Betyg idag: 1 212 Besökare idag: 4 257

PeterTheW
För att slå hål på den vanliga frågan - den döptes i Europa om till Vaiana för att det tydligen fanns en italiensk porrskådis som kallade sig för Moana. Och filmen då? Har alltid haft svårt för sångnummer, även om ett par är riktigt bra. I övrigt en ganska standardhistoria, om än mycket underhållande. Möjligen känns den en liten aning för lång. Sjukt vackert animerad dock. Kycklingen är en rolig sidekick, även om skämten återanvänds väl mycket.
 Benisakura
Bra musik, många roliga scener.
 Jamesa
Rätt standard egentligen. Inte en av de bättre, ens på senare tid. Men visst, ungarna tyckte den var jättebra. Jag ger den ok, en 2:a, men med ungarna i åtanke är jag snäll och ger en 3:a.
 oksove
Standardfilm.
 siggelund
I allra högsta grad samma kvalitet som Lejonkungen. Det här är verkligen suverän familjefilm. Vackert och roligt.
 2004Orre
Riktigt bra film.
 kingkong
riktigt bra. mellan 4 och 5:a nära lejonkungen. Historiskt korrekt också angående "the long pause" som varade i 2000 år där polyneserna inte koloniserade någonting. Även mytologiskt korrekt. Har dock hört att någon naturligtvis blivit kränkt pga bmi-debatt och kulturell appropriering. Själv kan jag tycka att det är intressant att någon berättar historien. Bra film.
 Halofreak92swe
Färgsprakande, magisk, rolig, snygg disney-film! En av de bästa jag sett, i samma klass som Tarzan & Lejonkungen nästan! Mycket stark 4, kan bli 5 vid omtitt!
 Sture Stenhög
Jag är inget större fan av den här genren, men det här var sämre än vanligt måste jag säga. Maken till tom och menlös film har jag sällan sett. Storyn verkar någon bara ha dragit fram ur röven, den består egentligen bara av det ena pep-talket efter det andra, och det är svårt att riktigt bry sig när man vet att det magiska havet alltid griper in och räddar situationen när något går fel. Det blir inte bättre av att karaktärerna är bleka och att världbyggandet i princip är obefintligt. Att slänga in en retarderad tupp som comic relief var inte direkt något genidrag heller. Men snyggt animerat är det iaf, och harmlöst är det också i vanlig ordning. Det räddar dock inte filmen från att vara ganska trist, och tvåan är ganska svag
 Caziopeia
Jätteskönt att slippa stereotyp kärlekshistoria. Tummen upp för det. Tummen ner för den överbeskyddande pappan som försöker hindra sin dotter att leva det liv hon vill leva, det har vi ju sett ett antal gånger nu och känns rätt ofräscht. Trevligt med stark och modig kvinnlig karaktär även om det är trist att de animerar henne till underskön kvinna och mannen är animerad till enorm och musklig karaktär som dessutom är halvgud med för stort ego. Musiken är typ likadan hela filmen, även om den är rätt bra. Blir lite tjatigt bara.
 Ful_fisk
Storyn bjussar ju inte på några nyheter, men när väl själva äventyret väl kommer igång glömmer man i stort sett bort det. Animationen är lysande, och musiken utmärkt, och på det stora hela infinner sig magin och man kan njuta åt ännu ett klassiskt Disney-äventyr i gammal god Den lilla sjöjungfru-anda! Att det sedan finns många bättre filmer i denna fålla må så vara, men detta tillskott är trivsamt nog för att kamma hem en fyra i slutändan. Plus för avsaknad av egentlig skurk och kärlekshistoria. Minus för överbeskyddande far/rebellisk dotter-klichén.
 embr91
Jag brukar ju alltid falla för snyggt gjorda animerade filmer, men jag förstår inte vad som gör att Moana är så himla tråkig. Kan vara för att det inte är nån direkt handling utan mer "jag är den utvalda och ska trotsa min pappa". Hade ju varit mycket roligare om de hade gjort en film om Maori istället, och mer historierna från typ NZ. Men det är kanske mycket begärt av en barnfilm :)
 RunRiot
Sämsta Disney skitit ur sig på länge. Största behållningen var grisen, men den var inte med tillräckligt mycket för att rädda den här katastrofdåliga filmen.
 Dutch
Riktigt härliga vågor i denna film!
 zallaxx
helt okej
 Zebulonm
Bättre än väntat
 widez
Snyggt gjord. Berättelsen är sådär. Sångerna är ganska förglömliga. En ok Disneyfilm men den är inte bland deras bästa!
Bra, rolig och underhållande film som är väldigt snyggt animerad.
 yrkeschaufföre
Ganska rak historia, skön kvinnlig hjälte och naturligtvis är The Rock härligt dryg som halvgud. Ganska många metaskämt men brukar det inte vara fler referensskämt?
 kervisch
Mycket bra film
 zeke_karlsson
Kvalitén på Disney e fortfarande på topp sedan några år tillbaka och jag hoppas den fortsätter så här!
 fabbe86
Visst, småkul och charmig. Plus i kanten för den feministiska medvetenheten, men i det stora hela är det lite för standard för min smak. Får få överraskningar helt enkelt.
 Metheuz
Innehåller flera bra sånger för en gångs skull. Skönt också att slippa Disneys traditionella kärlekshistoria.
 supermancover
Riktigt snyggt gjord, musiken var över förväntan, älskar att filmen känns mer medveten än vad Disney skitit ut på senaste 20åren typ. Däremot är den bitvis lite för innehållsfattig så det drar ner den.
 Boxis1905
Väldigt bra musik!
 vonadel
Japp, de har lyckats igen! Fick nästan rysningar när de spelade titelmelodin första gången. 8/10
 stoked87
Varför heter den Vaina och sen Moana på engelska så förvirrande.....
 Sillion
Klart den bästa filmen från Disney. Bra budskap, bra story och bra hantverk.
 Pingstpastorn
Filmen är ju väldigt fint animerad och musiken är bra men filmen i sig är ganska tråkig.
 best_jeppe
Gillade den skarpt och känner att jag kan låta mina döttrar titta på den med gott samvete. Har några riktigt sköna musiknummer. Stark 3a.
 Strongbow
Mäktigaste filmmusiken från Disney sen Lejonkungen typ. Fattar inte heller varför de inte behöll originaltiteln "Moana".
 Mysharry
Riktigt bra musik, och animering att dö för...! Vackert så in i bängen!
 Roswall
Var är alla offerritualer?
 arruba
småsöt men väldigt intetsägande.
 ilgoga
Bästa Disney. Mirandas musik är underbar och skönt att slippa att allt kretsar kring en kärlekshistoria.
Denna film får väl gå under facket som en riktigt sevärd Disney-film som dock inte når upp till att bli en av favoriterna hos mig. Filmens stora styrka ligger i filmens sånger som är väldigt starka tack vare fantastiske Lin-Manuel Miranda(mannen bakom broadwaymusikalen "Hamilton"). Låten "How Far I'll Go" är fantastisk och "You're Welcome" framförd av Dwayne "The Rock" Johnson är underbart underhållande. Finns det något den mannen inte kan göra. 3++
 SpaceDinosaur
Får helt klart vara med på min "Filmlista Barn-accepterat" Gråter mig igenom filmen. Av alla typer av tårar det finns :-) Underbart att slippa hetro-romantik och fokusera på familj, vänner, natur, godhet osv. :-)
 HerrNenne
Tyvärr lite väl platt i många avgörande delar. Motivationer försvinner lite ibland. Därimellan är det väldigt kraftfullt och inspirerande, och musiken är... det tar ett tag varje gång en låt börjar då de verkligen inte låter som om dom passar in, men de växer!
 Greystalker
Bra Disneyfilm
 yrkeschaufföre
Den här kommer att få en fyra framöver, den växer varje gång jag ser den. Jag har inte sett den med svenskt tal men hört låtarna och jag undrar om de inte är bättre med svensk text??
 Mysharry
Efter att ha sett den runt tusen gånger på grund av barnen, så måste jag uppgradera till en femma. För jag kan - jag vill! - fortfarande titta när den är på.
 Bomkia
You're welcome! 3+
 saturday_sun
Den bästa Disney-filmen någonsin. Helt enkelt.
 pufred
Disneyklassiker. Fantastiska miljöer, catchy musik, bra feminin förebild , skönt att slippa romantik. Fast storyn tillför väl inte så mycket nytt vi inte sett förut, prinsessa med rolig sidekick , är "den utvalda" och ska återbörda ett föremål till sin rätta ägare. Fast kokosnötspiraterna och krabban var väl ingen jättehöjdare. (Why doesn't Maui float? cause he's The Rock). Inte lika bra som Zootopia som kom samtidigt. 3-
 Brouhaha
Klart bättre än Zootopia som kom samtidigt. Den här är betydligt mer realistiskt. Kan mycket väl vara bästa Disneyfilmen, slår tillochmed Frozen! Men varför är svenska titeln Vaiana? Känns lite i perversaste laget.
 dafreakish
Imponerande snyggt äventyr med en stark kvinnlig karaktär vilket är oerhört uppfriskande. Detta tillsammans med bra musik drar upp betyget på denna Disney-film som bevisar att Disney utan Pixar också kan göra starka filmer. En mycket glad överraskning i en film som jag inte hade vidare stora förväntningar på.
 idaho1981
Bra och stark huvudkaraktär och fin musik. Sen är historien spännande men jag blir inte så engagerad, utan mest underhållen för stunden.
 bnw
Miljöerna, people, miljöerna! Film gjord för att se på bio, sanslöst vackra miljöer att titta på. Plus allt bra alla andra redan sagt.
 the Feber
Fina sångnummer och riktigt bra huvudkaraktärer. Blev kanske lite förutsägbar och trivial stundtals, men verkligen en skön rulle.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Splatter University (info) 00:15 20/6 (3)
Golden Eighties (info) 00:10 20/6 (2)
Johan Falk - Vapenbröder (info) 00:07 20/6 (142)
The Giver (info) 00:02 20/6 (45)
Rebell i bojor (info) 23:45 19/6 (138)
Bron över floden Kwai (info) 23:08 19/6 (259)
Mandomsprovet (info) 23:07 19/6 (400)
Tully (info) 23:07 19/6 (3)
Ett veck i tiden (info) 23:07 19/6 (2)
Death Wish (info) 23:06 19/6 (11)
I Feel Pretty (info) 23:06 19/6 (2)
Truth or Dare (info) 23:05 19/6 (2)
Isle of Dogs (info) 23:05 19/6 (11)
Deadpool 2 (info) 23:04 19/6 (21)
Love, Simon (info) 23:03 19/6 (11)
LasseMajas detektivbyrå - Det första mysteriet (info) 23:03 19/6 (3)
Closer (info) 22:55 19/6 (759)
Brännpunkt Djakarta (info) 21:50 19/6 (40)
What Maisie Knew (info) 21:19 19/6 (45)
Café Society (info) 20:46 19/6 (41)
Jackie (info) 20:23 19/6 (25)
Violent Life (info) 20:21 19/6 (1)
The Death of Superman (info) 20:13 19/6 (1)
Korparna (info) 19:09 19/6 (13)
Double Duty (info) 18:28 19/6 (1)
I nattens hetta (info) 17:53 19/6 (92)
Shoplifters (info) 16:19 19/6 (1)
Star Wars: The Last Jedi (info) 15:10 19/6 (138)
Ip Man 2 (info) 12:42 19/6 (56)
Bergets grymma hemlighet (info) 10:35 19/6 (53)
Pretty When You Cry  (info) 10:13 19/6 (6)
The Litch (info) 09:33 19/6 (1)
I Am Michael (info) 08:44 19/6 (7)
The Second Coming of Christ (info) 08:24 19/6 (1)
Ready Player One (info) 07:48 19/6 (32)
The Conjuring 2 (info) 07:34 19/6 (67)
Micke & Veronica (info) 03:00 19/6 (42)
Legenden om Billie Jean (info) 01:42 19/6 (16)
State of Grace (info) 00:31 19/6 (99)
Road House (info) 00:00 19/6 (126)
Dagboken – Jag sökte dig och fann mitt hjärta (info) 23:34 18/6 (916)
Fifty Shades Freed (info) 22:46 18/6 (10)
Coco (info) 22:42 18/6 (20)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 22:40 18/6 (13)
Flossie (info) 21:51 18/6 (4)
Jim och piraterna Blom (info) 21:18 18/6 (81)
Her (info) 21:14 18/6 (231)
The Quiet One (info) 20:51 18/6 (2)
Deepwater Horizon (info) 15:26 18/6 (45)
I nöd eller lust (info) 13:17 18/6 (12)