Mangeldh
Betyget är baserat på vad jag tyckte när jag såg den för första gången på 80-talet. Idag får den nog inte mer än en svag 3:a...
 myslas
En härlig nostalgitripp. Den här typen av äventyrsfilm görs så sällan idag, och nästan aldrig lika bra.
 yaxez
barnfilm, bättre än många av dagens
 Xenox
Rolig äventyrsfilm för barn. Många minnesvärda scener.
 Halofreak92swe
Väldigt bra 80-tals familjeäventyr. Hade totalt älskar denna om jag hade sett den för 10 år sen. Kul att se en ung Sean Astin, han var ju riktigt bra som ung barnskådis också. Richard Donner är en av mina favorit-regissörer och han har verkligen lyckats göra ett mästerligt barnäventyr :) Stark 3, nära fyran!
 zabb
hade fått en fyra om den hade hållt hela vägen, jag tycker inte den gör det... sorry..
 lucius
Rekommenderas för dom yngre
 moviejunkie
chubby ägde ju!!!!
 missbaath
Jag bara ÄLSKAR Chunk <3. Han gör hela filmen!
 Solidus
Jag kan tänka mig att många 80-talister har en relation med ”Goonies”. Jag som är född 1982 har dock sett filmen en gång och fann den vara ok, dock ej mer än så. Efter att sett om den med nytt perspektiv så tycker jag att verket är en mysig matinéfilm riktad mot barnpubliken. Dock är humorn riktigt låg, då den fokuserar på den tjocka i gänget och hans hunger efter mat samt dennes gnäll. Måhända en yngre publik finner det kul, men på mig blir det mer ett irritationsmoment än underhållning. Trivsam äventyrsfilm och godkänd kvällsunderhållning.
 Taggen89
Minns den inte lika bra som när jag var 9 år. Fick ont i huvudet av alla skrikande ungar, tror dock det är för jag börjar bli gammal eller nåt. Gillade denna starkt som barn. Stand by me och E.T rekommenderas!
 Mrs Smiths
Måste ha sett den när den kom på vhs i Sverige. Minns inte ett skit mer än att jag älskade den och scenen med mixern. Idag är jag inte lika begeistrad. Det där med att ungar måste skrika sig igenom en film kan jag lixom inte förstå.
 Sture Stenhög
Underhållande 80-tals-klassiker som jag säkert hade uppskattat ännu mer ifall jag hade sett den som kid. För nog är den lite väl inriktad på den yngre publiken ändå, berättandet är t.ex. väldigt ostrukturerat. Men sånt skiter väl ungarna i, det vill ju bara ha det härliga äventyret, och ett härligt äventyr kan man inte förneka att det är. Det är fartfyllt och uppfinningsrikt, och det är hela tiden lite spännande att fundera på vad som väntar runt nästa hörn. Man har också lyckats samla ihop ett gäng färgstarka karaktärer spelade av flera typiska 80-tals-skådisar. I synnerhet Sloth är en härlig filur, och Corey Feldman känns lite som en knarkarunge redan här. Data får dock ses som den svaga länken, han är ganska fånig, spelas av en kass barnskådis, och är dessutom lite av en fuskkaraktär. Hursomhelst, kul hade jag när jag såg den. Stabil trea
 Raxit
Skrikig och ossmmanhängande skitfilm. Det blir nor annorlunda om man kan ta på sig "nostalgibrillorna"
 RunRiot
Plotholes någon? Carmiga skådespelare. Annars inte så mycket att hänga i granen.
 dafreakish
Goonies är filmgodis och äventyr för barn när det är som allra bäst. Enkel story, underhållning på toppnivå och en dröm för barn att dras in i. Filmen genomsyras av Spielbergs allra bästa stunder, han har skrivit storyn, och är en sorts Indiana Jones för den yngre publiken. Visst har vi väl alla någon gång velat vara med om äventyr som detta, jag vet att jag i alla fall har det.
 Biberkolben
Uuu vad de gapar och skriker
 Djurnord
Filmen är bara för härlig med tokiga ungar. Gillar Chunk för han är så rolig. Passar bra att kolla på filmen på en fredag kväll med något gott.
 Adoniram
En klassiker i sin genre, fortfarande charmig, och lite nostalgi är väl inte fel.
 arruba
Första halvtimman är hur mysig som helst, Spielberg, Donner och Columbus i sina essen! Man bara njuter, sen blir det massa skrik, jobbigt dravel och en jobbig snubbe som Harold And Kumar fått insperation i från...
 ClintanTheKing
En härligt underhållande familjeäventyr främst för barn men den funkade bra att se även nu. Jag kände ingen nostalgi med tanke på att jag inte upplevde filmen i barndomen men är säker på att jag hade gillat den ännu mer då. Jag tycker som sagt att "Dödskallegänget" är en bra och rolig film med sköna karaktärer och ett förvånande bra soundtrack (fantastiskt rentav!). Minuset är väl att filmen är lite väl lång, men det funkar.
 TheHorrorfan
Väldigt rolig och underhållande. Spännande är den också.
 Sir_Lord
Lite för mycket skrikiga ungar. Men hade jag sett den när jag var yngre hade jag nog älskat filmen.
 Körsbär
Minns att som liten var denna awesome! Meneeehh med vuxna ögon så är den ju inte lika spektakulär. Bra gjord dock!
 Ful_fisk
Nä, ärigt talat, detta är ganska larvigt. Ungarna skriker, skriker och skriker och det finns ingen trovärdighet överhuvudtaget. Tonåringarna funkar bättre, samt de mysiga miljöerna, men det blir för mycket klyschor, korkade skurkar och grejs. Inte alls samma själ som i E.T. och Tillbaka till framtiden. Och hur fräscht känns det med en unge vars enda karaktärsdrag tycks vara att han är tjock och gillar godis? En besvikelse.
 Valarn
Kanske klassiker och lite mysig, men verkligen inte bra!
 pikzel
Säkert underhållande om jag sett den som ung på 80-talet. Nu har den länge legat i min skämshög, men ärligt talat kunde den legat kvar där. Filmen är onödigt lång, har skrikande ungar, töntiga skurkar och en tunn story. Ändå är den välgjord och på nåt sätt håller upp äventyrskänslan. En modern remake hade nog funkat.
 KimEkberg
alla barnas favorit är en blandning av dåligt och bra, bland osmakligheterna finns en hel del godbitar att sätta tanden i. bland annat en josh brolin i sina bästa år. men det blir väldigt tråkigt framåt slutet och man undrar för vems skull filmen fortsätter. men kidsen kanske uppskattar när det bara mal och mal.
 sublim
Minns när jag som liten såg denna på bio. Spännande, rolig och med typisk 80-talsstil med allt vad det innebär. Älskade filmen då och även om den inte funkar lika klockrent idag är det en klassiker jag gärna ser om.
 Tatty
Riktigt rolig, annorlunda, galen och gammal film. Har alltid gillat den och tröttnar aldrig på filmen. Ser oftast på den när den väl dyker upp på tv.
 idaho1981
Underhållande och väldigt typiskt 80-tal. Bra barnskådisar och kul för tillfället.
 kervisch
4 av 5, grymt bra film ( För sin ålder )
 ChristerF
Denna har inte åldrats väl. Samtliga karaktärer är oerhört irriterande. Och alla skriker hela tiden. Man vill kliva in och typ säga "Shut the fuck up!"
 Redwood
Efter en omtiitt kan jag konstatera att den ej åldrats särskilt väl.
Denna film var aldrig en del av min barndom så därför har jag aldrig sett den. Då jag är född 1980 så missade jag nog att vara den åldersgrupp, med några år, som den blev mest aktuell för. Därför har jag inga nostalgiska känslor när jag ser den utan jag ser den som vuxen och för första gången. Det jag då vill säga är att jag gillar det. Det finns massor av charm och äventyr här för att underhålla även dagens unga och jag kan inte säga annat än att även jag blev underhållen. 3+
 Musopjken
Härlig stämning och spännande, oslagbar film för sin tid.
 AmyTatti
Den har väl sin charm som äventyrsfilm för barn, men jag ser den för första gången som 30+ och nej den blir ganska slätstruken och fånig men ja, jag är väl inte rätt åldersgrupp...
Helvete! (2+/15)
 GinNTonic
Första gången jag ser denna. Uselt manus och ologisk handling. Ingen charm och ingen finess, bara ett jävla skrikande på alla hela tiden.
 Sarakin76
Mye bedre enn jeg husket. God underholdning og stabile innsatser av skuespillerne. +3.
 Razzel
Klockren trea för sin tid, har åldrats lite dåligt.
 karlmats
Missade den här filmen som kid och kanske var det lika bra, kanske hade jag uppskattat den mer idag annars men klart är att det idag mest känns fånigt och skränigt. Att Sean Astin och Corey Feldman var de som gick vidare till karriärer känns fullt logiskt, de andra skådisarna känns rätt kassa och filmen hoppar hajen nånstans när de kommer ner i grottan och allt bara flippar, logik är väl kanske ingen hårdvaluta i såna här äventyrsfilmer med och för barn, men det är lite för korkat för att man ska vilja bry sig. Sen när han Chunk bara gapar och skränar hela filmen igenom drömmer man sig tillbaka till en tid då barnaga var tillåtet, det är ju kanske inte det man vill uppnå med en film som jag trodde skulle vara lite feelgood. Han den där killen i källaren som var fastkedjan var också ett riktigt jävla aber. Skurkarna känns tråkiga och inkompetenta. Nej, det finns nog betydligt bättre filmer i genren. En stark 1a.
 Robkiller
Äventyrsfilm från 80-talet för barn... helt ologisk handling... jobbiga karaktärer spelade av hyfsat usla skådespelare... och det vanliga köret i barnfilmer med hur dumma vuxna är. Är väl egentligen rätt så uselt, men är väl lite charmig ändå, och kan möjligtvis fungera för rätt målgrupp.
 mr_magi
Legendarisk!
 Hompen
Har inte sett denna sedan 80-talet. Minns det som att det var mer utav "lösa pussel" än det är. Och att de lyckas hitta vissa saker och lösa vissa gåtor känns så slumpmässigt. Manuset är med andra ord inte det bästa. Även dialogen känns mindre bra, och det blir en hel del skrikande och överhuvudtaget en del plumpa saker, sexism och mobbande. Men små ändringar hade detta kunna bli bättre, nu är det med nöd och näppe okej, även om jag tycker specialeffekterna, eller vad vi ska kalla dem, känns okej, de har klarat sig rätt så bra ändå. Det blir en trea mest för att det är en kultrulle.
 Starkbröl
Halvtrist och helologisk barnfilm, men jag förstår att det äventyrliga funkade för barnen som såg den när den kom. Väldigt lik Indiana Jones-filmerna i krypandet, springandet, skrikandet, döingar som hoppar fram och listiga fällor.
 myslas
Såg om filmen på TV idag och försökte plocka bort nostalgiglasögonen den här gången och måste nog säga att den egentligen inte är så bra som jag alltid tänkt mig. Inte för att jag någonsin jämfört den med E.T. eller något men jag har lyckats bortse från en del svagheter som filmen har hur som helst. Skurkarna är ordentligt korkade men inte charmiga på samma sätt som i exempelvis Ensam hemma. Det är fortfarande kul historia och jag skrattar ändå en hel del men det går helt enkelt inte att blunda bort en del dumheter och manushål heller. Sänkt betyg till 3.
 yrkeschaufföre
Sjukt ologisk och med en av mina hatskådisar (Jonathan Ke Quan) och mer än halva filmen utspelar ju sig i en grotta, måste varit billig å producera. Men vilka 80-talsfilmer är inte ologiska? ganska många av mina favoriter är på nästan samma nivå. Så den får godkänt.
 Misslovemovie
Min absoluta favoritfilm som barn. Varför görs det inte såna här filmer längre?
 Raimo_1985
Lite väl skrikig och lite för lång men fan, det här är en extremt rolig och helt hysterisk film som gjorde en jobbig kväll mycket lättare. Jag såg den nu för första gången.
« Föregående   |   1 ... 6 7 8
Senaste kommentarer
På solsidan (info) 23:38 17/6 (8)
Disaster L.A. (info) 23:36 17/6 (7)
Everybody Wants Some (info) 23:35 17/6 (28)
Döda eller dödas (info) 23:35 17/6 (5)
The Affairs of Martha (info) 23:19 17/6 (1)
Brightburn (info) 23:17 17/6 (3)
Public Enemy (info) 22:54 17/6 (7)
Micmacs (info) 22:53 17/6 (101)
Hanasaari a (info) 21:58 17/6 (3)
Black Mirror - Be Right Back (info) 21:57 17/6 (18)
Psych:9 (info) 21:55 17/6 (6)
The Square (info) 21:51 17/6 (84)
The Equalizer 2 (info) 21:45 17/6 (27)
Greta (info) 21:41 17/6 (3)
En kvinnas rop (info) 21:40 17/6 (1)
Bröllopsfest i Karelens runobygder (info) 20:48 17/6 (1)
It Watches (info) 20:25 17/6 (1)
The Poison Rose (info) 19:59 17/6 (2)
Stockholm Östra (info) 19:49 17/6 (31)
Egg (info) 19:10 17/6 (1)
Remo - Obeväpnad, men farlig (info) 17:52 17/6 (52)
Husdjurens hemliga liv 2 (info) 17:27 17/6 (1)
Executive Target (info) 17:18 17/6 (3)
Raggarjävlar (info) 16:55 17/6 (2)
Labour of Love (info) 15:36 17/6 (2)
Gone Girl (info) 15:34 17/6 (275)
Destroyer (info) 14:46 17/6 (8)
Midnight Special (info) 12:22 17/6 (41)
Kikis expressbud (info) 12:07 17/6 (5)
The Meg (info) 11:16 17/6 (45)
The Mule (info) 10:01 17/6 (17)
Maybe It's Love (info) 09:58 17/6 (2)
Black Mirror - Fifteen Million Merits (info) 08:35 17/6 (27)
Black Mirror - The National Anthem (info) 08:16 17/6 (31)
Lady Bird (info) 04:22 17/6 (45)
A Bigger Splash (info) 03:38 17/6 (16)
Suspiria (info) 03:27 17/6 (20)
Alan Partridge: Alpha Papa (info) 02:50 17/6 (29)
Ukrainian Rhapsody (info) 02:45 17/6 (1)
Ensam i Berlin (info) 02:32 17/6 (7)
Dawn of the Dead (info) 02:24 17/6 (977)
Star Trek: Insurrection (info) 00:46 17/6 (79)
Konspirationen (info) 00:40 17/6 (80)
Batman vs. Teenage Mutant Ninja Turtles (info) 23:41 16/6 (2)
Night of Lust (info) 23:39 16/6 (1)
Deepwater Horizon (info) 23:28 16/6 (53)
Dagar emellan (info) 23:04 16/6 (3)
Arena (info) 23:03 16/6 (43)
American Psycho (info) 21:31 16/6 (1111)
Black Mirror - The Entire History of You (info) 21:28 16/6 (21)