Jaganatha
Oremarkabel är väl det snällaste man kan säga om Snömannen. Själv sitter jag mest och funderar på om Nesbø har sett Dario Argentos film Trauma och norpat mördarens modus operandi därifrån. Det är också rätt lätt att räkna ut vem mördaren är utifrån hur mycket utrymme vissa karaktärer får på bekostnad av andra. Det saknas också riktigt originella och minnesvärda spänningsscener. Manuset är dåligt och skådespelarinsatserna bleka. Tomas Alfredson borde ha kunnat göra det här bättre. Användningen av engelska i stället för norska tillför ingenting. Om man ska exploatera "nordic noir", bör man behålla originalspråket, är min åsikt.
Ångrar att jag gick och såg den på bio. Det känns som regissören vill slå igenom i Hollywood. Om du ska göra en film som utspelar sig i Norge, använd då för Guds skull norska skådespelare.
 Christian.
Sällan har jag gått ut från en biosalong med känslan av att jag lika gärna kunnat sitta där med en vit duk framför mig i två timmar. Filmen var värdelös.
 sven_usling
Härligt att skådisarna (förutom vissa av de skandinaviska) pratar engelska utan brytning. Tyvärr är själva filmen annars rätt kass.
 wemett
En par störningsmoment som resulterar i att betygsättningen blir en 2a. Fattar inte grejen med att tala engelska när det är norska namn och karaktärerna ifråga är norska. Platt historia, många sidospår som aldrig ledde någonstans. Mina förhoppningar för filmen var ändå höga, tyckte konceptet verkade intressant men tammefan så ska man behöva bli besviken igen. Men vem försöker jag lura, vad blir man annat än besviken här i livet.
 Piccolo
Många som kommenterar borde tänka ett varv till - det är väl SJÄLVKLART att filmen är på engelska då det är en internationell satsning som är tänkt att slå i USA. Harry Hole spelas ju av Michael Fassbender, hade ni missat det innan ni såg filmen? Att låta en amerikansk film utspela sig i ett annat land men ändå behålla engelskan är knappast något NYTT? Herregud. Hade filmen rakt igenom varit en norsk produktion hade den givetvis sett helt annorlunda ut. I övrigt fattar jag inte varför denna film fått så mycket skit. Kunde varit ännu bättre, men ändå stämningsfull och snygg med en som alltid stabil Fassbender.
 asasae
Väldigt vackert foto, som också verkade vara det viktigaste i filmen. Förtog faktiskt lite av handlingen. Som om konst-artet i fotot var viktigare än handlingen.
 Starlette
Stressad.
 Djason
Har man sett trailern har man sett allt det spännande men detta är ändå en snygg produktion med fint foto och bra skådisar.
 Jafences
Efter att ha läst boken var jag tvungen att se den här. Satt tyvärr i stort sett helt ointresserad under hela filmens 125 minuter långa speltid. Tar man bort de namnkunniga (roligt med svenskar) skådisarna och det fina fotot så är det på gränsen till platt fall. Det som kunde ha blivit så bra.
 oskaraspfors
Tyvärr väldigt dålig och allt för många scener avviker helt från boken
 DrJW
Den utspelas i Norge, men den hade mer svenska kopplingar än norska - en svensk regissör (Thomas Alfredsson), en svensk skådespelare (Jonas Karlsson) och en svensk låt, "Farligt Farligt Härligt Härligt" av Björn Skifs, men den hade en annan låt som jag tror är norsk. Den här kunde ha varit en riktigt snygg film, men dem tog inte sin tid med den här filmen. Dem kunde lika gärna ha gjort den här till en tv-film / mini-serie som Wallander eller Beck. Och varför inte, detta bygger också på en kriminal roman-serie. På filmens tredje akt så känns scenerna som att de har redigerats i oordning. Det blir ganska spännande nära filmens klimax och twist, men nära slutet så bryr sig filmen inte ens att avsluta sin historia! Det klipps till ett slut som leder till en möjlig uppföljare (som jag tvivlar kommer att hända, men man vet aldrig). Med tanke på hur forcerat denna produktion var, och även Alfredsson sa att dem knappt hade någon tid att ordentligt avsluta den här filmen, så gjorde Alfredsson ändå ett riktigt bra jobb med den här filmen. Jag har inte hittat någon information, men jag är rätt säker på att Val Kilmer är dubbad i den här filmen, han har en annan röst och man kan säga att det är på grund av hans halscancer, men i hans talande scener så är det helt uppenbar osynkroniserad. Inte en dålig film, men om Martin Scorsese hade regisserat den här filmen när han först ansågs, så hade den här säkert varit i samma stil som hans film Shutter Island. 2.5 av 5.
 ulpe01
Satt mest och funderade på om det verkligen kunde vara Val Kilmer. Dubbad och bizarr. Med en så pass bra regissör och en mängd namnkunniga skådisar (var förvånad över Chloë Sevigny också) hade jag förväntat mig mycket mer. Men allt negativt man hört visade sig helt motiverat. Skådisarna är hyfsade, så det blir en tvåa. Det är allt det andra runt omkring som gör det här till en total miss.
 Mlady Milenka
Totalt urusel, till och med i övrigt duktiga skådespelare glömmer här bort hur de ska agera. Det är faktiskt helt sanslöst hur Alfredson och andra inblandade kan misslyckas så fatalt.
 PeterTheW
Så mycket bortkastad potential.
 Engravadlax
Några riktiga stolpskott till manusförfattare.
 idd
Blaskig tv-rulle utan nån som helst originalitet..
Jag var ändå lite intresserad för det mesta men det är riktigt dåligt större delen av tiden. Svårt att förstå hur så många duktiga personer kan vara inblandade både framför och bakom kameran och resultatet kan bli så här misslyckat. Tajming, skådespeleri, spänningsmoment och allt är i medioker amatörklass. Inte usel, det känns som att det ligger en riktigt bra film begraven under all skit. Miljöerna och filmningen är bitvis riktigt snygg men lyckas aldrig fånga känslan som Alfredsson verkar vara ute efter.
 Jamesa
Odramatisk och ointressant. Var någon av de mer inblandade verkligen intresserade av att göra denna film? Sofia ska vara glad att hon kunde glida ur filmen efter någon minut med hedern i behåll.
 TheHorrorfan
Riktigt billigt gjord faktiskt. Sättet de har spelat in vissa scener är bedrövliga. Somnade drygt efter en halvtimme. Känns inte som att jag missade någonting. Svag 2:a.
 ToddDowney
Detta var hemskt.. dåligt.. utspelar sig i Norge men pratar engelska, okej? Svenska skådespelare som försöker sig på engelska och det låter förfärligt.. nej efter Get Out var detta den största kalkonen från 2017.
 Zok
Inte så dålig som ryktet säger. Stabil thriller med snygga miljöer.
 hardcore
Trodde man skulla behöva dom små grå som Poirot brukar säga, Men ICKE. Tycker att denna filmen är gjort med ett stort mått nonchalans. Man har inte brytt sig nämnvärt att göra en deckare utan en film med fina bilder över natur och stad. Visst lite skeva mord kommer, men OCH? Inget med den här filmen är gjord med någon omsorg så varför bry sig? Man ska iallafall bli överraskad och dras med i fallet och inte redan första timmen börja lista ut vem mördaren är pga övertydlighet. Är kraftigt besviken på snömannen och på Tomas Alfredsson och den enorma kostnaden för ingenting
 DiMMU BoRGiR
Men va...? Det här förväntade jag mig inte. Trodde nästan jag fått fatt i fel film. Snömannen är... fullständigt fattig.
 best_jeppe
Jättekonstigt konstruerad film. Finns flera sidospår som bara lämnas därhän och som inte avslutas alls. Känns som flera olika filmer som har klippts ihop till en. Väldigt vackert foto delvis men det gör inte filmen mer underhållande tyvärr. Stabil 2a.
 Ramza
Katastrofalt murrig och oengagerande tv-deckare som av någon outgrundlig anledning letade sig ut till bioduken. Vad gör Fassbender, Fergusson och JK Simmons mfl här?
 Bozze80
Vad hände här Tomas Alfredsson? Känns som en halvtaskig Beck-film! Väldigt oengagerade insatser av skådespelarna, taskigt foto och småputtrig regi.
 erik88
Påkostat "andra avenyn" avsnitt, schysst att Michael fassbender gästar. Men bäst är ändå Val kilmer. Eller snarare han som dubbar honom:)hehe
 ilgoga
Väldigt konstigt att följa upp den väldigt stabila Tinker Tailor med detta som inte ens hade varit medelmåttig som tv-producerad Beck-film... nästan parodisk i sin klichéer och bedrövliga effekter... 1:a kanske är hårt men 2:a känns för mycket
 arruba
Vad som känns extra tråkigt med denna film är potentialen som faktiskt finns där. Men man kan inte alltid få allt, men gillar man Beck, Falk och allt vad de heter så kommer man garanterat uppskatta denna.
 Oidipussy
Alltså ärligt talat vilken absolut smörja. Att ge en etta till en film med så många bra skådisar känns bisarrt men nästan omöjlig att följa rent narrativt, aldrig engagerande och i slutändan bara töntig.
 AngelsDiary
Tråkig och utdragen.
 setterwall
Svindålig produktion. Synd då historien har potential (boken är bra) och det medverkade mängder av kvalitetsskådespelare.
 haajen
Inte så katastrofalt usel som jag väntat mig, mest bara tråkig och intetsägande. Läst boken så det kanske hjälpte en smula för att bibehålla ett visst intresse.
 Hanness
Mycket besviken, håller med setterwall.
Intetsägande kanske, men inte alls så dålig som de flesta verkar tycka. Storyn vacklar, men vägs upp av bra skådisar och en snygg produktion.
 fridenpaden
Känns som en del i en lång serieproduktion typ Beck eller Wern, dvs lite mindre budget och mer fokus på intrig och handling än dyra inspelningskostnader. Men nu har säkert filmen större budget och det är en engångsgrej. Men Fassbenders karaktär är utomordentligt tråkig, alla har olika accenter eller brytningar. Ungarna är tydligt brittiska. Sonen påminner om Harry Potter om man blundar. Konstigt att den här filmen blev gjord. Glad att jag hoppade över biovisningen och väntade till den ingick i en streamingtjänsts utbud. Besviken på mig själv att jag såg klart filmen. Ja, och Val Kilmer blir bara fulare och sämre för var dag som går.
 Christofer
Märklig rollsättning i en förvånansvärt risig och trist produktion. Ett mediokert avsnitt av Morden i sandhamn känns mer spännande än det här. Absolut inget nytt som tillförs till den rejält uttjatade deckargenren. 2-
 RustyFilm
Jag har läst flera av Jo Nesbos "Hole böcker", dom är alla bra. Den här filmatiseringen (av del 7 i serien) är däremot rent dålig. Tomas Alfredson (regi) och de tre filmmanus gubbarna gör här ett uruselt jobb, detta gäller även Fassbenders tolkning av Harry Hole. Den enda som jag kan plussa lite för är de vackra vinterbilderna och kanske för några av birollerna.
 Halofreak92swe
Fassbender och Ferguson är båda svinbra men det hjälper inte riktigt när filmen är kass. Lite för tråkig.
 the bully
Gillade typ trailern i alla fall...
 lucius
Ha ha, Trodde att Val Kilmer var skådisen från "the Room" som rollbesatts ironiskt. Det här var en riktigt oengagerande thriller med många lösa, till synes onödiga trådar. Men fina vinterbilder över ett naturskönt land.
 the Feber
Väldigt nära en etta i betyg, men räddas av fint foto. Stor besvikelse! Det som sänker filmen är den korkade plotten och det värdelösa manuset. Klyschor staplade på varandra och avsaknad av spänning. Patetiskt slut!
 Spook
inte läst boken alls, men jag tyckte filmen kändes extremt rörig. tycker peter dalle gjorde sin roll väldigt bra dock.
 Tatty
Den började spännande och lite annorlunda. Spännande att man undrade varför just dem mördats brutalt! Spännande och jag gillar att svenska skådespelaren Jonas Karlsson var med i filmen! Han var bra!
 Murvel48
Upplösningen var visserligen liks förutsägbar som trivial men det var ändå en bra film totalt sett.
 mammene
En gedigen samling skådespelare från flera nationaliteter och inspelat i Norge, vilket hade sin charm. Annars var det väl en standardthriller. Man ville vara lite mystisk, allrahelst i början och då tillika Michael Fassbenders karaktär. Man lyckades bra att förvirra utan att det blev för invecklat. Upplösningen var väl lite överdriven, men inget ovanligt i sig, så en trea är den väl värd.
 deswhip
Trist
 Catapilla
Faktiskt ännu sämre än Lasse Halmströms Hyponotisören. Denna har en hel del scener som är på samma nivå som legendariska kalkoner inom svensk film. Vi snackar Sökarna-och Stockholmsnatnivå på vissa scener. Helt otroligt.
 Catapilla
Faktiskt ännu sämre än Lasse Halmströms Hyponotisören. Denna har en hel del scener som är på samma nivå som legendariska kalkoner inom svensk film. Vi snackar Sökarna-och Stockholmsnattnivå på vissa scener. Helt otroligt.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Stränder (info) 18:09 19/6 (35)
Giant Little Ones (info) 17:18 19/6 (2)
Five Feet Apart (info) 16:58 19/6 (2)
The Beach Bum (info) 16:55 19/6 (5)
Harold and Kumar Go to White Castle (info) 14:26 19/6 (331)
Floating Weeds (info) 13:35 19/6 (23)
Mandy (info) 13:07 19/6 (27)
Captive State (info) 11:10 19/6 (2)
Good Sam (info) 07:48 19/6 (1)
Vice (info) 02:58 19/6 (13)
The Last Witch Hunter (info) 01:44 19/6 (36)
Chernobyl (info) 01:24 19/6 (7)
Fjällbackamorden: Strandridaren (info) 00:56 19/6 (10)
Flykt undan rättvisan (info) 23:33 18/6 (1)
Superfly (info) 23:28 18/6 (62)
End of Evangelion (info) 23:19 18/6 (152)
Brightburn (info) 22:19 18/6 (4)
Black Mirror - White Christmas (info) 21:32 18/6 (12)
Men in Black: International (info) 21:02 18/6 (2)
Climax (info) 20:54 18/6 (11)
Autumn (info) 20:54 18/6 (2)
Body of Deceit (info) 20:53 18/6 (1)
Black Mirror - San Junipero (info) 20:18 18/6 (13)
Fitzcarraldo (info) 20:06 18/6 (178)
Cutie Honey (info) 19:39 18/6 (43)
Detroit Rock City  (info) 16:30 18/6 (177)
Seven Pounds (info) 16:08 18/6 (445)
Beyond Skyline (info) 15:59 18/6 (11)
Skottår (info) 15:50 18/6 (83)
Sjösalavår (info) 13:54 18/6 (11)
Blindspotting (info) 13:12 18/6 (7)
Hemlig pakt (info) 12:11 18/6 (1)
Mamma gifter sig (info) 11:56 18/6 (1)
The Haunting of Sharon Tate (info) 11:44 18/6 (1)
The Unborn (info) 09:18 18/6 (7)
Satans skinn (info) 09:16 18/6 (19)
Booksmart (info) 04:39 18/6 (8)
Get Naked (info) 23:54 17/6 (2)
Savannens härskare (info) 23:48 17/6 (96)
På solsidan (info) 23:38 17/6 (8)
Disaster L.A. (info) 23:36 17/6 (7)
Everybody Wants Some (info) 23:35 17/6 (28)
Döda eller dödas (info) 23:35 17/6 (5)
The Affairs of Martha (info) 23:19 17/6 (1)
Public Enemy (info) 22:54 17/6 (7)
Micmacs (info) 22:53 17/6 (101)
Hanasaari a (info) 21:58 17/6 (3)
Black Mirror - Be Right Back (info) 21:57 17/6 (18)
Psych:9 (info) 21:55 17/6 (6)
The Square (info) 21:51 17/6 (84)