bananton
Kunde ha varit så mycket bättre om de hade skruvat till det ännu ett snäpp och tagit filmen djupare in i det universet som finns där... Vinter western fullt ut hade gjort filmen bättre!
 Dutch
Norska gangstrarna är så ynkliga så det gick inte att ta dem på allvar, blir bättre när Bruno Ganz o serberna äntrar scenen. Men detta var ingen bra film, för enformig. Svag svag tvåa.
 Dutch
"Jag har cancer i röven, gör vad ni vill"
 Hypostas
Blir lite för segt och som sagt är den norska gangsterbossen riktigt mesig: han ser ut som en helt vanlig stekare från Oslo.
 santiago
Lite fånig på sina ställen och blir som en reklamfilm för norska fjällturister. De norska gangstrarna är, som sagt, totalt värdelösa och inte ett dugg skrämmande. Flexnes som gangster hade varit mer skrämmande än den där tomten.
 Totenkopf
Riktigt bra norsk rulle med en riktigt skön Stellan Skarsgård. Härligt deprimerande vinterstämning.
 bryngel
Godkänd. Synd att de inte skruvade till den än mera, då hade det nog blivit en fyra.
 Semiramis
Väldigt underhållande. Stellan passar in perfekt.
 Borrman
Tuffingen är inte trovärdig. Svårt att veta om det är komedi eller hardcore mfk kill them all film? Norska språket är inte heller så vasst. Blir lite blöjigt och lite för mycket för min smak.
 BigQ
Fina miljöer o fin musik. Spännande intriger. Sen tar det slut.... Ett minus för den icke trovärdiga norska bossen.
 PeterTheW
Lite blandning mellan Lilyhammer och nåt annat. Funkar bitvis men inte hela vägen. Vackert.
 Djason
Stellan Skarsgård och Pål Sverre Valheim Hagen är fantastiska i denna norska skruvade film, är nog bara norrmännen som kan göra sådana här filmer med den sorts svarta humor. Landskapen är fantastiska och filmen är bra gjord men när det är ca 20 min kvar har man börjat ledsna lite, filmen håller inte hela vägen för en 5:a.
 norenorama
Mycket bra skådespeleri och förbluffande mycket intresse de lagt på denna film, mycket trist att de inte var mera kreativa med hur folk dog bara, det som gör dessa filmer till något extra. Men mycket stark trea, kommer kanske glida upp till fyra när jag sovit på saken om jämför denna med andra skitfilmer som kommit ut nyligen.
 Ola_Schubert
En nästan komisk underton i fina miljöer. Skön rulle, men det räcker inte till en fyra i betyg men väl till en mycket stark trea.
 Amx
Skön bakisfilm som jag kanske höjer till en fyra vid omtitt.
 Patriq Bateman
Jag gillar vanligtvis norsk film och den bisarra humor de kan komma upp med ibland. Den här filmen är dock alldeles för mjäkig. Den har potentialen att bli riktigt bra, men det tycks som om man inte vågar skruva till karaktärerna lite extra. Pål Sverre gör en bra roll med en del känsla, men han är nog den enda.
 nestle
Riktigt skön norsk film som för mig är fulländad i sin genre. Svag 5a.
 Almgren
En bra film som hade varit ännu bättre om den tagit sin idé ett steg till, och kanske varit lite mindre komisk.
 WillyV
Underhållande och udda i tonen, funkar hyggligt hela vägen, stundtals rolig också. Skarsgård fungerar självklart som stenhård hämnare.
 Harkaiden
Hade turen att se denna med två polare och vi skrattade ihjäl oss. Filmen har gott om sköna scener och jag älskar svart humor, men det är inte jättebra utfört. Känner mig ensam om den åsikten, vilket får mig att fundera på vad jag missar här. Med allt detta sagt ska du ändå se den, gärna i sällskap av andra för bästa upplevelsen.
 Portugallien
 Solidus
Mörk norsk hämndfilm med skruvad humor med en fungerande Stellan i huvudrollen. Fotot över de norska snökladda bergen och natur är perfekt för filmens hårda klimat och trots att slutresultatet tyvärr inte lyckas bli mer än en 3:a i betyg, så vill jag ändå rekommendera "En iskall jävel".
Stellan Bronson! Inga krusiduller eller onödigt dravel, däremot en del subtil kolsvart humor. Absolut ingen kanonfilm, men den är föredömligt stilren. Mer sånt! (9/15)
 lucius
Sköna dialoger och karaktärer. En mix av Taken och Fargo. Högt underhållningsvärde ger en stark 3a
 ulpe01
Brutalt med mörk humor. Vackra, kalla miljöer där Skarsgård ger utlopp för hämndimpulser.
 foppa99
"-det måste va kallt här, för en kines. -Jag är dansk". Haha
 araka
Skön hämnarrulle, Skarsgård är som vanligt mycket bra. Får lite Huvudjägarna feeling av den här filmen.
 Murvel48
En film som har det mesta.
 Raspen73
Den här filmen filmen gillade jag. Jag har inte skrattat så mycket på länge. Tack Hans Petter Moland :D
Tack, men nej tack!!
 V70
Utan tempo.
 snubbel
Hahahaha ingen hejd!
 Spook
riktigt rolig film :)
 Sture Stenhög
Kul rulle. Snygga norska vintermiljöer och svart humor som vågar ta ut svängarna lite. Ingen dum kombination alls. Riktigt hur den här snöplogsföraren förvandlas till Jack Bauer får man aldrig någon förklaring till, men det är oftast roligast så, och underhållande blir det att se Stellan rensa upp i det norska gangsterträsket. Pål Sverre Hagen är dessutom en kul skurk, och att Bruno Ganz dyker upp förgyller det hela ytterligare. Kanske är filmen lite onödigt lång dock, och efter ett tag börjar man känna att man kan den. Ska bli spännande att se ifall remaken med Liam Neeson kan ge originalet en match, premissen är onekligen som klippt och skuren för honom
Senaste kommentarer
Flykt undan rättvisan (info) 23:33 18/6 (1)
Superfly (info) 23:28 18/6 (62)
End of Evangelion (info) 23:19 18/6 (152)
Brightburn (info) 22:19 18/6 (4)
Black Mirror - White Christmas (info) 21:32 18/6 (12)
Men in Black: International (info) 21:02 18/6 (2)
Climax (info) 20:54 18/6 (11)
Autumn (info) 20:54 18/6 (2)
Body of Deceit (info) 20:53 18/6 (1)
Black Mirror - San Junipero (info) 20:18 18/6 (13)
Fitzcarraldo (info) 20:06 18/6 (178)
Cutie Honey (info) 19:39 18/6 (43)
Detroit Rock City  (info) 16:30 18/6 (177)
Seven Pounds (info) 16:08 18/6 (445)
Beyond Skyline (info) 15:59 18/6 (11)
Skottår (info) 15:50 18/6 (83)
Sjösalavår (info) 13:54 18/6 (11)
Blindspotting (info) 13:12 18/6 (7)
Hemlig pakt (info) 12:11 18/6 (1)
Mamma gifter sig (info) 11:56 18/6 (1)
The Haunting of Sharon Tate (info) 11:44 18/6 (1)
The Unborn (info) 09:18 18/6 (7)
Satans skinn (info) 09:16 18/6 (19)
Booksmart (info) 04:39 18/6 (8)
The Beach Bum (info) 00:46 18/6 (4)
Get Naked (info) 23:54 17/6 (2)
Savannens härskare (info) 23:48 17/6 (96)
På solsidan (info) 23:38 17/6 (8)
Disaster L.A. (info) 23:36 17/6 (7)
Everybody Wants Some (info) 23:35 17/6 (28)
Döda eller dödas (info) 23:35 17/6 (5)
The Affairs of Martha (info) 23:19 17/6 (1)
Public Enemy (info) 22:54 17/6 (7)
Micmacs (info) 22:53 17/6 (101)
Hanasaari a (info) 21:58 17/6 (3)
Black Mirror - Be Right Back (info) 21:57 17/6 (18)
Psych:9 (info) 21:55 17/6 (6)
The Square (info) 21:51 17/6 (84)
The Equalizer 2 (info) 21:45 17/6 (27)
Greta (info) 21:41 17/6 (3)
En kvinnas rop (info) 21:40 17/6 (1)
Bröllopsfest i Karelens runobygder (info) 20:48 17/6 (1)
It Watches (info) 20:25 17/6 (1)
The Poison Rose (info) 19:59 17/6 (2)
Stockholm Östra (info) 19:49 17/6 (31)
Egg (info) 19:10 17/6 (1)
Remo - Obeväpnad, men farlig (info) 17:52 17/6 (52)
Husdjurens hemliga liv 2 (info) 17:27 17/6 (1)
Executive Target (info) 17:18 17/6 (3)
Raggarjävlar (info) 16:55 17/6 (2)