BrutusBeefcake
Verkligen inte som Hollywoods katastrof-filmer. Det här känns istället verkligt och realistiskt med jordnära skådespelare. Christoffer Joner är som vanligt riktigt jäkla bra. Helt klart Norges bästa skådespelare. Tyvärr så saknar den de riktigt höga topparna och jag kan tyvärr inte låta bli att störa mig på att ungarna som skall vara uppfödda i Geiranger (där man har en väldigt tydlig Sunnmøre-dialekt) pratar Oslo-norska. Lite petig kanske men ja, det stör mig. (9+/15)
 Sarakin76
Nei ble skuffet over denne. Den var forsovet vellagd men det ble kjedelig og uengasjerende. Men Norges Bacon er alltid god!
 Semiramis
Stark fyra! Mycket bättre än jag förväntade mig av en katastroffilm, speciellt en skandinavisk.
 Masjävel
Kul grepp, men lite onödigt att ta med sig så många klyschor från amerikanska katastroffilmer.
 todape
Norsk katastroffilm? Första tanken som slår en är hur de klarat av specialeffekterna då denna kategori av film vanligtvis inte förknippas med nordisk film. Nu är det kanske inte helt oväntat fokus på andra faktorer och inte specialeffekterna. Men tsunamivågorna dyker så småningom upp och jag kan väl åtminstone påstå att jag sett betydligt bättre effekter. Det är överlag en bra film med lyckade spänningsmoment. Manuset känns väldigt amerikanskt. Förutsägbart slut. 6/10
 ToddDowney
Utan tvekan en av de bästa katastroff-filmerna med bra regi, bra skådespelare och ett väldigt snyggt foto. Miljöerna är fantastiska. Bra handling, dock så håller jag med om tidigare kommentarer att de lånat väldigt mycket från amerikanska katastroff filmer. Men de störde mig inte så mycket då jag tycker att de tog de allra bästa delarna. Rekomenderas starkt med en väldigt stark fyra, nästan en femma.
 john81alex
Klichéartad men spännande och nog en av de bästa katastroffilmerna.
 Medlock
Katastroffilm enligt standardformulär 1A. Alldeles för klyschig och slutet är bara för mycket. Och finns det någon norsk lag som säger att överskattade Kristoffer Joner ska vara med i samtliga norska filmer som produceras?
 JimiHendrix
spännande i början. blir betydligt sämre sista 30-40 minuterna
 Qhunden
Sen när lämnar en tsunamivåg små lägereldar efter sig? Ett jävla väntande på vågen och när den väl kommer ballar det ur fullständigt - helt enligt Hollywoodmall visserligen.
 Skökskjuterska
Tvättmedels-reklam-mysig familjekonstellation i Hollywoodklyschig katastroffilm. Ett par starka scener här och där men i huvudsak själlöst. Svag 2:a.
 DIProgan
Jo men ok. Om det inte vore för att den är norsk skulle den va bortglömd i morgon men ok då.
 Djason
Snygg norsk katastroffilm. Norge ligger hästlängder före Sverige när det handlar om bra film. Det som sänker betyget här är att den är alldeles för klyschig.
 saturday_sun
Tappar en del i slutet, men inledningsvis är den ruggigt spännande.
 Zebulonm
En riktigt bra o spännande katastroffilm..
 wendybalsam
något klyschig (såna är väl katastroffilmer i regel alltid..) men superspännande ändå! och snygg! gillar även musiken.
 Olof_Gronlund
Jag gillar att det handlar om en liten liten by istället för att hela New York skall ödeläggas. Det blir katastrof, men ändå inte katastrof. Något som gör att den blir lättare att relatera till och kännas verklig. Jag gillar stämningen i första halvan av filmen, och jag var nära på att ge den en fyra. Men det är inget manus som gör att man vill ge den en fyra precis. Den blir lite för klyshig helt enkelt mot slutet och lite utdragen, men den är spännande hela tiden. En väldigt stark trea måste jag säga. Dansk och Norsk film springer ifrån svensk känns det som.
 Olof_Gronlund
Har tänkt en del på filmen idag med, hade jag haft bättre ljudsystem hade den fått högre betyg. Filmen man tänker på i efterhand skall ha minst 4a. Jag har så många dåliga komedier som passerat på en trea, så det blir en fyra istället
 Halofreak92swe
Väldigt spännande och annorlunda katastroffilm. den bästa icke-hollywoodproducerade katastroffilmen jag sett. Kändes lite mer genuin än de vanliga där hela manhattan rasar samman osv osv. Regissören gillar jag, Fritt Vilt är en grym film han gjort.
 PeterTheW
Norge. Ni är fina. Den innehåller kanske inte en femtedel så mycket effekter som en hollywood-katastrof hade matats med och det inte negativt menat. Jag blir glad av sånt här. Det är snyggt som tusan, effekterna är ta mig tusan bättre än blockbusterstandard och trots ett typiskt katastroffilmsmanus så blir det riktigt spännande och härligt och karaktärerna känns en aning mer som människor än i de amerikanska motsvarigheterna. Sen kanske det görs en del av att det faktiskt känns mer obehagligt att katastrofen drabbar en liten stad nånstans i Norge än att HELA united states ödeläggs. Mycket, mycket fint, klyschor till trots.
 Bullen84a
Väldigt bra film. Fin visuellt också. Bra skådespel och en ovanlig katastrof film. Rekommenderas
 Josefboren
Norsk katastroffilm när den är som bäst!
 Borrman
Ja vad ska man säga? Högst spännande och välspelad. Intressant är det att det troligtvis kommer hända i framtiden. Effekterna var helt okej men jag hängde upp mig på vissa mindre detaljer.
 norenorama
Undra när första filmen kommer där smältvatten är kallt..
Då var det klart också - norrbaggarana kan även göra katastroffilm! Överlag kompetent med en bra story och karaktärer man kan relatera till. Effekterna är inte sämre än Hollywoods och det är inte klyshorna heller. Men kul att se vad Norge kan knåpa ihop medan vi drunknar i högar av Beck & Johan Falk.
 annihilat0r
"Bølgen" är en spännande katastroffilm från Norge. En våldsam tsunami är på väg att ödelägga det lilla samhället Geiranger, vilket hade kunnat ske på riktigt. Välspelad och berörande.
 Bengt_a
Välgjord, välspelad och snygg, spännande och bra uppbyggd - men fånigt slut och många genvägar från verkligheten. Fjordvatten med badvattentemperatur, vägar fulla med bråte som magiskt städar sig under natten, fina stigar mitt bland katastrofskräpet... Velar mellan trea och fyra.
 Krusty
Börjar bra men blir allt mer Hollywood-aktiv mot slutet. Geiranger är en av världens vackraste platser, tycker de kunde ha jobbat lite mer med att visa stället som kommer förstöras. Och vad är poängen med ett larm om ingen, typ hotellpersonalen, vet vad det betyder? 10 min är inte långt tid...
 Sture Stenhög
Det här har onekligen setts många gånger förut, och klyscha efter klyscha radas upp längs vägen. Skillnaden den här gången är dock att filmen är norsk, och det är väldigt uppfriskande. Vi får både fina miljöer och ett scenario fast förankrat i verkligheten. Det är dessutom imponerande på ett tekniskt plan då man knappast hade en Hollywood-budget här. Sedan är jag lite svag för katastroffilmer i största allmänhet också, så nog var det här kul att beskåda allt
 mammene
Uppfriskande att se norrmän göra katastroffilm, även om inget nytt tillfördes till denna genre så blev det överraskande underhållande med detta scenario som väl kan hända, och då tillförde förhistorien sitt syfte. Sedan är det ju underbart vackert i Geiranger, Vad är det med dessa norrmän som kan göra en drama - action i värsta Hollywoodstuk och komma undan med det utan klander? De gör det på sitt vis!
 OdinBerg
Sjukt snygg film och trots att man vet vad som ska hända så är spänningen på topp hela tiden..
 Bozze80
Ytterst snygg, både skådeplatsen och alla effekter. Dessutom en intressant story, som dessutom är trovärdig, vilket är ett plus, är ju sällan filmer i den här genren är speciellt trovärdiga... Visst, den har ett par mindre bra scener, men bortsett från detta så är det en katastroffilm i absolut toppskick, imponerade att den dessutom är gjord i vårt grannland!
 RunRiot
Jag pendlar lite mellan en trea och en fyra och det väldigt tvära och klyschiga slutet drar ner betyget en aning. Dock en ruggigt snygg film som trots lite långsam start tar sig ganska bra. Jag fick riktiga obehagskänslor av vissa scener och jag gillar att det inte alltid gick att gissa sig till vad som skulle hända. Hade dock önskat en bättre wrap up på slutet. Alla bikaraktärer fick inte komma till sin rätt.
 thelonelypoet
Väldigt snygg film... Men...
Riktigt dyngsvettigt! Förmodligen den bästa katastroffilm jag någonsin sett. Grymt lirat av i synnerhet Joner. Här får man egentligen allt man kan begära. Bra där! (12-/15)
 Hanness
Katastrof filmer blir sällan bra, men denna höll måttet.
 haajen
Manuset är i stort sett formulär 1a och filmen blir sämre ju längre den pågår MEN det är väldigt välgjort och ser mycket bra ut. Kul att se en snygg katastroffilm gjord i Norden.
 Gyllenbock
En klart duglig katastroffilm från vårt kära grannland Kongeriket Norge. Har varit i Norge en del och spanat ut över de majestätiska bergen, nästa gång kanske jag tänker lite annorlunda då jag gör det.
 Abigor
Bättre än de amerikanska förlagorna. Hyggligt rationella beteenden och man slipper både hundar o patriotism.
 Tatty
Riktig grym bra film! Pirrig spännande att man blir spänd och nervös. På slutet så blev jag riktigt tårögd i ögonen efter ha fastnat i filmen ända från början till slutet.
 JD
En tsunami av klichéer och hysteriskt överspel.
 ledsenpirat
Helt OK. Lagom lång.
 Albion
Mest intressant för att jag besökte Geiranger på vår bröllopsresa för snart 25 år sedan. Filmen är ändå tankeväckande och fungerar bra ungefär fram tills dess att vågen har rullat in över samhället och där någonstans blir det svårt att känna någon större fortsatt entusiasm. Betyget slutar på en stark 2;a, dvs 2+
 sedell
Bra fram till vågen sedan förlorar den allt. Efter en flodvåg uppstår tydligen bränder överallt?
Senaste kommentarer
Shakma (info) 12:37 21/3 (10)
Rampage: Big Meets Bigger (info) 11:44 21/3 (30)
The 15:17 to Paris (info) 11:37 21/3 (8)
Dom i Nürnberg (info) 10:43 21/3 (50)
Leaving Neverland (info) 01:39 21/3 (10)
Riket (info) 01:26 21/3 (396)
The Visit (info) 01:09 21/3 (64)
Sandy Wexler (info) 01:04 21/3 (18)
Spegeln sprack från kant till kant (info) 00:48 21/3 (19)
Mordet på Orientexpressen (info) 00:42 21/3 (152)
A Simple Favor (info) 00:36 21/3 (13)
Final Score (info) 00:02 21/3 (4)
Gone Are the Days (info) 23:58 20/3 (1)
Bumblebee (info) 23:57 20/3 (16)
Nötknäpparen och de fyra världarna (info) 23:57 20/3 (5)
Vänligt bemötande (info) 23:48 20/3 (5)
Space Station 76 (info) 23:33 20/3 (23)
The Great Buster (info) 23:25 20/3 (3)
The Mule (info) 22:44 20/3 (9)
The Ballad of Buster Scruggs (info) 22:02 20/3 (24)
Helan & Halvan (info) 21:42 20/3 (3)
Barbarian Queen II: The Empress Strikes Back  (info) 21:39 20/3 (10)
Conan the Barbarian (info) 21:38 20/3 (210)
Legenden - Mörkrets härskare (info) 21:34 20/3 (239)
Den oändliga historien 3 (info) 21:32 20/3 (28)
Baltic Storm (info) 21:30 20/3 (66)
JFK (info) 21:26 20/3 (235)
Annihilation (info) 20:48 20/3 (90)
Ponyo på klippan vid havet (info) 20:32 20/3 (228)
Alla vet (info) 20:09 20/3 (4)
The Miseducation of Cameron Post (info) 19:49 20/3 (8)
Sakernas tillstånd (info) 19:48 20/3 (21)
Sharknado 4: The 4th Awakens (info) 18:36 20/3 (12)
Anacondas: The Hunt For the Blood Orchid (info) 15:42 20/3 (209)
Il diavolo a sette facce (info) 15:40 20/3 (6)
Isn't It Romantic (info) 13:36 20/3 (6)
Catfish (info) 12:21 20/3 (95)
Det stora reportaget (info) 10:41 20/3 (2)
Den skyldige (info) 09:52 20/3 (6)
Bad Times at the El Royale (info) 09:27 20/3 (19)
Don Camillo och hans lilla värld (info) 07:55 20/3 (4)
Mission: Impossible - Fallout (info) 07:02 20/3 (44)
Black Death (info) 01:04 20/3 (140)
The Prestige (info) 23:30 19/3 (1030)
Millennium (info) 23:19 19/3 (11)
Rebell i bojor (info) 23:00 19/3 (142)
Get Out (info) 21:55 19/3 (85)
Finding Kate (info) 21:51 19/3 (2)
Day of the Dead: Bloodline (info) 21:49 19/3 (14)
Bedeviled (info) 21:11 19/3 (2)