BrutusBeefcake
När jag knappt tror att filmmediet kan vara innovativt längre år 2015 så kommer Schipper och den norske fotografen Strula Grövelen och slår mig på näsan. Victoria är en filmupplevelse ut över det vanliga och något man aldrig kommer att glömma. Ett modernt mästerverk och garanterat 2015 års bästa film. Wow! En fantastisk bioupplevelse! (14-/15)
 stgurgel
Oh vilket party!
 Rehn108
Nyss hemkommen från att ha sett Victoria på Victoria (när får man en möjlighet av det slaget igen?), och jag är fruktansvärt nöjd. Oerhört imponerande hantverk! Skådisarna, cinematografin, storyn, allihop. Alltihop. Jag har alldrig tidigare suttit så engagerad oavbrutet under så lång tid som dessa 140 minuter. Ni ser, jag kan inte ens stava till "aldrig", så nöjd är jag med filmen.
 jezebel
Intensiv och oerhört välspelad. Var helt matt efter 140 minuter i biosalongen.
 Kajanus
Var rädd för att fokus skulle hamna på fotot enkom och visst är detta en enorm prestation i sig, men bortom detta spektakel döljer sig den mest imponerande berättelse som många filmare skulle döda för. Superbt skådespeleri, tungt narrativ och ett foto som till och med jag imponerad utav. 2015 års bästa film, hittills.
 Myllo
Till innehållet är detta en något bättre än ordinär historia om några rätt så korkade smågangstrar. De förblir anonyma och ointressanta eftersom deras personligheter inte på något sätt fördjupas. Kring Victoria själv finns en liten ansats till fördjupning i sekvensen om hennes pianospel, också filmens bästa. Eftersom Berlin är min favoritstad hade jag hoppats på att få se litet av miljön där, men icke. Filmen skulle kunna utspelas i vilken storstad som helst. Till formen har kameraarbetet väckt beundran men faktum är att det inte tillför något av extra värde för filmupplevelsen på det sätt som det gjorde i "Den ryska arken" av Alexander Sokurov. Mitt betyg: 2,6
 EmilAzon
100% ANGST.
 Acer
feministisk rappakalja
 Ghostface
Ett imponerande projekt med en dramatisk eskalering som snurrar några varv för fort. Den realistiska nerv som finns ger en verkligen som åskådare en plats i gruppen och känslan av att vara delaktig under hela natten.
 Spidde
Jag är väldigt glad att jag gick och såg den här filmen på bio. Det är en intensiv filmupplevelse och helt klart bland det bästa som jag har sett i år. Dels är den förstås imponerande rent tekniskt, men även berättandet och skådespelet är riktigt bra. Laia Costas huvudrollsprestation är otroligt stark och den resa hon gör genom filmen är väldigt spännande och omtumlande att följa. Stark fyra.
 Darn
Filmiskt sett är det en ren och skär uppvisning i hur naturliga drag av att använda tekniken, som förr togs för givet, ger en närvaro inget annat kan tävla emot. Som inte inte vore nog är filmen mer än detta. Spännande att inte den uttjatade pop-baserade Berlin-estetiken utnyttjas, som någon här i spalten sett vara till dess svaghet. Det ökar dock realismen, tänker jag, och ger filmen det den vill säga, snarare än att spela på våra föreställningar. Det finns så mycket jag skulle kunna säga om "Victoria", men jag lämnar det där.
 Myllo
Jag är helt ointresserad av popestetiken i Berlin. Vad jag menade var att en film som utspelas i Berlin bör ha några miljömarkörer från Berlin. Annars kan de ju befinna sig var som helst.
 Man5on
Pianosekvensen med Mephisto Waltz i mitten är utan tvekan filmens absoluta höjdpunkt. Närvaro, värme, intensitet. Vägen dit känns dock segdragen och det efterföljande spektaklet är lite väl snabbspolat. Men en grym prestation av alla inblandade som måste ses.
 emilstjernholm
Miljömarkörer var det väl gott om? Spätkaufen, källartechnoklubbarna, fyllepromenaderna i soluppgången - tydlig Berlinkänsla. För övrigt är jag imponerad av hantverket och det snygga fotot. Däremot tycker jag själva historien känns något krystad, formar man så starka emotionella band som den spanska tjejen gör med den här gruppen gangsters på de timmar filmen utspelar sig? Formmässigt är den så pass intressant att detta blir en bisats i mitt omdöme.
 Myllo
Och vad skulle fyllepromenader i soluppgången ge för särskild Berlinkänsla?. Sådana gör folk även i Skövde, Trondheim osv.
 arakaneuman
sevärd men lite av en pekoral. Nervig och intensiv med lite för bra skådespeleri för min del.
 Mr Praline
Riktigt bra film, imponerande att allting är gjort i en tagning. Det ger en väldigt schysst känsla att man gör en resa tycker jag. Alla i filmen gör riktigt bra prestationer och filmen känns väldigt äkta och realistisk.
Grabbarna är mest jävligt störiga men jag köper ändå det. Det känns äkta och Victoria är lätt att förstå och sympatisera med. Helt makalöst fantastisk bitvis. Upplösningen går dock för långt för plötsligt på ett sätt som tappar nerven för mig vilket gör att helheten tappar ifrån fantastisk till mycket mycket bra. Skådespeleriet är riktigt riktigt bra. Fotot och kamera arbetet är fantastiskt. Laia Costa i huvudrollen är bitvis magisk.
 UFO_lars
Mycket spännande & gripande film om ett oplanerat bankrån gjord i en enda tagning. 2:20 lång. Hur är det ens möjligt? Galet bra! 5/5
 Hanness
Mycket bra skådespelarinsatser, hade dock högre förväntningar på filmen. Men helt OK film.
 boman90
Hade vart en fyra om inte alla var så fruktansvärt korkade och störiga. Det drar ner helhetsbetyget. Annars ballt med en tagning och fina insatser av skådespelarna.
 danne_logic
Ren och skär magi. Är filmad i en tagning. Så otroligt realistisk och stark film man känner varje känsla med karaktärerna som om man var där själv. Kan inte göras bättre.
 KyLLo
Fruktansvärt dålig. Riktigt trista och omogna personer och intetsägande dialoger, delvis på knackig engelska. Kameran flänger omkring hela tiden och fotot är billigt och vattnigt utan skärpa. Hela filmen är amatörmässig. Att den är över två timmar gör det hela ännu mer outhärdligt. Får mig inte att känna annat än irritation och en ständig lust att stänga av.
 Zebulonm
Många jobbiga o stötiga karaktärer...
 Doddedronten
Vilken nerv! Vilket skådespeleri! Vilket kameraarbete!
 Sture Stenhög
Oj, vilken resa det här var. Jag tror minsann att alla känslolägen hann betas av efter vägen, och efteråt kände jag mig totalt knockad. Jag gillar dock att man tar sådan lång tid på sig med inledningen och där etablerar karaktärerna ordentligt. Den delen är inte bara bra i sig (jag hade lugnt kunnat se en film med dessa karaktärer där inget speciellt händer), den betalar också av sig rejält senare i filmen. De fyra killarna känns skrämmande trovärdiga som kompisgäng, och Victoria byggs upp väldigt bra som karaktär vilket gör att jag helt och hållet köper hennes och killarnas ageranden senare i filmen. Att bete sig dumt, och att inte bete sig som folk i allmänhet hade betett sig i en viss situation är trots allt inte på något vis samma sak som att bete sig orealistiskt. Det här är därför en väldigt intressant karaktärsstudie. Vidare har jag nog aldrig sett en film som bättre lyckats förmedla känslan av en utekväll, och scenen där de svinar runt på nattklubben är nog den bästa i hela filmen. Hur handlingen utvecklar sig bör man nog nämna så lite som möjligt om, men det blir iaf otroligt intensivt och spännande med tiden. Att allt är filmat i en enda tagning är långt ifrån det viktigaste jag tar med mig härifrån, men icke desto mindre är detta fantastiskt imponerande. Jag tänkte hela tiden att något fusk måste vara inblandat, men det är det tydligen inte. Detta grepp bidrar också mycket till att skapa den rätta känslan. Efteråt var jag så tagen att jag inte kan låta bli att sätta en femma, och då är det ändå nio år sedan jag senast delade ut det betyget till en nysläppt film. Därmed är det här alltså hela 2010-talets bästa film. Det hade jag inte väntat mig när jag slog igång den
 jlam
Visst tvekar jag. Den tänjer på trovärdigheten och det är djärvt med så lång uppbyggnad, men sista halvtimmen är ju minst sagt omtumlande. Vete fasen om inte det bländande skådespeleriet och tekniken får upp den till 4:an ändå. Kan bara börja tänka sig vilken pärs inspelningen måste ha varit.
 -Hedda-
Mycket bra. Oväntat bra och överraskande att hela filmen är en enda tagning. Det är snyggt och imponerande!
 haajen
Pendlar mellan 3a o 4a, landar på det sistnämnda för trots att den är lätt tålamodsprövande emellanåt (den kunde lätt varit 30 min kortare) så finns här så många bra ögonblick att man inte kan låta bli att engageras. Sedan kan man kanske tycka att Victoria själv inte är en helt trovärdig karaktär men om man sväljer hennes val under de timmar man följer henne så funkar filmen. Att från ett 12sidigt manus skapa detta är imponerande!
 Björkman
Första 50 minuterna sitter man och tänker ungefär "Vad är det jag ser på? Ska det hända något snart?", men därefter tar filmen fart och blir riktigt bra. Att hela filmen utspelar sig under samma tagning är rejält imponerande och skådespeleriet håller hög klass av samtliga. Man förstår när filmen går upp i tempo varför den första knappa timmen var så viktig då man fick börja bilda sig en uppfattning om personligheterna. Det är bara små, små bitar vi får se egentligen av personligheterna, men precis tillräckligt mycket för att förstå det fortsatta handlandet. Inte minst gäller detta Victoria som är filmens klart mest komplexa karaktär. Pianoscenen är nyckeln till att förstå henne. Hon må bete sig tvivelaktigt, men absolut inte otroligt eller orealistiskt. Sammanfattningsvis: Kanske inte en film man ser om och om igen, men mycket bra med spänning, starka känslor och lite komik. Extremt nära en femma.
 erik.p
Mja. Lite väl pratig, kändes som en filmad teaterpjäs... Kom på mig själv med att spela fram 10 sekunder i stöten då och då, då scenerna drog ute lite väl. Bra dialog och trevligt med tysk film, men jag förstår inte riktigt hajpen...
 -ma-
Wow! Som Stenhög skrev: 2010-talets bästa
 Hypostas
Grymt imponerande! En av de bästa filmer jag sett i år. Filmen blir bättre om man inte känner till något om handlingen innan. Jag tycker tyvärr att handlingsbeskrivningen här på FT innehåller en del spoilers.
 asasae
Stod ut tio minuter typ... Inte särskilt underhållande att se några vara ute på fyllan så jag tröttnade!
 Medlock
Rekommenderar den som ännu inte har sett den att inte läsa något om handlingen. Och undvik att se trailern. Då blir behållningen så mycket större. Följ med Victoria in på nattklubben i Berlin och njut av en filmupplevelse utöver det vanliga. I min värld är det här en given femma!
 mawCor
Välspelat och tufft hantverk. Kameraarbetet imponerar också med tanke på att det utspelar sig på så många olika och samtidigt utmanande platser i en och samma tagning. I längden håller helheten dock inte riktigt samman och man tröttnar ganska snabbt på den skakiga kameran och storyn som ibland står och stampar alldeles för länge på samma ställe. 3+
 Jompalompier
Wow, vilken filmupplevelse! Hade väldigt hög puls när filmen var slut. Rekommenderas starkt!
 underachievers
Vilken fantastisk film. Ett riktigt hantverk. Läste att de gjorde tre tagningar - de två första var för perfekta, så tredje gången gillt blev den som visades på biografer då den kändes mer "äkta". Hade inte heller läst något om vad filmen handlade om, bara hur den var filmad. Se den! Bästa filmen i år för mig med.
 fredagsfil
Hade ingen aning om vad filmen skulle handla om innan det började, men direkt kändes spänningen och känslorna byggdes upp. Förvånansvärt verklig "teater" i vitt skilda miljöer. Blir svårt att varva ner nu efter filmen!
 pufred
Egentligen en rätt generisk och naiv crime-rulle, men skådespeleriet, improvisationerna, filmningen, lösningarna vid så många scenbyten osv, gör att det blir en intensiv berg-o-dal-bana. Bara följa med och "go with the flow". Bästa tyska filmen på 2010-talet?
 Amx
Riktigt bra film. Är väldigt fascinerad av just den här typen av filmer. Men tycker ändå att det saknades något för full pott. Men mycket sevärd är den.
 karlmats
Vilken resa vi bjuds på. En fantastisk skildring av en utekväll som inte går som man tänkt sig. Laia Costa är helt fenomenal i rollen som Victoria och grabbgänget hon träffar känns så genuina att jag glömmer bort att det är en film jag tittar på. Det här hade nästan kunnat vara en fyllevideo man hittat i mobilen efter en utekväll i Uppsala på studentiden, förutom att det är enormt mycket bättre filmat och dessutom innehåller ett magiskt soundtrack. Det mest imponerande är hur man hela tiden håller beslutsfattandet inom ramen för logik, både intern och extern sådan håller i det närmaste perfekt, och det är svårt att inte bli tagen emotionellt av allt som händer. Att hela filmen är gjord i en enda tagning är bara så vansinnigt att jag inte ens fattar hur det är möjligt, det är dock inte det som gör filmen för det är karaktärerna men det adderar ju onekligen en extra krydda av wtf till hela det här scenariot. Filmen verkar ha tagits emot med lite blandade känslor, men själv sväljer jag det här med hull och hår. Jag visste ingenting om handlingen när jag började titta, och det är nog precis så den här filmen bäst avnjutes. Rogowski som spelar Boxer såg jag senast på filmfestivalen som bortkommen truckförare i In Den Gängen och blev imponerad där, här som gängets tuffing gör han också en fin insats, någon att hålla koll på framöver kanske. I slutändan blir jag så tagen över filmens alla komponenter att jag inte kan undgå att drämma till med en 4a. Kul med ytterligare internationell representation i finrummet, välförtjänt.
 mammene
Efter lite fundering så får det bli en fyra, mest efteråt eftersom den inte släppte taget. Det uppstod så mycket att upptäcka, kanske berodde det på att allt gick i ett svep och framkallade den ena känslan efter den andra, irritation över den tjafsande jargongen, en underliggande spänning som man inte riktigt visste var den skulle ta vägen och att bli lite vilseledd där ett tag och det gillar jag, och den dråpliga humorn. Allt kändes på något vis rätt realistiskt, hur situationer kan uppstå och föra vidare och vidare. bara av aningslöshet. Mest imponerad blev jag av Lala Costa som visade så många nyanser.
 Norpan0
Imponerande att filmen är gjord i en enda tagning. Ganska trist i början, men den tog sig mot slutet.
Senaste kommentarer
John Wick 3 Parabellum (info) 23:57 19/5 (5)
The Commuter (info) 22:51 19/5 (31)
Hit Me (info) 22:44 19/5 (2)
Änglar och demoner (info) 22:19 19/5 (430)
The Science of Sleep (info) 21:58 19/5 (425)
Kill Me Three Times (info) 21:37 19/5 (6)
Victoria (info) 20:35 19/5 (44)
Vit hund (info) 19:25 19/5 (24)
Knight and Day (info) 17:46 19/5 (295)
Children (info) 17:36 19/5 (6)
Planerat illdåd (info) 16:28 19/5 (18)
Larry Flynt - skandalernas man (info) 14:28 19/5 (209)
Röda Nejlikan (info) 14:25 19/5 (24)
Fruktans nävar (info) 13:57 19/5 (82)
Den lilla flickan i huset vid vägens slut (info) 12:41 19/5 (58)
Society (info) 11:57 19/5 (62)
Lysande gift (info) 11:29 19/5 (21)
Backdraft II (info) 11:08 19/5 (1)
Polar (info) 11:03 19/5 (21)
Vägvisaren (info) 10:58 19/5 (51)
Justice League vs. the Fatal Five  (info) 10:33 19/5 (2)
Mortdecai (info) 09:46 19/5 (25)
Tredje mordet (info) 08:53 19/5 (6)
Five Nights in Maine (info) 08:24 19/5 (1)
En iskall jävel (info) 07:58 19/5 (33)
Snömannen (info) 07:57 19/5 (45)
Oskyldigt blod (info) 06:20 19/5 (33)
Alla mår bra (info) 03:39 19/5 (2)
[REC] 4: Apocalypse (info) 03:22 19/5 (20)
Det vildväxande päronträdet  (info) 03:04 19/5 (6)
Brokedown Palace (info) 02:14 19/5 (55)
Nattbarn (info) 23:41 18/5 (9)
The Mule (info) 22:26 18/5 (15)
Big Brother (info) 22:09 18/5 (2)
Snuten i Hollywood 2 (info) 21:35 18/5 (224)
Sonja (info) 20:19 18/5 (2)
Den hårda leken (info) 18:36 18/5 (1)
Iron Sky: The Coming Race (info) 15:45 18/5 (1)
Time Machine (info) 15:37 18/5 (327)
Sameblod (info) 15:07 18/5 (58)
Zlatan i Alperna  (info) 12:31 18/5 (3)
Fruktan lägger pussel (info) 12:28 18/5 (4)
Atlantic City, U.S.A. (info) 11:47 18/5 (44)
UFO (info) 11:25 18/5 (8)
Star Wars: The Last Jedi (info) 10:37 18/5 (148)
Acts of Vengeance (info) 10:33 18/5 (7)
Purpurgänget (info) 09:59 18/5 (1)
Black Panther (info) 09:00 18/5 (86)
American Exit (info) 07:48 18/5 (1)
Ocean's Eight (info) 05:52 18/5 (36)