Jaganatha
Nej, det här är svagt för att vara Steven Spielberg. Är han som sjuttioåring verkligen bäst lämpad att regissera filmer för en trendkänslig tonårspublik? Här svämmar det fullkomligt över av referenser till 80-tal (t.ex. Buckaroo Banzai), 90-tal (t.ex. Järnjätten) och dataspelshistoria (högt över huvudet på mig), men till ingen större nytta. Historien om gömda nycklar och ett "påskägg" - storhelgen till ära! - som ska göra upphittaren till arvinge av OASIS (en virtuell verklighet) är minst sagt förvirrande och inte speciellt engagerande. Är boken mer sammanhängande, måhända? Filmen lider av något slags överförklaringssjuka, eftersom nästan vad som helst verkar gå för sig i den virtuella spelvärlden. Med det sagt, är det aldrig långtråkigt, men detta måste ändå kvalificera sig som en av Spielbergs tröttaste regiinsatser. Så varför då blanda in väl regisserade filmer som The Shining i handlingen och förnedra sig själv?
 haajen
Spielberg med extra allt, det är väldigt ojämnt och ibland rentutav lite utmattande men, det ska erkännas, vissa scener är smått fantastiska. Regisserat med god energi och en har aldrig direkt tråkigt när en kollar men samtidigt är det inte heller så värst engagerande. En kaloristinn film som inte mättar någon längre stund.
 Benisakura
Spielberg har alltså ramlat och slagit sig rejält och ingen vågar ifrågasätta honom...
 Hogman
Vad alla är neg då! Älskade alla referenser o de häftiga effekterna. Klart att jag som oldtimer faller för nostalgin, men även min 15-åring hissar den. Solid fyra, passade bra i 3D på bion.
 the bully
New Order och The Shining ökar betyget drastiskt.
 Zok
Bästa Spielberg på länge.
 Kajanus
Om detta är resultatet av ett fall så får det gärna ske igen för jag älskade varenda sekund av filmen. Sällan har jag levt mig in i en storfilm så mycket som jag gjorde med RPO.
 PeterTheW
Svårt, svårt, svårt. Å ena sidan är det väldigt underhållande rakt igenom, samtidigt som det kanske blir lite småtjatigt. Det är snyggt, härliga referenser, men någonstans har jag svårt att se att det är Spielberg som ligger bakom. Han börjar uppenbarligen bli gammal, han har inte alls samma driv som förr och har senaste åren mest gjort småtrötta filmer och det här är, oavsett underhållningsvärdet och allt annat som faktiskt funkar och är bra, hans hittills absolut mest anonyma, opersonliga film.
 Reith
Kul med alla popkultureferenser. Lite svårt att tro på att den yngre generationen får tålamod att spela igenom gamla 8-bitars klassiker. Med tanke på allt ögongodis som finns nu och framöver. Detta är mer memory lane för folk runt 40-50. Eller det kanske är Spielbergs vision om en framtid med ett urvattnat utbud som får folk att söka sig till rötterna.
 mazquara
ganska underhållande, men inget jag kommer att lägga på minnet direkt
 myslas
Ett fartfyllt äventyr sprängfullt med populärkulturella referenser från min uppväxt. Det blir svårt för mig att inte gilla en sådan film. Samtidigt finns det en del grejer i den här filmen som är rätt jävla dumt. Underhållande men långt ifrån något av det bästa Spielberg gjort.
 franq
Stephen Spielbergs pensionsförvaltare har upplyst honom om att det är sista rycket om han ska hinna säkra förmögenheten åt kommande 3 generationer. Därför skriker de åt honom att vara först i racet om den omjölkade spelindustrins outnyttjade produktplaceringsbudgetar. Målgruppen är tydlig, vi övervintrare som växte upp och minns 80-talet samt alla de eftersläntare som tutats i att de missat allt roligt under eran. Därför tycks manuset framavlat för att det ska finnas utrymme att rycka i nostalgi- och nördnerverna till den grad att man inledningsvis måsta hålla hårt i armstödet. Kanske är denna absurda produktplacering utstuderad för att man ångestladdad ska sitta fastklistrad när den yngre generationens gamers förväntas köpa den uråldriga framtidsvisionen. Det här är visserligen en mycket underhållande film om man tillhör målgruppen, särskilt om man älskar att Spielberg ägnat större delen åt att skapa en hyllning åt sina egna gamla alster. I korta glimtar skiner hans gamla signum med ungdomlig entusiasm ur duken och träffar en rakt i hjärtat, men den håller tyvärr inte i sig särskilt länge. Det här är en härlig gedigen resa in i framtiden, men den virtuella vision han skapat känns inte särskilt visionär och det här är knappast en rulle som kommer gå till filmhistorien för något annat än filmindustrins mest effektiva individuella pensionsförsäkring.
 Bengt_a
Fantastisk! Fartfylld, underhållande och full med roliga referenser till andra spel och filmer.
 nbasse
Nostalgi deluxe!
 Solidus
Nostalgifest för alla födda från 70-90-talet. Referenserna från diverse filmer och spel haglar fram i en film som genomsyras av både kärlek och berättarglädje. Spielberg har visat på stor förmåga att kunna göra både ren och skär underhållning som drama, men när det gäller så kallad popcornfilm ,det är då han är i sitt rätta element. Det är en klassisk fartfyllt historia som speglar kampen mellan det goda och det onda i en tänkbar framtid. Om man ska gnälla så kan jag känna att det blir lite panik med att snabbt slänga in ett budskap i slutet av filmen, men då är jag petig. READY PLAYER ONE visar att Spielberg fortfarande är en mästare på att berätta sagor på filmduk
 Len Widleheyt
En film byggs inte av bara snygga effekter och referenser till andra, äldre och bättre, verk. Jag älskar mycket av det som namedroppas här, och därför känns det lite respektlöst att filmen i sig, framför allt manuset, är såpass dåligt. Platt och tråkig story med mängder av dumma hål. En känner sig underskattad. Den räddar sig lite på slutet genom att lyckas träffa några hjärtsträngar rätt i upplösningen. Det är ju det Stephen Spielberg gör bäst, eller i alla fall mest: sentimentalitet.
 BrutusBeefcake
Tror knappast att kids som lever i 2045 kommer referera till 80-tals popkultur men ja man vet ju aldrig. Annars är ju filmen egentligen ganska märklig uppbyggd sprängfylld med referensrunk och en ful moralkaka på slutet och ett äventyr som är ja, ganska standard. Men om man bortser från dess uppenbara brister så har man det rätt så kul ändå. (7+/15)
 KeZan
Dom har tagit en fantasiskt bra bok, pissat på den och gjort det till film. Synd att jag jämför den så mycket med boken, annars hade jag antagligen gett den högre betyg. Men referenserna är ju trevliga.
 Albion
Visst, lite kul och sådär men också mycket trams och fånigheter och snudd på outhärdliga och meningslösa 80-tals-referenser. Betyget blir en svag 3;a, dvs 3-.
 Björkman
Maxad film på alla sätt och vis. Orgien i goa, väl valda referenser är inte nådig! Intressant story, bra skådespeleri och prima effekter. En film som inte bara har en animerad science fiction-fasad utan även en del djup och myskänsla.
 karlmats
En film som inte direkt gynnas av att man läser om den i efterhand. Det här är en tom berg- och dalbana så klarar man av att se det för vad det är och njuta för stunden så blir det också underhållande och det var precis vad jag gjorde i biomörkret. Börjar man sen reflektera över hur tunna karaktärer det är och hur mycket av en nördfantasi det är så börjar magin falna. Men lösningen blir väl då att inte reflektera så mycket, det var ju trots allt ganska underhållande för stunden på ett eskapistiskt sätt. Vid en eventuell omtitt kan betyget vara i fara men så här efter första titten känns det som att det får bli en 3a, jag är trots allt en del av målgruppen för den här rullen. Som vanligt med Spielberg är det ganska förutsägbart och safe, men 80-talsreferenserna som staplas på varandra är lite roliga att försöka spotta ändå. Nu väntar vi bara på att OASIS ska hända på riktigt, den grundidén är ändå smått fantastisk.
 DIProgan
Det visuella och referenserna till populärkulturen får väl sägas va behållningen av denna. Barn kan säkert gilla den och inte förstå hälften av vad som pågår. På det stora hela är det en tämligen tam historia som ser ball ut.
 Danny_Boy
Alla referenser är det enda som räddar denna filmen från en etta. En av de mest ytliga och klichéartade filmer jag sett på länge, och egentligen är jag inte förvånad.
 hakuna
Bästa filmen jag sett #gamer4life
 yrkeschaufföre
Snygg film med intressanta tankar om VR men karaktärerna är ju väldigt platta och historien rak som en linjal. Tyvärr missade jag de flesta referenserna så att se den på dvd kan nog bli intressant.
 jack_jack_jack
Löjlig, men genomgående underhållning på hög nivå.
 Sillion
As gamer this is worst representation what games, sci-fi and geek culture stands for
 foppa99
blir för mycket o lite fjantigt, men ändå väldigt underhållande o bra
 amam
Ytlig, dum, fanservice som fan men funkar okej som popcornunderhållning om man är helt beredd på att stänga av hjärnan. Svag trea.
 Phyx
Svag 4a. Hade varit högre om vissa saker hade fungerat som dom skulle...
 stoked87
jag älskade alla pop kultur karaktärer men filmen tappar mig efter någon timme.
 Jowan
Fruktansvärd röra. Helt utan hjärta. Fult. Oengagerande. Trist.
 ShenLong
Mer underhållande än jag trodde att den skulle vara. Sen visste jag inte heller att det var steven Spielberg förens efter filmen
 Sture Stenhög
Det här var sannerligen inget vidare. I teorin uppskattar jag ju den här formen av populärkulturella referenser, men här blir det alldeles för ytligt, och man lyckas inte alls förmedla den charm som gör förlagorna värda att refereras till från första början. I övrigt är det rörigt och hafsigt berättat, karaktärerna är bleka, och varken den riktiga eller den virtuella världen känns speciellt intressant alls. Att allt till slut landar i ett paternalistiskt budskap är inte något som jag uppskattar heller. Men Mark Rylance är iaf bra
 TURGUT
En ny Spielberg-klassiker för en ny generation sonm även tilltalar äldre tittare. Gillade skarpt referenserna till senaste årtiondenas popkultur.
Nja, det här var väl inte riktigt lika illa som befarat men långt ifrån bra. Spielberg verkar för mig ha tappat fingertoppskänslan rejält, visst fanns den lite där i Bridge of Spies men här saknas det helt. Kan också vara det faktum att det är mer av en barnfilm, eller iaf tweens, som verkar vara den huvudsakliga målgruppen. Vilket känns konstigt med alla 80-tals referenser osv, Men men, nog om det. Bitvis är den riktigt dålig men bitvis är den också ganska bra, även om det mindre bra överväger. Relationer såväl som politik och "budskap" känns otroligt platt och grunt och doften av självgodhet blir ganska unken i sin kontext. Finns ändå en del saker jag gillar, mötet mellan olika personer med olika bakgrunder, kampen mot det onda giriga företaget, men det är så platt att det aldrig lyfter på något vis. Mycket fartfyllda effekter men för det mesta blir det för ostrukturerat för att jag ska uppskatta det på en högre nivå. Hyfsat underhållande i dryga 2 timmar gör att betyget landar på en ganska stabilt, slätstruken tvåa.
 Hypostas2
Började lovande, men blir sämre och sämre. Kräksvarning på slutet.
 best_jeppe
Börjar helt okej men sedan så blir den töntigare och töntigare samt att filmen och dess karaktärer känns ganska tunna och nästan som karikatyrer. I slutändan blir det en stark 2a.
 Lectra
Kameraåkningarna gjorde att jag kräktes ett par minuter in i filmen och det är inte ens därför jag tycker att den är dålig.
 Engravadlax
OASIS verkar astrist, speldesignmässigt, och skaparen Hallidays repliker är 80% floskler som "jag vill inte skapa regler" (vilket nog måste vara det mest speldesignfientliga man kan säga). 80-talsreferenserna är dessutom provocerande anakronistiska--något av en generationsklyfta för manusförfattarna kanske--fast att folk på 2040-talet skulle finna The Shining dödsläskig när inte ens folk som såg den på bio när den kom gjorde det... det måste vara ett skämt, lol. Gediget hantverk, dåliga idéer.
 Loomis
Filmgodis
 starsky
Klarar sig med nöd o näppe från en två tack vare ett makalöst effektäventyr och stor kärlek till 80-telets populärkultur.
 Adoniram
Hur mycket CGI kan man klämma in i en film? Fråga Spielberg. Hur får man ett bra manus utan klyschor och töntigheter? Fråga någon annan.
 isecore
En hyfsat underhållande skitfilm med värdelös handling som aldrig ställer svåra frågor eller utbildar tittaren utan bara bländar med effekter och töntiga ungdomar som räddar världen.
 Sir_Lord
Själva handlingen är rätt tam. Men snygga effekter plus en orgie i film och spelreferenser gör den väldigt underhållande att se
 zeke_karlsson
Den hade dessvärre lite för många refernser och den blev lite överdriven på sina ställen. Hade älskat den om jag var 10-15 men det är lite svårt nu när man vill ha mer djup i filmerna man ser.
 Bomkia
Fantasirik historia, men samtidigt få överraskningar. Hade föredragit om de haft hela filmen i VR-världen. 3a.
 Ramza
Det finns en scen där skurken försöker lura huvudpersonen att han är "äkta" genom att dra en massa referenser. Precis så kännes hela filmen, den bara kastar alla referenser den kan hitta och plockar hejvilt från spel och filmvärden utan annan annan tanke än att bevisa hur beläst den är inom populärkultur. Det finns bra och roliga scener och så länge den utspelar sig i VR-världen så klarar den sig bättre.
 abnormal
Steven Spielberg fortsätter göra filmer med precis den obligatoriska mängden kvinnor. De viktiga karaktärerna är fortsatt män. Konceptet på filmen är intressant, men hur det utspelar sig känns inte alls trovärdigt och filmen inbjuder inte till engagemang. Den osäkra tjejen är såklart jättesöt, fast hon inte vet om det själv. Det känns som att Steven Spielberg är passé sedan en period tillbaka. Det han gör är helt enkelt inte intressant eller aktuellt längre.
 kryttan
Jag är uppväxt på 80-talet och njuter i stora drag åt alla häftiga referenser som fladdrar förbi. ATMOS-spåret är helt sjukt bra. Klockren 5:a i min bok.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Coco (info) 17:51 14/8 (24)
Mercy (info) 16:33 14/8 (2)
Dazed and Confused (info) 16:16 14/8 (263)
Naken bland vargar (info) 14:45 14/8 (10)
Paris 05:59 (info) 14:14 14/8 (4)
Återstoden av dagen (info) 13:04 14/8 (171)
Rescuing Madison (info) 12:41 14/8 (1)
Ghostbusters (info) 12:25 14/8 (117)
That Night in Rio (info) 11:59 14/8 (1)
Rollerball (info) 11:47 14/8 (57)
Kill'em All (info) 11:20 14/8 (7)
Prevenge (info) 11:16 14/8 (2)
The Foreigner (info) 10:28 14/8 (14)
Den vita filmen (info) 10:13 14/8 (162)
Loving (info) 07:42 14/8 (9)
Valerian and the City of a Thousand Planets (info) 07:35 14/8 (61)
Ready Player One (info) 07:33 14/8 (54)
The Greatest Showman (info) 07:29 14/8 (25)
Det gyllene skinnet (info) 06:40 14/8 (85)
The Last Days on Mars (info) 05:10 14/8 (54)
My Little Eye (info) 05:07 14/8 (278)
Min arabiska vår (info) 04:14 14/8 (4)
The Stanford Prison Experiment (info) 03:03 14/8 (9)
Street Mobster (info) 00:21 14/8 (16)
You Were Never Really Here (info) 00:20 14/8 (20)
Skyscraper (info) 00:19 14/8 (6)
Jeanne d'Arc (info) 23:31 13/8 (9)
Yakuza Weapon (info) 23:14 13/8 (5)
The Endless (info) 23:11 13/8 (8)
De 39 stegen (info) 23:11 13/8 (129)
The People vs. Fritz Bauer (info) 22:58 13/8 (4)
The Bone Snatcher (info) 22:10 13/8 (11)
Nu blåser vi maffian! (info) 21:55 13/8 (1)
Beck - Ditt eget blod (info) 21:41 13/8 (16)
The Prestige (info) 21:13 13/8 (1029)
Jack Ryan: Shadow Recruit (info) 21:13 13/8 (85)
Tomb Raider (info) 21:12 13/8 (44)
The Dead Will Tell (info) 20:59 13/8 (10)
Pacific Rim: Uprising (info) 20:29 13/8 (21)
Pacific Rim (info) 20:27 13/8 (298)
Ninjamästaren (info) 19:16 13/8 (4)
Life of the Party (info) 18:01 13/8 (1)
Hereditary (info) 15:23 13/8 (23)
Annabelle: Creation (info) 14:36 13/8 (30)
The Dark Tower (info) 14:06 13/8 (49)
It Comes at Night (info) 14:04 13/8 (33)
Ned Kelly (info) 13:54 13/8 (125)
Askari (info) 13:40 13/8 (1)
Mistress America (info) 13:06 13/8 (19)
Devil (info) 12:17 13/8 (251)