Valarn
Det är sorgligt att behöva ge filmen en tvåa när fotot är så himla bra. Jag gillar också idén med att "döden" följer offren långsamt. Knullkravet/ritualen samt manus och vissa skådisinsater föl mig verkligen inte i smaken, dock.
 Dutch
Spännande skräckis om ungdomar som experimenterar.
 adoxa
Rekommenderad 3:a men jag ger den faktiskt en 4:a. Jag ogillar det som man kan tolka som en "sensmoral" med den sexuella biten, fattar inte varför förbannelsen skall föras över via just sex? Men filmen gjorde ett starkt intryck på mig, den var riktigt obehaglig och inget jag skulle vilja se när jag är ensam hemma. Fotot är riktigt riktigt snyggt, har aldrig sett en skräckfilm som haft några konstnärliga ambitioner på det området förut. "Monstren" är jäkligt obehagliga i all sin enkelhet, jag gillar skarpt att de rör sig långsamt och egentligen inte alls är läskiga - men ändå fick de mig nästan att drömma mardrömmar. Vissa scener var sämre än andra, och stundtals betedde sig karaktärerna ologiskt, men på det stora hela är det en av de bästa skräckfilmer jag sett. Lämnade verkligen en obehaglig känsla efter sig som jag fortfarande, efter två veckor, inte lyckats skaka av mig helt.
 stgurgel
Gillar den och tycker det är kul med en annorlunda och smartare skräckfilm smóm ändå riktar sig till "standardmålgruppen", men en stark 3a får räcka i betyg
När man struntar i trötta effekter och förlitar sig på psykologisk skräck kan det bli riktigt bra. Och den här är bra på många sätt. Fotot, musiken, den krypande obehagliga stämningen och det faktum att den har ett retroskimmer då det är svårt att lista ut när den ska utspela sig. Även den unga skådisana känns trovärdiga. Jag hade dock velat ha lite mer substans i alla händelser och kanske en liten hint om vad fasen som följde efter dem.
 jlam
Ska man se två grymma rysare på samma helg är Halloween den rätta och det lyckades jag med i år. Alla vi som ser mycket skräck vet hur svårt det är att hitta en som når över medel, men här har man lyckats skapa något eget, spännande och olustigt. Kreativt hanterad (även trixandet med den gamla sexregeln i skräckfilm, här måste man fortsätta göka för att överleva). Lite som Terror på Elm street i regi av Gus van Sant (eller Ruben Östlund?)
 jezebel
Creepy, och något annorlunda skräckfilm vilket borde ses som en sensation i relation till hur det brukar vara med nyskapandet inom genren. Lämnar frågetecken kring saker och ting på helt rätt sätt.
 schramm
för alla oss som tyckte det lågs för lite i the ring.
 rikterskalan
En riktigt skräp film men musiken var bra.
 Paramis
Häftigt med klädvalen och möbelinredningen. Ganska originell av sig och även musiken är väldigt stort plus. Inte jätteskrämmande o läskig, vilket kanske innebär en mognare publik.
 Sarakin76
Enkel men intelligent grøsser. Riktig bra musikk. -4.
 DIProgan
Viss ojämnhet som gör den lite mer distanserad än nödvändigt. Karaktärerna kunde varit mer levande utan att filmen tappat men upplägget och nerven är överlag superb. När det kommer till skräckis blir det inte mycket bättre.
 hedgehog
Trodde man skulle få se något nytänkande med nej, denna var inte bra. Varför skulle denna "förbannelse" ens smittas vid sex och hur är det logiskt på nåt sätt, haha? Känns som ett desperat koncept.
 the Feber
Så enkelt, så effektivt! När det går inflation i specialeffekter och icke-läskiga spöken (se Crimson Peak), så gör "It follows" helt tvärtom. Istället låter man kameraarbetet och maskavdelningen ordna det otäcka. Med snillrika bilder och bra arbete med ljudet, så lyckas man här verkligen att skrämmas. Vi slipper också (nåja) hysteriskt skrikande ungdomar som gör en massa puckade val. Här får vi istället ett gäng karaktärer som man faktiskt känner med och som man lär känna. Detta bidrar också till att man investerar mer känslor i historien. På det hela taget en mycket skickligt berättad skräckis som helt klart hör till 2015 års bästa i sin genre.
 lekke
Trevlig estetik i rysare som går vilse bland möjliga tolkningar. Således inte en film att slötitta på, utan får gärna analyseras bildruta för bildruta. Bra soundtrack av Disasterpiece.
 Anaythea
Riktigt bedrövligt tråkig, fanns liksom inget engagemang i någon del av filmen över huvud taget. Billig. För långa, tysta, spänningsmusikfyllda scener som tar plats så att de slipper betala för dyrare underhållning.
 DoktorVinter
Jag förväntade mig mycket mer faktiskt efter att ha hört lovande betyg från min vän under helgen. Men jag blev rädd (hoppade till) ungefär 2 gånger men utöver det - ingen särskild reaktion. Både jag och min pojkvän ogillade musiken som kändes olämplig för filmens genre och slutet var väldigt dåligt. Filmen lämnade oss mest förvirrade. Vad hände där egentligen?
 Zipper
Jag gillar enkelheten och realismen. Soundtracket tillför extremt mycket spänning.
 England
Både glatt överraskad och smått besviken, underlig känslomix. Klart sevärd dock och soundtracket är härligt retro men ändå modernt.
 cannibalrice
En på något sätt skönt stillsam skräckfilm utan knappt några jumpscares, men ändå obehaglig.
 Rehn108
Oerhört välgjord film, snyggt filmat, miljöer som känns äkta, ett lekfullt koncept som gör sig alldeles ypperligt för att skapa en skräckis där du ALDRIG kan andas ut! Det finns några grejer som håller filmen tillbaka från att få en femma, men de ska jag inte gå in på och jag rekommenderar absolut filmen.
 Rockylin
Detta är rent av bland de läskigaste jag sett som klickade fullt ut med mina rädslor, och träffade nån form av realism i känslan. Skrek högt flera gånger i ren sympati-ångest när jag tänkte på om jag själv utsättes för samma situation.
 Maduson
Hade hoppats på så mycket mer men jag uppskattar att den skiljer sig ifrån mängden både vad gäller soundtrack och manus. Men vänta dig inga svar.
 Grillo
Rätt så fräsch tonårsskräckis som går bort ifrån en del konventioner. Framförallt gillar jag samarbetet mellan figurerna och att de tror och litar på varandra. Storyn gör också att paranoian alltid är på topp och att man aldrig vet när något kommer hända. Det faktum att jag bara kunde räkna till två jumpscares, och båda var falska, lägger till det faktumet. Bra jobbat.
 Andreas_
It disappoints...It is overrated...osv...är väl det man skulle kunna ordfynda denna tråkiga och väldigt barnsliga skräckis...visst försöker den vara lite annorlunda men lyckas verkligen inte för den är egentligen bara en annan version av t.ex The Ring...en betydligt mycket sämre sådan dessutom...hade högt hopp om denna omtalade och överhypade "skräckfilm" och blev inte annat än väldigt besviken, skådespelandet är väl ok för att vara helt okända ungdomar men manuset är ju totalt värdelöst med så mycket plot holes att man det enda man kan göra är rulla med ögonen var 5e minut...monstret eller spöket är fånigt i 90% utav gånger man får se eländet och att den smittas vidare via sex är ju så löjligt för det är ju typiskt ett Amerikanskt barnsligt budskap om att det är livsfarligt att ha lite spontant one night stand...det är så löjligt att jag kan inte sluta skratta när jag tänker på fånigheterna denna sörja till film radar upp...men den hade kunnat vara eller bli okej om det hade varit en manusförfattare med lite fantasi och hjärna istället för den taffliga regissören som även är den korkade manusförfattaren och nej...jag kan inte köpa sån här smörja även om det är en lågbudget indie rulle...enda som faktiskt är riktigt bra i filmen är den härliga 80 tals synth musiken som verkligen kommer till sin rätt, men för övrigt är det inte mycket att hurra över...betyget blir en väldigt svag 2:a och denna film duger endast om man verkligen inte har något annat att göra eller se...annars så är mitt tips att undvika och se om The Ring istället...
David Robert Mitchell har verkligen ansträngt ihjäl sig för att försöka skapa något nytt som samtidigt är som allt annat. Han lyckades på sin höjd halvbra. Men hade jag varit i yngre tonåren så hade jag förmodligen älskat detta: Tuttar och sex, karaktärer att identifiera sig med, en "fasa" att ta med sig i flera veckor, plotholes jag skulle ha missat och plagiat från filmer jag inte hade sett. Idag är jag betydligt mer skeptisk. Några effektiva scener och emellanåt en viss stämning, men i långa loppet känns det mest som en halvmesig tonårsvariant av The Ring. Mycket svag trea. (7-/15)
 Halofreak92swe
Skön stämning men det blir aldrig riktigt skrämmande, det är som att hela filmen bara bygger upp inför nånting som aldrig kommer. Men bra idé, nyskapande. Svag 3.
 Luca Canali
gillar det lugna tempot och stämningen. filmen lyckas också få mig att fundera vidare kring handling och intentioner efter att den rullat färdigt och det är jag inte direkt bortskämd med i tonårsskräckfilmer. betyg: okej+ (52/100)
 ShenLong
jag gillade den mycket i början. det var obehagligt på riktigt. bra soundtrack. den tappar lite på slutet men absolut inte såsom mycket annat att man bara är arg efteråt. jag känner mig för ovanlighetsskull tillfreds. borde samla alla mina tillgångar och köpa tusentals kopior av den på blueray ihopp om att det kan promota fler "mer" orginella skräckisar
 norenorama
Ah, så var inget slut på filmen.. så bra.. Dock var musiken riktigt bra så borde ge 2a för musiken men men..
Väldigt snygg och med väldigt bra och suggestiv musik. Ett "monster" som känns både nytt och retro på samma gång. En symbolik jag inte riktigt kan sätta fingret på men som ändå känns. Den är aldrig sådär läskig att det kryper i mig och karaktärerna skildras bra men känns inte tillräckligt mycket för att jag verkligen ska engagera mig i dom. På det stora hela ändå en stark trea.
 Tatty
Lagom okej och spännande film men besviken över att man inte fick veta varför det var så.
 Sarakin76
Denne er jo riktig bra. +4.
 vladi
Så extremt långtråkig, men stundtals bra musik och foto. Annars en etta-
He he, är detta en propaganda film från USA att inte fucka runt innan äktenskap, för annars kan det gå så här illa för dig! Ett levande hivvirus typ i mänskligform jagar dig, passa dig! Vilken otrolig töntig film!
 oogum
Trevlig musik i denna lite Ring-aktiga historia. Det var väl det bästa med den. Kuslig på sina ställen.
 Ghostface
Krypande stämning och mästerligt foto. Känns väldigt inspirerad av "The Ring" på många sätt men det kändes aldrig som något negativt.
 Henkoo
första 50 är creepy. Sen inte så värst.
 philip marlowe
Obehaglig.
 Zebulonm
Den var helt ok.
 monsterpop
föreställer mig ett tiosidigt manus med filmens titel i gigantiska bokstäver, en på varje sida, och en suggestiv pondus som jag inte riktigt tycker den färdiga filmen lyckats fånga.
 BrutusBeefcake
Jag var faktiskt full första gången jag såg denna och gav den också ett riktigt märkligt betyg på 4+. Alltså en väldigt svag tvåa, såg nu om den i helnyktert tillstånd och visst fan är det bra. (10/15)
 dafreakish
Intressant premiss i denna långsamt berättade historia om "smitta" som överförs via sex. Filmen bygger upp skön stämning men ibland svävar den iväg till onödiga områden och hade mått bra av lite "kill your darlings". Den blir aldrig riktigt läskig men den gör vad den ska. Snudd på trea.
 bnw
Helt oförklarlig hype. Premissen är intressant, men de lyckas inte gör något av den. Slutet är fullkomligt meh.
 UFO_lars
Härligt obehaglig med bra musik och väldigt snyggt foto. Lite tröttsamt med skräckisar som lämnar öppet för en oändlighet av uppföljare.
 meerlon
Som första avsnittet till en värdelös serie, bland det sämsta jag sett.
 arruba
Kanonkul ide! Fan vad man inte hade legat om man visste denna skiten fanns.
 Qhorinhalfhand
Väldigt nära en fyra, men jag tycker inte nåt särskilt om slutet och den var aningen repetativ. Men bra stämning och koncept.
 92axha10
Filmen har en bra gimmick som kunde använts lite mer. Filmen är underhållande men inte särskilt skrämmande
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
Den onda dockan (info) 07:09 27/6 (203)
Wishmaster (info) 07:03 27/6 (109)
Dödskallen (info) 06:55 27/6 (10)
Den siste actionhjälten (info) 06:48 27/6 (378)
Beats (info) 06:45 27/6 (1)
The Man Who Killed Don Quixote (info) 06:42 27/6 (8)
The Edge of Love (info) 05:05 27/6 (38)
Training Day (info) 01:07 27/6 (417)
The Handmaiden (info) 01:00 27/6 (40)
Wonder (info) 23:59 26/6 (16)
Hycklaren (info) 23:50 26/6 (13)
Stekta gröna tomater på Whistle Stop Café (info) 23:42 26/6 (337)
Zombie Night (info) 23:41 26/6 (2)
Shark in Venice (info) 23:17 26/6 (17)
Deepwater Horizon (info) 23:06 26/6 (54)
X-Men: Dark Phoenix (info) 22:47 26/6 (8)
Brightburn (info) 22:44 26/6 (5)
Death Wish (info) 22:19 26/6 (24)
Röjar-Ralf kraschar internet (info) 22:08 26/6 (10)
Audition (info) 22:06 26/6 (196)
Bumblebee (info) 21:46 26/6 (26)
The Saint (info) 21:02 26/6 (7)
Revenge (info) 20:55 26/6 (19)
Drive Hard (info) 20:51 26/6 (8)
Det spökar på Hill House (info) 19:51 26/6 (128)
Fantastiska vidunder och var man hittar dem (info) 18:55 26/6 (94)
Black Mirror - Smithereens (info) 17:49 26/6 (5)
Black Mirror - Rachel, Jack and Ashley Too (info) 17:48 26/6 (5)
Black Mirror - Striking Vipers (info) 17:47 26/6 (5)
Britt-Marie var här (info) 14:51 26/6 (6)
Halvdan Viking (info) 14:50 26/6 (3)
Shadow of Fear (info) 13:24 26/6 (11)
Silence (info) 12:51 26/6 (36)
Happy Death Day (info) 10:29 26/6 (33)
Harold and Kumar Escape from Guantanamo Bay (info) 10:01 26/6 (211)
Vietnam – grisens år (info) 09:58 26/6 (11)
The Passenger (info) 09:52 26/6 (8)
The Jacket (info) 09:37 26/6 (384)
Black Mirror - Men Against Fire (info) 07:57 26/6 (5)
Solo: A Star Wars Story (info) 05:05 26/6 (65)
The Dark Tower (info) 04:59 26/6 (54)
Bird Box (info) 01:40 26/6 (55)
Sömnincidenter (info) 00:05 26/6 (1)
Godzilla: King of Monsters (info) 23:59 25/6 (9)
Welcome Home (info) 23:57 25/6 (1)
The Fure Fure Girl (info) 23:56 25/6 (1)
Ägget är löst! (info) 23:42 25/6 (114)
Jennys första dejt (info) 23:29 25/6 (6)
Lava (info) 23:25 25/6 (14)
Jurtjyrkogården (info) 23:21 25/6 (14)