WillyV
Strax bättre än Episode II och snäppet sämre än Rogue One och Episode III. I sanning en mellanfilm.
 lumberdajack
Den förvånade en. Jag var väldigt taggad på den här filmen och byggde upp i mitt huvud potentiella storyutvecklingar. Det blev inte som jag hade tänkt mig. Känslan av besvikelse dröjde kvar efter första titten. Vid andra titten visste jag ju vilka val som hade gjorts och kunde njuta av filmen mer. Jag gillar den. Jag hade ingen problem med humorn, tyckte den var roligare än Force Awakens som hade mer förutsägbar humor enligt mig. Min favorit när jag växte upp var Luke, så det var väldigt rörande att se att Mark Hamill fortfarande kan leverera som han gör. Han är grym. Tyckte även Leia var mycket bättre i denna film än i Force Awakens. Här fick hon vara mycket mer syrlig och auktoritär. Yes, jag gillar den mer än Force Awakens. Tyckte den hittade mer djup, känslor och den vågar faktiskt vara lite mer feministisk på riktigt. Männen utmanas, filmskaparna nöjer sig inte bara med att inkvotera en kvinnlig karaktär. Det är viktigt tror jag i såna här storfilmer som är på tok för mansdominerande.
 Andreas_
Riktigt dålig som Force Awakens...enda skillnaden är att denna är lite mörkare och lite mer tilltalande för vuxna än dom allra yngsta som töntiga force awakens är....men filmen i sig är inte bra, manuset är en katastrof och ännu fler fåniga karaktärer får för mycket utrymme här...visst är det kul att se Mark Hamill tillbaka som Luke men tyvärr är Skywalker karaktären skriven som en stor hög dynga bara...totalt bortkastad...sen att filmen innehåller en uppsjö av orealistiska detaljer, och då menar jag inte saker som lasersvärd och rymdskepp osv som jag kan köpa pga av Science fiction äventyret men att göra så att t.ex bomber kan fall i rymden eller att skepp kan hoppa in i lightspeed och samtidigt förstöra en hela flotta med stora....ja jag vill inte avslöja för mycket där, men det är oerhört fånigt och dåligt skriven film men det är dock mer originellt än Force Awakens som endast var en riktigt dåligt ihop plockad kopia av filmerna 4-5-6, sen ska man väl även tänka på att detta är del 2 i en trilogi, så man ska inte döma den för hårt i handlingen innan man sett del 3 i trilogin. Däremot så tror jag tyvärr inte att skurken Kylo Ren som ska ersätta den magnifika Vader gör något vidare bra jobb alls, han är en ren katastrof och blir bara värre och värre....som en liten arg trotsig 14 årig emo pojke med föräldraproblem....oerhört fånigt och dåligt, kan nog vara världshistoriens sämsta filmskurk....nåväl, vi får se om del 3 kan höja hela trilogin ett snäpp eller om alla tre ska hamna på en svag 2:a som denna oerhörda pajasdynga till film....betyget blir en mycket svag 2:a och det är endast pga att det är kul att se Luke och Leia igen som gör att 1:an hålls borta. Rogue One är fortfarande den enda riktigt bra Star Wars filmen av dom nygjorda av Disney.
 the Feber
En härlig, skön sci-fi resa med alla de komponenter vi älskar med Star Wars! Rymdstrider, dramatiska scener, märkliga varelser och lasersvärd! Filmen har verkligen sina toppar och dalar. Dessvärre tar dalarna ned betyget ett snäpp. Filmen är på tok för lång, Finns storyark är helt meningslöst och många karaktärer missbrukar i den mening att man helt enkelt kastar bort deras potential. Topparna är dock riktigt bra och vissa scener är episka! Driver och Isaac är den stora behållningen på skådissidan. Nu väntar man på den stora finalen om två år!
 BarryHero
Tyckte denna var battre an The Force Awakens. Dock sag jag denna pa en stor bioduk och TFA pa en liten laptopskarm. Hangde inte med alla svangarna da jag 1) inte sett alla foregangarna, och 2) det var ett tag sedan jag sag dem jag sett. Var ok. Star Wars ar inte min grej.
 Biberkolben
Håller med om att den var sämre än både Rogue One och The Force Awakens, men vad fan, jag blev underhållen. Svag fyra.
 Björkman
Ett rejält steg uppåt jämfört med Force Awakens som jag håller som en av de absolut sämsta filmerna i serien. Enda feta minuset är egentligen alla små animerade figurer som ska bringa nån sorts opassande Ice Age-humor. Redan Ewokerna på sin tid var på gränsen.. I övrigt gillar jag det mesta mer eller mindre och landar till slut på en stark, stark trea.
 best_jeppe
Definitivt bättre än The Force Awakens. Där TFA kändes mest som en ganska säker rehash av en tidigare film så känns det som att de med denna försökte göra något mer originellt och unikt. Vissa bitar funkade och vissa bitar funkade inte alls. Filmen lånade precis som TFA från tidigare filmer men det kändes mer naturligt och organiskt i denna. Bitvis oerhört vackert foto och medryckande/spännande sekvenser. Och jag blir nästan aldrig medryckt i dagens blockbuster-filmer. Den senaste jag kan komma och tänka på är nog Fury Road. På det stora hela så slutade denna film på en positiv not för mig. Tyvärr så tror jag att JJ Abrams kommer att dra ned alltihopa till en medioker nivå med Episode IX. Abrams är fortfarande bättre än Trevorrow men i en ideal värld så hade Rian Johnsson gjort Episode IX också då jag är mycket mer intresserad av hans sätt att ta sig an Star Wars-universumet. Jag pendlar mellan en stark 3a och en svag 4a. I detta nu så ger jag den en svag 4a men det är inte omöjligt att jag ändrar det vid en omtitt.
 Chroniol
Det börjar som en parodi och slutar aldrig. Hur var General Hux i TFA som person, jämfört med i TLJ som är mindre än en vecka senare... Det finns bara ett sätt att rädda Star Wars universumet efter att Rian Johnson och Kathleen Kennedy förstört 40 års historia med denna smaklösa historia. Att episode IX blir en remake på detta skit, alltså att J.J Abrams fortsätter på The Force Awakens.
 wasteoftime
Vad ska man säga om detta egentligen, som inte redan sagt eller tjatats, kanske är ett mer passande ord? Den här vedervärdiga Disneyfieringen som pågår av allt som kan sälja stort börjar bli lite väl tjatig. Jag hade inte tänkt se den här på bio, men jag fick en lucka ledig och kände att en sista chans ska de få. Och inte var den väl förvaltad direkt. Det börjar med någon slags buskis-humor och sedan fortsätter det utför rejält i en och en halv timme. Sista timmen är lite bättre, mer action, mindre flams, men fortfarande inte bra. Att det dessutom är den första Star Wars-filmen utan en riktig Lightsabre-fight gör ju inte saken bättre. Och alla dessa lösa trådar, som ingen verkar ha något intresse av att knyta ihop... Det är pinsamt, och ironiskt samtidigt. När Disney köpte upp LucasArts hörde man folk säga "det kan ju inte bli värre än när George Lucas hade fria tyglar" - ellerrrrr? The Force Awakens var ändå helt okej. Rogue One var ett bottennapp och denna fortsätter på samma spår. 3,3 på SH-skalan.
 Lokal_Profil
Var fanns wowkänslan?
 idd
Samma film för tusende gången, kanske bara lite mindre trams än vanligt. Rogue One är ju den enda som haft en intressant story av alla Star wars-rullarna nånsin. Dock helt ok action
 Tenchi
Mitt betyg började på 4... ju mer jag har tänk på den ju mer irriterad blir jag på den. Och besviken, jag hade hoppats på att det skulle bli en intressant utveckling inför den avslutande filmen nästa år. Det är den sämsta Star Wars filmen, till och med sämre än phantom menace.
 Engravadlax
Snygg, bra screenplay, lite fattigt manus, lite plotholes, lite träig Mark Hamill (fast inte i närheten så träig som Harrison Ford var i förra). Bättre än The Force Awakens iaf.
 92axha10
Det var så mycket jag inte gillade i den här att jag inte ska lista dem. Det jag kan säga är att jag inte är upphetsad för nästa film och kommer inte bry mig om att se dem på bio längre.
 Smultronsylt
Svag 4:a pga brister som jag inte kan släppa.
 mr_magi
En stor besvikelse.
 ulpe01
Ju mer jag hör från s.k. äkta Star Wars fans som säger att det här suger, ju mer gillar jag The Last Jedi. Det kanske hjälper att hela min uppfattning gällande min barndom inte hänger på en trilogi som numera mest liknar någon sorts helig ko som inte får kritiseras. Älskar hur Rian Johnson ba': "Midi-chlorians schmidi-chlorians. Fuck the prequels". Underbara actionscener som är värda en femma, men det får räcka med en fyra så länge. Hoppas Abrams inte fuckar tillbaka alltihop i nian, bara.
 Hans Moleman
Inte lika bra som förra filmen, men den överraskar positivt med lite oförutsägbara händelser.
 yrkeschaufföre
Jag såg om den nu en månad senare, den är fortfarande värd sin fyra. Jag hoppas jag får se mer av Finn/Rose/Ray i nästa film, jag gillade inte Kylo i förra filmen men här börjar han bli intressant.
 Zarquon
Mitt stora klagomål med VII var att den repeterade så mycket från tidigare, och denna tycker jag inte alls faller in i samma fälla, medan de positiva sakerna från VII (flera av karaktärerna, och att det ser väldigt bra ut) bara är förstärkta. Till det negativa kan räknas några logiska luckor i vissas beteende, lite nässkrivning, och att huvudpersonen är för mycket Mary Sue. Men på det hela - bra! En av de bättre Star Wars-filmerna helt klart!
 DiMMU BoRGiR
Enormt bra! Det känns och bräns, likt i Empire Strikes Back. Rey är fantastisk och det enda som drar ned är de usla Casino-scenerna...
 lave
Någon skrev något om expectation subversion. Som om det skulle vara en bra grej. Okej, mina förväntningar var att se en underhållande Star Wars film (de brukade vara underhållande, minns ni?) och BAM, jag fick det här! Expectaition subversion. Så nyskapande. Förväntas jag då ge den ett gott betyg för det?
 RaketPojken
Dom hade kunnat skippa alla humorscener i övrigt en mycket bra film.
 jingoo
Ju mer jag tänker på den desto sämre blir den. Svag trea. Den har en del rejäla luckor i handlingen och Reys storyline lider av realtidsfaktorn hos de andra. Kan iofs bero på att jag tycker alla rollpersoner mest är statister i jämförelse med Rey och Kylo Ren.
 2004Orre
Vilket skräp! Och jag som trodde att The Force Awakens var dålig.
 P3RS0NA
Jag kan hålla med om att en del scener spelar lite väl mycket på gränsen för vad som kanske bör kallas ”Star Wars”, men rent filmiskt fann jag i Rian Johnsons tripp till galaxen långt, långt borta, det mest estetiskt tilltalande likväl som filosofiskt stimulerande kapitlet sedan Empire Strikes Back. I min mening betydligt bättre än sitt rykte.
 amam
Svag trea. Alldeles för många plot holes och dumma grejor som drar ner helheltsintrycket. Funkar som underhållning för stunden men annars är det ingen höjdare.
 Marrudin
De lyckades få med Star Wars-känslan men det var också ungefär det enda de lyckades med, förvånansvärt många plotholes och missar överallt.
 SvenMelander
Suger getpung.
 Dutch
Väldans snygg och estetiskt tilltalande och allt det där. Men snacka om att misshandla arvet. Vad fan gjorde de med Luke, eller det var kanske inte han? Kanske hans efterblivna trillingbror? Sen är det för övertydliga politiska budskap som trycks ner i halsen på tittaren. Håll gärna det utanför Star Wars.
 Xeno
Samma historia om och om igen med tilltagande inslag av amerikansk ''high school''-touch. Nu börjar det bli löjligt tyvärr...
 RadiatorPorch
Maxad cinematografi, i övrigt katastrofalt ultrausel. Är inte säker på om Rian Johnson överhuvudtaget har sett The Force Awakens.
 RadiatorPorch
Tydligt att regissören har hängt på fanforum, då varenda en av de så hyllade "subversions" var de hetaste diskussionsämnena efter TFA. Dessa var dock i hundra fall av hundra dock inte något som karaktärerna önskade svar på, utan endast fansen. Till episod 9 får vi hoppas att tidsresor tar plats i Star Wars, så att serien kan gå X-mens öde till mötes, och helt enkelt radera de trasigt dåliga delarna (endast 8an i Star Wars fall).
 Anaythea
Manuset håller inte. Alla beter sig som emos, kanske möjligtvis intressant för tittare i högstadieåldern, men förhoppningsvis inte för de flesta vuxna människor. Dynamiken och magin är borta, elementen i storyn håller inte och konflikterna är artificiella. En av fåtalet filmer som lyckas passera en etta och gå in i ett negativt spektrum i dess provokation av avsky.
 araka
Klart bättre än de senaste Star wars filmerna. Äntligen finns det nytt hopp inför framtiden. Adam Driver är perfekt som the bad guy, massmördaren och psykopaten personifierad.
 psyche_delic
Tyckte först bara att den var något mindre kass än VII. Höjdpunkterna var de humoristiska bitarna som drev med vissa fans förväntningar. Såg sedan om bägge i sträck och tyckte plötsligt att bägge två var mycket bättre. Kanske för att jag såg dem mer som komedier men också för att jag märkte att karaktärernas dumma idéer straffar sig vilket gjorde att det som verkade vara dumt manus istället blev ett ok manus om inte helt brighta karaktärer (tänker mest på Poe). Och Lukes fisketeknikgick från att gara ett plothole till att vara en typisk Star Wars-grej och ganska kul.
 Benisakura
En film med några coola scener men desto fler missade möjligheter.
 Kippe
Jag är helt tagen. Wow. Oavsett hur sista filmen blir är detta den bästa trilogin i serien.
 Artifact
Alla referenser till 4an , 5an och 6an var bara distraherande. Filmen var bra när Luke var med. Det andra kändes tramsigt.
 arruba
Jag är alldeles för Star Wars torsk för att inte ge en femma, jag älskar Star Wars.
 Djason
Nja kanske hade jag för höga förväntningar efter the force awekens som var magisk. Denna film har för många hål i handlingen och lite väl barnslig på sina ställen, men visst denna film är fortfarande en bra och snygg film och jag längtar till nästa del i sagan.
 Viktor89
Bra dock alldeles gör många försök till att vara rolig. För många punchlines. Svårt att ta filmen seriöst.
 amotherscrime
Jag fösrtår inte hur man automatiskt kan ge en film en 5a bara för att den bär namnet "Star Wars". Detta är en dålig film. De förstör det lilla de hade byggt upp med The Force Awakens. Jag ser inte hur dom ska lyckas göra den sista intressant.
 bnw
I punktform: - Det är första gången det verkligen känns som krig och på allvar. Antagligen för att matinékänslan är mindre. - Den är för jävla mörk. (Bra!) - Det börjar verkligen komma nånstans med kvinnlig representation här. En del riktigt bad-ass brudar i den här. - Jag älskar att det inte alls är så himla självklart vem (och vilka handlingar) som är goda och onda. På sätt och vis lite som med Anakin i I-III, förutom att där hade man facit. Nu har man ingen aning om vart det ska ta vägen.
 federico033
Det är snyggt - väldigt snyggt och jag har inga problem med filmens brutala ”ut med det gamla, in med det nya attityd”, men jag får ingen ”swiiish, swoosh!” Känsla efter filmen. Dvs, när filmen är slut, hur mkt kommer jag hoppa runt och låtsas fäktas i luften. Ursprungliga triologin, Guardians of the Galaxy, Flash Gordon, Sagan om ringen, osv. Alla berättelser som stannat kvar hos mig när de är slut och lämnat en känsla av förundran hos mig. Inte så med The Last Jedi. Det öppnar väldigt bra; humorn och stämningen känns perfekt. Jag blir engagerad i hur det kommer gå för piloterna i bombräden. Men sedan får filmen bråttom, väldigt bråttom med att klämma in tre parallella historier i en och samma film. Det är välgjort och effektivt berättat men det saknar själ. Förutom Benicio DelToro och scenen med stallpojken, finns egentligen inget som verkligen engagerar i filmen och jag kan inte låta bli att tänka ”det här hade gjort sig mycket bättre som en tv-serie”, vilket ändå måste ses som ett misslyckande på vad som ska föreställa en episk filmupplevelse.
 cristian81
Efterblivet.
 tvamvarg
Lämnade mig tämligen oberörd. Trots att första (7:an) satt som en smäck.
 Supernaut
Ingen mästerverk som Empire Strikes Back, men långt ifrån katastroferna som är episod 1-3. Snygg och spännande med stark Star Wars-känsla.
 Spidde
Jag var aldrig och såg den här på bio och har mest sett att folk på nätet gnäller väldigt mycket över hur värdelös filmen är och hur den förstört det som de älskar med Star Wars. Till att börja med så förstår jag inte alls detta gnäll. Jag blev snarare positivt överraskad. Jag har känt mig lite trött på den extrema kommersialisering av Star Wars (som redan var en kommersiell produkt från början) och inte känt någon lust att haka på den här gången också (Star Wars var en viktig del av min barn- och ungdom). Men så såg jag den här ändå, i brist på annat en seg söndag och jag gillade den skarpt. Bra skådespel, rätt så spännande och engagerande och faktiskt ganska fräscht, trots att allt bygger på gamla grejer. Rey är en fortsatt bra karaktär och jag gillar nykomlingen Rose också. Ser faktiskt fram emot nästa film, vilket jag aldrig trodde skulle hända.
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
Oh, vilket bröllop (info) 06:08 19/9 (10)
Slutstation Brooklyn (info) 06:05 19/9 (23)
Det gröna rummet (info) 06:01 19/9 (14)
Det 13:e tillägget (info) 05:42 19/9 (10)
Gåspappan (info) 03:29 19/9 (1)
The Basement (info) 01:07 19/9 (1)
Sector 7 (info) 01:00 19/9 (6)
Berlin Syndrome (info) 00:54 19/9 (7)
Gravity (info) 00:45 19/9 (438)
Män som simmar (info) 23:47 18/9 (12)
My Friend Dahmer  (info) 23:39 18/9 (14)
The Forest (info) 23:27 18/9 (5)
Overboard (info) 23:00 18/9 (3)
Saw (info) 22:54 18/9 (78)
Justice League (info) 22:41 18/9 (56)
Jigsaw (info) 22:35 18/9 (22)
The Skeleton Twins (info) 22:34 18/9 (50)
Det brinner en eld (info) 22:28 18/9 (5)
Jack & Connie (info) 22:22 18/9 (29)
West Side Story (info) 22:21 18/9 (180)
Spectral (info) 22:20 18/9 (28)
Videomannen (info) 22:19 18/9 (1)
The Meg (info) 21:00 18/9 (12)
Gainsbourg - ett legendariskt liv (info) 20:51 18/9 (46)
Revenge (info) 20:46 18/9 (12)
Ghost in the Shell (info) 20:42 18/9 (64)
Eldprovet (info) 20:38 18/9 (1)
Rampage: Big Meets Bigger (info) 20:22 18/9 (13)
The Work: Gruppterapi med mördare (info) 19:48 18/9 (8)
Sicario 2: Soldado (info) 19:46 18/9 (11)
Samaritan Girl (info) 19:13 18/9 (107)
Mumien vaknar (info) 18:47 18/9 (79)
First Reformed (info) 17:43 18/9 (3)
The First Purge (info) 16:30 18/9 (4)
Surveillance (info) 15:52 18/9 (1)
Farväl Europa (info) 15:50 18/9 (6)
Captain America: The First Avenger  (info) 12:37 18/9 (339)
Mother Goose Rock ´n´ Rhyme (info) 11:53 18/9 (1)
Invasionen av Danmark (info) 11:51 18/9 (18)
Åsa-Nisse - Wälkom to Knohult (info) 11:49 18/9 (138)
Norma Rae (info) 11:20 18/9 (15)
Dirty Work (info) 10:44 18/9 (40)
Upgrade (info) 10:41 18/9 (8)
Thor (info) 10:28 18/9 (436)
Det förlovade landet (info) 09:49 18/9 (4)
Plaguers (info) 07:43 18/9 (14)
Cleveland Abduction (info) 07:18 18/9 (8)
Seedpeople (info) 06:19 18/9 (4)
Tomb Raider (info) 02:28 18/9 (49)
Vägen (info) 02:07 18/9 (595)