swecarlsson
Ja ett häftigt koncept, men når inte ända fram. Blev lite seg.
 santiago
Når inte riktigt ända fram. Ändå klart bästa Shyamlanfilm på många många år. McAvoy är grym.
 Pillynilly
Filmen i sig, en 2:a. McAvoy, en 5:a. Han förtjänar vara med i en bättre film!
 Lollisch
Intressant och stundtals väldigt spännande. McAvoy är otrolig i sina rollprestationer och Anya Taylor-Joy är också en fröjd att se. Filmen känns dock lite för långsam, kanske är den bara för lång, och håller inte riktigt ända fram till slutet.
 foppa99
Tyckte den började uselt, men blev bättre
 Flonk
Kanske shyamalans bästa film på många år men det säger väl egentligen inte ett skvatt. Urspårat trams, svag tvåa.
 Robkiller
Uppföljare till Unbreakable, och helt ok för att vara Shyamalan. McAvoy är alltid bra och gör en gedigen insats. Håller intresset uppe hela vägen igenom utan att riktigt ta sig.
 Engravadlax
James McAvoy är bra, men manus är... Shyamalan. Referensen till Unbreakable var så jävla krystad.
 Dangoh
Sevärd! "The power of the mind"
 Hengman
Löjlig? Ja. Fast det han en del bra scener, och lite spänning på slutet.
 Sopranos
mnja
 Sture Stenhög
Jag har förvisso inte varit så ambitiös att jag har sett alla Shyamalans filmer, men det här bör vara hans näst bästa efter The Sixth Sense. Jag utgår dock från att den psykologiska aspekten i princip inte har någon förankring alls i verkligheten, så det här ses bäst som ren skräpunderhållning, och som sådan är den inte tokig alls. Shyamalan har lyckats bra med att skapa både spänning och stämning, och jag var hela tiden intresserad av vart det här skulle ta vägen. Men att det funkar så bra måste man nog fortfarande till stor del tacka skådespelarna för. Det är rent av modigt av James McAvoy att överhuvudtaget ta den här rollen, den känns sannerligen som en potentiell karriärdödare, men han gör den väldigt bra, och det är en absolut nödvändighet för att det här inte ska bli genomfånigt. Helt befriad från de tendenserna är den förvisso inte, Adaptation har trots allt för alltid förstört sådana här filmer lite grann (men det var det värt). Även Anya Taylor-Joy är bra, och det känns som att hon har alla förutsättningar att få en lysande karriär. Här används hennes karaktär effektivt som motpart till McAvoys. Det finns dock fortfarande en del detaljer som inte riktigt håller, framför allt en som involverar e-post hade jag velat få en ordentlig förklaring till. Men jag kände aldrig att jag ville överanalysera den här filmen, och det är en styrka i sig
 -Hedda-
Om intentionen vore en riktigt usel filmupplevelse och felaktig bild om psykisk ohälsa så får Split högsta betyg. Oförutsägbarheten i handlingen tillsammans med McAvoys bredd ger filmen det där lilla extra. Med en betydligt mindre ton av sarkasm kan jag dock ge filmen ett litet plus för kameravinklar och ljussättning. Också ett plus i kanten för den berikande kunskapen att man på ett enkelt sätt kan undkomma våldtäkt genom att pissa ner sig. Jag hade verkligen ingen aning om det.
 Halofreak92swe
Annorlunda och intressant. James McAvoy och Anya Taylor-Joy är riktigt bra i denna. Till viss del spännande men hade gärna fått vara mer skrämmande och mörk.
 cristian81
Split tar en med i den djupaste avgrund som är ens sinne och tankar. Vem är man egentligen? Vad kan man bli? Split är en vansinnesfärd genom ljuset rakt in i mörkret. McAvoy är fullständigt briljant och varenda karaktär ger en kalla kårar. Shyamalan får konstant kritik för sina filmer, förutom då Sjätte Sinnet och Unbreakable. Själv så tycker jag Sjätte Sinnet är en av hans sämre rullar. Den utger sig för att vara mycket smartare än vad den faktiskt är. Med Split så visar han ännu en gång hur han tar den mänskliga faktorn och kryddar med lite övernaturliga drag. För mig så balanserar han det så bra att det inte blir löjligt, utan bara skräckinjagande. Split är bra, mycket bra.
 abnormal
Denna idé har en tydlig potential, men genomförandet är för dåligt. Ganska mediokert skådespel och manus känns platt. Det blir för syntetiskt.
 ekneB
Helt ärligt vet jag inte om jag kan ge den här ett rättvist betyg efter en titt. Sett rakt utifrån är det en välspelad film där McAvoy är värd en Oscar bara för sitt skådespeleri och stpryn i sig är gripande. Det är en stabil 3a..... Sen kommer slutet.....
 best_jeppe
Pendlar lite mellan en 3a och en 4a men jag tycker den avslutar så pass spännande och starkt att jag ger den en svag 4a. En film som bara blir mer och mer spännande ju längre den pågår. Producenten bakom denna film ligger även bakom Get Out och Whiplash och har en väldigt intressant filosofi när det gäller filmskapande där en film bara får kosta runt $5 miljoner dollar att producera (denna gick dock på runt $9) i snitt dvs. han kräver att filmerna görs så billiga som möjligt och sedan så producerar han ca 10 st per år och gör otrolig vinst på de som verkligen slår igenom. Mer detaljerat går att lyssna på här, mycket mycket intressant: http://www.npr.org/sections/money/2 017/03/29/521950337/episode-650-the-genius-behind-get-out
 Metheuz
Kändes lite för lång men det var ett väldigt intressant slut som gör den värd att se. McAvoy gör det bra, han hade många olika slags roller att axla.
 karlmats
Helt ok, det är stämningsfullt och så men innehållet ska man nog inte fundera allt för mycket på, istället får man se till att uppskatta McAvoys skådespeleri. Logik har väl aldrig varit Shyamalamalamalans starka sida, men oftast finns det nånting i hans filmer som ändå håller en fascinerad och orginalitet har ju ändå karln. Synd att han inte är en bättre filmskapare, han har många starka 2or, här får han en till. Det är inte alls långt ifrån hans första 3a, men jag avrundar nedåt.
 Starlette
McAvoy ör grym
 Rickelin
Bra James McAvoy, men i övrigt ganska blek...
 JPerlie
Jag har ofta känt att M. Night är en väldigt undrrskattad och missförstådd regissör. Oftast går publiken in med förväntningar om en helt annan typ av film. Trailers kan vara missledande men det betyder inte att filmen är dålig. Man kan verkligen behöva sätta på sig speciella "glasögon" när det kommer till hans filmer. De har alla samma stämning, speciella karaktärer och utdragna spänning som leder upp till riktigt sjysta twists om en låter dem. Den här är inge annorlunda. Låt den vara vad den är och dras med vart den än tar dig. Jag såg den med väldigt negativt sällskap som jag tror påverkade mitt betyg. Jag ger den nu en stark 3:a med möjlighet till en 4 efter omtitt längre fram i tiden. Tips! Se Unbreakable innan Split. Det kommer göra skillnad.
 Jaganatha
Shyamalan är fortfarande en ganska dålig regissör och manusförfattare. Denna film är något mer underhållande än hans senare alster, men den håller tyvärr inte samma höga klass som kalkonklassikern Lady in the Water. Helt jävla sanslös var den! Själv hoppas jag faktiskt att M. Night får fortsätta göra filmer bara för möjligheten att han ska upprepa bedriften att göra fler oförglömliga kalkonklassiker. Han har ju "gåvan", så att säga.
 Djason
M Night Shyamalan blandar och ger helt klart, efter några riktigt dåliga filmer verkar han vara på g igen med The Visit och nu Split där James McAvoy är helt fantastisk och även det unga stjärnskottet Anya Taylor-Joy.
 vonadel
Jag tillhör dem som alltid gillat MNS, hans berg och dalar till trots. Ser alltid fram med stor förväntan på hans filmer. Från att bli kultförklarad med Sjätte Sinnet och Unbreakable har hans popularitet dalat och det har istället "blivit inne" att inte gilla honom. Tror dock att pendeln är på väg tillbaka på allvar nu. Det bevisar denna film om inte annat. Och ja, McAvoy imponerar. 7/10
 fabbe86
Tur för regissören att han fått kvalitet i James McAvoy och Anya Taylor-Joy. Annars hade det landat på 1...
 leothar
Jätteintressant fram till slutet, sen blev det bara fånigt.
 Boondock_saint
Första Manight-filmen jag ser på åratal och självklart har den VÄRLDENS BÄSTA SLUT!!!! (You who know, you know!) Den är ganska stabil under första halvan, James McAvoy är riktigt bra och att han jobbar med Shyamalan ger i alla fall mig nytt hopp (? Inte för att jag bryr mig nämnvärt, men ändå) om att Shyamalan kan komma upp ur kalkonträsket han vadat runt i det senaste decenniet. Jag tappar intresset lite under andra halvan (den känns fasligt lång, eller hur?) och blir lite fånig men som sagt: Jag är en fet sucker för slutet. *Hjärtögon*
 the Feber
Shyamalan är helt klart på rätt spår igen! Frågan är dock om man inte kunde utlämnat vissa överdrivna delar under sista fjärdedelen. Men ändock en riktigt nervpirrande film! McAvoy briljerar och det är onekligen spännande att se vilken karaktär han dyker upp med härnäst. Riktigt bra thriller. Sista scenen är dessutom riktigt fin fanservice :)
 amam
Jag är inte så där jättepepp på en film som återigen framställer folk med psykiska sjukdomar som farliga och läskiga. Annars är det väl en hyfsad thriller som blir lite överdriven mot slutet. Blev lite less på greppet att använda överdrivet mycket förstapersonsperspektiv. Svag trea.
M. Night Shyamalan visar här att det fortfarande finns kreativitet och förmåga kvar i honom. Filmens budget på 9 miljoner dollar använder han på bästa sätt både sett till miljöer och kameraarbete. Bästa arbetet gjorde han dock när han valde James McAvoy och Anya Taylor-Joy i rollistan. Båda är fantastiska. Tillsammans skapar det ett filmresultat med stor nerv och fascination. Tyvärr blir slutet lite väl typiskt för genren men detta är lätt att förlåta med filmens sista bild som lovar mer. 3+
 kryttan
Riktigt kul att se en bra Shyamalan film igen. James McAvoy gör en stabil insats och jag diggar verkligen det sätt Shyamalan gör det "övernaturliga" utan att det blir töntigt eller dåligt.
 Snyckel
Shamalajans förtjänster som regissör har ingenting med kvalitet eller skicklighet att göra. Eller jo. Han lyckas åtminstone komma upp med jävligt spännande grundhistorier, som han sedan alltför ofta får svårt att ro i land. Detta är precis en sån film. Idén är härlig, McAvoy är väl bra och filmen underhåller hela vägen. Man sitter dock kvar med tusen frågetecken och lika många idéer på hur det hela hade kunnat bli bättre. Det kan aldrig vara ok.
 Solidus
Jag hade tyvärr lite för stora förhoppningar på Shyamalans thriller om en man med personlighetsstörning. Som det brukar vara med Shyamalan så har han en idé som kittlar, men tyvärr lägger han för mycket fokus på det övernaturliga, vilket blir till en belastning för filmen. Dock så äger James McAvoy varenda bildruta som han är med i och filmen i sin helhet är en sevärd produktion. En stabil 3:a blir betyget.
 BarryHero
Stark forsta timme men sen blir den lite for langdragen och koper inte riktigt allt som hander mot slutet. Men Shyamalan kan atminstone fortfarande gora intressanta filmer.
Det var ett tag sen Shyamalan gjorde nåt bra men nu har han äntligen lyckats göra en fullträff igen.
 GrandMaster_E
Rätt schysst med väldigt små medel och den typiska shamyalanska känslan utan att det blir fånigt. Slutet är ju annars det som gör filmen skulle jag säga.
En alldeles lagom lördagsfilm. Fyller sin funktion, vilket per automatik innebär att det är en av Shyamalans bättre filmer. (8/15)
 silvertrain
En väldigt bra rysare! Blev positivt överraskad! Tycker till och med att den är ett strå vassare än Sjätte sinnet! Som andra nämt så spelar McAvoy sina karaktärer väldigt bra. Att göra så många olika personligheter är imponerande! Är intreserad av diagnosen multipel personlighet också så det gör det ju extra roligt att se en film som handlar om det ämnet. Tycker också att tjejerna i filmen agerar vettigt. De håller liksom inte på och gråter och skriker som de brukar kunna göra i sådana här filmer, utan de försöker faktiskt göra något åt situationen. Vilket jag också gillar! Trots att filmen är typ två timmar så tappar man inte intresset för en sekund! Är som sagt mycket nöjd med denna!
 WillyV
Stark trea och därmed en massiv, positiv överraskning.
 philip marlowe
Medioker. Varken spännande eller intressant.
Shyamalans regi är säkert och McAvoy briljerar, inget snack om den saken. Saknade dock något i manuset och störde mig lite på att det blev en släng av effektsökeri under sista halvtimman. Kanske förväntade jag mig en en annan utgång?
 Zok
Klar överraskning. McAvoy imponerar i denna film, han har inte varit någon favorit tidigare men här är han utmärkt.
 Henkepedia
Shyamalans bästa, av de jag sett. McAvoy är superb. Jag var lite skeptisk mot den först men överraskade rejält. Dock fanns det en liten del som jag tyckte var lite för mycket. Stark fyra
 dafreakish
Shyamalan kan tydligen göra film fortfarande. Det var så längesedan han lyckades att man glömt bort det. McAvoy briljerar som mannen med multipla personligheter i denna tajta och snyggt konstruerade thriller.
 ancientlove
McAvoy briljerar med alla sina personlighet, dock fattas det något i filmen. Andra halvan känns bara slö och jag är lite kluven till slutet. Jag blev varken rädd eller skrämd
 henrik_a87
Grundtanken var god med filmen men utförandet desto sämre. Utan att spoila störde jag mig på de smått övernaturliga delarna då filmen i övrigt är realistisk. En annan sak som jag störde mig på var att man knappt fick lära känna en bråkdel av mannens personligheter. Vad var då ens syftet att han skulle ha 23? En film jag inte vill se om.
 gjoob
Instämmer till stor del i föregående kommentar. Detta hade kunnat bli riktigt bra om man 1) hade valt andra skådespelare, 2) fokuserat på tre, fyra olika personligheter och eliminerat resten, 3) nöjt sig med en tvist samt 4) skippat alla olämpliga övermänskliga inslag.
 setterwall
McAvoy delar mig. En del av mig tycker han är briljant. En annan del att han spelar plattityder och är alldeles för överdriven och excentrisk den här gången. Helt ok även om jag saknar mystiken av det oförklarliga från Shyamalayans tidigare filmer.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Hunt for the Wilderpeople (info) 23:19 23/4 (26)
Avicii: True Stories (info) 23:10 23/4 (8)
Wonder Woman (info) 23:09 23/4 (97)
Winchester - House of Ghosts (info) 23:03 23/4 (4)
Bakom masken (info) 23:02 23/4 (1)
Tarzan i den hemliga grottan (info) 22:43 23/4 (4)
Thor: Ragnarök (info) 22:37 23/4 (78)
Braven (info) 22:35 23/4 (4)
Den of Thieves (info) 22:24 23/4 (16)
Mindhorn (info) 22:17 23/4 (10)
The Last Stand (info) 21:56 23/4 (153)
Life (info) 21:46 23/4 (132)
Jag är nyfiken - blå (info) 21:28 23/4 (24)
Jag är nyfiken - gul (info) 21:26 23/4 (113)
Lyckliga skitar (info) 21:26 23/4 (13)
Mördande legender (info) 21:23 23/4 (174)
Final Call (info) 21:11 23/4 (284)
Annihilation (info) 19:07 23/4 (65)
Solsidan (info) 19:00 23/4 (30)
The Railway Man (info) 18:59 23/4 (30)
Okänd soldat (info) 18:02 23/4 (11)
Kill Bill - Vol. 2 (info) 17:15 23/4 (1303)
Den siste mannen (info) 16:31 23/4 (100)
Get Rich or Die Tryin' (info) 16:18 23/4 (153)
Gudfadern (info) 16:17 23/4 (1419)
Blue Movie (info) 16:15 23/4 (1)
Headshot (info) 16:01 23/4 (7)
En djävul till granne (info) 13:39 23/4 (118)
The Amazing Spider-Man 2 (info) 13:00 23/4 (153)
Gökboet (info) 12:55 23/4 (850)
A Cure for Wellness (info) 12:14 23/4 (46)
Mästerdetektiven Sherlock Gnomes (info) 12:11 23/4 (1)
Being 17 (info) 12:11 23/4 (4)
En tiger i tankarna (info) 11:21 23/4 (1)
Från vinterviste till sommarfjäll (info) 11:13 23/4 (8)
Kvinnorna kring Larsson (info) 10:41 23/4 (3)
Landet för längesedan (info) 10:05 23/4 (335)
Mudbound (info) 09:57 23/4 (13)
Advance & Retreat (info) 09:25 23/4 (1)
Mannen som kom från floden (info) 08:44 23/4 (40)
Ett litet mord om dan (info) 08:14 23/4 (2)
Jeremiah Johnson - indiandödaren (info) 08:13 23/4 (34)
Merchant of Death (info) 01:53 23/4 (5)
Dödens bana (info) 01:11 23/4 (12)
Sherlock - The Reichenbach Fall (info) 00:55 23/4 (79)
No Escape (info) 00:07 23/4 (44)
Red Sparrow (info) 23:52 22/4 (6)
Den ryska arken (info) 23:34 22/4 (126)
Vad döljer du för mig? (info) 23:25 22/4 (11)
Max Steel (info) 22:59 22/4 (9)