köper fullt ut är den psykologiserade människosynen, men det har kanske egentligen inte så mycket med filmen att göra.
 lehtonen
surfade på en fyra ett bra tag, men i slutändan insåg jag att det är just det komplexa i enkelheten som är genialiskt. En helt underbar film. Plågsam, men inte desto mindre underbar.
 filmfreak1
Kände mig bara vilsen under filmens gång, om det är bra eller dåligt har jag ingen aning om.
 Rune2000
Wow och åter wow! Ingrid Bergman och Liv Ullmann levererar riktigt starka och minnesvärda karaktärer och Ingmar Bergmans regi är mästerlig. Jag hade önskat att filmens produktion kändes mer men tyvärr upplevs "Höstsonaten" som en snygg och minnesvärd TV-film.
 RFloyd
Otroligt stark mor/dotter-historia med en hög dos av ångest. Ullman/Bergman/Nyman är alla strålande!
 Petterror
Karaktärerna kändes inte 100% slipade och jag tycker Lena Nymans karaktär skulle behövas ge mer utrymme i filmen för att den skulle lyfta.
 Taandborste
Hade inte väntat mig bli så berörd som jag faktiskt blev...
 Tabu
Ovanligt bra musikval för att säga nåt positivt...
 sirkurt
Mästerverk, fantastiskt skådespeleri. Liv Ullmanns karaktär Eva är dessutom en av mina absolut favorit-karaktärer någonsin, hela filmen berör så mycket och det känns som att det som händer är verklighet och inte bara på film.
 swampblues
För att vara klassad som en av Bergmans bästa,måste jag säga att den känns lite torftig.Det är ingen dålig film. Men del blir just inget mer än en dotter som skäller ut sin egocentriska mor.
 kontorshunden
En känslosam dialogfilm slipad till perfektion. Grät nästan mot slutet. En sådan laddad konfrontation, med alla minnen som rivs upp och fasas ihop med deras nya möte, hade jag inte väntat mig. Otroligt stark upplevelse om livet, föräldraskap och vikten av förlåtelse.
 Ful_fisk
Ingrid Bergman och Liv Ullman är storartade i detta Ingmar Bergman-drama. I övrigt är det som vanligt en välgjord och fängslande historia med suveränt foto av Sven Nykvist. Men skådespeleriet är verkligen otroligt och det bästa med hela filmen. Bra grejer!
 Sarakin76
Ligger i skiktet 3/4.
 Zero75
Psykologi punk. Den bara slår och slår och fortsätter att slå. Medan Lena Nyman kreverar på ovanvåningen. Fantastisk film.
 Hypostas
Fint samspel mellan Ingrid Bergman och Liv Ullman.
 Roswall
Shit. Det här var tungt och riktigt.
 Nalland
Sverige som land måste förstå storheten av att Bergman gånger två kom fram. Höstsonaten visar på bådas begåvningar. Ingmar med ständiga förmågan att dissikera livets stora ting till en komprimerad men ack djupdykande av mänskligheten och hennes existens. Ingrid med sitt brutalt ärliga uttryck i såväl uttal som ansikte där hon ändå behåller den starka integritet som utgör stora skådespelare. Att inte kunna placera vedberöande för att rollen är så pass ifylld och upptagen av aktören. En tung psykologisk bearbetning detta, som brukligt är mor-dotter-relation ett tema värt att betrakta, uttrycks genom en blandning av känslostormar och förvirring. Synliggörs på ett beskedligt sätt av symboliker och summerar därefter hur ofattbart mycket en relation kan prägla människor och deras självuppfattningar med efterföljande handlingar.
 AddeColciago
Märks att Woody Allen har tittat på den här. Mycket bra!
Här talar vi om ett tungt mästerverk!!!!
 Nalleman
Strålande! Vilka skådespelare!
 labi
Ok, Halvar Björk får rama in filmen, men sedan är det en kvinnlig uppvisning i skådespeleri. Ingrid Bergman, mästerlig! Lena Nymans ordlösa skådespeleri visar att hon var så mycket mer än en skön söderböna. Och så Liv Ullman, lite av teaterns Carola, skämskudde ibland men fullständig knockout när hon fläskar på. Ett lysande kammarspel där femman är nära. Några skönhetsfläckar, Ingrid Bergman pauserar aldrig i telefonsamtalet när Paul uppenbarligen säger något, det är svårt att höra vad Liv Ullman säger när hon snorskriker med norsk brytning. Märkligt att Woody Allens "Interiors" kom samma år, så snarlik film!
 92axha10
Bergman och Ullmann är lysande i den här filmen. Förhållandet mellan mor och dotter med alla intriger är intressant för mig.
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
Höstsonaten (info) 16:47 18/12 (150)
Lolita (info) 16:43 18/12 (258)
Semestersabotören (info) 16:39 18/12 (169)
The Ring (info) 16:36 18/12 (603)
Batman och Robin (info) 16:32 18/12 (492)
The Imitation Game (info) 16:29 18/12 (180)
De utvalda (info) 16:25 18/12 (229)
Money Monster (info) 16:20 18/12 (37)
Death Rage (info) 16:14 18/12 (9)
Men of War (info) 15:19 18/12 (71)
Atomic Blonde (info) 15:07 18/12 (57)
Shoplifters (info) 14:09 18/12 (6)
Blonde Köder für den Mörder (info) 13:21 18/12 (1)
Hate Thy Neighbor  (info) 12:20 18/12 (3)
Roma (info) 11:10 18/12 (7)
Zero Dark Thirty (info) 10:20 18/12 (179)
Child 44 (info) 10:12 18/12 (40)
April and the Extraordinary World (info) 09:45 18/12 (6)
Ett moln på min himmel (info) 09:45 18/12 (23)
Sjörövarfilmen (info) 09:38 18/12 (7)
Tremors 5: Bloodlines (info) 08:53 18/12 (10)
Hotet från underjorden 4 (info) 08:52 18/12 (53)
Hotet från underjorden 3 (info) 08:52 18/12 (55)
Hotet från underjorden 2 (info) 08:51 18/12 (55)
Hotet från underjorden (info) 08:50 18/12 (329)
Imse vimse spindel (info) 08:49 18/12 (188)
Fåglarna (info) 08:47 18/12 (449)
Delivering the Goods (info) 08:35 18/12 (1)
A Haunted House (info) 07:15 18/12 (30)
Plump Fiction (info) 07:14 18/12 (110)
Robin Hood – karlar i trikåer (info) 07:13 18/12 (405)
Mr Magoo (info) 07:10 18/12 (85)
Eating Out 2: Sloppy Seconds (info) 07:06 18/12 (4)
Titanic 2000 (info) 07:04 18/12 (6)
Helga, She Wolf of Spilberg (info) 06:31 18/12 (3)
Älskling, jag krympte barnen (info) 06:01 18/12 (220)
Kedjan (info) 05:44 18/12 (18)
The Farm (info) 04:44 18/12 (1)
The Cold-Blooded Beast (info) 02:35 18/12 (18)
Dagboken – Jag sökte dig och fann mitt hjärta (info) 02:19 18/12 (917)
The Santa Incident (info) 02:17 18/12 (3)
Vi ses till jul (info) 01:39 18/12 (20)
What Keeps You Alive (info) 01:23 18/12 (2)
Snuten i Hollywood 2 (info) 00:58 18/12 (223)
Efterskalv (info) 00:42 18/12 (27)
Hotell Transylvanien 3: En monstersemester (info) 00:33 18/12 (8)
Liven (info) 23:44 17/12 (2)
Here Alone (info) 23:22 17/12 (7)
Professor Layton and the Eternal Diva (info) 23:00 17/12 (5)
The Single Moms Club (info) 22:58 17/12 (4)