AdamB-film
Välgjort och snyggt. Ville ge en fyra men varför ska alltid individer vandra iväg ensamma från gruppen i skräckfilmer? Ett par gånger för mkt sker det i denna, och då blir jag bara frustrerad. Annars är det helt klart en sevärd rulle.
 amam
Svag fyra, på gränsen till en trea. Fyran är mest för att den är så pass välproducerad. Annars är det en stabil skräckis med intressanta teman och plus i kanten för att faktiska tonåringar spelar tonåringarna.
 Harkaiden
7/10 - Välproducerat, mestadels välspelat. Filmskaparna har varit mycket kreativa med Pennywise, men vissa gånger blir han mer rolig än skrämmande. Dock tillför Skarsgård en hel del creep-faktor och ska ha en eloge för det. Även Losers Club-ungarna känns sammansvetsade som vänner i regel är.
 emilstjernholm
Välgjord skräckfilm. Fina relationer mellan ungdomarna. Trodde det skulle vara mer intensiv skräck men långa stunder mer mysigt än läskigt. Inte mig emot.
 setterwall
Inte så läskigt som jag hoppats på men otroligt välproducerat. Skarsgård gör en oväntat bra prestation.
 Andreas_
Inte dum remake alls av Stephen Kings gamla klassiska bok, som även kom som en tv miniserie 1990, som jag älskade som ung och då även tyckte var fruktansvärt läskig, har dock inte sett om den och vet inte alls om den är lika läskig idag som när jag var liten men när det gäller den nya versionen nu så blev jag lite besviken faktiskt, för den var definitivt inte lika läskig eller spännande som miniserien från 1990...men då är frågan, kan det bero på att jag var ung då och nu vuxen och därför inte har samma effekt, eller är denna film betydligt sämre? svårt att avgöra utan att ha sett om miniserien, däremot så vill jag minnas att Tim Curry som Pennywise var betydligt bättre än Skarsgård i denna film, även om Skarsgård gjorde en rätt stabil roll som Pennywise...men långt ifrån lika obehaglig. Filmen i sig är endast bra pga att den saknar djupet som finns i både boken och miniserien, där man fick lära känna karaktärerna mycket bättre samt även små skräckfyllda ögonblick som var mer psykologiska och fungerade betydligt bättre, i denna nya versionen så blir det mer jump scares som vanligt i skräck idag, men ungarna spelar sina roller riktigt bra, vilket höjer betyget lite men skräcken uteblir och det är aldrig ens läskigt utan mer bara fascinerande, jag vill minnas att den gamla versionen är bättre, så jag måste ta och se om den. Betyget här blir dock en stark 3:a
 Benisakura
Inte särskilt läskig men väldigt välgjord.
 amotherscrime
Fullkomligt oroginell i sitt berättande och rentav tråkig på sina ställen. Inte speciellt läskig heller. Det läskigaste i filmen är ju snarare Stephen Bogaert. Har för övrigt sina höjdpunkter som lyckas hålla filmen någorlunda intressant.
 Solidus
En värdig uppdatering av Kings kända bok med samma namn. Barnen i filmen är riktigt bra i sina roller och Bill Skarsgård bjuder på en underhållande show som herr Snåljåp. Jag instämmer med en del medlemmar att regissören litar för mycket på jump-scares och övertydliga ljudspår, men det ska också framhävas att regissören bjuder på en del drama. Det största problemet för mig är att jag inte tycker att vänskapen mellan barnen känns äkta. En stabil 3:a blir betyget.
 JohnnyBoy
Plastigt och larvigt
 Gadwin
Supermysig äventyrsfilm med skräcktema. Något av en svaghet för mig. Skräcken är oftast inte så genomtänkt men det finns inte en tråkig sekund i hela filmen. Väldigt lättsmält och njutbar.
Som skräck funkar den inte alls för mig, tycker inte den är ett dugg läskig, ingen krypande känsla, inga kalla kårar, inga nackhår som reser sig. Det är mer en trevlig och snygg mysteriehistoria med lite nostalgikänsla, på gott och ont. Slätstruken trea!
 BarryHero
Inte last boken eller sett foregangaren. Trodde manus skulle vara mer intressant. 120 minuter jump scares i stort sett. Fin fargsattning i filmen och hade stundtals Stand by Me-vibbar men detta var en besvikelse. Inte sarskilt laskig och framfor allt clownen var inte laskig. Fattar inte varfor den blivit sa hyllad.
 Makta
Snark.
 Hengman
Riktigt dålig och tråkig. Skräckfilm för barn. Undviker ettan pga ganska bra barnskådespelare och ok foto.
 August Dellert
Oväntat bra! Mer äventyr än skräckfilm. Lite som Netflix-serien Stranger Things fast snäppet mer välgjord och våldsam.
 Jamesa
Ok remake. Välgjord. Blir dock aldrig särskilt tät.
 shitstorm
Grym på bio, hemma i tv-soffan var det ganska tråkigt.
 peterclash
Svag tvåa. Regissören har helt missat hur man bygger upp spänning.
 Misslovemovie
Jag tyckte den var bra och spännande, Pennywise var minst lika läskig som i originalet och min clownfobi är om möjligt ännu värre än innan! Ser fram emot den andra delen.
 Rune2000
Jag som inte har läst boken hade verkligen uppskattad lite mer bakgrundshistoria till Pennywise och varför han har valt att manifestera sig bara för vissa ungar i staden. Istället får vi ett skräckscenario efter det andra rakt igenom filmen. Hade filmen varit kortare så skulle jag kunna bortse ifrån i bakgrundsstory men nu råkar den vara lite drygt 2 timmar lång.
 kryttan
Välgjord med bra prestationer från alla skådisar, Bill Skarsgård sticker ut med en riktigt personlig tolkning av Pennywise. Gillar flytten från 50 till 80-tal. Mycket bra makeup. Dolby ATMOS-ljudet är stabilt och bygger bra atmosfär.
 the Feber
Det känns kanske märkligt, men det bästa med den här filmen är inte skräcken eller clownen, utan barnskådespelarna och hur deras relationer skildras! Samtliga är magnifika! Filmen har såklart ett högt produktionsvärde och Bill gör sin Pennywise jättebra! Vissa scener är grymt spännande och läskiga, Filmen förlorar dock på en del meningslösa effekter som bryter illusionen. En fyra i betyg dock, främst tack vare kidsen!
 Robkiller
Det, den onda clownen. Egentligen blir det här mest ett drama med saker som händer lite slumpmässigt. Fast den håller intresset uppe ändå och det här får väl sägas vara helt ok för en Stephen King filmatisering.
 Skökskjuterska
Hamnar på något sätt någonstans emellan att rikta sig till en yngre och till en mer vuxen publik, vilket inte blir bra.
 hsimpson
En FYRA i snitt!? Driver ni med mig? Den var varken välskriven (kanske Kings fel?) eller läskig. Nu har jag visserligen ingen fäbless för skräckfilmer, men jag hade ändå lite förväntningar på den här filmen. Infriades inte...
 arruba
Relationen mellan ungdomarna är snabbt och snyggt välskriven. Lägg till en härlig liten småstad och en galen jävla mördarclown, hur kan det inte bli succe?
 asasae
Det blev inte särskilt läskigt. Inte heller särskilt minnesvärt...
Många år sedan jag läste boken, men minns att jag gillade den tillsammans med den första filmatiseringen från 1990. Den här känns väldigt typisk King vilket såklart är positivt, och clownen är lika creepy som tidigare. Nya IT kändes dock litet hoppig och ofokuserad, åtm i andra halvan av filmen. Men visst var det en okej skräckis.
 Sir_Lord
Var mindre läskig än jag på förhand trodde. Men Bill gör det bra som pennywise. Barnen gör väl inte bort sig men att staden i allmänhet inte bryr sig mer om alla mystiska försvinnanden?..?
 HerrNenne
Stor reservation för att jag såg den under prat: men inte läskig nånstans, kastar bort potential, och känns lite platt. Gillade Bill som clownen dock.
 Körsbär
Möjligen såg jag orginalet i fel sällskap, för den filmen uppskattade jag inte alls.Men den gav mig grunderna för denna film. Det är ju lite svårt att inte få en "stranger things" känsla då man ser denna film. När t.o.m en skådespelare är med ifrån den serien så :) Jag trodde den skulle vara sämre, men blev positivt överraskad. Några scener kändes billiga, men för det mesta bra.
 foppa99
nä, detta va inte värst
 1 2
Ytterligare en film som kunde ha varit bra men som blir helt förstörd i klippningen.
 Qhorinhalfhand
Riktigt bra. Skarsgård är grym som Pennywise och jag tyckte att karaktärerna var oväntat bra skrivna. Det enda som filmen tappar lite på för mig är loren kring clownen, även om dom touchar på det så förklaras motiv och historien kring honom aldrig tillräckligt.
 Green Mamba
Riktigt dåligt. Känns nästan som en barnfilm.
 Hans Moleman
Originalet skrämde ju upp en ganska bra när man var 10 år gammal. Denna version lyckas de inte skapa den läskiga stämningen tycker jag, men de lyckas ända göra en okej/bra nyinspelning. Svag trea.
 ClintanTheKing
Äcklig överskattad reboot. Scenerna med grabbarna tar en lite smått åt Stand By Me-hållet, utöver det inte något att hänga i den berömda granen.
 matti_jaaaro
Bill var en fyra, filmen knappast mer än en trött trea
 henrikj
Lite av en besvikelse. Konventionell, förutsägbar skräck där Bill Skarsgård inte riktigt kan fylla Tim Currys skor.
 molls
Hade ganska låga förväntningar men tyckte faktiskt att den var läskigare än jag trodde att den skulle vara.
 snipsnap
Totalt värdelös film.
 vonadel
Omtitt. Fortfarande riktigt bra, men inte lika lyrisk som när jag såg den på bio. Alltså, film ska nog helst ses på bio ändå... Sänker betyget ett snäpp, men väljer att behålla ursprungsbetyget här. Nu blir det dock...8/10
 Supernaut
Bitvis snyggt foto, men överlag extremt medelmåttig. De hade all möjlighet att göra något bra, men slarvade bort det helt.
 Mikael602
Inte så läskig som man hade hoppats. Och slutet var ju meningslöst och kasst.
 abnormal
Mindre otäck, mer kommersiell och barnvänlig än originalet.
 SciBoy
Snygg, välspelad, fantastiska ungar. Lite läskig, men tyvärr har ju allt som Stephen King skrev om på 80-talet blivit använt om och om igen i senare filmer, så nu känns det lite gjort. Men en bra början som bäddar för en bra avslutning i Del 2.
 Hompen
Mycket besviken. En hel del är förändrat jämfört med boken, till det sämre. T.ex att Beverly är den som skjuter slangbella. Saknar också kopplingen till biofilmerna de ser på bio. Ungarna känns också lite för lite losers, känns lite väl coola. Första halvan känns inget bra. Tar sig något i andra halvan, men försent att rädda filmen då. Ser mycket hellre tv-versionen.
 Zipper
Skräckfilm som inte är skrämmande kan aldrig få särskilt höga betyg. Den är snyggt gjord och ser påkostad ut, ungarna är bra skådisar men själva storyn är sådär.
 karlmats
Jag kommer knappt ihåg miniserien som kom i början på 90-talet, mer än att clownen var bra läskig. När det nu, passande nog, 27 år senare kommer en ny filmatisering med Bill Skarsgård som den ondskefulla clownen var jag ganska skeptisk. Så här i efterhand kan jag konstatera att den var stämningsfull och fin i sin skildring av ungdomsgänget som måste jobba tillsammans för att överleva. Samtidigt var den mörkare än jag trodde med tanke på att det var barn i huvudrollen, barn som sköter sig väldigt bra måste jag tillägga också. Det är väldigt mycket 80-talskänsla och vill man ha nåt nyskapande är det här nog fel film. Men som nostalgitripp fungerar den vädigt bra, det är en värdig fortsättning på Stranger Things-vågen som inleddes strax innan den här filmen släppes. Det får bli en 3a.
« Föregående   |   1 2 3
Senaste kommentarer
Slutspel (info) 03:01 23/10 (16)
Sabotör (info) 01:54 23/10 (71)
Mission: Impossible - Fallout (info) 00:38 23/10 (28)
Life of Crime (info) 00:27 23/10 (9)
Robin Hood (info) 23:53 22/10 (54)
Welcome to Dongmakgol (info) 23:24 22/10 (25)
The Humanity Bureau (info) 23:05 22/10 (3)
Ben (info) 23:01 22/10 (4)
Night of the Bloody Apes (info) 22:58 22/10 (7)
Before We Vanish (info) 22:53 22/10 (1)
Summer of '84 (info) 22:50 22/10 (5)
The Dawn Wall (info) 22:48 22/10 (1)
Cocktail (info) 22:44 22/10 (234)
Unfriended: Dark Web (info) 22:41 22/10 (2)
Passengers (info) 22:08 22/10 (94)
Aliens – Återkomsten (info) 22:06 22/10 (698)
Venom (info) 21:27 22/10 (12)
Lyubov - kärlek på ryska (info) 21:24 22/10 (2)
Inside Man (info) 21:07 22/10 (585)
Alucarda, la hija de las tinieblas (info) 20:55 22/10 (16)
Baywatch (info) 20:24 22/10 (32)
The Maiden Heist (info) 19:42 22/10 (37)
C’est la vie! (info) 19:29 22/10 (6)
Cinema Paradiso (info) 19:27 22/10 (253)
Call Me by Your Name (info) 19:24 22/10 (58)
First Reformed (info) 18:39 22/10 (5)
Chans (info) 18:04 22/10 (11)
Thunder Road (info) 17:15 22/10 (1)
Plutonen (info) 16:55 22/10 (654)
Den store Gatsby (info) 16:08 22/10 (265)
The Legend of Sarila (info) 14:23 22/10 (2)
Ensam hemma (info) 14:09 22/10 (560)
De 12 apornas armé (info) 14:09 22/10 (631)
Billy Madison (info) 13:57 22/10 (232)
Halloween (info) 08:48 22/10 (8)
Apostle (info) 08:45 22/10 (12)
Felidae (info) 07:59 22/10 (11)
Sanningen om Rödluvan (info) 07:57 22/10 (296)
As the Gods Will (info) 03:46 22/10 (7)
Blue Caprice (info) 02:50 22/10 (16)
Douce (info) 02:17 22/10 (1)
The Spectacular Now (info) 01:39 22/10 (63)
Winchester - House of Ghosts (info) 01:30 22/10 (13)
My Dinner with Hervé (info) 01:10 22/10 (2)
Coco (info) 00:50 22/10 (32)
Love, Simon (info) 00:45 22/10 (18)
Wallander - Prästen (info) 00:13 22/10 (47)
Tank 432 (info) 23:20 21/10 (3)
The Lazarus Effect (info) 23:12 21/10 (24)
Miss You Already (info) 23:05 21/10 (5)