Venatici
Inget nytt under solen direkt. Men tycker man om ämnet (vilket jag gör) är det fortfarande intressant att höra människors berättelser.
 Bomkia
Stark dokumentär. Kanske inga nyheter, men det är som alltid väldigt fascinerade och starkt. Väl rekommenderad om man inte riktigt har koll på scientologerna. 4+
 coastaltown
BBC Panorama var bättre!
 emilstjernholm
Välgjord dokumentär med intressanta vittnesmål från tidigare ledande personer. David Miscavige har en äkta sektledarkarisma. För mer om Scientologerna, lyssna på P3 dokumentär om deras intåg i Sverige.
 Borrman
Intressant.
 Cloudane
Väldigt sevärd, även om det kanske snarare är ämnet som sådant, och inte dokumentären i sig, som är den stora behållningen.
 the_donald
Alltid intressant med hjärntvättade människor!
 dafreakish
Om man inte redan visste att scientologin var sjuk innan den här dokumentären så är det fullständigt bekräftat efteråt. En vansinnig kult baserad på en psykiskt sjuk mans förvridna idéer. En skrämmande inblick i manipulation och förtryck. Tom Cruise är verkligen extremt svår att ta på allvar men vad han symboliserar inom "kyrkan" är en vidrig tanke personifierad. En organisation baserad helt på pr som spottar på oliktänkande. Det här är helt enkelt en film som är viktig att se.
 emsir
Ingenting nytt direkt, men ändå intressant.
 Bloodcolored
Tyckte den var lite seg i början, men mot slutet sitter man bara och gapar över hur hemskt det är att människor kan fastna i en sådan sekt.
 Zipper
Har man lite koll på scientologin så är det inte jättemycket nytt under solen, men det är välgjort och viktigt att de lyckats få med så många ex-höjdare. Bra att man gör en så pass tydlig film för de oinsatta!
 Snah
Usel svensk titel. Typisk Xenurulle.
 Invertedd
Intressant och underhållande dokumentär. Kändes som en studie i totalitär ideologi överhuvudtaget.
 Claude Strife
Intressant men lite lång.
 haajen
Herre min je...skrämmande, fascinerande och tragisk dokumentär om en minst sagt galen "religion". Tom Cruise känns väldigt, väldigt oroväckande...
 bubblo
Intressant, men inget speciellt som film. Som vanligt glömmer man bort att illustrera hur det ser ut för Scientologins mer "vanliga" offer. Hur yttrar sig sektens destruktiva krafter på en lägre nivå, hos en medelklassamerikan som inte är uppe på sea org-level.
 QuiNonStultus
Som psykolog är detta särskilt läskigt, kan jag säga..! Det dom beskriver i början är ganska nära det Sture Bergvall utsattes för. Men med aliens, dårå..!
 myslas
Ytterligare en mycket välgjord dokumentär av Alex Gibney och han måste ses som en av de allra bästa dokumentärfilmarna just nu. Att scientologin är skrämmande visste man ju sedan tidigare men Gibney lyckas på ett mycket bra och lättförståeligt sätt gå igenom alla viktiga delar av denna "religion".
 Benisakura
Skrämmande men inte särskilt förvånande.
 Tauriel
Mycket intressant för mig som bara haft en vag bild av vad scientologin egentligen bygger på.
 annihilat0r
"Going Clear: Scientology and the Prison of Belief" är en klart intressant och tydlig dokumentär om vad scientologin bygger på – och hur den i praktiken ter sig. Rekommenderas för ökad förståelse.
 Solidus
För mig som är en lekman inom vad scientologin tror på och hur deras organisation är uppbyggd, var detta en välkomnande dokumentär. Det är väldigt skrämmande, men samtidigt mycket intressant över hur en organisation kan få med sig så många människor på dessa galenskaper. Speltiden är på cirka två timmar, men dokumentären blir aldrig seg och Alex Gibney fångar mitt intresse omgående. Ett pedagogiskt material av världsklass som professionellt skildrar en organisations hunger efter pengar och makt. Se den!
 robbieroy
Trots ett tydligt ställningstagande hos gänget bakom dokumentären (om man nu kan ta ställning till något annat) blir det en ruskigt obehaglig historia om kultism och ett bevis för hur människor enkelt kan vallas likt får. Tom Cruise-bär och Travolta till trots hade det varit kul att höra ett par ord från någon som är mitt uppe i skiten, även om det säkerligen inte hade lett till något nytt under solen.
 Roswall
Med tanke på att de har lyckats intervjua så pass inflytelserika personer och ger en intressant bild av vad det kan innebära att vara människa så blir det en fyra.
 August Dellert
Ytterst välgjord och gripande! Kan inte tänka mig en bättre dokumentär på ämnet.
 F-M-J
Något vinklad (oundvikligt) men samtidigt skrämmande intressant.
 DrJW
En välgjord dokumentär om sanningen bakom Scientologin, hur vrickad och skrämmande den kulten är (de är fan ingen jävla religion, de är en jävla kult!). Vill ni se en skräckfilm, se den här, för de är verkligen skrämmande hur en störd bluffmakare till sci-fi författare, L. Ron Hubbard, lyckades med de här! Och deras s.k. religion om den utomjordiska härskaren Xenu låter mer som en sci-fi historia, hur fan kan man ta de på allvar?! Har mindre respekt för Tom Cruise och John Travolta som privat personer, men accepterar dem som skådespelare eftersom dem har båda gjort bra filmer och roller, men också dåliga. De är otroligt att Cruise, den största knäppgöken av alla scientologer, fortfarande har en karriär idag, men inte Travolta(de har varit tyst om honom ett bra tag nu..). Åter, en välgjord dokumentär som verkligen lyckades fånga aspekten om Scientologin, och den lyckades verkligen visa hur den kulten är jävligt störd och skrämmande...
 Galivan
Intressant, men enbart kritisk. Hade varit intressantare om man ställt mer frågor istället för att fokusera på att fastställa att allt var skit. Varför behandlades sea org-personerna så illa? Ron Hubbard påstods skapa sin religion för att bli rik, men senare berättades det att han själv trodde på sin terapimetod. Det tyder inte på att det var en enbart utstuderad bluff. Dessutom finns det ju enklare sätt att bli rik på om det var hans enda mål.
Efter att den här filmen fått så mycket uppmärksamhet så hade jag betydligt högre förväntningar. Det är ganska platt och blir lätt småtråkigt i längden. Men tillräckligt intressant för en trea. Men slätstruken till svag sådan.
 Engravadlax
How To Religion: the Documentary, med en av de minst socialt legitima världssekterna i rampljuset. För det här är inte en isolerad händelse eller ett specialfall av unikt lättlurade individer--som speciellt religiösa ickescientologer gärna tror för att skydda sina egna övertygelser som de är investerade i--utan en mall för hur religiösa och ideologiska sekter i största allmänhet opererar och hjärntvättar sina anhängare. Going Clear beskriver inte bara en skev liten sekt, utan mänsklig natur i ett nötskal.
 Dutch
Cruise och Travolta, om ni läser detta, sök hjälp!
 Supernaut
Välproducerad dokumentär om sekten Scientologi. Väl värd att se, även om jag utgår ifrån att alla som inte är medlemmar redan vet om det sägs i den. Jag hade dock gärna sett mer om Sea Org och galenskaperna som hände där.
 Afflicter
Det är helt otroligt vilka lögner, för att inte tala om ondska den här sekten har hävt ur sig genom åren. L. Ron Hubbard må ha varit en kronisk lögnare, men David Miscavige verkar vara mycket värre. Som tidigare nämnts är dokumentärens enda problem att det blir väldigt ensidigt, vilket förstås har mycket att göra med att ingen inom "kyrkan" vill uttala sig.
 MaxMackan
Med tanke på att så stor del av de intervjuade kommer inifrån, så känns den ändå rättvis på något vis och trovärdig. Då slår den hårt. Då blir den viktig.
 BarryHero
Otack kult. Svart att forsta hur man fastnar for det dar om man nu inte ar uppvuxen inom den. Valgjord dokumentar men fragan ar om inte My Scientology Movie fran samma ar egentligen ar battre. Den har humor och inte heller dar gor man nagon vidare reklam for denna religion.
 Christofer
Obehagligt såklart och svårt att greppa vidden av det hela faktiskt.
Senaste kommentarer
Texas Chainsaw Massacre 3D (info) 14:48 23/5 (90)
I Feel Pretty (info) 13:59 23/5 (14)
Attentatorn (info) 10:20 23/5 (15)
Ödemark (info) 10:20 23/5 (1)
Ida (info) 10:18 23/5 (79)
The Perception (info) 09:15 23/5 (1)
Bad Moms (info) 01:48 23/5 (35)
Fear and Desire (info) 01:24 23/5 (30)
Us (info) 01:22 23/5 (15)
Aquaman (info) 01:18 23/5 (42)
Helvetet i grodstan (info) 00:58 23/5 (29)
Blekansiktet (info) 23:56 22/5 (12)
Rehearsals for Retirement (info) 23:52 22/5 (2)
Bränd (info) 23:13 22/5 (12)
The Convent (info) 22:38 22/5 (1)
Haunting on Fraternity Row (info) 22:29 22/5 (1)
Nightbreed (info) 22:00 22/5 (64)
Rock'n roll för hela slanten (info) 21:46 22/5 (1)
Rock Around the Clock (info) 21:44 22/5 (7)
Drunk Parents (info) 21:26 22/5 (2)
30 Miles from Nowhere (info) 21:14 22/5 (1)
Thor: Tales of Asgard (info) 20:12 22/5 (14)
Safe Haven (info) 19:56 22/5 (65)
Butiken vid Storgatan (info) 19:25 22/5 (25)
Hidden Peaks (info) 19:20 22/5 (1)
Aladdin (info) 18:01 22/5 (1)
Mad Families (info) 17:51 22/5 (3)
Galveston (info) 16:45 22/5 (4)
Showtime (info) 16:19 22/5 (45)
Beast of Burden (info) 14:53 22/5 (2)
Presidio - brottsplatsen (info) 14:46 22/5 (33)
Superfly (info) 13:29 22/5 (1)
The Art of Getting By (info) 12:29 22/5 (43)
Jane Eyre (info) 11:42 22/5 (127)
Pierre and Sonny Jim (info) 11:12 22/5 (1)
Mannens moral - och kvinnans (info) 10:20 22/5 (6)
Brain Damage (info) 10:19 22/5 (45)
A Trip to Jamaica (info) 09:34 22/5 (1)
Blacula (info) 07:55 22/5 (18)
Stjärnornas krig (info) 23:52 21/5 (988)
Space Cowboys (info) 23:41 21/5 (173)
Shocking Dark (info) 23:35 21/5 (20)
Taking Off (info) 23:31 21/5 (17)
All the Money in the World (info) 22:32 21/5 (15)
Snömannen (info) 22:02 21/5 (47)
Tank Girl (info) 20:45 21/5 (156)
The Talented Mr. Ripley (info) 20:43 21/5 (386)
Amundsen (info) 20:41 21/5 (3)
Network (info) 20:34 21/5 (154)
The Prodigy (info) 20:20 21/5 (7)