wemett
Min besvikelse för filmen är märkbar, men det är som vanligt med hype. En skräckfilm är alltid en skräckfilm vilket i regel oftast betyder dålig film, inte en endaste gång kände jag något riktigt obehag i filmen och är det enda som filmen får mig att känna är när man hoppar till av en jumpscare så är det inte en bra skräckfilm. Stammande Billy tycker jag ändå att gör en godkänd insats och glasögonormen Richie var faktiskt rolig med en par sylvassa kommentarer. En par cringe moment fanns även med i filmen som man nog kunde måla fram på ett annat sätt. Inte en film jag skulle rekommendera vidare i vart fall.
 Makkuro
Höga ljud gör inte en film skrämmande, bara irriterande.
 Djason
Absolut inte lika otäck som originalet men Bill Skarsgård är riktigt vass som Pennywise och barnen i filmen är riktigt duktiga. Tyvärr har de förstört en del av skräcken med en halvkassa dataeffekter, fast det finns en del obehagliga scener blandat med en del humor.
 vonadel
Plötsligt händer det! En femma! Ja, det är inte ofta, men tycker faktiskt den var värd det. Mycket Stranger Things-vibes som i sin tur nog lånat mycket från It, så det blir lite av en rundgång. Men jag gillar det! Gillar man Stranger Things kommer man gilla denna. Finns så mycket som är bra med den, men det jag gillar allra mest att de tar sig tid att beskriva karaktärerna på ett bra sätt. 9/10
 myslas
En bra adaption av boken. Manusförfattarna har varit smarta och helt plockat bort de saker som funkar utmärkt i en bok men som bara skulle sett fånigt ut på film och ersatt dem med saker som funkar utmärkt i en modern populärskräckfilm. Det som blivit lite lidande är karaktärsbakgrunden, framförallt när det gäller Bowers och hans gäng, och det gör att det tar ett tag innan man kommer in i den men andra halvan är riktigt bra.
Kom nyss hem från bion efter att ha sätt denna underbara film... Så jäkla bra,ungarna agerade fantastiskt! Trots att den var lång höll storyn hela vägen. Dock blev den aldrig riktigt otäck och jag hoppade till bara en gång under hela filmen, men det gjorde inget! Filmen var hel skön!!!
 martingo89
De flesta skräckfilmer som görs nu för tiden brukar inte vara något vidare, så hade inga jättehöga förhoppningar på den här, men jag måste ändå säga att filmen levererade. Den var kanske inte den läskigaste filmen jag sett men den tog mycket av det som var bra med den gamla miniserien men uppdaterade den så att den kändes lite modernare och lite mer välgjord.
 norenorama
Enda filmen är bra för är att använda den som redskap att rensa ut bland vänner och bekanta. Säger de att filmen är bra så är det bara att säga upp bekantskapen och så slipper man umgås med vettlösa värdelösa idioter som fötts utan själ. Musiken katastrof, sätter in pampiga fanfarer i skräckscener och försöker göra saker "coola", sitter ju och skäms som en hund över helvetet, att någon på planeten kan känna skräck när den där jestern sprattlar fram med dataanimerade tänder är omöjligt. Biten med ungarna är okay och ibland bra, men om du går på en 5-stjärnig restaurang och någon lagt en 2.5 dm lång skitkorv rakt över tallriken med finmaten så är det ju inte som att man äter runt den. Nej fy fan, denna filmen kan dra åt helvete, kollar på den gamla i stället från 90-talet, den är vart fall charmig.
 larsen1976
Originalet är bättre... se hellre den. Här känns det mer som effekt-sökeri, även om skådespelarna är väldigt talangfulla. Hade det inte varit för special effekterna hade jag nog gett den en trea.
 NoWireHangers
Har varken läst boken eller sett den tidigare tv-filmatiseringen så jag kan bara bedöma denna som fristående verk. Den funkar till stora delar bra både som skräck och drama. Huvudkaraktärerna är bra och väldigt väl spelade av de unga skådisarna. Här bjuds också på en del effektiva läskigheter. Slutet tillfredställer inte riktigt.
 DrJW
För det första, fuck the hype! Åt helvete med den överdrivna hype den här filmen har fått! Den var bra, förvånansvärt så var det en bra remake, men den var inte jättebra. För mig så var det inte den bästa skräckfilmen jag har sett i år, för mig så var det filmen Get Out. Till skillnad från den ursprungliga filmen så hade denna en läskig/creepy atmosfär, en mörk allvarlig ton, gore (mestadels cgi) och den hade även några störda stunder. Men åtminstone så har den originella filmen en charm och en identitet, den här känns som en blandning av Super 8 och Stranger Things med Insidious och The Conjuring. Filmen har till och med spänning, men man vet redan hur det här kommer att sluta och vad som kommer hända härnäst. Barnskådespelarna var bra, men den kemi barnaktörerna hade i den originella filmen var mycket bättre och mer trovärdigare. Den feta och den roliga barn-karaktärerna var bättre skrivna i originalet, dem var inte dåliga i den här men ändå. Bill Skarsgård gjorde ett bra jobb som Pennywise, men han hade inte samma energi som Tim Curry. Det känns som att Skarsgård begränsar i sin prestation medan Curry hade mer frihet i sitt uppträdande. Den här var bra, men den var inte overhyped-bra (som jag misstänkte hela tiden).
 JimmyChris
En av de bättre remakens!
 Mysharry
Gullig liten rulle, med kraftig lutning åt Stranger Things, med flera. Lite för mycket, kanske, det känns som om jag sett det förr. Skräcken är snabbt bortglömd, men de vuxnas frånvaro är läskig. Lite typiskt att det bara är pojkar, i gammal ogod anda. Tråkigt. Väldigt bra insatser av skådespelarna, de gör hela filmen, och jag är absolut inte ledsen att jag sett den, tvärtom. Sevärd, gullig, otäck här och där, men inte banbrytande.
 jlam
Miniserien är ohotad vinnare för mig hittills. Allt i filmen är på ungdomsnivå: känslan, kusligheterna, humorn mm och den riktiga skräckstämningen infinner sig inte riktigt. Några bra scener, några fler mediokra. En slät 3:a tills vidare och det på rent underhållningsvärde. Ska inte förneka att det är kul att se Hollywood-fabrikens nytolkningar av gamla klenoder. "Mysharry" får visst ta och se om den igen med öppna ögon, för det är inte alls bara pojkar med.
 PeterTheW
Den bästa filmen någonsin baserad på en King-berättelse.
 ASSFACE
Typ blodig goonies
 Kippe
Känns som en film som lika gärna kunnat visats på en barnkanal för de äldre barnen. Har inte sett originalet eller läst boken så hade inga förväntningar. En svag 2a för den går ändå ta sig igenom.
 lucius
Den var helt okej, men del två med vuxna skådisar kan nog ta den snäppet upp. Barnskådisarna i den här lyckas inte, med ett par undantag, ge kropp åt några karaktärer direkt,
Även om miniserien är bättre så var filmen faktiskt långt över förväntan och det här är faktiskt en väldigt lyckad och välgjord film. Den är spännande och underhållande, specialeffekterna är snygga och i princip genomgående bra skådespelare. Önskar dock att man kunde ha valt en bättre skådis än det där stolpskottet Bill Skarsgård för rollen som Pennywise men det är väl också det enda minuset. Men hur konstigt det än låter så gör Skarsgård faktiskt inte så dåligt ifrån sig att helhetsintrycket påverkas och det är bara bra. Den här filmen är verkligen att rekommendera och jag hoppas på att få se uppföljare.
 AdamB-film
Välgjort och snyggt. Ville ge en fyra men varför ska alltid individer vandra iväg ensamma från gruppen i skräckfilmer? Ett par gånger för mkt sker det i denna, och då blir jag bara frustrerad. Annars är det helt klart en sevärd rulle.
 amam
Svag fyra, på gränsen till en trea. Fyran är mest för att den är så pass välproducerad. Annars är det en stabil skräckis med intressanta teman och plus i kanten för att faktiska tonåringar spelar tonåringarna.
 Harkaiden
7/10 - Välproducerat, mestadels välspelat. Filmskaparna har varit mycket kreativa med Pennywise, men vissa gånger blir han mer rolig än skrämmande. Dock tillför Skarsgård en hel del creep-faktor och ska ha en eloge för det. Även Losers Club-ungarna känns sammansvetsade som vänner i regel är.
 emilstjernholm
Välgjord skräckfilm. Fina relationer mellan ungdomarna. Trodde det skulle vara mer intensiv skräck men långa stunder mer mysigt än läskigt. Inte mig emot.
 setterwall
Inte så läskigt som jag hoppats på men otroligt välproducerat. Skarsgård gör en oväntat bra prestation.
 Andreas_
Inte dum remake alls av Stephen Kings gamla klassiska bok, som även kom som en tv miniserie 1990, som jag älskade som ung och då även tyckte var fruktansvärt läskig, har dock inte sett om den och vet inte alls om den är lika läskig idag som när jag var liten men när det gäller den nya versionen nu så blev jag lite besviken faktiskt, för den var definitivt inte lika läskig eller spännande som miniserien från 1990...men då är frågan, kan det bero på att jag var ung då och nu vuxen och därför inte har samma effekt, eller är denna film betydligt sämre? svårt att avgöra utan att ha sett om miniserien, däremot så vill jag minnas att Tim Curry som Pennywise var betydligt bättre än Skarsgård i denna film, även om Skarsgård gjorde en rätt stabil roll som Pennywise...men långt ifrån lika obehaglig. Filmen i sig är endast bra pga att den saknar djupet som finns i både boken och miniserien, där man fick lära känna karaktärerna mycket bättre samt även små skräckfyllda ögonblick som var mer psykologiska och fungerade betydligt bättre, i denna nya versionen så blir det mer jump scares som vanligt i skräck idag, men ungarna spelar sina roller riktigt bra, vilket höjer betyget lite men skräcken uteblir och det är aldrig ens läskigt utan mer bara fascinerande, jag vill minnas att den gamla versionen är bättre, så jag måste ta och se om den. Betyget här blir dock en stark 3:a
 Benisakura
Inte särskilt läskig men väldigt välgjord.
 amotherscrime
Fullkomligt oroginell i sitt berättande och rentav tråkig på sina ställen. Inte speciellt läskig heller. Det läskigaste i filmen är ju snarare Stephen Bogaert. Har för övrigt sina höjdpunkter som lyckas hålla filmen någorlunda intressant.
 Solidus
En värdig uppdatering av Kings kända bok med samma namn. Barnen i filmen är riktigt bra i sina roller och Bill Skarsgård bjuder på en underhållande show som herr Snåljåp. Jag instämmer med en del medlemmar att regissören litar för mycket på jump-scares och övertydliga ljudspår, men det ska också framhävas att regissören bjuder på en del drama. Det största problemet för mig är att jag inte tycker att vänskapen mellan barnen känns äkta. En stabil 3:a blir betyget.
 JohnnyBoy
Plastigt och larvigt
 Gadwin
Supermysig äventyrsfilm med skräcktema. Något av en svaghet för mig. Skräcken är oftast inte så genomtänkt men det finns inte en tråkig sekund i hela filmen. Väldigt lättsmält och njutbar.
Som skräck funkar den inte alls för mig, tycker inte den är ett dugg läskig, ingen krypande känsla, inga kalla kårar, inga nackhår som reser sig. Det är mer en trevlig och snygg mysteriehistoria med lite nostalgikänsla, på gott och ont. Slätstruken trea!
 BarryHero
Inte last boken eller sett foregangaren. Trodde manus skulle vara mer intressant. 120 minuter jump scares i stort sett. Fin fargsattning i filmen och hade stundtals Stand by Me-vibbar men detta var en besvikelse. Inte sarskilt laskig och framfor allt clownen var inte laskig. Fattar inte varfor den blivit sa hyllad.
 Makta
Snark.
 Hengman
Riktigt dålig och tråkig. Skräckfilm för barn. Undviker ettan pga ganska bra barnskådespelare och ok foto.
 August Dellert
Oväntat bra! Mer äventyr än skräckfilm. Lite som Netflix-serien Stranger Things fast snäppet mer välgjord och våldsam.
 Jamesa
Ok remake. Välgjord. Blir dock aldrig särskilt tät.
 shitstorm
Grym på bio, hemma i tv-soffan var det ganska tråkigt.
 peterclash
Svag tvåa. Regissören har helt missat hur man bygger upp spänning.
 Misslovemovie
Jag tyckte den var bra och spännande, Pennywise var minst lika läskig som i originalet och min clownfobi är om möjligt ännu värre än innan! Ser fram emot den andra delen.
 Rune2000
Jag som inte har läst boken hade verkligen uppskattad lite mer bakgrundshistoria till Pennywise och varför han har valt att manifestera sig bara för vissa ungar i staden. Istället får vi ett skräckscenario efter det andra rakt igenom filmen. Hade filmen varit kortare så skulle jag kunna bortse ifrån i bakgrundsstory men nu råkar den vara lite drygt 2 timmar lång.
 kryttan
Välgjord med bra prestationer från alla skådisar, Bill Skarsgård sticker ut med en riktigt personlig tolkning av Pennywise. Gillar flytten från 50 till 80-tal. Mycket bra makeup. Dolby ATMOS-ljudet är stabilt och bygger bra atmosfär.
 the Feber
Det känns kanske märkligt, men det bästa med den här filmen är inte skräcken eller clownen, utan barnskådespelarna och hur deras relationer skildras! Samtliga är magnifika! Filmen har såklart ett högt produktionsvärde och Bill gör sin Pennywise jättebra! Vissa scener är grymt spännande och läskiga, Filmen förlorar dock på en del meningslösa effekter som bryter illusionen. En fyra i betyg dock, främst tack vare kidsen!
 Robkiller
Det, den onda clownen. Egentligen blir det här mest ett drama med saker som händer lite slumpmässigt. Fast den håller intresset uppe ändå och det här får väl sägas vara helt ok för en Stephen King filmatisering.
 Skökskjuterska
Hamnar på något sätt någonstans emellan att rikta sig till en yngre och till en mer vuxen publik, vilket inte blir bra.
 hsimpson
En FYRA i snitt!? Driver ni med mig? Den var varken välskriven (kanske Kings fel?) eller läskig. Nu har jag visserligen ingen fäbless för skräckfilmer, men jag hade ändå lite förväntningar på den här filmen. Infriades inte...
 arruba
Relationen mellan ungdomarna är snabbt och snyggt välskriven. Lägg till en härlig liten småstad och en galen jävla mördarclown, hur kan det inte bli succe?
 asasae
Det blev inte särskilt läskigt. Inte heller särskilt minnesvärt...
Många år sedan jag läste boken, men minns att jag gillade den tillsammans med den första filmatiseringen från 1990. Den här känns väldigt typisk King vilket såklart är positivt, och clownen är lika creepy som tidigare. Nya IT kändes dock litet hoppig och ofokuserad, åtm i andra halvan av filmen. Men visst var det en okej skräckis.
 Sir_Lord
Var mindre läskig än jag på förhand trodde. Men Bill gör det bra som pennywise. Barnen gör väl inte bort sig men att staden i allmänhet inte bryr sig mer om alla mystiska försvinnanden?..?
 HerrNenne
Stor reservation för att jag såg den under prat: men inte läskig nånstans, kastar bort potential, och känns lite platt. Gillade Bill som clownen dock.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Hunt for the Wilderpeople (info) 23:19 23/4 (26)
Avicii: True Stories (info) 23:10 23/4 (8)
Wonder Woman (info) 23:09 23/4 (97)
Winchester - House of Ghosts (info) 23:03 23/4 (4)
Bakom masken (info) 23:02 23/4 (1)
Tarzan i den hemliga grottan (info) 22:43 23/4 (4)
Thor: Ragnarök (info) 22:37 23/4 (78)
Braven (info) 22:35 23/4 (4)
Den of Thieves (info) 22:24 23/4 (16)
Mindhorn (info) 22:17 23/4 (10)
The Last Stand (info) 21:56 23/4 (153)
Life (info) 21:46 23/4 (132)
Jag är nyfiken - blå (info) 21:28 23/4 (24)
Jag är nyfiken - gul (info) 21:26 23/4 (113)
Lyckliga skitar (info) 21:26 23/4 (13)
Mördande legender (info) 21:23 23/4 (174)
Final Call (info) 21:11 23/4 (284)
Annihilation (info) 19:07 23/4 (65)
Solsidan (info) 19:00 23/4 (30)
The Railway Man (info) 18:59 23/4 (30)
Okänd soldat (info) 18:02 23/4 (11)
Kill Bill - Vol. 2 (info) 17:15 23/4 (1303)
Den siste mannen (info) 16:31 23/4 (100)
Get Rich or Die Tryin' (info) 16:18 23/4 (153)
Gudfadern (info) 16:17 23/4 (1419)
Blue Movie (info) 16:15 23/4 (1)
Headshot (info) 16:01 23/4 (7)
En djävul till granne (info) 13:39 23/4 (118)
The Amazing Spider-Man 2 (info) 13:00 23/4 (153)
Gökboet (info) 12:55 23/4 (850)
A Cure for Wellness (info) 12:14 23/4 (46)
Mästerdetektiven Sherlock Gnomes (info) 12:11 23/4 (1)
Being 17 (info) 12:11 23/4 (4)
En tiger i tankarna (info) 11:21 23/4 (1)
Från vinterviste till sommarfjäll (info) 11:13 23/4 (8)
Kvinnorna kring Larsson (info) 10:41 23/4 (3)
Landet för längesedan (info) 10:05 23/4 (335)
Mudbound (info) 09:57 23/4 (13)
Advance & Retreat (info) 09:25 23/4 (1)
Mannen som kom från floden (info) 08:44 23/4 (40)
Ett litet mord om dan (info) 08:14 23/4 (2)
Jeremiah Johnson - indiandödaren (info) 08:13 23/4 (34)
Merchant of Death (info) 01:53 23/4 (5)
Dödens bana (info) 01:11 23/4 (12)
Sherlock - The Reichenbach Fall (info) 00:55 23/4 (79)
No Escape (info) 00:07 23/4 (44)
Red Sparrow (info) 23:52 22/4 (6)
Den ryska arken (info) 23:34 22/4 (126)
Vad döljer du för mig? (info) 23:25 22/4 (11)
Max Steel (info) 22:59 22/4 (9)