Molkan
Klyscha efter klyscha och lite förutsägbarhet på det. Blev uttråkad rätt snabbt även att konceptet av filmen var bra så var själva utförandet rätt misslyckat.
 Adeoo
Andra gången jag ser den, tycker fortfarande att den är bra! 7/10
 Ola Ginola
En intressant premiss, som tyvärr leder till en rätt ointressant film. Där det fanns möjlighet att faktiskt fördjupa sig i de samhälleliga konsekvenserna av den här typen av fascistoid lagstiftning, så väljer regissören att göra slentrianskräckis. Karaktärerna agerar genomgående ologiskt för att passa in i manus och sätta nästa scen. Som tittare känner man till slut bara att, om de nu så gärna ville undvika att dras in i något, varför åkte de inte bara utomlands? Tyvärr säger det en hel del om hur mycket tanke som gått in i manuset, att en av förutsättningarna för att filmen ska hänga ihop är att USA är det enda stället i världen man kan vistas på.
 Engravadlax
En del udda företeelser, men karaktärerna beter sig inte ologiskt för att de befinner sig i en lite surrealistisk situation (utom möjligtvis när det kommer till grannarna; jag väntade mig vedergällning och inget annat), utan det är tydligt att The Purge är något påtvingat som den officiella kulturen i filmens universum kräver att man anammar. Det är också inte så himla svårt att tänka sig att den officiella brottsstatistiken är skitsnack, som så mycket annan statistik man får höra om i verkligheten, så det stör mig inte. Majoriteten människor i filmen satt nog också likt familjen Sandin och väntade ut eventet, så det är ju knappast att hela nationen blir mordisk på en handvändning. Men visst, det skulle aldrig hända på riktigt, konsekvenserna av en sådan policy är helt enkelt oförenliga med den komplexa sociala verklighet vi lever i. Dåligt är det i alla fall inte. Trots långsökta koncept och lite magert manus är det ändå en spännande thriller. Hatet är oförtjänt. (6/10)
 dvdjonte
Funkade inte alls för mig. Känns som premissen hade passat bättre till en film som var lite oseriösare. Hade ett par spännande bitar men annars var den bara tråkig.
 Don Active
Oväntat bra trots en förutsägbar handling.
 myslas
Premissen är ju rätt dum egentligen. Att tro att folk skulle kunna ägna sig åt übervåld en dag och sedan helt lugnt lägga ner alla vapen resten av året är löjligt. Men även om man bortser från det så är hela filmen bara fånig. Folk beter sig som idioter hela tiden och ingenting är särskilt skrämmande. Och om det där var det bästa skyddet pengar kunde köpa skulle jag begära pengarna tillbaka på en gång. Skräp.
 Bozze80
Som film så är ju handlingen klart intressant, dock har jag svårt att se att det skulle fungera i verkligheten, av en herrans massa olika anledningar... Dock så är ju det här film, och inte verklighet, och då kan jag inte annat än tycka att den är okej, eller faktiskt ganska bra! Snyggt filmad, hyfsat välspelad och en perfekt längd som gör att det inte blir en massa dötid.
 Podpolkovnik
Långtråkig film med en halvhyffsad idé som grund. Socialdarwinism och dess koppling till nyliberalismen samt dylika ämnen skulle kunna belysas på ett mer grundligt vis.
 Pianokatt
Spännande och intressant framtids-scenario! Filmen ger inte så mycket men roar för stunden :)
 Kuslix
I sina bästa stunder belyser den de problematiska elementen i violation-of-the-home-skräck. I sina sämsta är det dum-psykologi och dehumaniserat våld.
 Noethe
Det här är en kul idé som lätt kan tolkas som en kritik av USA:s våldsbenägenhet. "Let us do our duty as americans". Men den moralfilosofiska bakgrundshistorien lämnar ett stort frågetecken vad gäller syftet med the purge: varför skulle brottsligheten gå ner pga att alla får löpa amok en dag om året? Det håller inte alls och underminerar egentligen hela idén. Icke desto mindre är det kul med anarki, men varför introduceras idén bara för att sedan lämnas som just en bakgrundshistoria? Som många andra påpekar utmynnar det bara i en "home invasion"-film, med tydliga kopplingar till The Strangers. Som sådan innehåller den dock en del fräna kills. I sin helhet är det en acceptabel film, främst som ett satiriskt förslag på vad USA ska göra åt sina apor till medborgare, och som "skräckfilm" erbjuder den ett okej bidrag till en välkänd genre. En svag trea.
 kallewj
Uppföljaren är mycket bättre
 raggardjavul
Ganska förutsägbar men på det hela en bra action
 Alex_K
BLAM! Och jag som brukade klaga på att actionrullar inte är som de var på åttiotalet. Det har verkligen blivit bättre sen sista Rambo, The Expendables & co. Att filmen sen har pretentioner också skadar väl inte.
 Grane
Gillar verkligen grundpremissen för filmen men faller tyvärr på förutsägbarhet och riktningen filmen tar från mitten och framåt, synd!
Rätt intressant koncept som illustrerar klasskillnader och "bröd & skådespel" på att intressant sätt. Dock är filmen i sig överlag ganska intetsägande. Det blir aldrig direkt dåligt eller långtråkigt, men det är oerhört sällan det blir intressant eller riktigt bra. Stark tvåa.
 djonipony
Hade gärna fått en förklaring till morsans peruk.
 Poker-Mange
Skrattretande usel. Svag 1a.
 LeThe0o
Nej tack
 Gigi1943
Nu är jag ännu mer nöjd med Filmtipsets "förslag" till vad jag tycker, för det gör jag! Alltså en liten ynka etta! Knappt det. Det var ju nästan skrattretande dåligt och dessutom oengagerande - jisses! Everything is gonna be okej ... ha ha ha!
 Totenkopf
Bra och nytt grepp, Spännande filmen igenom.
Filmens premiss är väldigt fascinerande och ett intressant inslag som samhällsdiskussion både sett till nutid och framtid. Filmen är dessutom begåvade med tillräckligt kompetenta och välkända skådespelare som hjälper mig igenom de stunder då filmen uppvisar svagheter mot senare hälften.
Jag har lite svårt att förstå vad folk grinar om. Tung totalunderhållning i knappa nittio minuter - vad mer kan man begära av en sådan här film? Manuset kandiderar knappast till någon tyngre utmärkelse, men är heller inte sämre än vad en normal genre-film från Hollywood brukar ha. Konceptet är lysande (även om det känns väldigt långt borta, och därmed inte särskilt trovärdigt), karaktärerna är ungefär lika irrationella och "dumma" som gemene man förmodligen skulle vara under samma press, och den obehagliga spänningen pumpar genom så gott som hela filmen. Med en smartare story, fräckare peripeti och en fyndigare upplösning hade detta eventuellt kunnat få ett toppbetyg. (11+/15)
 DrJW
Konceptet kunde ha funkat om den här var en over the top B-films explotation a'la Death Race 2000, men tyvärr så gjorde dem den här till en seriös "A"-rulle. Dem försöker säga att de här kan hända på riktigt, vilket är ren jävla bullshit! Plus så var själva konceptet inte nån vidare bra utförd,istället så ser den här mer ut som en blek version av Funny Games.
 chimandra
Fantastiskt spännande film. Annorlunda koncept inte för att jag tror det skulle kunda bli en realitet i verkligheten men i böcker och på film så kan man ju skapa vilka världar som helst. Det är ju det som är magin med filmer. En riktigt spännande film för mig innebär att jag måste pausa ibland för det blir för spännande och den här filmen blev jag tvungen att pausa flera ggr. Skulle inte förvåna mig om det blir en Purge 2. Rekommenderas starkt av mig.
 marleey
Storyn är på förhand intressant. En extrem men intressant tanke som på något sjukt sätt inte känns helt otrolig att den skulle förverkligas i ett desperat USA. The Purge lever främst på att den är spännande och våldsam. De momenten är bra, spänningen lever hela speltiden. Men jag hade gärna velat se något mer, det blir lite för enformigt. Kanske fått följa mer än en familj och gått mer på djupet om vad denna utrensning betyder för landet. Känns som att det finns flera moraliska frågor som hade kunnat vara tunga. Kanske att man sparat de till andra filmer, men det är inte riktigt känslan. Okej insatser av skådespelarna. The Purge är intressant, men jag hade högre förväntningar. Svag 3:a.
 Krantzylvania
det känns aldeles för osannolikt för att bli intressant, Vad är grejen med att den utspelade sig 2022? Skulle det vara orimligt 2013 men inte 2022?
 AlbinWesley
Ohyggligt korkad premiss och en hel del dumheter även fortsättningsvis, men ser man förbi det så håller den nästan måttet som reko thriller. Nästan.
 Kayzyn
Den där jävla ungen alltså.
 dudson
Psykologiskt intressant spel mellan människor som offer vs förövare. Sen inslängt en stänk av fascism å överhet. + köttigt våld"2+
 MetalJukebox
Klart intressant koncept, men det utforskas inte alls. Borde ha varit mer psykologisk, mindre svartvit och ha fler moraliska dilemman för karaktärerna.
 Bullen84a
Lite segt. Men storyn gillar jag.
 jezebel
Premisserna är så passa out there att det blir intressant snarare än bara irriterande. Men filmen i sig är verkligen sömnig. Kunde ballat ur på så många andra sätt.
 menschenfeind
Totalidiotiskt försök till politisk scifi med handling som nästan helt drivs framåt av karaktärernas dumhet.
 haajen
Den låga budgeten syns men jag blir ändå rätt engagerad, filmen är ju inte subtil precis men dess koncept är bra och samhällskritiken är intressant, svag 3a.
 siggelund
Det här var ju coolt! Äntligen en liten fräsch fläkt i actionträsket. :) Den har noll anspråk på att vara realistisk, men det knäppa historieberättandet är underbart.
 AlaRegularis
Bitsk samhällssatir i form av en välgjord home invasion-skräckis späckad med svart humor.
 best_jeppe
Oväntat nog så gillade jag den faktiskt och dess väldigt lätta samhällssatir. Tycker dock att tredje akten är lite otillfredsställande och hastig. Samt att ett flertal karaktärer beter sig helt idiotiskt och ostrategiskt men det kan jag ha viss överseende med. Ska helt klart kolla upp de andra 2 filmerna. Stabil 3a.
 ekback
Det är synd att filmmakarna inte kunde komma på något bättre än att stundtals låta karaktärerna fatta orimligt idiotiska beslut för att driva handlingen framåt. Men förutom det så var det en underhållande thriller. Svag trea.
 Redwood
En stor underavdelning inom rysarfilmerna är temat "familjer utsätts för yttre hot och/eller tvingas konfrontera sina rädslor". The Purge saknar, liksom många andra i samma kategori, intressanta karaktärer att bri sig om som kan ta tittaren med i den bergochdalbana av händelser som följer. Den har en del spännande moment när skurkarna smyger kring i huset. Och så gillar jag den politiska bakgrunden.
Sämst i test.
 dafreakish
Intressant tanke som har chansen att skapa moraliska dilemman med tyngd, blir endast en ganska sjuk och brutal våldsorgie dock inte utan ljuspunkter. Hawke och Headey är bra i huvudrollerna och lyfter filmen. Även om det inte var det bästa jag sett så blir jag ändå nyfiken på uppföljarna.
 Sovande_mannen
Skräp...
 distinkt
wow
 karlmats
En kultfilm som lyckats få tre uppföljare men som jag inte tagit tag i förrän nu. Premissen är ju otroligt korkad, det är nog största anledningen till att jag inte velat se det här. Men när det nu kommer en origin story så tänkte jag "varför i helvete inte". Det är ganska svårbedömt det här, det ställer en del filosofiska frågor om vad som egentligen är en 1a. Det här är ju stundtals spännande regisserat, Ethan Hawke och Queen Cersei är bra och deras karaktärer agerar till största del hyfsat rationellt vilket väl får anses vara smått sensationellt i en sån här typ av film. Våldet är inte överdrivet utan på en ganska lagom nivå utifrån förutsättningarna. Samtidigt är ju hela premissen fortfarande otroligt korkad. Inget av mina frågetecken om den här världen innan filmen besvarades. Hur kan det här vara en bra idé för samhället? Det lyfts ett klassperspektiv som är lite intressant, de rika kan gömma sig och de kan även välja att gå på offensiven mot de fattiga som inte har möjlighet att skydda sig eller gå till motangrepp. Men det är ju fortfarande otroligt korkat. Sen beter sig ju flera andra karaktärer väldigt dumt vilket möjliggör hela filmen. Det skulle man ju kunna ha överseende med men vill jag det? Måste jag se tre filmer till för att få nån insikt i hur de har tänkt här? Jag får suga på den karamellen ett tag till tror jag. Tills vidare får det här bli en stark 1a även om den inte är given. Den var iaf kort, det ska den ha cred för.
 Supernaut
Skrattretande dålig, i klass med Saw och andra filmer en inte vill att människor en tycker om ska behöva se. Otroligt dåligt manus utan takt eller tempo med en dum och tråkig story. Dåligt filmad, dåligt spelad och provocerande dålig överlag.
 TURGUT
Ingen höjdarrulle trots bra filmidé med intressant tema, svag 3:a.
 vonadel
Har tänkt se den ett bra tag nu, just för att se "what the fuzz was about". Och, tja...som så många andra blir jag inte klok på premissen för storyn. Så dumt bara. Sen är det ju ändå ganska bra skådespel. Nä, tänker nog inte se mer av denna serie. Riktigt svag trea. 5/10
« Föregående   |   1 2 3 4
Senaste kommentarer
Maskeraden (info) 18:42 19/8 (3)
Rosenbaum - Det sista vittnet (info) 18:36 19/8 (2)
Rosenbaum - Målbrott (info) 18:27 19/8 (1)
Rosenbaum - Bländverk (info) 18:23 19/8 (2)
Paddington (info) 18:02 19/8 (46)
The Last Black Man in San Francisco (info) 15:48 19/8 (2)
Cloud Atlas (info) 15:35 19/8 (305)
Den skyldige (info) 13:31 19/8 (14)
Superman the Movie (info) 11:23 19/8 (268)
Once Upon a Time in Hollywood (info) 10:57 19/8 (9)
Scarface (info) 10:50 19/8 (1043)
Kungsgatan (info) 09:53 19/8 (17)
Lejonkungen (info) 09:05 19/8 (19)
Pandoras ask (info) 06:38 19/8 (29)
A Touch of Zen (info) 06:37 19/8 (22)
Bring It On: Worldwide #Cheersmack (info) 04:22 19/8 (1)
Fruktans lön (info) 03:18 19/8 (43)
Midsommar (info) 23:59 18/8 (23)
Poirot: The Adventure of the Egyptian Tomb (info) 23:12 18/8 (1)
Highlander (info) 23:05 18/8 (349)
Bloodfist VII: Manhunt (info) 22:56 18/8 (3)
De förskräckliga barnen (info) 22:52 18/8 (14)
Happy-Go-Lucky  (info) 22:37 18/8 (161)
About Time (info) 22:37 18/8 (134)
Stormen (info) 22:28 18/8 (29)
The Warriors - Krigarna (info) 21:48 18/8 (373)
The Jurassic Games (info) 20:55 18/8 (2)
Free State of Jones (info) 20:15 18/8 (21)
Kyss mig (info) 20:15 18/8 (92)
Good Boys (info) 19:10 18/8 (2)
Flykten från DDR (info) 18:02 18/8 (3)
Jersey Boys (info) 17:41 18/8 (17)
Knight of the Dead (info) 15:13 18/8 (1)
Magic Beyond Words: The JK Rowling Story (info) 15:05 18/8 (1)
Under pyramiden (info) 13:04 18/8 (5)
Leprechaun - Back 2 tha hood (info) 12:59 18/8 (13)
Solstice (info) 12:12 18/8 (33)
UFO (info) 12:05 18/8 (10)
Skräck i sol (info) 11:57 18/8 (15)
Brawl in Cell Block 99 (info) 11:57 18/8 (28)
Funky Monks (info) 11:16 18/8 (3)
Musikfilmen (info) 09:34 18/8 (2)
Certain Women (info) 09:34 18/8 (7)
Ladykillers (info) 07:27 18/8 (137)
Carmen Jones (info) 07:24 18/8 (6)
Flaskpost från P (info) 06:41 18/8 (14)
Iron Sky (info) 05:22 18/8 (286)
Knight of Cups (info) 04:38 18/8 (18)
The Red Pill (info) 04:08 18/8 (7)
Ma (info) 01:22 18/8 (5)