PeterTheW
Över förväntant. Visst, det är patriotiskt som tusan (men det visste vi redan). Samtidigt är det snyggt, välgjort och actionscenerna är intensiva och härliga.
 Dutch
Mycket stabil film
 Borrman
Inte speciellt spännande då man redan visste hur det gick till, och lite mycket amerikansk heroism och nationalism för min smak.
 DIProgan
Rätt tamt. Inte mycket att lära sig direkt för den som följde nyheterna när det begav sig men känns som en ok skildring ändå.
 kervisch
Godkänd
 best_jeppe
Början av filmen är ganska smörig men sedan blir det mycker mer spännande och intressant. Dock så tycker jag att förövarna är ganska en-dimensionella. Jag kan förvisso förstå att det vore lite tabu att försöka "förklara/rättfärdiga" deras handlingar men det hade gjort filmen mer intressant. Filmen känns väldigt autentisk och jordnära. Riktigt stabil underhållning. En stabil 3a.
 Engravadlax
De kunde ha klippt bort det mesta i den första kvarten, smörigt värre. Ganska schablonmässiga karaktärer. Ingen vidare screenwriting/manus. Möjligen katartiskt för den amerikanska publiken, men det är ingen bra film.
 Halofreak92swe
Bra, intressant och spännande. Tårarna kom flera gånger. Håller med om att början var lite väl smörig dock.
 Genstruktur
4an är svag men såg den samma dag som terroristattacken i Stockholm vilket bidrog till det autentiska. Första kvarten var väl inte så smörig ändå
 solan
Oerhört stark film. Man associerar till Stockholm.
 abnormal
No more, no less. Bra film.
 Portugallien
 badpanda1606
Den var faktiskt mkt bättre än förväntat. Oerhört dramatisk och mkt bra skådespelarinsatser. Stor positiv överraskning
 WillyV
Effektiv.
 Adoniram
Positiv överraskning, tar tillbaka allt elakt jag kan ha tänkt om Mark Wahlberg.
 myslas
Det här är rätt bra ändå, man kommer nära händelserna och det känns ändå som det är sakligt gjort. Visst blir det en del lokalpatriotism men det är förståeligt och det är inte så att det tar överhanden från själva berättelsen. Det jag har störst problem med är Mark Wahlberg som jag inte tycker är en särskilt bra skådis och inget han gör här övertygar mig om något annat.
 Sir_Lord
Stark trea, där bombscenerna och det efterföljande är riktigt välgjort. Mark tycker jag blandar och ger, USApatriotismen är rätt förståelig i denna film men tycker att den hålls på en lagom nivå ändå.
 Zok
Intensiv och stark thriller/dram som aldrig tappade tempot. Klart över förväntan.
Filmer som baseras på verkliga händelser får mycket gratis när det handlar om att skapa ett känslomässigt band med tittaren och just här handlar det om händelserna runt bombningarna vid Boston Marathon 2013 och den efterföljande jakten på de skyldiga. Mark Wahlberg är perfekt i huvudrollen då han dels själv kommer från Boston och dels när han spelar "den vanlige knegaren". Peter berg i registolen har vanan inne att regissera verklighetsbaserade filmer men denna gången överträffar han sig själv. Fantastiskt intensivt och spännande. 4+
 Raimo_1985
Ganska bra, intressant och informativt. Fantastiskt bra och vad det känns som just då, hyfsat realistisk action i mitten, jag syftar alltså på eldstriden mellan förövare och polis mitt i bostadsområdet. Fick mig att tänka på skottlossningen och rånarjakten i Michael Mann's Heat, och jag spolade tillbaka och såg den igen för jag tyckte det var så bra. Tycker nog det är rätt bra att verklighetens offer får prata lite i slutet av filmen också. Lokalpatriotismen kan vara lite påträngande men jag har aldrig varit i USA, aldrig varit i Boston och känner ingen från Boston, så vad vet jag.
 Christofer
Kändes autentiskt vissa stunder iom. fotot. Obehagligt redan från början när man vet vad som ska hända. Intressant att se hur utredningen gick till. Även om Wahlberg inte är någon jättebra skådis så gillar jag honom, men jag hade gärna sett mer av Kevin Bacon. Har John Goodman nånsin varit såhär slimmad förresten? Kände knappt igen honom.
En amerikansk flaggviftaraction med Wahlberg tänkte jag och suckade lite inombords. Men tji fick jag, för Patriots Day var ett alldeles utmärkt actiondrama om Bostonsprängningen. Nervigt, spännande och faktiskt engagerande med karaktärer som inte känns som karikatyrer, utan som man kan känna med. Det sedvanliga patriotiska budskapet känns lätt att leva med då vi svenskar tyvärr verkar förlorat vårt eget nånstans på vägen.
 BrutusBeefcake
Stark och riktigt jobbig emellanåt för att sedan gå över till riktig spänning. Så varför får den inte ett högre betyg? Kanske min skepticism till att göra en "hollywood-rulle" av en sådan allvarlig och hemsk händelse efter så kort tid, jag vet inte riktigt men något får mig att ha en klump i halsen på ett dåligt vis, men bra är det ändå. (9+/15)
 GrandMaster_E
Peter Berg kan sina grejer!
 kryttan
Efter att ha visat att han är en mästare på spänning efter Lone Survivor så levererar Peter Berg en än mer spännande film! Väldigt nervpirrande och autentisk, (även fast Wahlbergs roll är påhittad). Bra!
 dudson
Överaskande bra och nervig film som har ett satans driv o spänning. Wahlberg är ju rätt kantig som skådespelare, men här skötte han sig schysst ändå. Diggade den fläskiga shoot-outen mellan ondingarna & snuten.3+
 Afflicter
En riktig överraskning med tanke på att Wahlberg och Berg ligger bakom. Det är nästan svårt att tro att allt som sker här faktiskt hände på riktigt. Speciellt jakten mot slutet är rena rama actionfilmsfluffet. En eloge för att man håller sig så nära sanningen.
 deswhip
Om det verkligen gick till så där måste man ändå ge både terroristerna och poliserna en eloge för bra fightingspirit i slutstriden. Som film betraktat tyckte jag första halvan var alldeles för utdragen och storyn skulle lämpa sig bättre till en intressant dokumentär än till verklighetsbaserad spelfilm.
 BarryHero
Välgjort och intensivt och kul med de riktiga videoklippen inbakade i filmen. Fint kärleksbrev till staden Boston. Fy för denna obehagliga extremism. Sugen på att see Deepwater Horizon och Lone Survivor som också har duon Peter Berg + Mark Wahlberg.
Senaste kommentarer
91:an Karlssons bravader (info) 04:54 25/3 (5)
The Butterfly Effect (info) 03:44 25/3 (1668)
The Accountant (info) 03:38 25/3 (68)
Wallander - Den orolige mannen (info) 01:17 25/3 (45)
Deadpool (info) 23:38 24/3 (176)
Löftet (info) 23:23 24/3 (230)
Won't Back Down (info) 23:15 24/3 (4)
De 12 apornas armé (info) 23:13 24/3 (633)
Whisper (info) 22:40 24/3 (42)
Hamlet (info) 21:45 24/3 (10)
The Little Mermaid (info) 21:12 24/3 (2)
Dragged Across Concrete (info) 21:09 24/3 (1)
The Dirt (info) 20:45 24/3 (2)
The Gambling Ghost (info) 20:36 24/3 (1)
Prospect (info) 20:32 24/3 (5)
Liz & Dick (info) 20:21 24/3 (4)
Vi (info) 20:08 24/3 (32)
Sunset (info) 20:02 24/3 (5)
Åklagarens vittne (info) 19:36 24/3 (83)
Never Too Young To Die (info) 19:28 24/3 (7)
Aniara (info) 19:15 24/3 (10)
The Warriors - Krigarna (info) 19:03 24/3 (371)
Never Look Away (info) 18:55 24/3 (3)
Mission: Impossible - Fallout (info) 18:17 24/3 (45)
Bohemian Rhapsody (info) 17:40 24/3 (58)
Matangi/Maya/M.I.A. (info) 17:39 24/3 (1)
Superhjältarna 2 (info) 17:37 24/3 (30)
Dog Soldiers (info) 17:11 24/3 (332)
Gymkata (info) 17:01 24/3 (12)
Aquaman (info) 15:02 24/3 (33)
Evidence (info) 14:41 24/3 (16)
The Purge (info) 14:29 24/3 (171)
Paddleton (info) 14:22 24/3 (3)
Jätten (info) 14:14 24/3 (27)
47 Meters Down (info) 14:09 24/3 (26)
Triple Frontier (info) 13:53 24/3 (9)
Wonder Woman (info) 13:07 24/3 (109)
Red Mission (info) 12:41 24/3 (1)
Columbo: Lovely But Lethal (info) 12:40 24/3 (4)
Columbo: It's All in the Game (info) 12:40 24/3 (1)
Columbo: Identity Crisis (info) 12:39 24/3 (3)
Columbo: Grand Deceptions (info) 12:38 24/3 (2)
Columbo: Forgotten Lady (info) 12:37 24/3 (3)
Columbo: Double Shock (info) 12:36 24/3 (4)
Columbo: Dead Weight (info) 12:35 24/3 (6)
Columbo: Caution! Murder Can Be Hazardous to Your Health (info) 12:34 24/3 (1)
Columbo: By Dawn's Early Light (info) 12:33 24/3 (2)
Columbo: Any Old Port in a Storm (info) 12:32 24/3 (8)
Columbo: A Matter of Honor (info) 12:31 24/3 (3)
Columbo: A Friend in Deed (info) 12:30 24/3 (3)