jjkbssn
Tyvärr håller inte skådespelarna måttet (överspel utan dess like). Det jag gillade med filmen var övergångarna till drömsekvenserna och musikvalet men det räcker inte långt...
 Jompalompier
Fantastiskt fin i alla avseenden! Så himla vacker.
 PeterTheW
Det här gillar jag skarpt. Det kanske finns nån scen som känns lite onödig någonstans men överlag är det så starkt, varmt och vackert och fyllt av så mycket oväntade småsaker. Musiken är underbar.
 JimmyChris
Blev lite besviken då den mestadels fått 4:or av recensionerna. Det är ingen dålig film i sig men det fokus man lagt på vissa scener är egentligen helt onödigt för berättandet! Hade snarare sett en fördjupning av andra delar av historien... Dock lyckas filmen att berätta starkt om vänskap, det är filmens ryggrad.
 Kajanus
Ett enastående fyrverkeri av fantasi kontra socialrealism. Även om det inte håller hela vägen så är det en fin upplevelse.
 erosagape
Sätta betyg...? OK, gripande och oväntade scener hela tiden.
 solan
Väldigt annorlunda, udda och gripande.
 ledsenpirat
Väldigt originell. Inte en film för alla, men den har en egen grundton. Handlingen kunde slipats lite och vissa scener förbättrats, men som helhet är det en film som dröjer sig kvar.
 mammene
Ligger lite på gränsen och gungar, men eftersom jag blev så positivt överraskad så tippar det över till fyran. Kanske har man sett liknande historier förut och utan att avslöja för mycket så gick den inte spikrakt. Det hela började mycket högljutt för att övergå i mycket känslor och udda vänskap som jag är väldigt svag för, lite fantasi blev det också som smälte in. Pöbelbeteende finns både i fantasi och verklighet och det gör mig minst sagt förbannad,
 #54
Visning 19 av 33 jag ser på Göteborg Film Festival. Jag har visserligen än så länge bara sett ett fåtal svenska filmer från 2016, men utmärkelsen årets bästa svenska film känns inte orimlig.
 Gr3veN
Överskattad.
 haajen
Hade förväntat mig lite mer originalitet, känns som en arty version av en Filip och Fredrik produktion. Långt ifrån dåligt men inte så nyskapande som filmskaparna tycks tro sig vara.
 darkmist82
Filmen höll sig väl rakt igenom men kändes enformig med några ljusglimtar. Poänglösa eller ofullständiga scener och inte så nyskapande. Vi har sett det här förr. För lite fantasy och för mycket dokumentär. Bra budskap även om det är ett gammalt ämne. Lite överskattad då jag har sett bättre Svenska filmer.
 Snah
Filmens stämning är speciell och tilltalar mig. Likaså tilltalar det mig att en till film - av de få - där människor med intellektuella, psykiska och fysiska (missbildningen och det stigma det innebär) funktionsnedsättningar är med som sig själva, inte som en extra kryddig freak show för de förment normala att gotta sig i. Jämför exempelvis Livet är en schlager och liknande patetiska filmer. De teman av utanförskap, hån, mobbning och misshandel som Rickard får utstå beskrivs mycket väl. Sekvenserna med Rickards drömvärld, dit han flyr för att härda ut och "komma ifrån, är föredömliga i sin längd och bidrar till den speciella stämningen.
 Snah
Glömde: Typisk boulerulle.
 Valarn
Egentligen 3/5. Vissa guldscener + jobbar med "målgruppen" och tycker att flera passager kändes genuina samt fint porträtterade.
 foppa99
Åh vilka episka stjärnor!!!!
 purgatory
Överskattad. Guldbagge för bästa film, seriöst? Brukar uppskatta filmer som skapats med enkla medel men detta håller inte.
 Galivan
En boule-film alltså, inte dumt. Det där årsmötet eller vad det var, var utan tvekan filmens höjdpunkt. Annars känns det lite utdraget, och osammanhållet. Vad handlar det om och vem är huvudpersonen och varför pratar han så lite. Slutet var också lite enkelt, och den där Morricone-inspirerade låten höll i några minuter, sen blev den repetitiv (har ju vara en melodi som går runt runt). Gillar att den är speciell med tidlös stil, men aning ojämn.
 P3RS0NA
Johannes Nyholms debut som långfilmsregissör är en hjärtskärande gåva till alla som haft en uppväxt präglad av utanförskap, och en upplevelse av att vara missförstådd som människa. Fantastisk!
Många fina scener och i en i grunden gripande historia, men det hela känns mer som en bra idé än en lyckad film. Dessutom är den onödigt utdragen. (6/15)
 bnw
Pretty fucking far from Dockpojken.
 deswhip
Filmen får en trea för originalitet och ickekommersiellt berättande. Jag tycker sådana filmer är svåra att jämföra med Hollywoodfilmer, man måste liksom vara lite förlåtande. Slutet var bra.
 Norpan0
En fin film. Folk kan vara så otroligt elaka och bete sig så barnsligt mot de avvikande.
 dafreakish
Intressant om utanförskap och längtan. Hyggliga effekter i en film som vågar vara annorlunda och sticka ut. Men den är för kort och det hastiga slutet drar ner betyget.
 92axha10
Tröttnade på den fort. Fanns inte mycket att fokusera på.
 vonadel
Hmm. Knepig och spretig.Ibland fantastisk socialrealism som bara svenska filmer kan skildra. Tycker dock den svävar ut lite för mycket i fantasy inslagen. 5/10
 ouimadame
jävligt bra
Rätt okej film, men blev dryg....
Senaste kommentarer
Once Upon a Time in Hollywood (info) 17:41 20/8 (11)
The Farewell (info) 17:17 20/8 (1)
Sången om Stockholm (info) 13:06 20/8 (8)
A Young Man with High Potential (info) 12:39 20/8 (1)
I Don’t Feel at Home in This World Anymore (info) 12:22 20/8 (21)
Satanic (info) 12:08 20/8 (7)
Tank 432 (info) 12:00 20/8 (9)
Palos brud (info) 11:00 20/8 (1)
Vincent van Gogh - Vid evighetens port (info) 09:01 20/8 (7)
Let the Sunshine In (info) 05:08 20/8 (7)
Hands of Stone (info) 01:49 20/8 (5)
Drömmarnas värld (info) 23:33 19/8 (111)
Buffalo Bill (info) 23:31 19/8 (7)
Midsommar (info) 23:19 19/8 (24)
Under pyramiden (info) 22:58 19/8 (6)
Wicked Witches (info) 22:28 19/8 (1)
Leptirica (info) 22:00 19/8 (3)
Gentlemen (info) 20:17 19/8 (32)
Flicka och hyacinter (info) 20:08 19/8 (90)
Wonder Woman (info) 20:00 19/8 (110)
10 Years (info) 19:38 19/8 (22)
Behöriga äga ej tillträde (info) 19:05 19/8 (1)
För en liten snuvas skull (info) 18:58 19/8 (2)
Maskeraden (info) 18:42 19/8 (3)
Rosenbaum - Det sista vittnet (info) 18:36 19/8 (2)
Rosenbaum - Målbrott (info) 18:27 19/8 (1)
Rosenbaum - Bländverk (info) 18:23 19/8 (2)
Paddington (info) 18:02 19/8 (46)
The Last Black Man in San Francisco (info) 15:48 19/8 (2)
Cloud Atlas (info) 15:35 19/8 (305)
Den skyldige (info) 13:31 19/8 (14)
Superman the Movie (info) 11:23 19/8 (268)
Scarface (info) 10:50 19/8 (1043)
Kungsgatan (info) 09:53 19/8 (17)
Lejonkungen (info) 09:05 19/8 (19)
Pandoras ask (info) 06:38 19/8 (29)
A Touch of Zen (info) 06:37 19/8 (22)
Bring It On: Worldwide #Cheersmack (info) 04:22 19/8 (1)
Fruktans lön (info) 03:18 19/8 (43)
Poirot: The Adventure of the Egyptian Tomb (info) 23:12 18/8 (1)
Highlander (info) 23:05 18/8 (349)
Bloodfist VII: Manhunt (info) 22:56 18/8 (3)
De förskräckliga barnen (info) 22:52 18/8 (14)
Happy-Go-Lucky  (info) 22:37 18/8 (161)
About Time (info) 22:37 18/8 (134)
Stormen (info) 22:28 18/8 (29)
The Warriors - Krigarna (info) 21:48 18/8 (373)
The Jurassic Games (info) 20:55 18/8 (2)
Free State of Jones (info) 20:15 18/8 (21)
Kyss mig (info) 20:15 18/8 (92)