peterclash
Vilket bottennapp av Jarmusch. Förvisso tycker jag att vampyrer är trist, men han borde kunnat göra något bra av det men det blir bara trist, riktigt trist. Svag 2:a.
 Benisakura
Vilken dynga, totalt ointressant.
 feelsgoodman
Redan vampyrer är ju trist. Filmen är därutöver långtråkig, alldeles för mycket fokus på det estetiska, men utan egentligt innehåll. Tilda Swinton är ju cool och så, men det räcker inte till en långfilm.
 carre006
filmtipset ger den här en femma. skärpning! Bara för att man gör en svår, seg film med melankolisk stämning betyder det inte att man skapat ett mästerverk.
 ulpe01
Ok, det är snyggt och så, men det är för lååångsamt och sen händer det typ ingenting. Men visst är det snyggt. Och skådisarna är bra. Blir en trea mest därför.
 #54
Mycket bra musik om inte annat.
 ellisario
Mycket besviken.
 AndreaFurberg
Nej vad tom å trist bara massa namedropping å stil
 AddeColciago
Jarmusch förnekar sig inte. Vilken mästare i det lilla han är.
 mammene
Jag är svag för Jarmuschs stil och här höll den ännu en gång, så vackert filmat. Det är stil på det hela, känslan av oändlighet smyger sig på och ödslighet när de ger sig ut i natten. Man får ett annat perspektiv inifrån vampyrpsyket så man nästan börjar sympatisera med dem, stilistiskt utförande av huvudrollsinnehavarna, det är vacker i allt mörker, men det kan också tvistas till. Trean är stark.
 Sture Stenhög
Jarmusch gör inte vampyrfilmer som andra gör vampyrfilmer. Här får vi melankoliska och livströtta vampyrer med en dyster syn på mänskligheten. Jag måste säga att det tilltalade mig väldigt mycket. Det finns gott om detaljer och små konversationer längs vägen som verkligen får mig att dras in i den här världen, och som vanligt lyckas Jarmusch skapa en väldigt speciell stämning. Något lättviktigt är det kanske dock, men det gör mig inte så mycket den här gången, det här är en film som man bara ska låta sig svepas med i
 AnecdotistOwl
Så härligt med en stämningsfull vampyrfilm som inte bara är en asbra åktur utan ett kärleksbrev till konst och filosofi. Tilda Swinton visar att hon är drottning av allt. Den här filmen skiter i 2010-talets vampyrtrend och kör sitt eget race. Min favorit Jim Jarmusch-film som jag sett hitills, shit vad jag älskar konstromantisism och melankoli
 Ghostface
Filmen existerar i sitt egna lilla universum vilket är trevligt för det ger filmen identitet. Tyvärr finns här inte särskilt mycket drama utan man får bara följa dessa udda existenser och jag hade behövt något som spetsade filmen lite.
 apmannen
En perfekt film att sitta i ett ljuvt akupunktur-rus till.
 GinNTonic
Bra stämning och musik samt några fina scener men filmen är lite väl lågmäld och skildrar tristessen de odödliga lever med lite för bra. Manuset är lite krystat ibland men i övrigt en rätt bra film. Jag är dock lite besviken efter alla lovord.
 haajen
Snyggt och välspelat med härlig atmosfär men det är väldigt, väldigt tomt. Filmen blir onödigt långdragen.
 Medlock
Möjligen en spännande manusidé på papperet, men som film funkar den dessvärre inte. Stelt och krystat och mestadels ointressant. Ett sådant här magplask förväntar man sig verkligen inte av Jarmusch, som gjort så mycket bra.
 Chermy
Filmen känns unik och har mycket jag söker i en film. Jag blev väldigt överraskad av filmen och den berörde mig djupt. Filmen gav mig en underbar känsla och jag fastnade i att direkt efter filmen lyssna på musiken från den i timmar. För mig tycker jag filmen var som ett djupt mörkt konstverk, men väldigt vacker. Bra skådespelare, vacker musik, fina miljöer. Hade fått en femma av mig om den inte i vissa stunder blev lite långdragen, men en stark fyra, lätt!
 zonk
Tunn grundidé och sen händer det typ nästan inget alls. Hade med fördel kunnat klippas ner ca 90 minuter.
 Gigi1943
Lite väl seg, borde klippts en hel del, den var deprimerande men fascinerande på samma gång.
 fridenpaden
Skön stämning men jag har svårt för två timmar av namedropping.
 pufred
Jarmusch gör vampyrfilm a lá Goth/Emo/hipster i herointempo. Krystat , pretto-existensialistiskt. Mycket namndroppande och retro-nostalgiskt.
 todape
En film som varken förmedlar tempo eller intresse. Jarmusch övertygar inte denna gång heller. 2/10
 TheHorrorfan
Segare än hårda bajskorvar som har fastnat i ens anus. Vilket motsvarar den fina färgen på betyget.
 fabbe86
Fin titel. Där bakom är det otroligt innehållslöst. Det händer i princip ingenting. Nere och nosar på lägsta betyg. Det var länge sen sist.
 WoodWoman
Kan hända att jag är för snäll med min 4a, en stark 3a känns kanske mer realistiskt. Men det är ju Jaramusch! Men å andra sidan har den sådant otroligt snyggt foto, starka älskvärda bohemiska karaktärer och sådana härliga miljöer, som vanligt. Riktiga klassiker han slängt in i soundtracket. Handlingen är dock väldigt platt, men konceptet är ganska intressant. Det finns så många vampyr filmer nuförtiden, och inte mindre löjeväckande vampyrfilmer. (varför han skulle göra en frågar jag mig själv fortfarande.) Det här konceptet gör att det känns äkta, hur skulle en blodtörstig ta sig fram i dagens samhälle? Det blir inte löjligt eller känns slamsigt. Man rycks med in i deras musikaliska smått poetiska vardag och jag kan inte sluta känna hur deras blodtörst förvandlats till en fruktansvärd hemsk drog. Heroin, en börda. Hade han fått in lite mer i handlingen hade den varit perfekt, det var tyvär något som fattades. Fortfarande en sevärd film.
 Mat1az
Det här är ju i grund i botten en riktigt referenstät nördfilm för nördar med obskyra gitarrer, namedropping av kompositörer och författare, filmer och karaktärer. Jag absolut älskar Tilda Swinton. Har inte haft så mycket över för Tom Hiddleston tidigare, men oj vilken överraskning detta var! När han har sjukhusutstyrseln på sig är han läskigt lik Jared Letho. På tal om Letho så får jag lite Requiem for a Dream vibbar, här när blodet blivit som en drog. Som väntat med Jarmusch är tempot långsammare än tjock rinnande sirap, och det gillar jag. Det är också otroligt snyggt. Ibland kom jag på mig själv då jag svävat bort från handlingen och bara beundrar bilderna - vilket kanske inte talar för att handlingen är helt stabil. Men, som med tempot, lever Jarmuschs filmer på känslan som skapas. Och här lever känslan efter filmen kvar länge. Det är nära en fyra för min del.
 funkisvilla
Händer egentligen ingenting hela filmen...vilket är synd för Tom är så vansinnigt het. Gah.
 UFO_lars
Denna film har lite post-apokalyptiska vibbar i en helt "vanligt levande" värld där vampyrers och zombies lever bland vanligt folk. Jim Jarmusch levererar en film i skön stil med flera minnesvärda scener och kommentarer. Liknelsen där blod är för vampyrer vad alkohol/droger är för en missbrukare helt briljant. Filmen är vacker, stillsam och cool samtidigt som jag tycker att den bitvis är lite tråkig. Handlingen stannar upp och det känns som att jag som tittare åker förbi handlingen, ungefär lite som när en var liten och spelade tv-spel där bilden rör sig samtidigt som du spelar och bara väntar på att bilden ska gå vidare men du måste vänta på att den rör sig framåt i sin egen takt. Men jag uppskattar ändå filmen trots sin något tilltagna stillhet och efteråt lämnar den mig med ett något nerfläckat men ändå vackert minne.
 Zok
Jag gillad den. Skön stämning och den lyckas få med mig ända in i mål.
 mazquara
vacker
 Hypostas
Snyggt och stämningsfullt, men samtidigt segt och substanslöst.
 Mysharry
Två timmar helt utan handling. Och jag gillar inte sån där musik. Men en jättefin, långsam, känslosam och udda film. Med ett underbart soundtrack. Fotot, musiken, och att allt är så jävla långsamt! gör att det blir något man, med lite tur, bara försvinner in i. Sån tur hade jag.
 leothar
Helt fantastisk och skitbra musik.
 Murvel48
Nu vet vi allt om vampyrers trista och inrutade vardag.
 Luca Canali
jarmusch är cool, filmen ännu coolare. snyggt foto, bra musik och tilda swinton är den perfekta vampyren. högsta betyget är bräckligt och hänger löst över tid men just nu för den stämning den skapar, betyg: världsklass - ( 82/100)
 lekke
Cool (som det ofta är i Jarmuschs händer), men jag vet inte om jag blev så mycket klokare på världen efter att ha sett denna. Men helt ok variant på vampyrtemat!
 Supernaut
Vacker, stämningsfull och subtil. På gränsen till en femma. Magisk.
 siggelund
Välgjort och fint. Cool musik. Men inte särskilt engagerande.
 Necross
3:a för hantverket, och intressant på nåt sätt. Men väldigt klent med handling.
 Roswall
Det är coolt och snyggt, men samtidigt är den väldigt jobbig, och jag har tillräckligt svårt för bloddrickandet för och stämningen för att inte klara av den. Stänger ner 1 h in.
 tvamvarg
Snyggt som bara den och en njutning att se i rätt läge/mood. Inte mycket handling, men det kanske inte behövs egentligen.
 supermancover
Fuck vad snygg Swinton är. Sinnes.
 jonbo
Fantastiskt snyggt och med känsla, men någonting hindrar den från mer än så.
 Zebulonm
Näää
 Ful_fisk
Väldigt stämningsfull och skön sitt lugna, deprimerade lunkande. Bra musik, snygga bilder, ur-coola mattor. Storyn lämnar lite mer att önska, ingenting ledde riktigt någon vart. Visst kanske den inte är det viktigaste i en sådan här film, men om det finns en story så ska den ju förstås tillföra något... Nåväl, filmen är ändå värd att se för sin stämning och atmosfär. Och Tom Hiddleston kommer fram som en riktigt, riktigt bra skådespelare!
 RustyFilm
En vampyrfilm, men egentligen inte för här skapar Jim Jarmusch en ny vinkling av genren. Det är tillbakalutat och coolt. Berättandet är fyndigt och detaljrikt. Vampyrerna uppträder relativt vardagligt med attityden -dagens människor har så mycket skit i blodomloppet att det inte duger till föda-. Istället handlar man kontrollerat blod från sjukhusen via langare. Jag gillar Jarmuschs berättarstil och val av soundtrack. (måste försöka hitta fler filmer av honom att kolla)
 Dream
Ultra cool, snygga miljöer och bra musik. En blandning av 70 - talet och nutid, men mer än så är det tyvärr inte.
 V70
Snygga inredningar och Tilda övertygar stort som vampyr. Mia är sjukt felcastad och helheten suger med löjeväckande namedropping. Som "100-åringen" eller "Forest Gump" eller nå't.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Texas Chainsaw Massacre 3D (info) 14:48 23/5 (90)
I Feel Pretty (info) 13:59 23/5 (14)
Attentatorn (info) 10:20 23/5 (15)
Ödemark (info) 10:20 23/5 (1)
Ida (info) 10:18 23/5 (79)
The Perception (info) 09:15 23/5 (1)
Bad Moms (info) 01:48 23/5 (35)
Fear and Desire (info) 01:24 23/5 (30)
Us (info) 01:22 23/5 (15)
Aquaman (info) 01:18 23/5 (42)
Helvetet i grodstan (info) 00:58 23/5 (29)
Blekansiktet (info) 23:56 22/5 (12)
Rehearsals for Retirement (info) 23:52 22/5 (2)
Bränd (info) 23:13 22/5 (12)
The Convent (info) 22:38 22/5 (1)
Haunting on Fraternity Row (info) 22:29 22/5 (1)
Nightbreed (info) 22:00 22/5 (64)
Rock'n roll för hela slanten (info) 21:46 22/5 (1)
Rock Around the Clock (info) 21:44 22/5 (7)
Drunk Parents (info) 21:26 22/5 (2)
30 Miles from Nowhere (info) 21:14 22/5 (1)
Thor: Tales of Asgard (info) 20:12 22/5 (14)
Safe Haven (info) 19:56 22/5 (65)
Butiken vid Storgatan (info) 19:25 22/5 (25)
Hidden Peaks (info) 19:20 22/5 (1)
Aladdin (info) 18:01 22/5 (1)
Mad Families (info) 17:51 22/5 (3)
Galveston (info) 16:45 22/5 (4)
Showtime (info) 16:19 22/5 (45)
Beast of Burden (info) 14:53 22/5 (2)
Presidio - brottsplatsen (info) 14:46 22/5 (33)
Superfly (info) 13:29 22/5 (1)
The Art of Getting By (info) 12:29 22/5 (43)
Jane Eyre (info) 11:42 22/5 (127)
Pierre and Sonny Jim (info) 11:12 22/5 (1)
Mannens moral - och kvinnans (info) 10:20 22/5 (6)
Brain Damage (info) 10:19 22/5 (45)
A Trip to Jamaica (info) 09:34 22/5 (1)
Blacula (info) 07:55 22/5 (18)
Stjärnornas krig (info) 23:52 21/5 (988)
Space Cowboys (info) 23:41 21/5 (173)
Shocking Dark (info) 23:35 21/5 (20)
Taking Off (info) 23:31 21/5 (17)
All the Money in the World (info) 22:32 21/5 (15)
Snömannen (info) 22:02 21/5 (47)
Tank Girl (info) 20:45 21/5 (156)
The Talented Mr. Ripley (info) 20:43 21/5 (386)
Amundsen (info) 20:41 21/5 (3)
Network (info) 20:34 21/5 (154)
The Prodigy (info) 20:20 21/5 (7)