Zok
Detta gillade jag skarpt, en historia som berörde hela vägen.
 LucaToni
Många stunder riktigt lyckad. Bra skådespelare.
 Cyoor
Shit va bra! Det är inte ofta man hittar nått sånt här.
 Doddedronten
Innerlig och välspelad med inslag av humor och melankoli!
 Körsbär
Säger bara Joaquin Phoenix, vilken roll, inte lätt att vara skådespelare alla gånger. Otroligt bra spelat av honom! Gillar verkligen denna film samtidigt som den är mycket seg emellanåt. Men filmen är annorlunda o det är kul o se o uppleva. Pga segheten blir det bara en svag fyra, men älskar nytänkandet.
 fridenpaden
Jag har aldrig gillat Joaquin Phoenix. Här överträffade han allt och trots att jag nästan somnade så funkade allt i filmen.
 FritzMikael
Otroligt, otroligt sentimentalt och bitterljuvt och jag lapar bara i mig det. Skådespeleriet och röstskådespeleriet är super.
 stenemo
Mycket intressant skildring av hur de kommande jätte människoliknande AIerna skulle kunna utvecklas, och hur detta skulle kunna upplevas för de som interagerar med dem
 Totenkopf
Finstämd och bra skådespeleri, trots att filmen aldrig ville ta slut.
 falafelpunk
Rysligt nära en femma.
 Rickard80
En dåvarande till mig hatade allt vad SF hette. Jag visade då henne filmer som Gattaca och Bicentennial Man och hon blev omvänd. Jag har nu hittat en till SF-film att lägga till på listan.
 RobinsTaste
En av få filmer där huvudrollen känns oskyldig, mysig samt äkta. En väldigt intressant lektion i en studie av känslor och fysik.
 vonadel
Mycket bra och intressant på flera plan. För ovanlighetens skull är det en framtidsskildring som i princip känns helt logisk. Väcker många frågor, som t ex vad är "äkta" kärlek egentligen? Phoenix är väldigt bra i vanlig ordning. Tycker han börjar närma sig de riktigt stora nu. 8/10
 xpor
Det var faktiskt en väldigt bra film. Halvvägs genom filmen önskar att jag kunde bli som Samantha, oförkroppsligad och obegränsad, kunna evolvera mitt psyke föralltid. De skulle gärna kunna prata mer om det, själva evolverandet. Och Alan Watts.
 sonocronic
Satt och väntade på nåt som aldrig kom. Tycker den var intressant men köper inte storyn efter att ha sett den. Tycker den va överdriven och lite töntig. Såg den nog i fel sinnesstämning. Men för nu får den bara en trea
 WillyV
Smått genial, faktiskt. Mycket originell, till såväl form som innehåll. Joaquin är grym, liksom "Samatha".
 Mysharry
Ett perfekt kammarspel. En film som knappt kan diskuteras, eftersom ämnet blir så otroligt personligt. Vad älskar man? Hur älskar man? Varför älskar man? Då blir det lättare att diskutera vilken effekt AI kommer att få på samhället, vilket är nog så intressant.
 tandersten
Scarlett som vanligt dödstråkig, till och ,ed som röst. Hal i 2001 är ju rolig jämfört med henne.
 Krusty
Var inte alls i stämning för den här filmen. Tyckte den var dötråkig.
 hullarn
Genial i sitt sätt att spegla kärlek. Manuset är fantastiskt, liksom både musik och foto. Därtill två personliga favoriter i Spike Jonze och Amy Adams! Riktigt, riktigt bra!
 kingkong
Gillar exmachina bättre på samma tema.
 Nihilus
Lite för manusbaserad för sitt eget bästa. Deras relation blir efter ett tag inte lika engagerande och då får filmen svårt att hålla mig fokuserad. Dock tillräckligt nyskapande och intressant koncept för att nå upp till en 3:a.
 KillerPutte
(rek.4) En hel del intressanta frågeställningar och framtidsscenarier, men på sina håll tyvärr lite väl ointressant och seg för sitt eget bästa.
 blaholtzen
Det är en intressant handling och det mesta är riktigt bra, men världen känns overklig och utdaterad. vilket inte är bra kvalitéer för vad som endå är en sci fi film. Hela grejen med AI är överflödigt, den har dom endast med för att ge samantha en anledning att inte ha någon fysisk kontakt med Theodore, utöver några andra ytliga detaljer. De hade lika gärna bara kunnat låta filmen handla om ett distansförhållande över internet i nutid, det hade inte påverkat handlingen nästan alls. Det fanns dessutom tonvis med sci-fi potential här som inte utnyttjas alls i manuset, och de verkar nästan ha struntat helt i att grunda teknologin i någonting från verkligheten. Detta har de istället löst genom att låta allting vara vanliga karaktärer, roller och jobb i oförklarade teknikförpakningar. "OS"-arna verkar dessutom inte kunna göra sitt jobb som datorer överhuvudtaget, utan blir överkänliga nervvrak på bara några veckor. Så frågan är varför de tvunget skulle låtsas att dom var ämnade som operativsystem till datorer till att börja med. Med tanke på hur arga folk blir på sina datorer i dagsläget ser jag inte hur någon hade stått ut med att behöva ha extenciella diskussioner med sin dator när man bara vill surfa lite. Sci-fi-miljön var åtminstone snygg, önskar bara att den hade anledning att sitta ihop med berättelsen.
 Ajax Swan
En unik film som rör sig över flera plan, bla kvinnligt-manligt, teknik-humanism och liv-död! Bra manus, bra skådisar ger en svag femma. 5:a (9/10)
 kosmoskatten
Gillade mycket, särskilt ensamheten. Två saker stör mig dock för mycket. 1. Programvaran kan inte ha testats innan den släpptes på marknaden. 2. Dialogen är för mänsklig, för snabb och för personlig. Känslan av att det är en dator försvinner, och då blir det inte trovärdigt. Den lär nog inte heller stå sig speciellt bra, varken kring teknik eller budskap.
 The Herminator
Sedd som en sci-fi-film: nja... Sedd som en film om relationer: jajamänsan! Dock snygga och trovärdiga framtidsmiljöer.
 mgrankvist
En film som berör. En fantastisk skildring av känslor. Ett panorama av olika typer av relationer. Ensamhet, svaghet, kärlek, tomhet, utlämnande, passiv aggressivitet. Som en kniv rakt i bröstet ibland, så öppen och ärlig. Och medmänsklig. Det gäller att vara i rätt livsfas för att se denna film. Du kan inte vara för ung och oerfaren, du måste ha älskat, blivit älskad och ha sårats och känt dig ensam, men stark, men vilsen. Ännu lättare blir det att se filmen om du gjort lite själrannsakan innan också. Vad ska jag skriva mer egentligen? Detta är en nytänkande film som är ensam i sitt slag, men det gäller för den stackars tittarens själ att kunna vara mottaglig för den känslomässiga berg-och-dal som väntar.
 mgrankvist
Jag kan inte sluta tänka på den här filmen. Det har gått två dagar och jag kan inte sluta tänka på den. Så jag höjer den till en femma.
 Östpackarn
Har aldrig skapats en film som är mer hipster än detta. Ytterst deprimerande. Men där den saknar kritik, öppnar den åtminstone upp för reflektion. Och ämnet är väl genomtänkt. Tyvärr känns det för mig unket att spendera så mycket tid inuti i ledsen heteromans huvud, men är du ledsen heteroman kommer du nog att känna dig lyrisk över denna film.
 Ola_Schubert
Visst luktar det hipsterkritik gentemot de samhälle som håller på att skapas. Men jag hävdar att de som var ensamma innan den teknologiska revolutionen var ännu mer ensamma då än nu. Filmen kändes lite väl utdragen, men faktum är att jag gillade den sista halvtimmen mest. För den beskriver precis vad som kommer att hända om några årtionden när de ultra intelligenta maskinerna, (och inte minst programvaran), växer ifrån oss, om vi inte innan dess blivit cyrborger. Vad gäller de tekniska möjligheterna i övrigt så gissar jag på att liknade digitala assistenter i våra telefoner kommer att utvecklas i rasande takt, helt i linje med det som beskrivs i filmen. Och denna utveckling, som iof redan är igång, kommer att resultera i oerhört smarta och empatiska digitala assistenter, bara inom några år. Så den kärleksrelation som beskrivs i filmen ligger både oerhört nära, (om ca 2 år) men ändå "långt borta", (typ om 10-25 år), beroende på om man räknar med en mer avskalad variant eller med framtidens Ultra Intelligenta assistenter som växer ifrån oss. Denna ytterst välspelade film får dock en svag fyra i betyg, och inte en stark sådan. Detta främst för att den engagerade inte så mycket. Jag blev helt enkelt inte speciellt överraskad, och filmen berörde mig inte så där oerhört, då då jag menar att det faktiskt är dags för oss att acceptera att vi är ofullkomliga biologiska maskiner som, hur som helst, kommer att bli överkörda av den teknologiska utvecklingen, såvida vi inte blir en integrerad del utav den.
 Sarakin76
En av de beste filmene jeg sett. Mr phoenix har fått min respekt nå.
 Marrudin
Välgjord och seg. Saknade spänning men var samtidigt mycket intressant och gav något att reflektera över.
 Johan2006
Väldigt intressant och intelligent film. Jag satt och såg den med tjejen och sade högt hela tiden i början: "vilken smart film". Både Phoenix och operativsystemet var väldigt känsliga och kunde tolka situationer väldigt väl. Man blev faktiskt inte förvånad över att kärlek uppstod. Men sen rullade det bara på utan att det hände så mkt mer. 4 eller 3 någonstans där emellan.
 Scrapop
En film som verkligen berör och får en att tänka till både en och två gånger. Det som dock återkommer till mig under filmens gång är att jag har svårt att uppleva operativsystemet på ett realistisk sätt. Det är FÖR mänskligt helt enkelt. Missförstå mig inte, men jag kan mycket väl tänka mig att datorerna blir väldigt intelligenta i framtiden men jag har väldigt svårt att tro att forskare i framtiden någonsin kommer kunna skapa den sorts AI som man tycks ha gjort i denna film - en själ; ett operativsystem som funderar över sin existens. Det gör att jag på något sätt har svårt att förstå och leva mig in i filmen som jag egentligen skulle vilja. Men ändock, 4:an är ett faktum.
 swecarlsson
Bra film och helt klart sevärd. Mycket intressanta skildringar! Men lite för lång och långsam för att bli en 4:a.
 Clark
Psykologiskt-existentiellt lågsubtilt drama som når epidemiska nivåer! Phoenix är sublim som hipster i ett framtida efter-post-apokalyptiskt L.A (staden är de facto rensad & uppstädad). Extremt överraskande.
 dafreakish
Spike Jonze gör det igen. Det här är extremt udda, fascinerande och väldigt djupt. Mänsklighet kontra artificiell intelligens, vad händer när världarna korsas och omfamnar varandra? Otroligt eget men också otroligt bra. Manuset förtjänar sin Oscar men det tycker jag filmen också gör och likaså en makalös Phoenix. Ett imponerande stycke film som berättar så mycket om människor och livet, om teknologins absurditet och dess problematik samt möjligheter.
 tvamvarg
Mycket som är bra, men lite mer polerande på detaljer hade behövts för högre betyg. Jonze når inte hela vägen fram, inte heller denna gång.
 Groundhog Dave
Genial.
 HerrNenne
Det är själva konceptet som lyfter filmen riktigt högt andra. Med en bra idé och bra genomförande kommer man riktigt långt, även om det kunde slå an starkare strängar hos mig också. Tycker det blir lite abstrakt mot slutet. Men ett bra berättat fokus på mänskliga känslor är alltid rirrande. Riktigt snygg också.
 Sarakin76
Den beste og mest troverdige sci-fi film som noensinne har blitt laget. Mesterlig genial.
 Zebulonm
Tilltslade inte mig. Blev lång och segdragen...
 deswhip
Tänkvärd film. Den beskriver ju en tragisk framtid som faktiskt inte är helt utopisk, faktum är att vi redan är på god väg in i den...
 Stan
rätt svag 3a. försökte den vara gullig? otäck? kände inte kemin mellan dem och det hade varit intressantare om programmet hade spårat som den vanliga borderline-bruden som blir kär lättvindigt i vår vardag. höjs lite eftersom att man kan känna igen sig i ensamheten och längtan efter att vara åtråvärd och förstådd plus att bitchen var kär i flera samtidigt - story of my life
Mästerlig film,jag skulle också blivit kär i Samantha.
 best_jeppe
Jag gick in med en förutfattad mening om hur storyn skulle vara i stora drag och hur den skulle sluta baserat på stereotyper av andra AI-filmer. Till min stora förtjusning så gick den inte alls denna stereotypa väg utan tog en helt annan unik väg vilket jag uppskattade väldigt mycket. Jag tycker filmen väcker intressanta frågeställningar om vad som skulle kunna hända om vi hade den teknik de har i filmen. Med andra ord så gillade jag filmen. En stabil 4a.
 andmoreagain
Bra och tänkvärd och allt det där men har inte den där tonträffen som gör att man vill sätta överbetyg.
 Qhorinhalfhand
Stark 3a, gillade skådespel, musik och hur filmen bygger upp känslan i filmen visuellt väldigt mycket. Storyn är unik och också extremt bra, men jag tycker tempot är lite för långsamt och ibland känns det som att filmen inte vet vart den ska ta vägen. Bra slut och imponerande hur de lyckas göra en berättarröst till en faktisk person. Når nästan till en fyra.
 Rift
Jag hatade den här filmen. totalt meningslöst slöseri med tid. Som tur var kunde jag titta klart med snabbspolning 4x hastigheten. T.o.m. det tog för mycket av min tid i anspråk.
« Föregående   |   1 ... 3 4 5
Senaste kommentarer
Drunk Parents (info) 17:29 22/4 (1)
Only Lovers Left Alive (info) 15:15 22/4 (90)
Vi har en påve! (info) 14:55 22/4 (14)
Coffee and Cigarettes (info) 14:46 22/4 (383)
Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott (info) 14:02 22/4 (26)
Krampus (info) 13:32 22/4 (29)
Bohemian Rhapsody (info) 13:31 22/4 (63)
As Good as Dead (info) 12:08 22/4 (10)
Snow Sharks (info) 11:43 22/4 (9)
Fyra fula fiskar (info) 11:06 22/4 (121)
Joni (info) 09:32 22/4 (2)
Hell or High Water (info) 09:29 22/4 (60)
Into the Grizzly Maze (info) 09:12 22/4 (24)
I Feel Pretty (info) 05:40 22/4 (12)
The Lost Tree (info) 04:38 22/4 (2)
Kong: Skull Island (info) 00:42 22/4 (104)
Arctic (info) 00:36 22/4 (4)
Shazam! (info) 23:44 21/4 (7)
The World's End (info) 23:39 21/4 (153)
King Lear (info) 23:13 21/4 (2)
The Purchase Price (info) 23:01 21/4 (3)
Aguirre – Guds vrede (info) 22:46 21/4 (276)
Den långa flykten (info) 22:32 21/4 (5)
Replicas (info) 22:32 21/4 (4)
Robin Hood (info) 21:55 21/4 (12)
Our Kind of Traitor (info) 21:39 21/4 (11)
God's Own Country (info) 21:34 21/4 (13)
Blindspotting (info) 19:56 21/4 (6)
Vincent van Gogh - Vid evighetens port (info) 18:29 21/4 (6)
Eureka (info) 15:01 21/4 (42)
Saknaden (info) 15:00 21/4 (18)
One Cut of the Dead (info) 14:23 21/4 (5)
Blockers (info) 13:53 21/4 (15)
Childhood's End (info) 13:31 21/4 (1)
A Bigger Splash (info) 11:46 21/4 (14)
The Curse of La Llorona (info) 11:46 21/4 (3)
The Dirt (info) 11:00 21/4 (14)
Fångade av scientologin (info) 08:39 21/4 (36)
Lyrro - Ut & invandrarna (info) 07:49 21/4 (16)
The Long Night of Francisco Sanctis (info) 03:57 21/4 (1)
Jurtjyrkogården (info) 02:57 21/4 (9)
Extinction (info) 02:34 21/4 (25)
Pathfinder (info) 01:57 21/4 (262)
A Star Is Born (info) 01:49 21/4 (60)
Indiana Jones och det sista korståget (info) 01:40 21/4 (473)
Indiana Jones och de fördömdas tempel (info) 01:40 21/4 (521)
Jakten på den försvunna skatten (info) 01:39 21/4 (610)
The Asylum - Dödens Salar (info) 01:01 21/4 (187)
22 July (info) 00:59 21/4 (17)
The Incredible Hulk (info) 00:17 21/4 (449)