ChibiChibiMoon
AMERICA FUCK YEAH!!!
 best_jeppe
Helt okej men inget speciellt. Tyckte Bradley cooper var bra dock. Stabil 3a.
 Jompalompier
Emellanåt så är det äckligt mycket patriotism, även om det såklart blir väldigt svårt att göra en sån här film utan det. Häftiga actionscener och en hemsk och samtidigt häftigt berättelse. Sen hur mycket som är sant och vinklat kan säkerligen diskuteras.
 dudson
Välgjord jänkar krigas rulle med flaggan i topp. Men det blev lite väl mkt socker sött & flagg viftande för min del" 2+
 ergopliroforia
Filmen är ett äckligt försök att rationalisera mördandet av kvinnor och barn för det amerikanska storkapitalet.
 Zeds2003
Fy i helvete vilken film. Clintan nästintill på topp! Förstår inte allt hate över denna film. Jävligt intressant skilldring av hur krig kan påverka en människa i den "vanliga" vardagen. De 2 timmarna gick väldigt fort! Och de som säger att det inte händer så mycket borde ju kolla upp vem som regisserat denna film, för detta är en typisk Clintan rulle som det ska vara!
 Zebulonm
Amerikansk propaganda rätt igenom hela filmen..
 Pasi
Jag vet inte om filmen försöker rättfärdiga något alls, men det ger ändå inte skit. Historien är platt och upplösningen en besvikelse.
 todape
Clint Eastwood borde hålla sig ifrån krigsskildringar. Hans filmer i den kategorin kanske må vara trovärdiga och välgjorda. Men de är makalöst tråkiga. Och patriotismen genomsyrar en film som American Sniper i så mycket mer än bara titelnamnet. För mig som inte tycker krig är häftigt och coolt är detta på gränsen till skräp! 3/10
 the Feber
Namnet "American Sniper" är väldigt talande, och dessvärre är det väldigt mycket fokus på "American". Visst, själva krigsscenerna är effektivt och trovärdigt skildrade och visst fattar man den fruktansvärda press som infinner sig under krig. Men här finns också en obehaglig skildring av "fienden". Inga nyanser, inga fördjupningar. Det är rätt och slätt ont Vs gott. De som inte är amerikaner skildras nästan som orcher ur "Sagan om ringen". . Chris Kyle är en tämligen platt och trist karaktär. Han är inte speciellt sympatisk vilket gör att man som tittare tappar intresse. Sedan väljer Clintan att skildra honom som en otvivelaktig hjälte. En person som brutalt skjuter ihjäl hundratals, ibland barn och kvinnor, är i denna film enbart en hjälte. Filmen har sina stunder, men är i längden rätt långtråkig och ointressant.
 Sture Stenhög
Det är svårt att förstå allt tjafs som har varit kring den här filmen med tanke på hur opolitisk den visade sig vara. Det här inte primärt en film om Irak-kriget, det är en film om vad krig innebär för den enskilda människan, både de som deltar i det och de som tvingas stå vid sidan och våndas. Den aspekten har man lyckats väldigt bra med. Filmen är också berättad ur Chris Kyles synvinkel, så det är hans syn vi får på t.ex. fienden, och den synen behöver man inte dela för att uppskatta filmen. Tvärtom är det intressant att försöka se världen ur någon annans ögon, folk som måste få sin egen världsbild bekräftad genom varje film de ser kommer jag aldrig att förstå mig på. Det är heller ingen vacker bild av kriget vi får, och den främsta förtjänsten här ligger nog i skildringen av krigets destruktiva effekt på människor. Krigsscenerna är också väldigt realistiska och välgjorda, men som många gånger förr blir de lite för många och enahanda, och där tappar jag därför intresset ibland. Jag är heller inte helt förtjust i att man har ändrat om så mycket i händelseförloppet, och det verkar också som att de har tonat ner vissa av Kyles mindre sympatiska sidor, och det känns lite fegt. I slutändan har den här filmen kanske inte så mycket nytt att tillföra heller, men det den skildrar får man ändå säg att den skildrar bra
 mammene
Efter att ha läst Sture Stenhögs kommentar har jag egentligen inte så mycket att tillföra, men jag tycker lite ändå. För det första tycker jag att filmen lyckas hålla balansen, det är definitivt ingen glorifiering av kriget. människor blir påverkade, både de som deltar och de som är kvar hemma och att det kan vara svårt att få ihop det två. Nu handlar det här om amerikanska soldater så naturligtvis ses det ur deras synvinkel och då mest ur Chris Kyles. Funderingar jag fick var att om filmen hade gjorts av Irak så hade deras prickskytt också varit en hjälte i deras ögon, man kan vända det här många gånger om och välja var man vill lägga synvinkeln och skulden. Den försvarar inte krig, utan gör ett försök att se in i människorna som påverkas.
 UFO_lars
Väldigt amerikansk på ett typiskt förhärligande vis. Bitvis ganska spännande. Lite för tunn och inte tillräckligt intressant för att fånga på djupet.
 Christofer
Ungefär vad jag hade väntat mig, kanske något mer \'nedtonad\' än t.ex. Lone Survivor. Kanske ett djupare karaktärsporträtt hade räddat fyran, men 3 är väl inte fy skam iofs.
 Sarcadoz
Lite vajig första delen men sedan blir den bättre och han gör det så bra Cooper
 tvamvarg
Noll för dramaturgi, klichéer och trovärdighet i detaljer. Blir ett totalt med produktionsvärdet invägt.
 Murvel48
Bra men jag hade väntat mig mer av en Clint Eastwood-film.
 -kakihara-
Stark 2a, amerikansk propaganda drar ner betyget och känns löjlig vissa tillfällen för att den är så typiskt amerikansk. I övrigt bra action och bra skådespeleri.
 Krusty
Helt ok tills slutet då det blev för mycket patriotism.
 booby
Cooper är duktig. Filmen okej.
 Wilsol
Alla kontroversiella saker i själva produktionen och filmen åsido, så är det en välgjord film med bra balans mellan de personliga ögonblicken och scenerna där det bara dryper med spänning. Lysande insatser av både Cooper samt Miller, och oavsett om man vill kritisera filmens budskap eller kanske romantisering av Chris Kyle så är produktionsvärdet ändå i sig värt en 3:a.
 Olof_Gronlund
Jag brukar vara svag för filmer som är baserade på en verklig händelse, och jag brukar vara svag för Clint Eastweeod som regissör. Men här är jag besviken. Filmen känns osammanhängande och lite tråkig. Krigsscenerna är bra, men när han är hemma om så kunde gärna lite mer hänt som gör att man skapar lite mer kemi mellan människorna i filmen. Slutet är jag besviken på med, kunde gått hängt med hela vägen och skapat ännu mer känslor istället för att avbryta abrupt.
Jag hade följt huvudperson Chris Kyle i nyheterna redan innan detta blev film. Det fanns något fascinerande över honom och hans "framgångar" vilket är detsamma när det gäller filmen. Filmen är också välgjord och välregisserad med snygga actionscener och fin spänning, trots att jag visste hur det skulle sluta. Det jag ställer mig frågande till är dock om själva historien är tillräcklig för att göra en bra film av. Mitt svar blir nej men detta är helt OK och Bradley Cooper är bra i huvudrollen.
Cooper är helt okej som den krigsskadade Kyle, men detta är inget man inte redan sett förut. Eastwood kämpar på att göra ett trovärdigt krigsdrama sett ur en något negativ vinkel, men när allt kommer kring är det ändå trots allt ett hejdlöst flaggviftande och hell yeah när slutet närmar sig. Så förväntar man sig något antiamerikanskt eller ögonbrynshöjande blir man besviken.
 skogg
Krig är så jävla coolt! Hur kan det här skräpet oscars-nomineras?
 Bloodcolored
Inget en inte sett förut. Bara lite längre den här gången och aldrig spännande.
 Hans Moleman
Typisk amerikansk film. Är väldigt förvånad att Clintan gjord den här, som jag annars tycker har gjort ett väldigt bra jobb som regissör med tidigare filmer. Hans sämsta hittills.
 haajen
Rätt reaktionär film, gjord för den kristna högern. Trots detta så sätter jag en trea för actionscenerna är kompetent gjorda och jag var aldrig uttråkad. Tyvärr så fokuserar man inte speciellt mycket på det som kunde gjort filmen riktigt intressant, de trauman som kriget lämnar efter sig.
 Nintendo 64
Helt klart över förväntan. Patriotisk så det förslår but hey!
 vonadel
Tog mig en tre tittningar innan jag lyckades se klart denna. Tror dock att det beror mest på min trötthet än att att filmen var ovanligt sövande. Men, lite besviken är jag nog ändå. Hade väntat mig mer av den. Det bästa är scenerna hemma, med det trauma som var närvarande. Bradley Cooper gör också en bra insats. Patriotisk? Ja, kanske lite...hmm... 5/10
 emilype
Jag är ett stort fan av Clintans filmer. De brukar vara mycket starka, känslosamma och lämna efter sig många tankar. Därför var jag lite besviken på denna. Visst var denna film, tack vare Clintan, bättre än många andra "krigsfilmer", (mörkare, dystrare och mer realistisk) men den kommer ändå inte i närheten av hans tidigare filmer. Den var något tunn. Den visade kriget ur amerikansk synvinkel och visst var den aningen patriotiskt därför. Men samtidigt var det ju meningen. Man fick följa kriget ur denna amerikanska mans synvinkel och det är det som gjorde den intressant. Nåväl, jag fastnade för den och vill ge den ett medelbetyg, 5 av 10 .
 Sarakin76
En av eastwoods svakere men en riktig kvalitetsproduksjon. -4.
 fridenpaden
Konstig blandning av krigsscener och sporadiska hemvändarscener. Ingen som egentligen gick djupare än lite ytskrapning.
 Ola_Schubert
En intressant film som också visade på hur soldater påverkas av krig. Det tragiska är bara att medan prickskytten vill skydda sitt land och därmed sina nära och kära, samt, inte minst sina kamrater så hamnade han i ett krig som egentligen inte hade något att göra med 7/11 dådet, det andra Irak kriget. En stark trea i betyg.
 karlmats
Absolut, det här är lite av en flaggviftande redneckfilm med konservativa drag, men det finns faktiskt en poäng att se den ändå. Allt kan inte likt Twitter gå i likformighetens tecken, då landar vi snart med en egen Trump på vår hals. När man läser om filmen efteråt verkar majoriteten av alla kommentarer handla om allt annat än själva filmen, när jag tittade på den var jag fascinerad och indragen i den här världen och jag tyckte det var lite uppfriskande att se spänningen mellan de två världarna. Kyle kanske fick en glorifiering han inte förtjänade, men jag fick iaf med mig en underhållande film som åtminstone gav en gnutta mer insikt i varför valet gick som det gick och varför landet ser ut som det gör. Bradley Cooper är väligt bra också, livet som säl känns varken enkelt eller lockande. Det måste bli en 3a trots allt.
 Magduz
Patriotporr för den som gillar en massmördare som inte tvekade för att skjuta barn. Rasisthyllande smörja.
 Ms A
Magduz Chris Kyle sköt aldrig några barn i verkligheten! Bradley Cooper är fantastisk i denna film.
 Hakvin
Nu var det ju bland annat just "tvekande" kring skjutning av barn som filmatiserades här... hmm. Frisk fläkt i en tid då hollywood låter sig hållas i järngrepp av politisk korrekthet och producerar mest urtråkiga moralkakor. Underhållande, stark och empatisk film. Clint Eastwood vet var skåpet ska stå.
 Muhammed
Välgjord!
 Robkiller
Amerikansk propaganda som är ungefär lika intressant som att se färg torka. Totalt meningslöst.
 Jamesa
Välgjord och intressant. Krigszonscenerna är täta, med hemscenerna som god motvikt.
 Rift
Clint Eastwood är en av de där som överskattar sig själv nåt fruktansvärt.
 Mikael602
Välgjord och bra krigsfilm, men alldeles för mycket amerikansk propaganda och patriotism
 Rele
En bra krigsfilm. Flera duktiga skådespelare Och bra regi av Clint Eastwood. Jag ger en stark trea.
 Acke Va
Bra film på gränsen till 4:a.
 92axha10
Tyckte den här var intressant och tillräckligt annorlunda för att kännas fräsch.
Så där, hamnar i medlet blad alla filmer man sett!!!
 Razzel
Förvånansvärt platt för att vara Eastwood.
 Fetjocke
Skulle bara ha lite tidsfördriv men satan vilken trist film detta var!
« Föregående   |   1 2 3 4
Senaste kommentarer
Wild Things 2 (info) 18:46 22/4 (52)
Drunk Parents (info) 17:29 22/4 (1)
Only Lovers Left Alive (info) 15:15 22/4 (90)
Vi har en påve! (info) 14:55 22/4 (14)
Coffee and Cigarettes (info) 14:46 22/4 (383)
Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott (info) 14:02 22/4 (26)
Krampus (info) 13:32 22/4 (29)
Bohemian Rhapsody (info) 13:31 22/4 (63)
As Good as Dead (info) 12:08 22/4 (10)
Snow Sharks (info) 11:43 22/4 (9)
Fyra fula fiskar (info) 11:06 22/4 (121)
Joni (info) 09:32 22/4 (2)
Hell or High Water (info) 09:29 22/4 (60)
Into the Grizzly Maze (info) 09:12 22/4 (24)
I Feel Pretty (info) 05:40 22/4 (12)
The Lost Tree (info) 04:38 22/4 (2)
Kong: Skull Island (info) 00:42 22/4 (104)
Arctic (info) 00:36 22/4 (4)
Shazam! (info) 23:44 21/4 (7)
The World's End (info) 23:39 21/4 (153)
King Lear (info) 23:13 21/4 (2)
The Purchase Price (info) 23:01 21/4 (3)
Aguirre – Guds vrede (info) 22:46 21/4 (276)
Den långa flykten (info) 22:32 21/4 (5)
Replicas (info) 22:32 21/4 (4)
Robin Hood (info) 21:55 21/4 (12)
Our Kind of Traitor (info) 21:39 21/4 (11)
God's Own Country (info) 21:34 21/4 (13)
Blindspotting (info) 19:56 21/4 (6)
Vincent van Gogh - Vid evighetens port (info) 18:29 21/4 (6)
Eureka (info) 15:01 21/4 (42)
Saknaden (info) 15:00 21/4 (18)
One Cut of the Dead (info) 14:23 21/4 (5)
Blockers (info) 13:53 21/4 (15)
Childhood's End (info) 13:31 21/4 (1)
A Bigger Splash (info) 11:46 21/4 (14)
The Curse of La Llorona (info) 11:46 21/4 (3)
The Dirt (info) 11:00 21/4 (14)
Fångade av scientologin (info) 08:39 21/4 (36)
Lyrro - Ut & invandrarna (info) 07:49 21/4 (16)
The Long Night of Francisco Sanctis (info) 03:57 21/4 (1)
Jurtjyrkogården (info) 02:57 21/4 (9)
Extinction (info) 02:34 21/4 (25)
Pathfinder (info) 01:57 21/4 (262)
A Star Is Born (info) 01:49 21/4 (60)
Indiana Jones och det sista korståget (info) 01:40 21/4 (473)
Indiana Jones och de fördömdas tempel (info) 01:40 21/4 (521)
Jakten på den försvunna skatten (info) 01:39 21/4 (610)
The Asylum - Dödens Salar (info) 01:01 21/4 (187)
22 July (info) 00:59 21/4 (17)