claudiomarino
Dröm/hallucinationsscenerna är faktiskt ganska snygga. I övrigt är den helt värdelös på alla plan.
 FabianBom
bra skådespel, men kass film
 zazken
Hantverket är fatalt värdelöst hela vägen igenom. Men när Thorsten Flinck är i högform, och skrattretande scener avlöser varandra i ett hejdlöst tempo så är det åtminstone lite charmigt.
 Floop
"Han e luuugn sa jag!"
 dumochsvag
Han e lööögn!
 Battle
det här är guld
 caracarn
Den film jag har sett överlägset mest i mitt liv, så måste väl bli en femma då... Humor på hög nivå.
 OneFlewOver
Riktigt kass film egentligen, men det är en klassiker!
 hairofthedog
utförandet är ju som alla vet minst sagt tveksamt, men jag har alltid uppskattat intrigen i stort. som stockholmsnatt minus paolo roberto men regisserad av david lynch.
 Killmangiro
Hahaha så jävla sämst!
 ggd
hahaha! kalkonfilm när den är som allra sämst.
 KSMB
Som komedi är den ju asbra, inte helt kass som film heller, bra budskap. Högt reprisvärde iaf.
 MERisen
Klassiker, skön film med en riktigt god grundtanke som genomförs lite tveksamt...
 joshen
hahahaha!
 johan93
Svensk kultfilm med riktigt riktigt överdriven dialog som har svordomar och könsord i typ varje mening.. Den e ju lååångt ifrån bra, men jävligt underhållande... kan ej ge högre betyg än en 3a
 menschenfeind
Den har ju en viss charm, och börjar hyfsat lovande, men slutet är så förjävla uselt att det inte kan bli mycket annat än en 1:a.
 mokie76
Som citat-film är det ett mästerverk. Som film inge vidare.
 FourTwenty
En av de filmer jag sett överlägset flest gånger, den är lika rolig nu som när den kom. Kan inte komma på någon annan film som har så många sköna repliker som just Sökarna. Det görs inte film som den här längre och det är tråkigt.
 micqe
Bästa filmen som någonsin gjorts!!!!
 Cineasten
2:a för det usla skådespeleriet och för att trovärdigheten är låg. Snackar vi det tekniska hantverket (fotot tex) och underhållningsvärdet (dialog, delvis story) förtjänar filmen en 4:a i all sin erbarmlighet. Tveklöst en av de mest underhållande svenska filmer som gjorts som dessutom gett upphov till många roliga diskussioner och ett evigt citerande. "Alla" ungdomar som såg filmen under 90-talet kunde de obetalbara replikerna utantill. Banade dessutom väg för en ny sorts ungdomsfilm som inte sparade på krutet. Daniel Fridell fortsatte göra dåliga filmer men lyckades senare visa var skåpet ska stå iom den suveräna och nattsvarta delvis verklighetsbaserade och guldbaggebelönade Under Ytan. Synd att han inte gjort någon vettig film efter den.
 jaghardamp
FÖR JÄVLA BRA OCH KASS PÅ SAMMA GÅNG! Citaten är det bästa!
 Xenox
Svensk klassiker.
 Floop
Shit vad urballade och aggro alla var på det glada 90-talet... Men massa klassiska citat i alla fall. "Asså jag har snackat om den här dealen jag snackat om, det är fan bigga pengar!"
 EvilNed
Fan, min bil.
 lekke
Detta är ju så uselt att man baxnar. Kul att typ alla från dansfalangen av Telegram records är med i biroller/statister. Vilken film är den största citatmaskinen: Sökarna eller Stockholmsnatt?
 jack_jack_jack
Fick intrycket av att den här skulle vara lika underhållande löjlig som Stockholmsnatt men den var ju bara tråkig?
 Jurij Gagarin
såg denna som ung tonåring och tyckte den var störthäftig
 Dala Hundare
Jag såg Sökarna på biografen när den kom i Sverige (tre gånger) och sedan dess har jag en helt annorlunda syn på svensk film och hur filmsverige utvecklats. Detta är 90-talet skrivet i sten och beklagar att det inte gjorts lika intressant film (ett fåtal) i samma standard därefter. Jag gör som Liam och skallar in 4/5 i betyg för detta underground mästerverk.
 rombus
Tycker att den nålar tidsandan helt perfekt, så såg ju världen ut när man var tonåring 1993 :D + för soundtracket ++ för kostym!!!
 ClintanTheKing
Jävligt underskattad! Gillade denna starkt. Liam Norberg och Thorsten Flinck är riktigt tunga.
 tamousha
hahahahahaha
 Noethe
Det här är filmskapande i sitt allra bästa. Ett mästerverk, helt enkelt.
 Tom Joad
Herregud. Regissören har precis läst filmskapande 101. Lite rolig tidsskildring, men allting från manus till foto är hejdlöst amatörmässigt. Det är förvisso en otacksam genre eftersom skildringar av ungdomar på glid blir daterade hejdlöst snabbt, men det ursäktar ändå inte hantverket.
 Ful_fisk
En av svensk films största kultfilmer och omdebatterade kalkoner, och det givetvis tack vare att filmen helt enkelt inte liknar någonting annat. Helgalen scenografi, jätteskumt foto, överspel till tusen och en miljard odödliga repliker, med "Han e luuuugn!!!" i spetsen. Men den är inte utan kvaliteter. En råare film har nog aldrig gjorts i Sverige, och den sista halvtimmen är faktiskt en lyckat sunkig skildring av livet i en totalt nerknarkad organiserad brottslighet. Men det var så dags då. Sökarna är en odödlig kultkalkon som bjuder på massor av asgarv och underhållningsvärde, men en bra film kommer den tyvärr aldrig att bli.
 Undine
Riktigt kass. Ingen handling, bara massa våld.
 Raimo_1985
Såg om den första gången på många år. Den här filmen känns kanske som en naturlig uppföljare till Stockholmsnatt, även om det inte är samma regissör. Totalt galen sensationsfilm, antagligen den sista i sitt slag. Mycket är extremt underhållande, t.e.x Paolo Roberto i skön cameo. Men annars utsökt skådespeleri av en av de bästa vi har i landet, Thorsten Flinck, och tidig Jonas Karlsson. Norberg och Jones IV är också bra. Såna här filmer görs inte längre!
Denna film kom när jag var ca 13 år gammal och då var denna film det absolut häftigaste man kunde se. Jag tyckte den var skithäftig och cool. Idag inser man att den egentligen är rätt pinsam och dålig med sin lågbudget och skådespelare som oftast är direkt usla. Trots det så känns den speciell och förtjänar sin kultstatus.
 RaketPojken
Underbar miserabel film.
 CinemaStrange
Rena skämtet till film
 martstenb
Dålig film
 LacombeLucien
Gapskrattar för att den är så usel, men kult.
 Challenin
"Vem ere som har power nurå??!!!" 2:a för alla bra oneliners.
 jezebel
Om en film kan vara tidlös fast baklänges så är Sökarna det. Superklassiker som jag sett säkert tio gånger. Kan dialogen i vissa scener utantill. Underbar!
 Jaganatha
Uselt skådespeleri men Thorsten Flinck levererar rätt många odödliga repliker. Min favorit är frågan "Å vem sket på dig då?", när han för första gången möter Ray Jones karaktär. Skönt avslappnad rasism för att vi ska veta vem vi har att göra med...
 Dutch
Klassiker!
Något bättre än kusinerna till den här filmen, trots att denna film håller på bli en klassiker och legend är den usel!!!!
 hardcore
Även om denna film inte är något mästerverk så är den ändå gjord med en viss känsla. Jag tycker denna är betydligt mer välspelad än såna här svenska filmer brukar vara även om det inte är några de niros någon utav dom. Thorsten Flinck spelar faktiskt rätt bra Liam Noberg är också okej. Sen en del av birollerna år också okej även om vissa kan låta lite överdrivet ibland.
 Catapilla
Omtitt, solklart mästerverk, trots dess brister. Det här är en film som berör och stannar med en, flera år efter att eftertexterna rullat. För mig en av de bästa svenska filmerna som gjorts, konkurrerar endast med Bergman, Östlund, Anna Odells Återträffen samt någon enstaka Moodysson. Allting annat må vara mer kompetent än Fridells skapelse, men ingen levererar mer hjärta, humor och sanning än Fridell gör i denna filmen.
 Muska101
Classic! Det här är helt klart det bästa som gjorts i Sverige på 90-talet. Det finns mycket bra från den tiden men det här är ju en klass för sig. Odödliga repliker som håller 25 år senare hahaha
« Föregående   |   1 ... 9 10 11
Senaste kommentarer
(Sökarna) (info) 13:31 24/8 (502)
1408 (info) 13:23 24/8 (813)
Jigsaw (info) 12:02 24/8 (24)
Romina (info) 12:00 24/8 (4)
Pulp Fiction (info) 11:58 24/8 (1874)
The Russian Bride (info) 09:37 24/8 (1)
Doomsday (info) 09:21 24/8 (1)
Avengers: Endgame (info) 08:36 24/8 (39)
Lejonkungen (info) 08:02 24/8 (20)
Once Upon a Time in Hollywood (info) 04:52 24/8 (20)
Nattvakten (info) 02:51 24/8 (122)
Sådan far, sådan son (info) 02:14 24/8 (9)
The Spy Gone North (info) 00:39 24/8 (1)
Kill the Irishman (info) 00:01 24/8 (81)
Titta vi flyger! (info) 23:46 23/8 (307)
Koko-di Koko-da (info) 23:02 23/8 (2)
A Simple Favor (info) 22:34 23/8 (18)
Ask Me Anything (info) 22:18 23/8 (10)
John Wick: Chapter 3 - Parabellum (info) 21:55 23/8 (20)
Bipedality (info) 21:54 23/8 (1)
Blade Runner 2049 (info) 21:52 23/8 (141)
Taken 3 (info) 21:51 23/8 (100)
En kvinna att dö för (info) 20:43 23/8 (1)
So Big! (info) 19:46 23/8 (3)
Night Nurse (info) 18:15 23/8 (7)
Chilly Dogs (info) 16:08 23/8 (14)
Caligula (info) 14:18 23/8 (174)
A Dog's Purpose (info) 12:56 23/8 (12)
Destination Wedding (info) 12:47 23/8 (5)
Call Me by Your Name (info) 11:24 23/8 (65)
Sinister (info) 11:23 23/8 (266)
Tootsie (info) 07:27 23/8 (167)
Farlig resa (info) 04:02 23/8 (1)
Wheels on Meals (info) 00:53 23/8 (29)
Nightbeast (info) 00:21 23/8 (7)
Firefox (info) 00:05 23/8 (74)
Hellboy (info) 00:03 23/8 (11)
Nyckeln till frihet (info) 23:39 22/8 (1813)
Bloodfist VIII: Trained to Kill (info) 23:10 22/8 (4)
Kingsman: The Secret Service (info) 23:08 22/8 (198)
Lockout (info) 22:02 22/8 (118)
The Eyes of Orson Welles (info) 21:37 22/8 (3)
Une leçon particulière (info) 17:56 22/8 (4)
Rom – öppen stad (info) 15:36 22/8 (94)
Darjeeling Limited (info) 14:52 22/8 (574)
The Lucky One (info) 13:11 22/8 (71)
Upgrade (info) 12:58 22/8 (23)
Ruin Me (info) 12:26 22/8 (1)
Jurtjyrkogården (info) 11:04 22/8 (22)
Alita: Battle Angel (info) 08:52 22/8 (32)