amam
Snygga kostymer, kostymdesignern har gjort ett väldigt bra jobb. Själva filmen har egentligen inga överraskningen men är välgjord och ganska kul. Stabil trea.
 haajen
Fyran är lite åt det svaga hållet men den är underhållande och övertygande även när den är lite väl löjlig. Dessutom får den plus för att vara oväntat mörk-inte så mycket feel good här inte!
 dafreakish
Jag måste säga att det här är en film som var ytterst svår att sätta betyg på. Samtidigt som jag gillar att den inte tar sig själv på särskilt stort allvar så blir det ändå lite väl fånigt ibland. Dessutom försöker den vara motsatsen till en traditionell julfilm men blir ändå det på många sätt. Fast fyndigheten och det annorlunda temat drar ändå upp betyget till en svag trea. Kul att se en personlig favorit i Adam Scott göra en huvudroll dessutom.
 BrutusBeefcake
Älskar designen som känns jäkligt old school utan att härma eller hylla. En modern Gremlins med glimten i ögat, men det finns mycket som kunde ha blivit bättre så trean är svag...(7+/15)
 PeterTheW
Spännande detta med "filmtrender" då det under ett och samma år kommer typ tre-fyra filmer av olika klass och budget som avhandlar samma sak - 2015 verkade det gjorts åtminstone tre filmer innehållande Krampus. Gissar dock spontant på att denna var den bästa. Jag vill säga att jag vill gilla detta. Det är rätt atmosfäriskt bitvis, snyggt gjort, det finns en mörk ton och hopplöshet som jag verkligen gillar men tyvärr är vi ändå fast i ett gränsland mellan PG13-myspys och något lite värre och det känns som att Krampus är något den egentligen inte riktigt vill vara, detta kombinerat med att den aldrig blir direkt spännande. Ett bra försök dock, en svag trea. Det faktum att herr Dougherty på sitt samvete har tre filmer som avhandlar högtider får en att undra om det inte är dags för Santa Claus Begins starring Tom Hardy i fat suit.
 Halofreak92swe
En riktigt mysig julfilm som har det mesta :) Riktigt snyggt gjord, väldigt creepy och stämningsfull och mer än tillräckligt med galen humor. Adam Scott gillar jag i denna och David Koechner är riktigt skön. Stark 3.
 chaosphere
Ja, hade man varit tolv år, amerikan och med någon slags anknytning till "legenden" om Krampus så hade den nog säkert varit bra.
 TheHorrorfan
Bra julfilm. Borde börja visas på tv vid midnatt på julafton tycker jag, så att man har någonting att se framemot. Stark 3a.
 Engravadlax
Ett par coola creepers. Men mja.
 fridenpaden
Merry Gremlinschristmas at the Griswolds. Fattar däremot inte varför hela kvarteret (minst) ska påverkas bara för att en liten ungjävel river sönder en önskelista till jultomtis.
 missbaath
Lite besviken måste jag ändå säga. Önskar den varit mer seriös. Dock inte dålig, men inte så mkt mer heller tyvärr.
Småcharmig med retrokänsla. En del snygga effekter och hyfsat underhållande, men Krampus lär nog aldrig bli en framtida julklassiker.
 Zok
Härlig mysrysare som jag verkligen gillade.
 norenorama
Jävligt stark trea, borde nog gå tillbaka sen och sätta 4a.
 EvilNed
Börjar verkligen jättebra och har en skön julstämning. Jobbiga släkten och allt det där. Även skräcken lyckas de med, fram till ungefär tredje akten. Då händer det som händer i alla moderna skräckfilmer; Vi får se alldeles för mycket, veta alldeles för mycket and inget är kvar i skuggorna. Vafan.
 the Feber
Skön skildring av hur julen tvingar alla familjemedlemmar att umgås med varandra. Sedan börjar skräckkomedin. Själva Krampus ser rätt så läskig ut (minus den töntiga tungan). Sköna, bisarra inslag med vättar, onda nallebjörnar och pepparkakor. Kanske skulle man jobbat på att få lite mer substans i den, men den funkar absolut som okej komediskräckis.
 vonadel
Okej, dags för en "mysig" julfilm då. Tyvärr var jag inte inställd på att det skulle vara så pass mycket komedi. Trodde det skulle vara mer skräck. Eftersom en filmupplevelse baseras mycket på vad man är i för känsla så kan sånt bli lite knas. Med den utgångspunkten var den nästan nere på fyra av tio, men omvärderade den sen. Den är ju ändå ganska bra gjord med flera bra skådisar t ex. Blir dock i fjantigaste laget ibland. 5/10
 Solidus
Übersnygg och bisarr mysrysare som levererar underhållning i samma anda som "Gremlins".
 JonasM
Vår tids julfilm.
 ClemensKaraff
Saknar lite umpf för att vara riktigt läskig och saknar lite humor för att vara riktigt rolig. Önskar man gått längre i båda riktningar. Bättre än godkänd men inte mycket mer. Svag trea.
 m4e
Fantastisk julfilm som man borde sända regelbundet på TV. Lekfulla specialeffekter och kul satir kring socialt- och ekonomiskt tvång under julhelgen. Stabil 4:a.
 ToddDowney
Älskade den. Visst en massa logiska och ologiska luckor i manus och effekter men endå en mysig film att kolla på, speciellt runt jul. Stark 3:a
 Slips
Skitbra film! Äntligen en bra skräckfilm, första skräckfilmen på många år som jag verkligen gillar. Har lite 80tals/90talskänsla över sig, Lite som GREMLINS / Onda dockan. Jag läste att det skulle vara en komedi men den var inte rolig utan som en spännande läskig skräckfilm vilket jag gillar. Jag tycker den är egen också, ingen kopia av något annat man har sett. Den förtjänar högre poäng!
Jag brukar i regel inte tycka om kombinationen jul och skräck men den här filmen är faktiskt väldigt bra.
 stgurgel
Att koka ihop tomten är far till alla barnen med ett päron till farsa firar jul och chucky blir ungefär så kul och läskigt som det låter. Nu sätter jag på Die Hard istället för att försöka få nån julstämning
 KyLLo
Riktigt bra stämning och inramning i början, lite som i Into the Storm. Sedan spårade den totalt och gick inte att se igen förrän i slutet. Som i så många andra nya skräckfilmer har det lånats friskt från andra framgångsfilmer och blandats utan någon som helst känsla.
 Hengman
Mycket bra inledning, varpå den föga oväntat tappar en hel del. Trots det en stämningsfull, rolig och småspännande film. Helt klart i samma klass som Gremlins och Ensam hemma (när de var fortfarande var halvnya), och den i särklass bästa julfilm jag sett på senare år. Det kanske inte säger så mycket dock, då de flesta är fullständigt usla.
Inledningen lovar verkligen mycket och kombinationen av jobbig-familj-julfilm och skräckis känns riktigt underutnyttjat. När skräcken sen allt mer börjar ta över så tröttnar jag dock riktigt fort. Det är liksom aldrig läskigt och otroligt mycket upprepningar som mest gör filmen extremt tröttsam och tråkig. En bjuds på ett par riktigt bra gags även i andra halvan men mest ganska tråkigt. Slutet är dock riktigt snyggt och det är ett litet plus. Ganska stark tvåa allt som allt ändå men det är synd på den tradiga och utdragna skräckdelen. Kunde blivit en klassiker.
 dudson
Riktigt jävla tung skräck/rysare. Så läcker & så mycket gryma skådespelare. Vissa scener berörde en verkligen. Tror denna kommer bli en kult film som håller förevigt.
Senaste kommentarer
Planerat illdåd (info) 16:28 19/5 (18)
Larry Flynt - skandalernas man (info) 14:28 19/5 (209)
Röda Nejlikan (info) 14:25 19/5 (24)
Fruktans nävar (info) 13:57 19/5 (82)
Den lilla flickan i huset vid vägens slut (info) 12:41 19/5 (58)
Society (info) 11:57 19/5 (62)
Lysande gift (info) 11:29 19/5 (21)
Backdraft II (info) 11:08 19/5 (1)
Polar (info) 11:03 19/5 (21)
Vägvisaren (info) 10:58 19/5 (51)
Justice League vs. the Fatal Five  (info) 10:33 19/5 (2)
Mortdecai (info) 09:46 19/5 (25)
Tredje mordet (info) 08:53 19/5 (6)
Five Nights in Maine (info) 08:24 19/5 (1)
En iskall jävel (info) 07:58 19/5 (33)
Snömannen (info) 07:57 19/5 (45)
Oskyldigt blod (info) 06:20 19/5 (33)
Alla mår bra (info) 03:39 19/5 (2)
[REC] 4: Apocalypse (info) 03:22 19/5 (20)
Det vildväxande päronträdet  (info) 03:04 19/5 (6)
Brokedown Palace (info) 02:14 19/5 (55)
Nattbarn (info) 23:41 18/5 (9)
The Mule (info) 22:26 18/5 (15)
Big Brother (info) 22:09 18/5 (2)
Snuten i Hollywood 2 (info) 21:35 18/5 (224)
Sonja (info) 20:19 18/5 (2)
Den hårda leken (info) 18:36 18/5 (1)
Iron Sky: The Coming Race (info) 15:45 18/5 (1)
Time Machine (info) 15:37 18/5 (327)
Sameblod (info) 15:07 18/5 (58)
Zlatan i Alperna  (info) 12:31 18/5 (3)
Fruktan lägger pussel (info) 12:28 18/5 (4)
Atlantic City, U.S.A. (info) 11:47 18/5 (44)
UFO (info) 11:25 18/5 (8)
Star Wars: The Last Jedi (info) 10:37 18/5 (148)
Acts of Vengeance (info) 10:33 18/5 (7)
Purpurgänget (info) 09:59 18/5 (1)
Black Panther (info) 09:00 18/5 (86)
American Exit (info) 07:48 18/5 (1)
Ocean's Eight (info) 05:52 18/5 (36)
Tag (info) 05:38 18/5 (7)
Isn't It Romantic (info) 05:36 18/5 (10)
I Feel Pretty (info) 05:34 18/5 (13)
Enemy Gold (info) 04:04 18/5 (5)
Summer of Blood (info) 03:44 18/5 (5)
Det ljuva livet (info) 23:33 17/5 (150)
De bedragna (info) 23:21 17/5 (29)
Mordet på Orientexpressen (info) 22:41 17/5 (49)
Destroyer (info) 22:33 17/5 (7)
Frank and Ava (info) 22:29 17/5 (1)