oksove
En så avancerad civilisation kunde väl ha tänkt på kommunikation innan de kom hit. och alltid svårt för tidsresor.
Jag får lite The Day the Earth Stood Still-vibbar på ett väldigt bra sätt och det känns fräscht och modernt. Utomjordingarna känns fräscha och det är ett nytänkande grepp dom väljer att ta. Jag vill inte spoila men överlag har jag väldigt svårt för den typen av linje man väljer att gå på mot slutet. Romansen fungerar tyvärr inte alls för mig utan känns faktiskt rent av ganska lökig. Däremot så tycker jag implikationerna av det hela är fantastiska så det både funkar och inte funkar. Jag gillar verkligen hur den känns realistisk och "down to earth" i hur den hanterar utomjordingarna, påminner lite om The Andromeda Strain på det sättet. Regissören Denis Villeneuve är också fantastisk på det visuella och musik och stämning är helt fantastiskt filmen igenom. Amy Adams är dessutom helt magnifik och borde inte bara ha nominerats till en Oscar utan borde även ha vunnit den enligt mig.
 Mysharry
Jag älskar den här typen av kammarspel i SF-kontext.
 Bomkia
Härlig och tänkvärd sci-fi. Varför gör man inte mer filmer av den här typen? 4+
 Sarakin76
Unødvendig bidrag til Sci-fi sjangeren. Långsøkt og tråkke, dog velgjort. -3
 markus1990
Kan bara säga att i stort sett alla filmer jag sett som varit 9-10/10 senaste åren har varit rymdfilmer, intersteller, the martian, star wars FA
 Juliusgajus
Fy fan sånn pretentiös seg seg smörja ...undvik.
 YouAreNrIchi
Bättre än Interstellar, och jag tyckte Interstellar var svinbra. Det är inte lika spännande action, men huvudbudskapet var något liknande och var mycket mera välskrivet här.
 Captain Awesome
Lägmäld och spännande. Amy Adams gör det väldigt bra.
 Troddel
En genomtrevlig film. Jag fastnade trots att jag såg den på ett flygplan.
 horvendile
Jag är inte helt övertygad av vändningen filmen tar, men förutom det är jag positiv. Snygga aliens och skönt med en film som inte faller i samtliga klyschgropar, utan bara några.
 erkperk
Inte helt logiskt solid. Ändå medryckande, snygg och lite tänktvärd.
 _Alice_
Det bästa jag har sett på länge. Vacker, tänkvärd, spännande och realistisk. Klockren femma!
 Portugallien
 horvendile
Jag har nu sett om Arrival, inte på ett flygplan, och höjer betyget till femma. Visserligen gillar jag inte premissen för det som är s.a.s. filmens förklaring, men den delen är i alla fall väl genomförd. Filmen är mycket snygg, på flera sätt. Gråskalorna sätter fin stämning. Mycket snygga aliens. Bra ljud. Den är snudd på ett kammarspel, där man följer Louise i hennes bubbla utan att hoppa mellan en massa olika karaktärer. En bonus är att alla militärer inte skildras som korkade. Arrival är inte perfekt, men det måste man inte vara för att få en femma.
 eraserheead
Genuint gripande och vacker Sci Fi, en ny favorit.
 Murvel48
Fan vilken besvikelse. Klyschorna staplas på varandra bara för att mynna ut i obegripligt hokus pokus.
 Solidus
Till en början är det fantastiskt bra och så länge filmen behåller sin mystiska ton är jag beredd på att dela ut högsta betyg. Sedan kommer avslöjandet med utomjordingarnas besök på jorden och filmen tappar fart. Jag hade förhoppningar på att lämna filmen med samma lyckorus som jag kände efter "Interstellar", men icke. "Arrival" lämnar tyvärr en tom känsla hos mig. Däremot vill jag hylla filmens fotot och musik som fyller mig med ett välbehag. Det är en väl utförd sci-fi med både realism och mänskliga karaktärer. Jag vill verkligen tycka om den, men tyvärr kan jag inte inte förena mig med hyllningskören på grund av filmens neutrala avtryck hos mig.
 cosinusfi
Tillförde inget nytt till genren.
 HerrNenne
Finns ändå en stor besvikelse här. Den kunde ha gjort mycket större avtryck, känts mer, med tanke på temat på den. Den känns lite vek. Men den är snygg och kompetent, förutom några scener när jag helst vill titta bort pga pinsamt.
 WillyV
Tree of Life möter Kontakt. Lyckat och gripande om tiden, livet, döden.
Pretentiöst. Det blir inte mer intressant bara för att berättartempot är lågt och för att informationen kommer i små intervaller. Däremot finns det enskilda scener som är bra. (5+/15)
 Zipper
Väldigt intressant och unik premiss för genren men jag hade kanske för högt ställda förväntningar.
 snubbel
Endast en väloljad Haubitz kan orsaka såna massiva hål i manus
 Xeno
Maffigt och pampigt... men ooooooooooooooooooootroligt segt...
 Doddedronten
Blir bättre och bättre under filmens gång. Klar 5:a i slutet.
 Kurosawafan
seg men blir bättre och bättre
 Zebulonm
Intressant men seg.
 RustyCale
den hade sina stunder men kärnan i historien var för intetsägande och sentimental för min del.
 Christofer
Visst var det en aning svårt att greppa allt och man fick tänka efter en stund när eftertexterna börjar rulla. En annorlunda take på temat och ett fräscht manus, även om det var långt ifrån perfekt. Filmen hade gärna fått vara en halvtimme längre. Hur som helst stämningsfullt och en aning gripande tycker jag.
 kryttan
Riktigt bra Sci-fi med mycket tanke bakom. Ljudet är väldigt bra och tillför en del.
 arruba
Woow, detta blåste iväg mig rejält, det var så välskrivet och välspelat att jag bara satt och tänkte för mig själv, oboy vad det är härligt med intelligenta filmer.
 Greengouse
Fantastisk musik!
 karlstadtös
Svårt att hänga med på slutet, jag tyckte den första timmen av filmen var bättre än slutet.
 tvamvarg
Grymt nära femman, tårar i ögonen för storyn med familjen vid upplösningen. Känns som att en director\'s cut är på sin plats, vissa saker som nog kan utvecklas lite.
 jingoo
Väldigt skickligt gjord men gör mig ambivalent. Själva upplösningen är fantastisk men resan dit har vi sett förr i så många andra first contact-filmer. Det känns som slutet och vad det innebär är exklusiv single malt whisky som blir utblandat med resten av filmen som bara är coca cola. Snygg coca cola, men ändå bara coca cola.
 lavemagnus
Bästa scifi-filmen jag sett på länge.
 Willythekid
Det enda bra med arrival var musiken.
 ilgoga
Bra musik, bra agerat och det börjar spännande men historien utvecklar sig till sånt pretentiöst dravel tyvärr, slutet är bara trams...
Jag vill ha min science-fiction med aliens serverad i action-formatet. Denna gången får jag det istället på en tallrik av mer den dramatiskt filosofiska sorten. Berättandet börjar långsamt i sann Denis Denis Villeneuve-anda men växer sig starkare och starkare under sin speltid. Jag är onekligen fascinerad och intresserad under filmens gång och det finns som sagt egentligen inte så mycket att klaga över förutom det faktum att jags ett till min egen preferens inte blir särskilt underhållen.
 drj
Pretty and pretto
 Johan2006
Mest överskattade filmen jag någonsin sett. Det var ju extremt lite sci fi och mesten massa familjetragik. På temat familjerelationer + sci fi finns ju redan en lysande film - Interstellar.
 setterwall
Härligt med budskapet. Väldigt intressant.
 paninaro
Jag gillar verkligen det seriösa tilltalet filmen igenom, något man inte direkt skäms bort med i sci-fi-facket. Språk och aliens känns dessutom som ett lite märkligt underutnyttjat tema i sci-fi överlag. Filmen faller lite i vissa fällor, jag tänker t ex på att militären känns ganska klichéaktig i allt den gör och att den får representera falangen skjuta först och fråga sen. Men känslan är ändå att det positiva väger klart tyngre än dessa detaljer. Mer tankeväckande, långsam sci-fi åt folket.
 Len Widleheyt
Har blivit så jaded av all skit från Hollywood. Vilken underbar känsla då med en så välgjord, lågmäld film som kan överraska en! Verkligen en slow burn, men väl värd att väntas på.
 apfigur
Om jag hade kunnat se mitt liv från början till slut, skulle jag ha sett den här filmen då?
 dafreakish
Arrival slog mig i ansiktet. Eller egentligen är det fel att säga att den slog mig. En lätt smekning är snarare en korrekt beskrivning. Däremot slog den mig på så sätt att dess magnifika manus och perfekta regi knockade mig. Smekningen handlar snarare om hur berörd jag blev. Det här är filmskapande i dess djupaste form. Villeneuve vågar sig på att med Adams (lysande) hjälp skynda långsamt, bygga upp historien och lämna tittaren hänförd. Som förälder berörs jag antagligen extra mycket men det här är oavsett en film alla borde se. Utan tvekan det bästa jag sett på mycket länge.
 arietis
Jag ogillar spoilers och försöker hålla mig borta från sådana, kanske är det därför jag såg en annan film än jag väntat mig. Vad jag förväntade mig var en OK sci-fi-action som de flesta filmer på temat är. Vad jag fick var en riktigt bra och välgjord film. Jag ser många paralleller till "Another Earth" som också handlar om "alien invasion" och som angriper detta tema på ett annat sätt än de flesta andra filmer på temat gör. "Arrival" har en helt annan budget än "Another Earth" och det syns på alla sätt, men berättartonen och angreppssättet känns liknande. "Arrival" är lågmäld och vacker. Nästan sensuell. Det stilrena sparsmakade visuella språket är i fullständig harmoni med formen och tonen på berättandet. Den geniala berättarstilen gör att ju längre in i filmen du kommer, desto fler dimensioner inser du att den har. Det gör att denna vackra långsamma film blir spännande och håller intresset uppe på ett sätt en actionspäckad sci fi inte kan. Jag hade gärna sett mer. Och är inte det den bästa sortens filmer?
 Sture Stenhög
Det var sannerligen på tiden att en lingvist fick agera filmhjälte, och jag gillar överhuvudtaget fokuseringen på kommunikation och att en film på det här temat kan få vara så lågmäld. Det känns också som att man verkligen har funderat på vad ett utomjordiskt besök skulle kunna innebära för mänskligheten och vilken form det skulle kunna tänkas ta. Det gör att ankomsten känns trovärdig. Tyvärr blir det dock alltmer fyrkantigt längs vägen med en central konflikt som har setts lite för många gånger förut. Jag önskar även alltid att sådana här filmer vågade vara lite nördigare, men det är ju helt enkelt så filmvärlden ser ut, och den här var väl iaf nördigare än de flesta i den här budgetklassen
 Arensberg
så synd att det gör collage av "hur vi knäcker språkkoden" -biten, det är ju den man vill ha mera av!!
« Föregående   |   1 2 3 4
Senaste kommentarer
Den osynlige mannens återkomst (info) 03:12 16/7 (11)
Ready Player One (info) 02:21 16/7 (43)
Goldstone (info) 02:17 16/7 (2)
Truth or Dare (info) 02:14 16/7 (4)
Hajen 2 (info) 02:08 16/7 (182)
Hajen (info) 02:06 16/7 (800)
Bring It On: All or Nothing (info) 01:54 16/7 (97)
100 Bloody Acres (info) 01:53 16/7 (3)
Sommarnattens leende (info) 01:50 16/7 (193)
Jenny's Wedding (info) 01:47 16/7 (14)
Europe's Brasilia (info) 00:58 16/7 (1)
Conjuring the Dead (info) 00:31 16/7 (1)
Captain Phillips (info) 00:30 16/7 (206)
Alex Strangelove (info) 00:23 16/7 (4)
Den brutala staden (info) 00:14 16/7 (23)
Zootropolis (info) 23:51 15/7 (101)
Gycklarnas afton (info) 23:41 15/7 (90)
Kvinnors väntan (info) 23:15 15/7 (37)
Return to a Better Tomorrow (info) 23:02 15/7 (1)
Sleepless (info) 22:22 15/7 (10)
My Father and My Son (info) 22:20 15/7 (13)
Himlens barn (info) 22:19 15/7 (18)
I Feel Pretty (info) 22:11 15/7 (5)
Okänd soldat (info) 21:41 15/7 (24)
The Kissing Booth (info) 21:13 15/7 (6)
Black Panther (info) 21:08 15/7 (64)
Wolf Children (info) 21:01 15/7 (19)
Reunion (info) 18:15 15/7 (1)
Don Kalle (info) 16:50 15/7 (33)
Austin Powers - hemlig internationell agent (info) 16:49 15/7 (380)
Skola för skojare (info) 16:26 15/7 (3)
Ant-Man and the Wasp (info) 16:00 15/7 (7)
Jim och Andy (info) 15:59 15/7 (13)
Tragedy Girls (info) 15:12 15/7 (8)
Michael Collins (info) 15:11 15/7 (67)
The Look of Silence (info) 14:17 15/7 (10)
Inferno (info) 14:16 15/7 (49)
Familjetrippen (info) 14:05 15/7 (142)
Lo and Behold, Reveries of the Connected World (info) 14:02 15/7 (10)
Kangaroo Jack (info) 13:47 15/7 (48)
In Time (info) 13:39 15/7 (333)
Truck Turner  (info) 13:33 15/7 (24)
Seven Psychopaths (info) 13:30 15/7 (156)
Spinal Tap (info) 12:38 15/7 (333)
Dödsgrottan vid Kuma (info) 12:26 15/7 (14)
Apornas planet: Striden (info) 12:18 15/7 (48)
Leo (info) 12:17 15/7 (143)
House of Fury (info) 11:17 15/7 (7)
Äta sova dö (info) 11:12 15/7 (142)
Icebreakers (info) 10:52 15/7 (1)