Betyg idag: 2 139 Besökare idag: 6 503

pungsnigel
Inget djup alls i karaktärerna, riktigt tråkigt. Matthew räddar upp de lite
 jack_jack_jack
Matthew McConaughey är en bra skurk, vilket lyfter den från en tvåa till en trea. Småtråkig action i övrigt som inte tillför så mycket nytt. Men denna värld introducerad kanske en uppföljare kan bli bättre, om man ska tro på vad bokläsarna har att säga om det.
 Afflicter
Hade det här varit en helt egen story hade det varit en ok actionfilm, men som en 1,5h lång ihoplappad filmatisering av ett sju böckers epos måste man nog vara besviken.
 Jaganatha
Detta är alltså filmen baserad på "Stephen Kings stora livsverk på åtta böcker". Är det inte lite väl konventionellt? Men det är kanske det publiken vill ha. Sagan om det där tornet som inte får falla är inte jätteengagerande, men McConaughey tillför en del pondus som ond magiker. Idén om en gammaldags revolverman som världens räddare känns inte så fräsch. Förmodligen har de tänkt sig att det ska komma uppföljare, men jag förhåller mig tveksam.
 zorudi
En bra och sevärd film, som dock förhåller sig fristående från böckerna. Mindre pang-pang än vad trailern gör gällande.
 Ramza
Hade väldigt låga förväntningar och blev glatt överraskad! Filmens verkliga specialeffekter är Idris Elba och McConaghey. Känns väl inte jättetroget böckerna men snyggt och underhållande och ekonomiskt berättande (90 min räcker gott. Å väl för denna berättelse).
 Harkaiden
Riktigt illa behandling av källmaterialet, men inte oengagerande. Elba är grym som alltid - även fast Rolands personlighet här inte passar här - och de få actionscener som finns med är välgjorda. McConaughey stjäl för övrigt också showen med sin roll. Synd bara att storyn gjorts så lättviktig. Lite av en förolämpning.
 GinNTonic
Fruktansvärt dålig filmatisering av den episka berättelsen. Resultatet kan förstås inte bli annat när man kortar ned sju-åtta böcker till en 90 minuters film. De skulle haft vett nog att hålla sig till den första boken. Tänk om Game of Thrones hade fått samma behandling. Fy fan.
 Pingstpastorn
Läs böckerna istället.
 Bomkia
Inte alls så dålig som folk sagt. Inte läst böckerna så jag kan inte jämföra. 3-
 myslas
Först och främst, det här är inte en filmatisering av böckerna. Den har namn, några karaktärer och vissa små detaljer gemensamt med Kings berättelse men i övrigt är det här en helt fristående berättelse. Så att göra en jämförelse mellan böckerna och den här filmen är meningslöst. Om man nu helt kan glömma bort böckerna och enbart bedöma det här som en film så tycker jag den börjar rätt bra. Första timmen är på sätt och vis intressant och spännande. Under sista halvtimmen går det dessvärre rätt brant utför där saker händer utan att tillföra något till handlingen och slutet blir väldigt plötsligt.
 stgurgel
Mesta av filmen är exposition, men annars ok
 Ghostface
Alldeles för barnslig touch trots ett vad jag antar vara saftigt bakgrundsmaterial. New York utnyttjas bra som bakgrundsmiljö och skapar ett lite nostalgiskt 090-talsskimmer. Om filmen faller på grund av slapp regi eller vinsthungriga filmbolagsbossar är svårt att veta.
 Lotso
I sin helhet är The Dark Tower en film som borde vara i samma budgetskala som Sagan om Ringen. Det känns som på grund av den korta speltiden att man går miste om halva storyn. Det enda som är bra och som gör att filmen inte blir totalt skit och en dålig film överlag är skådespelarna Idris Elba och Matthew McConaughey. Visst är det underhållande att se McConaughey spela skurk, men det är enbart skådespelet som räddar det. Karaktärerna är inte särskilt bra skrivna då de ej får plats att utvecklas, och vi får inte lära känna dem. Filmen skrapar bara på ytan utav allting när det gäller både story och karaktär. Allting är som en enda rörig soppa, och jag är nästintill säker att studion har varit framme med saxen.
 PeterTheW
Snygg är den, och inte tråkigt. Dock är det så förbaskat synd när man tänker på vad det kunnat bli... och inte blev... trots alla duktiga involverade.
 Julius
Hade låga förväntningar då man hört hur värdelös filmatiseringen av Kings livsverk totalt sabbats. Jag har inte läst eller hört om böckerna, så jag ser det utifrån den rent filmiskt. Kan hålla med om att den känns hastad och kunde blivit en bra serie av äventyrsfilmer. Men det här är inte dåligt alls. Jag kanske ska inflika att jag gillade inte sagan om ringen filmerna och fantasy är mig helt ointressant. Denna höll dock balansen bra mellan fantasy och äventyr. Hade även ganska kul åt skämten, om dock ganska lättvindiga från krocken mellan världarna. Bra skådespel.
 Harford
En gräslig soppa utan röd tråd och med urusel regi. Hemskt från början till slut.
 ContraKarlsson
En våldtäkt av världens bästa bokserie.
 Mr Blonde
Som en "Last action hero" för "Twilight-generationen".... Såg Arnold framför mig vid ett flertal gånger faktiskt. Och Jake´s kompis Timmy portätteras med den sämsta skådespelarinsatsen jag skådat på riktigt, riktigt länge...
 amam
En fim utan själ eller hjärta. Vet inte riktigt vad de var ute efter annat än ett töntigt tonårsäventyr för större barn. Kändes som de hade material till att göra något bättre.
 ekneB
Långt bättre än den dåliga kritiken den fått utstå. Kan förstå att om man är ett stort fan av böckerna och förväntat sig samma sak så kommer man bli besviken. Den har plockat några godbitar från böckerna som jag känner igen, jag har läst 3 eller 4 i serien. Grundploten är helt ändrad från första böckerna. Men jag måste säga att som en egen film så är det här bra! Det är till och med RIKTIGT bra! Och jag kan se det här som prologen till en längre serie som liksom "börjar om" med böckerna mer i fokus... Iom att jag inte läst klart serien vet jag inte hur mycket som stämmer överens med slutet av filmen kontra böckerna, men har dom gått en helt egen väg så ser jag helt klart möjligheter till en fortsättning som kan bli riktigt episk!
 tunepunk
Nope. Inget. Inte bra alls.
 Sture Stenhög
Sådana här filmer ska nog helst vara inspelade på 80-talet för maximal chans att faktiskt bli bra. Med det sagt så har jag svårt att se det kan ha funnits speciellt mycket potential här, det genomgående problemet med Stephen King-filmatiseringar är trots allt att storyn i grunden nästan alltid är fullkomligt bedrövlig. Varför de fortsätter att envisas med att filmatisera hans böcker kan man fan fråga sig, och här känns det verkligen som att han bara har dragit fram hela mytologin ur röven. Det i sin tur gör det förstås svårt att engagera sig i vad som händer. Men Matthew McConaughey är iaf lite kul i skurkrollen, och Idris Elba fungerar också bra. Jag skulle inte heller säga att det här är katastrofdåligt, det är bara allmänt avslaget och tunt
 Halofreak92swe
Svårt att bestämma mig om jag tyckte om den eller inte. Lite halvt bra och halvt dålig. Hade nog större förväntningar på den. Alldeles för kort. Matthew är tuff som skurk iaf. Svag 3.
 norenorama
Magiskt töntig med kunde uthärda, var nästan lite okay. Får se om jag sänker betyget om någon dag när jag tänkt på den en stund.
Inte SÅ dålig och en del saker funkar faktiskt bra. Men väldigt blaha och oengagerande och hur dom tycker det är rimligt att pressa in 6 böcker + dussintals med tie-ins från andra böcker på 90 minuter är bara så chockerande inkompetent ifrån ruta ett i produktion av den här filmen. Väldigt typisk tvåa, oengagerande och platt men på sätt och vis okej.
 Robkiller
Har inte läst böckerna, så kan inte jämföra med dem på något vis, men det här blir aldrig mer än lite halvintressant.
 GodofThunder
Vilken soppa
 Sovande_mannen
Fatta inte vad filmen gick ut på. Det var några häftiga scener som man inte sett förut men det va typ det.
 foppa99
Bra äventyr enligt mig. Men hade gärna fått vara dubbelt så lång, eller gjord som tv-serie/trilogi
 idd
Inte så bra. Bättre än böckerna.
 setterwall
Finns mkt dåligt i den här filmen. Lite bra. Matthew McConaughey är sämst.
 WillyV
Underhållande. Men skulle förstås gjorts som miniserie på 8-10 avsnitt på ex HBO istället. Svag trea.
Senaste kommentarer
The Bling Ring (info) 02:14 22/1 (94)
San Andreas (info) 02:12 22/1 (102)
Runner Runner (info) 02:09 22/1 (45)
Bridesmaids (info) 01:59 22/1 (348)
The Education of Charlie Banks (info) 01:54 22/1 (15)
En galen natt (info) 01:53 22/1 (202)
Now You See Me 2 (info) 01:52 22/1 (39)
Maniac Cop (info) 01:50 22/1 (74)
Star Wars: The Last Jedi (info) 01:48 22/1 (112)
Jumanji: Welcome to the Jungle (info) 01:34 22/1 (13)
Snödrottningen (info) 01:27 22/1 (5)
Passengers (info) 01:17 22/1 (89)
The Gambler (info) 01:12 22/1 (22)
Brooklyn (info) 01:10 22/1 (48)
Thor: Ragnarök (info) 00:59 22/1 (51)
The Company You Keep (info) 00:42 22/1 (44)
Man of Tai Chi (info) 00:35 22/1 (26)
Dr Mabuses testamente (info) 00:31 22/1 (1)
Phantom Thread (info) 00:03 22/1 (1)
Darkest Hour (info) 00:02 22/1 (2)
Den of Thieves (info) 00:02 22/1 (1)
The Room (info) 00:01 22/1 (195)
The Machine (info) 23:41 21/1 (36)
Medicinen (info) 23:39 21/1 (28)
Chans (info) 23:37 21/1 (10)
Bright (info) 23:30 21/1 (39)
Valerian and the City of a Thousand Planets (info) 23:28 21/1 (56)
Atomic Blonde (info) 23:23 21/1 (40)
Ego (info) 22:59 21/1 (79)
Great Balls of Fire (info) 22:59 21/1 (38)
Aftermath (info) 22:50 21/1 (11)
Döda poeters sällskap (info) 22:45 21/1 (685)
Here Alone (info) 22:44 21/1 (6)
The Open House (info) 22:15 21/1 (5)
Fear and Loathing in Las Vegas (info) 21:55 21/1 (1192)
Play-Mate of the Apes (info) 21:44 21/1 (2)
Miles Ahead (info) 21:41 21/1 (1)
The Raid: Retaliation (info) 21:34 21/1 (70)
The Abducted (info) 21:24 21/1 (2)
Hunt for the Wilderpeople (info) 21:17 21/1 (23)
Downsizing (info) 21:12 21/1 (8)
Slåss för livet (info) 21:00 21/1 (4)
Kedi (info) 20:49 21/1 (10)
Lego Batman (info) 20:46 21/1 (30)
Boktjuven (info) 20:26 21/1 (71)
The Outing (info) 20:18 21/1 (11)
Shaolin Hand Lock (info) 20:16 21/1 (6)
The Polka King (info) 20:15 21/1 (4)
Harakiri (info) 19:55 21/1 (116)
Kill, Baby... Kill! (info) 19:53 21/1 (22)