origC-J
Ännu ett utmärkt verk av oförtjänt okände Kore-eda. Dock inte hans bästa, storyn är lite för enkel och man kan ana vartåt det barkar, men Kore-edas hantverk är högklassigt, och likaså skådespelet, inte minst av lille Keita. Stabil fyra.
 Herr Arne
Smart, mänsklig och lärorik.
 DYV
En lågmäld film som med små medel lyckas hålla ett intresse genom hela filmen. Storyn är ganska simpel, men tack var musik, foto och bra skådespel skapas en känslomässigt laddad atmosfär som förhöjer filmen. Den ständiga konflikten hos människan, förnuftet kontra det emotionella, sätts verkligen på sin spets i denna film.
 Mattias Strand
Fint hantverk. Inte minst jobbar Kore-eda liksom i flera tidigare filmer fantastiskt bra med barn. Tyvärr känns filmens grundpremiss - att familjerna överhuvudtaget förväntas "byta tillbaka" efter sex år som det mest naturliga valet - väldigt orealistisk. Kanske annorlunda för en japansk publik, vad vet jag, men för mig irriterar det och drar ner helhetsintrycket.
 m4e
Den var så lång, tråkig och bedrövlig dialog. Musiken... musiken var så tråkig och dämpande att jag aldrig sett färdigt filmen om man inte varit på bio. Filmen tar ett par andetag av snygga scener och träffsäkra skämt, men resten är så våldsamt förutsägbara klyschor. Inte alls samma fingertoppskänsla i karaktärerna som "Efter livet". Får bli en 2:a.
 username
intressant story och fin skildring av resan som familjerna gör. särskilt den ena pappans process är väldigt fint att få följa.
 saggesaliv
Ännu ett stark och känslosamt familjedrama av Koreeda har kommit till våra ögon. Jag gillar det starkt. Det jag imponeras av allra mest är skådespelet, speciellt av barnen. Barnet som spelar Keita är så otroligt söt och spelar fullständigt utmärkt. Har egentligen inte så mycket att säga om filmen, där av dessa korta styckena. Jag tycker att den skulle kunna kortas ned med kanske 20 minuter, den är bra rakt igenom, men framåt slutet så blir det lite rörigt och något långdraget - det är verkligen inget som stör egentligen, endast något som jag noterade - filmen är lika fantastisk ändå. Slutet var väl tyvärr lite för stor moralkaka för min smak - det förändrar inte mitt slutbetyg - men gör att filmen inte klättrar lika många placeringar på 2013-listan. Slutbetyget är en något svag 7/10 - jag är helt klart nöjd med min upplevelse. Stark film.
 ithica
Fantastisk jävla film
 emsir
Gillar så klart alla fina japanska miljöer, men när det kommer till handlingen tror jag att det måste vara för stora kulturella skillnader. Kan nämligen inte leva mig in i en situation där det faktiskt skulle gå till så här och att alla bara accepterar allting. Stör mig igenom hela filmen på att det känns så orealistiskt.
 okidoki
Engagerar för stunden.
 Spidde
I en tid där ytliga blockbusters dominerar (och dessutom för förhållandevis, och missvisande, bra kritik) känns det skönt att se en "riktig film" för en gångs skull. Bra historia, berättat på ett finkänsligt sätt och med utomordentligt skådespel. En väldigt sevärd film. Tyvärr ska det förstås göras en amerikansk remake, och jag tror att det måste till rätt stora förändringar för att filmen ska känns trovärdig i amerikansk miljö.
 myslas
Lågmält, vackert, hjärtskärande och välspelat, även från de unga barnen.
 dileva
en riktigt upprörande film!
 Robodan
Myslas säger det bra. Det här var verkligen starkt.
 todape
Tråkig film som inte engagerar.
 KyLLo
Människorna och miljöerna går mest i svart, grått och vitt. I de flesta scenerna sitter personerna och pratar stillsamt framför den stationära kameran. Vid ett par tillfällen spelas sövande musik. Det är som att jag ständigt väntar på att filmen ska komma igång. Det är ingenting som direkt väcker liv i den eller får mig att intressera mig för dialogerna. Ju mer jag försöker att koncentrera mig, desto tröttare känner jag mig. Lillkillens replik på engelska är ändå klart charmig. Fick en missberäknad fyra från Filmtipset så visst hade jag vissa förväntningar, men den här filmen hade jag kunnat leva utan.
 Lars-O
Fin!
 Sarakin76
Meget vel gjennomført film
 Tatty
Okej och lagom bra film. Lite gripande att se sånt här.
 lekke
Koreeda gör det igen. Fan vad bra han är. Precis som i "Barnen som inte fanns" så verkar han ha ett gott öga för barnskådisar. Denna film är otroligt engagerande och känslofylld. Ett givet samtalsämne efter att filmen är slut. Helt tagen...
 Doddedronten
Hjärtskärande och välspelat. Fängslande och hoppingivande utan att vara lättköpt.
 eraserheead
otroligt gripande
 cannibalrice
Välspelat och otroligt snyggt genomfört.
 Taandborste
Långsamt och vackert!
 BrutusBeefcake
Otroligt fin och perfekt historia, intressant hela vägen, detta är en sådan film som man aldrig vill att den skall sluta. Fantastisk! (13+/15)
 pufred
Japansk dramafilm om faderskap. Intressant moraliskt dilemma. Som alltid i koreedas filmer så är det nästan dokumentärt och skådespeleriet är fantastiskt, framförallt barnen. Min 7:e Koreeda och näst bäst hittills.
Detta är inget nytt , se filmen Big Business.från 1988 som naturligtvis är mycket mer roliga än denna!! Men denna film funkar!!
 andmoreagain
Lågmält och ömsint vilket resulterar till en stor dos av seghet och man tycker att det blir ganska tråkigt efter ett tag.
 HerrNenne
Krävs nog att man ska tycka om svårigheter och olycka mer än jag gör.
 Fredzon_M
Välbalanserat drama och fin reflektion över föräldraskap.
 mammene
Kvistigt dilemma som skapar intresse, här lugnt berättat. Mycket känslor som uttrycktes och bearbetades på olika vis. Motpoler som möttes, kanske lite stereotypiskt, men det må vara hänt, inget att hänga upp sig på. En bra film.
 Rele
En bra film. Väldigt många unga familjer borde se den här tankeväckande filmen. Jag ger en fyra.
 Albion
Fint och lågmält berättat drama om ett dilemma som egentligen är en riktig mardröm. Svårt att sätta något annat än en 4;a, men det slår väl inga gnistor kring det här så 4;an får bli svag, dvs 4-
Senaste kommentarer
Midnight Special (info) 12:22 17/6 (41)
Kikis expressbud (info) 12:07 17/6 (5)
The Meg (info) 11:16 17/6 (45)
The Mule (info) 10:01 17/6 (17)
Maybe It's Love (info) 09:58 17/6 (2)
Black Mirror - Fifteen Million Merits (info) 08:35 17/6 (27)
Black Mirror - The National Anthem (info) 08:16 17/6 (31)
Lady Bird (info) 04:22 17/6 (45)
A Bigger Splash (info) 03:38 17/6 (16)
Suspiria (info) 03:27 17/6 (20)
Alan Partridge: Alpha Papa (info) 02:50 17/6 (29)
Ukrainian Rhapsody (info) 02:45 17/6 (1)
Ensam i Berlin (info) 02:32 17/6 (7)
Dawn of the Dead (info) 02:24 17/6 (977)
Star Trek: Insurrection (info) 00:46 17/6 (79)
Konspirationen (info) 00:40 17/6 (80)
Disaster L.A. (info) 00:12 17/6 (7)
Batman vs. Teenage Mutant Ninja Turtles (info) 23:41 16/6 (2)
Night of Lust (info) 23:39 16/6 (1)
Deepwater Horizon (info) 23:28 16/6 (53)
Dagar emellan (info) 23:04 16/6 (3)
Arena (info) 23:03 16/6 (43)
American Psycho (info) 21:31 16/6 (1111)
Black Mirror - The Entire History of You (info) 21:28 16/6 (21)
Grave of the Vampire (info) 21:18 16/6 (6)
Snömannen (info) 21:00 16/6 (51)
Fast Lane (info) 20:44 16/6 (1)
The First Purge (info) 19:33 16/6 (18)
Good Luck Chuck (info) 18:05 16/6 (261)
The Commuter (info) 18:02 16/6 (36)
Micke & Veronica (info) 18:01 16/6 (43)
Why Are We Creative?  (info) 17:16 16/6 (1)
Adam & Eva (info) 16:58 16/6 (293)
Spegeln (info) 16:23 16/6 (147)
Rampage: Big Meets Bigger (info) 16:21 16/6 (32)
På heder och samvete (info) 14:57 16/6 (223)
Zorba (info) 14:53 16/6 (32)
Holiday (info) 13:32 16/6 (11)
End of Days (info) 12:28 16/6 (298)
Remote Control (info) 12:13 16/6 (1)
Code 46 (info) 11:54 16/6 (123)
Four Brothers (info) 10:45 16/6 (211)
Vilken jävla cirkus (info) 10:13 16/6 (12)
The Way Back (info) 09:37 16/6 (131)
Shaft (info) 09:25 16/6 (248)
All I See Is You (info) 09:22 16/6 (2)
300 (info) 09:20 16/6 (1720)
Bad Day for the Cut (info) 08:26 16/6 (5)
Flykten från Enplansvillorna (info) 06:22 16/6 (8)
Sabotage (info) 02:50 16/6 (78)