Sorum
samma här ^^
 icosikaipent
..jag med då
 Svamp
jag har bara en sketen glad smilie...
 England
samma samma
 England
I jämförelse med Wilders övriga mästerverk är denna mycket blek...
 Ihsahn
Kirkan är verkligen en hårding i minst samma klass som Clintan och Mifune! I övrigt är det här en sorgligt underskattad Wilder-film som fungerar minst lika bra idag som för 55 år sedan, både som satir och som film.
 kungkalas
mycket underhållande satir full av bitska repliker. för min del hade det dock gärna kunnat få vara ännu elakare... den gav många onda skratt i början, så det blir nästan en femma iallafall. mouhahaha.
 Czechflash
Kirk Douglas som jag aldrig sett honom, han är riktigt tuff och hård. Sen har hans karaktär flera underbar repliker av klassisk film-noir standard (även om filmen inte är en riktig film-noir, förutom några tendenser mot slutet av filmen). En film som tar sig allt mer och när den slutar inser jag att det verkligen är en klassiker.
 m98_hen
Jag kan tycka att för många karaktärer blir karikatyrer. Det står lite ivägen för budskapen. Men bortsett från det gillar jag filmen skarpt!
 KimEkberg
Riktigt bitande och slagkraftig. Fräck Kirk. Platsar i paketet "före sin tid" om nu någon känner för att göra ett sådant.
 goeran
En mycket sevärd och giftig satir med många minnesvärda repliker framförallt mellan Kirk Douglas och Jan Sterling. Visst är vissa rollfigurer något överdrivna men det hör ju satiren till. Denna ”film noir i solsken” (som filmen brukar beskrivas som) hör utan tvivel till Billy Wilders främsta filmer. Kirk Douglas gör sitt livs roll i filmen men Jan Sterling är också mycket bra och trovärdig som Lorraine Minosa.
 Flonk
Som vanligt i Wilders filmer så slängs det klockrena oneliners här och där. Kirk Douglas är galet bra som en svinig reporter. "Bad news sells best. Cause good news is no news. "
 jep
Som vanligt suveränt manus av Wilder. Perfekt, kliniskt utfört av både skådespelare och regissör.
 Bredman
En riktigt bra film. Kirk är underbar som skitstövel.
 the fox
Strålande film av Wilder! Älskar hans täta manusproduktioner i kombination med känslan för ekonomiska scenerier. Douglas också lysande.
 den_fonk
Det kan hända att min fyra är överdriven eftersom det var åtskilliga år sedan jag såg den här filmen. Jag minns den som intrikat och fängslande, vilket säger en del med tanke på att jag när jag såg den måste ha haft ett ännu mer primitivt sinne än vad jag har idag.
 #54
Billy Wilder kunde sitt jobb!
 Tonti
Vass och träffsäker, absolut en av Wilders bästa.
 alexafshar
Bad new sells best!! JA det stämmer och man har bevisat det i den här filmen. Därför är jag inte intresserat av att läsa tidningar mer. Jag är inte intresserad av dåliga nyheter i alla fall. Det räcker att hela världen är ond. Men här får man även se att hur folk blir nyfikna och intresserad när något dåligt händer! Det är i vårt natur, vi kanske låtsas att vara ledsna och bry oss om katastrofet men i själva verket är vi bara nyfikna och njuter av hela situationen. Och man ser hur olika affärsmän och tidningar vill utnyttja det här och känna pengar. Billy Wilder har lyckats att filmatisera den här viktiga historien med väldigt bra regi och skådespeleriet är perfekt! Rekommenderar filmen stark! Stark 4
 Lyndon
När det gäller den kallhamrat fräcka och cyniska andan i en noir spöar den här förmodligen allt. Ett mästerverk ända fram till det överdrivet melodramatiska och ytterligt fega slutet. Charles Tatums plötsliga karaktärsförändring är vare sig särskilt lyckad eller trovärdig. Kirk Douglas är magnifik som vanligt
 ilBrutto
Känns fortfarande rykande aktuell, det räcker med Aftonbladets löpsedlar för att förstå att detta mer eller mindre händer dagligen. Douglas är mycket bra i en spännande och välspelad film.
 jimmy ringo
Billy Wilder gjorde aldrig en besviken. "The Carnival" har rakt igenom en stämning som gör att man sitter som klistrad. Intressant att se hur en nyhet kan blåsas upp till gigantiska proportioner. Kirk Douglas är väldigt övertygande som den karriär-hungrande reportern.
 kennert
En bra film om cynism inom nyhetsvärlden.
 Astrojacob
Kanske inte hans bästa men ändå typisk Wilder. Cynisk journalist och fåfänga lättmanipulerade människor som hetsas av olycka. Kirk Douglas imponerar som riktig ass-hole(?) men filmen saknar den yppersta klassen för en Femma. Dunderstark Billy-Wilder-Fyra i alla fall.
 Marcus K
Hade nog lite för höga förväntningar på den här filmen. Grymt besviken!
 sunvalley
En skickligt berättad film om mediavärlden, fabricerade nyheter och läsare som sväljer allt bara det smakar gott. Kirk Douglas är väldigt bra. Sättet han tänder tändstickan på i början? Ovärderligt. Jag är inte särskilt förtjust i slutet, men det får duga. Han kunde verkligen hitta på underhållande och skarpsynta historier, den där Billy.
 Zipper
Välgjord och historien är en typisk Wilder. Sätter fingret på cynismen i media (som ju är än värre idag) på ett bra sätt, men tyvärr saknas det där lilla extra.
 Jole
Wilders bästa.
 emilstjernholm
Kirk Douglas är onekligen lysande i huvudrollen som den sliskige journalisten Tatum. Spännande historia med bra driv som dock tappar lite styrfart sista tredjedelen.
 kakbakarn
Vi serveras cynism och degeneration, men eftersom det är Wilder är filmen inte alltför tung, utan samtidigt underhållande och kvick. Ingen av mina absoluta Wilderfavoriter, men det är gott hantverk, skarpt framställt och Kirk Douglas. Stark trea.
 precineadd
Rätt ovanlig film för sin tid och ingen överraskning att den blev en flopp - tycker det skevar lite mellan övertydligheten, realismen och den krassa cynismen, men överlag är det en stabil och rätt kolsvart melodram. Douglas är i sitt esse.
 hestret
Vitsig och rolig i all sin extrema och cyniska mörkhet och Wilders hantverk är imponerande. Douglas är väl ändå lite överdriven (inte ovanligt i Wilder), men man köper ändå honom i all hans galenhet. Wilder är bra när han är bra minst sagt. Ganska smart. 86/100
 Sture Stenhög
En intressant och träffsäker satir som verkligen känns före sin tid. Kirk Douglas är väldigt sevärd i huvudrollen, och dialogen är stundtals riktigt bra. Jag är också överhuvudtaget lite svag för filmer som vågar vara så här pass cyniska och misantropiska. Speciellt subtil är den dock inte, och det är en sån där film som etablerar sin poäng ganska tidigt och sen inte utvecklar den så mycket mer. Detta gör att man som publik ligger ett steg före filmen, vilket in i sin tur leder till att den saknar riktig nerv. Jag skulle därför säga att det är en film som startar väldigt starkt, inledningsscenen där Kirk Douglas svinar runt på tidningsredaktionen är filmens bästa, men som sen tappar gradvis efterhand. Dalen är dock inte så djup att trean ska behöva vara i fara
 mammene
Man kan må illa för mindre, det här är en studie i mänskligt hyena beteende och sensationsjournalistik. Tyvärr är det nog inte så ovanligt, men här drog man nog det till sin spets. Kirk Douglas är väldigt övertygande i sin roll, helt osympatisk. Viss förändring sker, men kanske lite väl snabbt, historien kändes sorglig men kanske nyttig att se.
 pufred
Löst baserad på en verklig händelse, så handlar denna B.Wilder-film-noir från 1951 med K.Douglas som opportunistisk manipulativ sensationsjournalist, om en man som fastnat i en grotta och det mediadrev och circus som sätts igång. Det är hårdkokt,oerhört cyniskt och väldig träffsäker svart mediasatir med klockrena one-liners. Har nog aldrig sett Kirk bättre. Filmen blev aldrig någon succé då media skrev ner den (undrar varför?)
 Mr Praline
Riktigt bra, men Wilder har gjort bättre. Svag 4/5
 Ful_fisk
Ju mer jag ser av Billy Wilder desto mer imponerad blir jag. Den här filmen var fruktansvärt bra! Utmärkt hantverk rakt igenom med suveränt bildspråk med hårda skuggor och storartade vyer, samt en stenhård story som för fram budskapet med kraftfull precision. Fullkomligt jävla lysande.
 myslas
FAKE NEWS!
Senaste kommentarer
Captive State (info) 11:10 19/6 (2)
Good Sam (info) 07:48 19/6 (1)
Vice (info) 02:58 19/6 (13)
The Last Witch Hunter (info) 01:44 19/6 (36)
Chernobyl (info) 01:24 19/6 (7)
Fjällbackamorden: Strandridaren (info) 00:56 19/6 (10)
Flykt undan rättvisan (info) 23:33 18/6 (1)
Superfly (info) 23:28 18/6 (62)
End of Evangelion (info) 23:19 18/6 (152)
Brightburn (info) 22:19 18/6 (4)
Black Mirror - White Christmas (info) 21:32 18/6 (12)
Men in Black: International (info) 21:02 18/6 (2)
Climax (info) 20:54 18/6 (11)
Autumn (info) 20:54 18/6 (2)
Body of Deceit (info) 20:53 18/6 (1)
Black Mirror - San Junipero (info) 20:18 18/6 (13)
Fitzcarraldo (info) 20:06 18/6 (178)
Cutie Honey (info) 19:39 18/6 (43)
Detroit Rock City  (info) 16:30 18/6 (177)
Seven Pounds (info) 16:08 18/6 (445)
Beyond Skyline (info) 15:59 18/6 (11)
Skottår (info) 15:50 18/6 (83)
Sjösalavår (info) 13:54 18/6 (11)
Blindspotting (info) 13:12 18/6 (7)
Hemlig pakt (info) 12:11 18/6 (1)
Mamma gifter sig (info) 11:56 18/6 (1)
The Haunting of Sharon Tate (info) 11:44 18/6 (1)
The Unborn (info) 09:18 18/6 (7)
Satans skinn (info) 09:16 18/6 (19)
Booksmart (info) 04:39 18/6 (8)
The Beach Bum (info) 00:46 18/6 (4)
Get Naked (info) 23:54 17/6 (2)
Savannens härskare (info) 23:48 17/6 (96)
På solsidan (info) 23:38 17/6 (8)
Disaster L.A. (info) 23:36 17/6 (7)
Everybody Wants Some (info) 23:35 17/6 (28)
Döda eller dödas (info) 23:35 17/6 (5)
The Affairs of Martha (info) 23:19 17/6 (1)
Public Enemy (info) 22:54 17/6 (7)
Micmacs (info) 22:53 17/6 (101)
Hanasaari a (info) 21:58 17/6 (3)
Black Mirror - Be Right Back (info) 21:57 17/6 (18)
Psych:9 (info) 21:55 17/6 (6)
The Square (info) 21:51 17/6 (84)
The Equalizer 2 (info) 21:45 17/6 (27)
Greta (info) 21:41 17/6 (3)
En kvinnas rop (info) 21:40 17/6 (1)
Bröllopsfest i Karelens runobygder (info) 20:48 17/6 (1)
It Watches (info) 20:25 17/6 (1)
The Poison Rose (info) 19:59 17/6 (2)