DYV
En av de bästa svenska filmerna senaste decenniet. Skildringar av minoriteter blir lätt väldigt subjektiva, enkelspåriga och antar ofta ett tydligt lärande/mästrande perspektiv, vilket inte är fallet i denna film. Likaså är avsaknaden av långa svepande landsskapsvyer väldigt befriande, då historien är så stark att naturen inte behöver framhävas eller agera utfyllnad. Genom att berätta historien endast från Elle Marjas (otroligt bra skådespel) perspektiv, samtidigt som karaktären besitter egenskaper som naturligt ger filmen framåtrörelse, vilket gör att spänning finns där från början till slut. Problematiseringen är så elementär med historisk förankrad att den griper tag i en omedelbart. Amanda Kernell besitter väldigt bra känsla och tajming, berättandet är distinkt samtidigt som åskådaren ges eget tolkningsutrymme.
 Herr Arne
Lysande manus och foto i en utomordentligt välcastad film. En riktigt bra debut. Stark fyra.
 jaffa
En film som kommer att förändra världen.
 solan
Svag 4:a. Saknade att få se hur det gick för henne.
 Skökskjuterska
Vacker och sorgesam berättelse bl.a. om frigörelse. Fint foto och riktigt imponerad av vissa skådespelarinsatser, ffa Sparrok. Kanske ngt väl långsam i vissa segment men ändå riktigt bra.
 erosagape
Satt under filmen och tänkte på hur jag skulle recensera den och lite trög tyckte jag nog, när den till min förvåning tog slut utan att jag känt att tiden gått. Kan det bli bättre? Innehållet? Åskådliggör tydligt människans behov av att dela in oss i grupper som vi kan tycka än det ena, än det andra om.
 ledsenpirat
Jättejättebra film som gick rätt in. Skildrar splittringen och det stora spektrum av allt från oförstånd till rent hat som fortfarande finns. Ofta blir det lite för onyanserat i filmer som ska skildra förtryck, men detta manus handskas väldigt väl med temat. Det enda som drar ner betyget är en del birollsinnehavare som inte lyckas bli trovärdiga. Systrarna Sparrok är helt perfekta hela filmen igenom och särskilt storasyster i karaktären Elle-Marja som bär filmen genom sina ansiktsuttryck.Märkligt att det känns lyxigt med en film på sydsamiska.
 stgurgel
Rashygien, öronmärkning och Linggymnastik
 dr_Robert
Ramhandlingen lider av en mindre lyckad rolltolkning av den gamla Elle-Marja (bindgalen från början till slut). Men huvudhistorien om hur Elle-Marja bröt upp från sin tillvaro som same och sökte sig till Uppsala övertygar. Huvudrollen spelas med total trovärdighet och manuset talar tydligt utan att använda överdrifter.
 TJ
Betyget fem, för att det är den första filmen som inte bara visar schabloner och fördomar. Början är fantastiskt bra, innehållet helt korrekt. På slutet återfaller den lite i schabloner, men den ska ju också sälja, då krävs att publiken kännner igen sig. Men faktum är att renskötseln inte har något med samisk identitet att göra, tvärtom så är den likt kolttvånget ett påhitt av staten, att lappen enbart skulle hålla på med renskötsel, och att renen har koppling till etnicitet, det har den inte i Finland, där kan vem som helst kan syssla med renar, som vilka djur som helst, vilket är det korrekta. Så det som saknas är den verkliga beskrivningen om rasismens djup, och att Statens Rabiologiska Instituts idéer ännu slår igenom. Sjukt, men sant. Det handlar om mycket stora värden ekonomiskt för centralmakten, avgörande för prakten i huvudstaden. Skog, mineraler och el, allt gratis, allt från Sapmi. Där befolkningen fråntagits rätten att äga sin egen egendom. Därför har vi rasism.
 ouimadame
Vilket mästerverk!! Vilket berättande o vilket foto!!
 Zipper
Wow. Så tyst och starkt. En av de viktigaste och bästa svenska filmerna på länge!
 myslas
Kul att se att en sådan pass viktig historia tillåtas ta den tid som behövs för att berätta den på rätt sätt. En väldigt gripande historia som fungerar bra för att sätta fokus på den svenska rasistiska historian men där det dessutom finns teman om uppbrott från familj och byggd som många kan känna igen sig i. Strålande rolltolkningar från de unga skådespelarna och en utmärkt långfilmsdebut av Amanda Kernell.
 Snah
En mycket välgjord och välbehövlig film. Som kännare och sedan barnsben intresserad av samers situation - i synnerhet de övergrepp som begåtts mot dem - är filmen verkligen en upplevelse. Hur exempelvis utanförskapet; hatet och avskyn från "etniska svenskar" (ett obegripligt samehat som fortfarande lever kvar i vissa områden norröver); svårigheten i att mer eller mindre tvingas förneka sitt ursprung, att därmed förneka sig själv; och gruppdynamiken i den samiska skolklassen är lysande beskrivet. Skallmätningen är medtagen och därmed nosas på Rasbiologiska institutets äckliga övergrepp. Dock kunde det ha utvidgats med en förklaring och koppling till just Uppsala, med Retziusarnas goda minne. "Lapp skall lapp vara" visar sig i lärarinnans repliker om att "era hjärnor är inte skapta för att klara av ett liv i stan, stannar ni inte här uppe dör ni ut" och att samiska skolbarn fick en sämre undervisning än "etniskt svenska" barn. Samtidigt det märkliga och kontradiktoriskt svenskifierande förbudet att tala samiska i skolan. Även "lapp skall lapp vara" och svenskifieringen hade tjänat på att förklaras. Elle-Marjas starka och ifrågasättande personlighet är upplyftande. Månne är relationen med uppsalastudenten en passning till Herman Lundborgs vänsterprasslande med en samisk flicka (på tal om kontradiktion!). Fotot är också riktigt bra. Sammantaget en mycket sevärd film som berör övergrepp som den svenska staten inte har gjort upp med. Att så inte sker är inte svårt att förstå, för övergreppen fortgår alltjämt idag. Inte på samma sätt, men ändock övergrepp. Sverige har ännu inte skrivit under ILO:s Konventionen om ursprungsfolk och stamfolk - en skam för Sverige.
 Canomia
Jag insåg inte förrän filmen började att det var en långfilmsversion av Stoerre Vaerie.
 Astrojacob
Tack Amanda för ditt mod och dina känsliga fingertoppar och vilket skådespel!!! Andäktigt, vackert och plågsamt fantastiskt. Är värd all uppmärksamhet och min Femma årets enklaste.
 Hypostas
En av de bästa svenska filmer som gjorts under 2000-talet.
 Spidde
Det hade räckt att läsa recensionerna för min del, känner jag. Precis som med mycket annat i Sverige 2017 känns det lite högstadie över filmen, men tyvärr är den för seg för skolungdomar. Känns som den största masspsykosen i filmsverige sedan Turist och dessutom är Olle Sarri tokigt ung för sin roll.
 Jaganatha
Nej, detta lever inte riktigt upp till de högt ställda förväntningarna, när jag nu väl fick för mig att se filmen. Jag har också läst Maja Hagermans bok om Herman Lundborg och hans rasbiologiska institut, så inget rörande det ämnet når mig längre med chockverkan. Egentligen hade jag nog hoppats att filmen skulle ha handlat mer om rasbiologi och den bakomliggande ideologin än vad som nu var fallet. Annars finns det ju mycket att berömma här i fråga om bl.a. skådespeleri, foto och klippning. Tyvärr är filmen lite för demonstrativt "politiskt korrekt" och "rätt i tiden" för sitt eget bästa och det gör att den inte dröjer sig kvar i mitt minne så länge.
 Portugallien
 asasae
Typiskt svenskt depp. Orkade inte mer än en kvart, sedan förstod jag att det här blir jag varken glad eller lycklig av!
 EvilNed
En svensk white guilt-film. Helt Ok, men inget nytt under solen.
Det här blev en stor besvikelse. Filmen är bara seg och tråkig. Förstår inte all hype kring den här smörjan.
En stor besvikelse. Hela filmen känns halvdan, och när den väl är slut så har den inte fått särskilt mycket sagt. Lätt att gäspa till - lätt att glömma. (5-/15)
 haajen
Det här var faktiskt rätt tunt, några scener bränner till, det är tekniskt välgjort och välspelat men filmens mittenparti är segt och känns på tok för utdraget. En svag trea.
 Muhammed
Bra jobbat!
 Abigor
Händelsefattigt och tunt. Mitt intresse vidhålls dock filmen igenom och när slutet väl kommer hade man önskat att den var längre.
 Danny_Boy
En av de bättre svenska filmer de senaste åren!
 emilstjernholm
Välgjort om en mörk del av Sveriges historia. Förtrycket skildras på olika mer eller eller mindre explicita nivåer. Hoppas Sparrok får en bagge för bästa huvudroll. Fantastiskt foto.
 Doddedronten
Instämmer med föregående betygskomnentar!
 mylar
Ingen känsla för tidsåldern eller trovärdigheten i vad de tar sig för. Det finns alldeles för mycket störande hål i historien för att det ska vara intressant att titta på.
 Jamesa
Välgjord, välspelad, intressant och bra. Kunde ha varit en halvtimme längre.
 Bozze80
Snäppet bättre än kortfilmen den baseras på, och som är integrerad i den här. Den här lider dock också av att historien är bättre än filmen, alldeles för mycket hål och frågetecken för att bli intressant. Sen är skådespeleriet dessutom tämligen taffligt på många håll...
 karlstadtös
Kände att jag saknade mycket i historien. känns som den avslutades mitt i.
 dafreakish
En hemsk men samtidigt vacker film om en av svensk historias värsta skamfläckar, rasbiologiska institutet och dess konsekvenser. Förståelsen är stor för Elle-Marja och hennes reaktion på sin omvärld samtidigt som man förstår hennes ånger. Filmen säger inte alltid mycket med ord men den är relevant och speglar dåtid men även nutid. Varför är det på något plan fel att vara "annorlunda"? Vem definierar annorlunda? Frågor väcks, besvaras och lämnar spår. En viktig film.
 kryttan
Jag som i stort sett har gett upp svensk film, för dess tafatthet och värdelösa skådisar/regissörer osv. Men jag ser ljus i tunneln, detta var ju både välspelat, välregisserat och intressant.
 Johan2006
En kraftfull tjej som inte viker sig. Vi borde kanske ha fler filmer från svenskt 30-tal. Det är en spännande era i Sverige jag inte känner till så mycket om.
 karlmats
En film där det inte händer jättemycket, man hade kanske förväntat sig lite mer inblick i samisk kultur än vad som faktiskt erbjöds och även om det stundtals är bra så är det också många scener där Elle Marja går runt och är lite kufisk och skapar ångest för sin omgivning. Handlingen hade gärna fått fyllas med mer matigt innehåll, 110 minuter ska verkligen räcka för att inte avsluta mitt i. Den lämnar inga större avtryck och det blir en ganska stark 2a till slut.
 wiberga
En låååångsam dramafilm som växer ju mer man tänker på den efteråt. Skulle inte kalla den ett mästerverk men den var absolut sevärd. En svag 4.
 fabbe86
Lene Cecilia Sparrok är väldigt bra i huvudrollen och bär till mångt och mycket den här historien. Hennes prestation gör att det hela tiden finns nerv och spänning och jag är investerad hela vägen in i mål. Stark trea.
 Boondock_saint
Välspelad och vacker, men det händer inte så mycket och den griper inte tag i mig så som jag trodde den skulle göra. Kanske hade jag alldeles för höga förväntningar, men jag är i alla fall glad att jag har sett den.
 okidoki
Berör
 mammene
Tja , det får bli en svag trea, är lite kluven, ena sidan inre så ofta det görs svensk film om samer och andra sidan blev det inte så intressant som jag trodde. Det kändes som om man ville göra det mer mystiskt än det behövdes och då kändes det mest konstigt och det gäller också Elle-Marja som i mycket var mest konstig och ganska jobbig och det kan man väl vara. Men det kändes som om man tappade bort något, så själva grundhistorien blev lidande. Men ändå en del av vår historia som vi kanske inte kan vara stolta över och som är bra att visa.
 abnormal
Snygga miljöer och delvis välspelad (huvudrolls-syskonen - ja!), men lite trött på tysta, knepiga huvudkaraktärer som det är oklart varför folk gillar.
 labi
The Sparroks håller nerven i en annars typiskt svenskt skissartad film. Viktig som vitbok dock.
 PeterTheW
Stark historia om en sjuk utanförskap. Lite småseg fart bitvis. Stark trea.
 BlueViper
Som film är det en fyra, bra skådespel, lågt tempo som oftast bara tillför till stämningen och ger tid till tankar och fina miljöer. Men för mig blev det en femma i själva upplevelsen.
 Sture Stenhög
Intressant med en film från ett samiskt perspektiv, det känns som ett underligt underutnyttjat tema i svensk film. Bra skådespelarinsats från Lene Cecilia Sparrok också, hon gestaltar på ett övertygande sätt en karaktär som inte riktigt hör hemma i någon av de två världarna, och jag gillar även att hennes reaktioner på det inte alltid är de mest konstruktiva. I övrigt är det dock en film som är kompetent i det mesta, men lite för ordinär för att sticka ut. Jag tycker dessutom att man gott kunde ha skippat nutidshistorien, jag har svårt att se att den tillför något, mer än en syskonkonflikt som den sedan inte riktigt kan leverera. Klart över medel när det kommer till svensk film är den hursomhelst fortfarande
 2004Orre
Sjukt tråkig film som är väldigt otydlig, och filmen fokuserar bara på Elle-Marja! Jag ger den ändå en trea eftersom den är ju ändå ganska djup
 Greystalker
Riktigt bra!
Senaste kommentarer
M*A*S*H (info) 02:23 21/10 (176)
Deadpool 2 (info) 02:10 21/10 (35)
Utøya 22 juli (info) 02:10 21/10 (11)
Halloween (info) 01:37 21/10 (5)
Den inre fienden (info) 01:37 21/10 (9)
Tully (info) 01:31 21/10 (11)
The Danish Girl (info) 00:41 21/10 (78)
Ace Ventura - den galopperande detektiven rider igen (info) 00:09 21/10 (573)
Wind River (info) 00:09 21/10 (46)
Lyrro - Ut & invandrarna (info) 23:59 20/10 (4)
Slender Man (info) 23:38 20/10 (6)
De tre dårfinkarna (info) 23:35 20/10 (29)
30 Years of Garbage: The Garbage Pail Kids Story (info) 23:31 20/10 (1)
LA 92 (info) 23:30 20/10 (5)
The Lords of Salem (info) 23:27 20/10 (58)
The Stanford Prison Experiment (info) 23:00 20/10 (10)
Mandy (info) 22:48 20/10 (12)
You Were Never Really Here (info) 22:45 20/10 (25)
Villebråd (info) 22:44 20/10 (6)
Leva och låta dö (info) 22:28 20/10 (249)
Om jag hade en miljon (info) 22:23 20/10 (3)
Flight 666 (info) 22:15 20/10 (1)
Private Life (info) 21:48 20/10 (2)
Always: Sunset on Third Street '64 (info) 21:47 20/10 (2)
Ingenting och allting (info) 21:43 20/10 (5)
Tårtgeneralen (info) 21:33 20/10 (29)
Landet för längesedan (info) 21:29 20/10 (336)
Nick Fury (info) 21:14 20/10 (50)
Parasites (info) 21:05 20/10 (2)
Fångade av scientologin (info) 19:33 20/10 (35)
Moonlight (info) 19:21 20/10 (51)
The Boy Downstairs (info) 17:42 20/10 (3)
Mördande legender 2 (info) 17:13 20/10 (85)
Abraham Lincoln: Vampire Hunter (info) 16:51 20/10 (189)
Miss and Mrs Sweden (info) 16:17 20/10 (10)
The Fountain (info) 15:44 20/10 (749)
Zoolander 2 (info) 15:41 20/10 (44)
Solo: A Star Wars Story (info) 15:33 20/10 (41)
A Star Is Born (info) 14:27 20/10 (11)
Brott i Paradiset (info) 13:50 20/10 (9)
Apostle (info) 11:34 20/10 (11)
First Man (info) 11:28 20/10 (6)
Inferno (info) 10:56 20/10 (55)
Mad Families (info) 09:50 20/10 (2)
Ready Player One (info) 09:07 20/10 (62)
Walesa (info) 09:00 20/10 (7)
An Evening With Beverly Luff Linn (info) 08:39 20/10 (1)
The Double 0 Kid (info) 06:11 20/10 (10)
House of 1000 Corpses (info) 02:38 20/10 (297)
Operation Finale (info) 01:52 20/10 (7)