Ramza
Det intressanta i jämförelsen mellan The Departed och Infernal Affairs är att trots att Infernal Affairs målar med bredare penseldrag och har klart enklare karaktärer så lyckas den beröra på ett djupare sätt. Där jag i The Departed i princip inte tyckte om någon karaktär möts jag här med dilemmat att jag gillar alldeles för många av dom vilket gör filmens dilemma så mycket starkare.
 eppjones
Kanske något sämre än tvåan som jag såg precis innan men fortfarande mycket stark. Jag kom ihåg en hel del scener från "The Departed" vilket kan ha varit ett minus. Konstigt hur mycket som en mittenfilm den här kändes fast den gjordes först.
 Gabbelago
Tyckte den var riktigt grym, såg departed innan denna och nu efter att ha sett den här så känns The Departed bara som en hollywood kopia :)
 PlasticRetard
Stor jäkla besvikelse. Förutsägbar och tråkig i mitt tycke.
 Klofvermark
orginalet till Departed. får departed att bli en dålig rip off! synd att man sett The departed först. denna var riktigt bra och gillade skådespelarna och deras agerande. kändes riktigt riktigt bra. 5/5
 lesunq
Så rackarns mycket bättre än Departed. Ibland borde amerikanerna inte göra film!
 Piccolo
Cool och snygg, men jag gillar nog Departed mer. Mycket pga dialog och skådespel, det ska väl erkännas.
 3D Daniel
Gillar inte föregångaren mindre än "The Departed" , kanske t.o.m. tvärtom.
 Goham
The Departed piskar ju denna på alla sätt, utan den hade nog Infernal... varit lite svår att följa tom
 ulpe01
Gillar verkligen denna. Är lite lite bättre än Departed, men inte riktigt en femma.
 johnny_silvers
Det känns svårt. Utifrån samma premisser som att jag vanligtvis föredrar originalversioner framför covers vad gäller musik tenderar förlagor av filmer vara bättre. The departed är en cover. Rätt upp och ned. Men i jämförelse är Infernal affairs - i brist på bättre ord - skissartad. Karaktärsporträtten är lite grundare. Historien är inte lika välutvecklad. Hade jag inte sett The departed innan hade jag dessutom säkerligen haft betydligt svårare att hänga med i filmen. Hur välgjord filmen än må vara så är den i mina ögon inget annat än en besvikelse.
 sunnhed
Jag har svårt att förhålla mig till Infernal Affairs eftersom jag såg The Departed först. Alla typer av överrasknings- eller spänningsmoment uteblir och det är en rätt vesäntlig del. Mitt stora dilemma med sifferbetyg - vad är det egentligen som bedöms? Filmens kvalitet? Faktumet att den kommer före The Departed kronologiskt sett? Känslan? Upplevelsen? Hmmm. Jag nöjer mig med att utlåtandet får vara det viktiga: En välgjord film som lyckas med timing, längd och har en jämn regi vad det gäller bildspårk, klippning och tempo. Skådespelarna gör sitt och Tony Leung är bra - som vanligt.
 amam
The Departed är ungefär lika bra som den här. Svårt att avgöra vilken som är bättre faktiskt.
 hsimpson
Lite svår att hänga med i, men ändå mycket välgjord och spännande. Ungefär i linje med mina förväntningar, men till femman är det ett ganska rejält steg.
 ziferN
Riktig bra, spännande och välgjord asiatisk-film med intressanta karaktärer. Huvudskådespelarna sköter sig väldigt fint och manuset/storyn är väldigt välskriven och perfekt. Filmen är ungefär lika vass som The Departed, dom är ungefär lika bra skulle jag säga. Det hade heller inte skadat om filmen vore en en bit längre med ännu mera djup, för det är just det The Departed har. Men hur som helst så bjuder filmen på ett gäng väldigt spänningsfulla scener och slutet måste jag säga är väldigt bra. Så betyget landar på en självklar fyra!
 SabbePabbe
Jag tycker Infernal Affairs är en vädigt bra film. Storyn är grym, skådespelarna väldigt bra, och slutet är helt fantastiskt. Värd en femma, tycker jag
 Ful_fisk
Okej, vi går direkt till kärnan: Jämförelsen med The Departed. Denna film kan nog vara bättre, trots att det känns tvärtom när man går ner till detaljer. Departed gav mer utrymme åt känslan i miljöerna och karaktärerna. Infernal affairs vinner dock på någonting annat, och det är förmodligen att den är en överlag bättre berättad film, tror jag. Departed är nästan en timme längre vilket tillåter den att sväva ut mer, men också att gå in lite mer på djupet. Båda filmerna är fenomenala, och det är härligt att vi i denna värld får njuta av båda två! :)
 Mortiis
När jag var kanske fjorton såg jag den här filmen i när jag var trött och ganska oengagerad vilket ledde till att jag inte hängde med alls och följaktligen hatade den. Med åren insåg jag att mitt dåvarande omdöme nog inte var helt hundra så nu har jag äntligen gjort slag i saken och sett om den. Och jodå, den är fruktansvärt jäkla bra och slår The Departed (som också är jäkligt bra) på fingrarna trots att den är ungefär en timme kortare. Ska bli intressant att se de båda uppföljarna.
 AjaxWarrior
Bitvis rörigt, men samtidigt välgjort drama. Känslan av ödets ironi infinner sig ofta i många scener. Exempelvis när polisinfiltratören får i uppdrag av sin chef att hitta infiltratören. Humorn är mörk, men närvarande. Man kanske inte alltid hänger med i denna film, men när sluttexterna börjar rulla inser man ändå att detta var en väldigt bra film.
 lottes
Skönt att slippa den obligatoriska biljakten och allt överflödigt väld som är som ogräs i så många filmer av den här typen. Verkligheten är ju minst lika spännande och de är just så här den kan se ut. Gnagande, klaustrofobisk, paranoid. Verklighetsthriller med en elegant twist.
 lottes
Har skådisarna sina egna namn förresten? Wong, Lau, Sammi?
 JimCarrey
Betydligt bättre än the departed.
 paninaro
En nära på fulländad katt- och råttalek med konstant psykologisk nerv och ett starkt bildspråk. Många scener är helt fantastiska, speciellt de där man verkligen känner hur det psykologiska övertaget skiftar. Bra skådespelare också. Bitvis är det dock lite rörigt och det tar ett tag innan karaktärerna "sätter sig".
 Jas
Grymt bra men med några mindre smidiga passager som tar ner det från femman till fyra. Grymma skådespelarinsatser med, framförallt Tony Leung. Knyter ihop säcken fint på slutet, lämnade mig sittandes med en liten tår i ögat ;)
 Mrs Smiths
Man kan se att Christopher Doyle har haft en finger med. Underbart foto.
 Bumsi
Den skjuter inte långt från femman. Ett otroligt välskrivet manus med rätt tempo genom hela filmen.
 Sarakin76
kul film, kule skådiser. +4
 bryngel
Kan inte komma på något negativt med filmen, förutom att jag gärna suttit kvar en stund till. En njutning att se så välkomponerad film med starka skådespelare och väl sammansatt historia. Briljant.
 kakbakarn
Kongenial story och bra spänning, men också lite rörig under första halvan och onödigt sentimental i många lägen (hong kong-pop är nog inte min grej alltså). Hade jag inte redan sett Scorseses remake hade jag nog satt en fyra i glädjeruset; nu känns det som en snyggt upplagd thriller som inte ger alltför mycket mersmak när allt är över. Ändå stark trea.
 Tolkana
Bättre än The Departed, just eftersom slutet är bättre och HK har mer stämning i sig, sen är det som någon tidigare sagt nödvändigt att lära sig kinesiska för att förstå djupet i den här filmen.
 levelfive
mycket bra - stark 3a i betyg!
 RFloyd
Otroligt spännande film. Det byggs upp en skön stämning som håller hela vägen till slutet. Stabil fyra.
 Rele
En bra och spännande film. Jag måste höja till en fyra.
 RichardEk
Filmen fick bra kritik när den gick upp på bio och så här i efterhand förstår jag varför. Handlingen är mycket smart upplagd och originell. Snygg filmning, med maximalt användande av skyskrapeestetik gör sitt till. Våldet är nedtonat och inte så brutalt som annars ofta är fallet med filmer från Asien. Människoödena griper tag, i synnerhet den ensamma polisen som lever 'under cover' sedan många år. På det hela en kriminalfilm som skiljer sig från flertalet andra men som ändå är fast förankrad i genren.
 Gigi1943
En stark trea, men det var nåt konstig med denna film, jag trodde att jag inte sett den men kände igen allting! Kan jag ha sett den medan jag var "någonannanstans? Båväl, jag gillade huvudpersonen, han var fin.
 Scrapop
Mycket bra! Kunde inte bestämma mig om jag skulle ge den en stark 3:a eller en 4:a. Det föll tillslut på en 4:a eftersom jag tycker historien är väldigt intressant genom hela filmen samtidigt som man verkligen känner för karaktärerna. Känns som att de flesta av skådespelarna är som gjord för sina roller.
 Laasse
Efter en omtitt måste jag höja betyget. Visst finns det tydliga brister, men likt i Argentos främsta filmer är estetikens höjder så pass höga att atmosfären och filmkonsten så tydligt lyser igenom och överträffar allt annat. Det gäller dock att ha förmågan (eller svagheten) att förneka dessa brister. Dessutom måste en egen Hongkongresa planeras snart...
 BrutusBeefcake
Misslyckas inte på en enda punkt, spännande från första bildruta till den sista, satt som på nålar i fotöljen hemma och förbannar mig själv att jag inte sett filmen tidigare! Makalös på alla sätt och vis och riktigt duktig skådespeleri från samtliga där man verkligen brydde sig om karaktärerna.
 ClintanTheKing
Otroligt spännande, tät och välgjord thriller! Trots att jag sett Departed tidigare så håller detta original riktigt bra och var ju trots allt inspirationskällan. Prickfria insatser och ett passande soundtrack gör denna film till en mycket sevärd sådan.
 Ojhda
Når inte riktigt till femman men fan inte långt borta! Solklar fyra! Vissa scener är sjukt snygga och har man som jag en liten förtjusning till Hong Kong är det extra bra, scenen på slutet på taket med Hong Kong i bakgrunden gjorde att jag ville ge fem men som helhet når det inte riktigt dit. Väldigt bra oavsett!
Detta är utan tvekan den bästa erfarenhet av asiatisk film som jag har fått med mig. Den kanske inte tar en fullpoängare när det kommer till vara originell men det hindrar den dock inte från att ha ett väldigt starkt manus. Ska man sedan gå in på regi, skådespelarna, musik, klippning och foto så är det helt underbart. Mycket bra film!
 Raimo_1985
Mycket bra film! Staaark fyra. Mycket bättre än The Departed som följer den här ganska bra. Till en början ostiga inslag blir snarare en tår i ögat. En Hong Kong Action-film som går rakt in i hjärtat.
 Valarn
En film jag skulle vilja tycka om. Har väldigt svårt för tempot och klippningen + att flera av skådisarna (däribland Mings hustru) verkligen inte hållet måttet. Den är dessutom för kort i förhållande till handlingen och blir därav stressig, vilket förvisso går in i kritiken gällande tempot. 2+
 Qhunden
Aningen svajig regi med de sentimentala bitarna i slowmo och svartvitt, fungerar extra dåligt i förhållande till hur stressig den är i övrigt. Annars extremt tät thriller med riktigt engagerande story. Kändes aningen rörig men tror inte jag fick med mig alla detaljer pga dålig textning. Nära fyran.
 myslas
Får inte riktigt samma känsla nu som när jag såg den första gången för drygt tio år sedan. Kanske har det att göra med att The Departed kom emellan och möjligtvis gjorde konceptet ännu bättre. Fortfarande en skitbra film dock.
 AlbinWesley
Mästerlig actionthriller. Mycket tät, intensiv, supersnygg, väldigt smart. The Departed är suverän, definitivt, men det är mycket av stämningen jag tycker sitter bättre här, det känns allvarligare, mer sentimentalt, som om det är mer som står på spel. Superfilm.
 tunepunk
Tyckte faktiskt The Departed var bättre. Kanske tempot, karaktärerna, klippningen, eller kanske bara språket som gjorde susen då. Dock Svag fyra på denna.
 Zebulonm
Kanonbra...
 Albin92
Väldigt rörig i början. Kändes som 30 minuter var nerklippt till 5 minuter. Han som spelade bossen var rätt kass också enligt mig, kändes B. I övrigt så var den okej efter att man tagit sig igenom en tredjedel av filmen.
« Föregående   |   1 ... 7 8 9
Senaste kommentarer
Rock Around the Clock (info) 21:44 22/5 (7)
Drunk Parents (info) 21:26 22/5 (2)
30 Miles from Nowhere (info) 21:14 22/5 (1)
Thor: Tales of Asgard (info) 20:12 22/5 (14)
Safe Haven (info) 19:56 22/5 (65)
Butiken vid Storgatan (info) 19:25 22/5 (25)
Hidden Peaks (info) 19:20 22/5 (1)
Aladdin (info) 18:01 22/5 (1)
Mad Families (info) 17:51 22/5 (3)
Galveston (info) 16:45 22/5 (4)
Showtime (info) 16:19 22/5 (45)
Beast of Burden (info) 14:53 22/5 (2)
Presidio - brottsplatsen (info) 14:46 22/5 (33)
Superfly (info) 13:29 22/5 (1)
The Art of Getting By (info) 12:29 22/5 (43)
Jane Eyre (info) 11:42 22/5 (127)
Pierre and Sonny Jim (info) 11:12 22/5 (1)
Mannens moral - och kvinnans (info) 10:20 22/5 (6)
Brain Damage (info) 10:19 22/5 (45)
A Trip to Jamaica (info) 09:34 22/5 (1)
Blacula (info) 07:55 22/5 (18)
Stjärnornas krig (info) 23:52 21/5 (988)
Space Cowboys (info) 23:41 21/5 (173)
Shocking Dark (info) 23:35 21/5 (20)
Taking Off (info) 23:31 21/5 (17)
All the Money in the World (info) 22:32 21/5 (15)
Snömannen (info) 22:02 21/5 (47)
Tank Girl (info) 20:45 21/5 (156)
The Talented Mr. Ripley (info) 20:43 21/5 (386)
Amundsen (info) 20:41 21/5 (3)
Network (info) 20:34 21/5 (154)
The Prodigy (info) 20:20 21/5 (7)
Mary Queen of Scots (info) 18:34 21/5 (8)
Avengers: Endgame (info) 17:59 21/5 (25)
The Devil's Mistress (info) 17:34 21/5 (4)
Invasionen av Danmark (info) 17:18 21/5 (19)
This Is England '90 (info) 15:42 21/5 (12)
That Good Night (info) 15:06 21/5 (1)
Pacific Rim: Uprising (info) 13:00 21/5 (26)
La corrupción de Chris Miller (info) 10:35 21/5 (3)
Pappa polis (info) 09:52 21/5 (24)
Lysande gift (info) 08:58 21/5 (22)
Den Gyllene tulpanen (info) 04:20 21/5 (1)
Ibland kommer de tillbaka (info) 01:30 21/5 (68)
Flo Rounds a Corner (info) 23:57 20/5 (1)
La Pivellina (info) 23:39 20/5 (2)
Ocean's Eight (info) 23:28 20/5 (37)
AT13 2: Checkmate (info) 23:20 20/5 (2)
Timbuktu (info) 22:28 20/5 (30)
Loving Leah (info) 22:27 20/5 (2)