foppa99
blir för mycket o lite fjantigt, men ändå väldigt underhållande o bra
 amam
Ytlig, dum, fanservice som fan men funkar okej som popcornunderhållning om man är helt beredd på att stänga av hjärnan. Svag trea.
 Phyx
Svag 4a. Hade varit högre om vissa saker hade fungerat som dom skulle...
 stoked87
jag älskade alla pop kultur karaktärer men filmen tappar mig efter någon timme.
 Jowan
Fruktansvärd röra. Helt utan hjärta. Fult. Oengagerande. Trist.
 ShenLong
Mer underhållande än jag trodde att den skulle vara. Sen visste jag inte heller att det var steven Spielberg förens efter filmen
 Sture Stenhög
Det här var sannerligen inget vidare. I teorin uppskattar jag ju den här formen av populärkulturella referenser, men här blir det alldeles för ytligt, och man lyckas inte alls förmedla den charm som gör förlagorna värda att refereras till från första början. I övrigt är det rörigt och hafsigt berättat, karaktärerna är bleka, och varken den riktiga eller den virtuella världen känns speciellt intressant alls. Att allt till slut landar i ett paternalistiskt budskap är inte något som jag uppskattar heller. Men Mark Rylance är iaf bra
 TURGUT
En ny Spielberg-klassiker för en ny generation sonm även tilltalar äldre tittare. Gillade skarpt referenserna till senaste årtiondenas popkultur.
Nja, det här var väl inte riktigt lika illa som befarat men långt ifrån bra. Spielberg verkar för mig ha tappat fingertoppskänslan rejält, visst fanns den lite där i Bridge of Spies men här saknas det helt. Kan också vara det faktum att det är mer av en barnfilm, eller iaf tweens, som verkar vara den huvudsakliga målgruppen. Vilket känns konstigt med alla 80-tals referenser osv, Men men, nog om det. Bitvis är den riktigt dålig men bitvis är den också ganska bra, även om det mindre bra överväger. Relationer såväl som politik och "budskap" känns otroligt platt och grunt och doften av självgodhet blir ganska unken i sin kontext. Finns ändå en del saker jag gillar, mötet mellan olika personer med olika bakgrunder, kampen mot det onda giriga företaget, men det är så platt att det aldrig lyfter på något vis. Mycket fartfyllda effekter men för det mesta blir det för ostrukturerat för att jag ska uppskatta det på en högre nivå. Hyfsat underhållande i dryga 2 timmar gör att betyget landar på en ganska stabilt, slätstruken tvåa.
 Hypostas2
Började lovande, men blir sämre och sämre. Kräksvarning på slutet.
 best_jeppe
Börjar helt okej men sedan så blir den töntigare och töntigare samt att filmen och dess karaktärer känns ganska tunna och nästan som karikatyrer. I slutändan blir det en stark 2a.
 Lectra
Kameraåkningarna gjorde att jag kräktes ett par minuter in i filmen och det är inte ens därför jag tycker att den är dålig.
 Engravadlax
OASIS verkar astrist, speldesignmässigt, och skaparen Hallidays repliker är 80% floskler som "jag vill inte skapa regler" (vilket nog måste vara det mest speldesignfientliga man kan säga). 80-talsreferenserna är dessutom provocerande anakronistiska--något av en generationsklyfta för manusförfattarna kanske--fast att folk på 2040-talet skulle finna The Shining dödsläskig när inte ens folk som såg den på bio när den kom gjorde det... det måste vara ett skämt, lol. Gediget hantverk, dåliga idéer.
 Loomis
Filmgodis
 starsky
Klarar sig med nöd o näppe från en två tack vare ett makalöst effektäventyr och stor kärlek till 80-telets populärkultur.
 Adoniram
Hur mycket CGI kan man klämma in i en film? Fråga Spielberg. Hur får man ett bra manus utan klyschor och töntigheter? Fråga någon annan.
 isecore
En hyfsat underhållande skitfilm med värdelös handling som aldrig ställer svåra frågor eller utbildar tittaren utan bara bländar med effekter och töntiga ungdomar som räddar världen.
 Sir_Lord
Själva handlingen är rätt tam. Men snygga effekter plus en orgie i film och spelreferenser gör den väldigt underhållande att se
 zeke_karlsson
Den hade dessvärre lite för många refernser och den blev lite överdriven på sina ställen. Hade älskat den om jag var 10-15 men det är lite svårt nu när man vill ha mer djup i filmerna man ser.
 Bomkia
Fantasirik historia, men samtidigt få överraskningar. Hade föredragit om de haft hela filmen i VR-världen. 3a.
 Ramza
Det finns en scen där skurken försöker lura huvudpersonen att han är "äkta" genom att dra en massa referenser. Precis så kännes hela filmen, den bara kastar alla referenser den kan hitta och plockar hejvilt från spel och filmvärden utan annan annan tanke än att bevisa hur beläst den är inom populärkultur. Det finns bra och roliga scener och så länge den utspelar sig i VR-världen så klarar den sig bättre.
 abnormal
Steven Spielberg fortsätter göra filmer med precis den obligatoriska mängden kvinnor. De viktiga karaktärerna är fortsatt män. Konceptet på filmen är intressant, men hur det utspelar sig känns inte alls trovärdigt och filmen inbjuder inte till engagemang. Den osäkra tjejen är såklart jättesöt, fast hon inte vet om det själv. Det känns som att Steven Spielberg är passé sedan en period tillbaka. Det han gör är helt enkelt inte intressant eller aktuellt längre.
 kryttan
Jag är uppväxt på 80-talet och njuter i stora drag åt alla häftiga referenser som fladdrar förbi. ATMOS-spåret är helt sjukt bra. Klockren 5:a i min bok.
 Rixn
Trots ett svagt avslut blir det en 5:a ändå, fast den är dvag den också.
 ThePatient
Man blir inte "aktuell" genom att göra film baserat på nåt så futtigt som ration mellan män och kvinnor. Tack och lov att det finns folk som Spielberg, och framför allt författaren så klart, som inte försöker tillfredsställa ytliga PK-åsikter.
 leothar
Jag kräks.
 the Feber
Filmen fördel är såklart de popkulturella preferenserna och förmågan att snyggt fånga in samtidens teknikvärld. Svagheten är att filmens framförande inte känns trovärdigt, med massvis av klichéer. Var nära betyg 4 för sitt underhållningsvärde och alla goa easter-eggs, men det får landa på en go trea.
 Mysharry
Massor av ögongodis och mycket god underhållning, för stunden. Jag dyrkar inte åttiotalet, men tyckte boken var helt okej. En bra adaption, som rör sig tillräckligt fritt för att vara ett eget verk. En läcker matiné, och lite till. Nära en fyra, men eftersom jag nästan glömt att jag sett den, blir det en stark trea.
 Fargo
Faktiskt mycket sämre än jsg väntat mig. Så otroligt krystad.
 jiemm
Rätt underhållande för stunden, men inte något som kommer stanna kvar i minnet.
 Jompalompier
Började lovande och verkar vara en trevlig film. Dock hade den tjänat rejält på att vara typ 90 minuter istället för 140. Den blir utdragen andra halvan enligt mig.
 HerrNenne
Alltså, Pixels var 50 gånger bättre. Minst. Gillar folk det här? Ytlig klichéfylld dåligt skriven svartvit plastig dum film som försöker vara hipp på sättet vuxna försöker låtsas vara hippa. Fylld med usla skådespelarinsatser och kanske världens mest ointresserade och patetiska kärlekshistoria?Jag ogillar den här filmen starkt, trots att den var knappt sebar.
 Robkiller
Vissa referenser är ju rätt bra.. men filmen i sig är inte nå vidare.., alldeles för många och långa animerade sekvenser.... känns som en barnfilm, men då är referenserna rätt meninglösa...
 Sovande_mannen
Bland det bästa jag sett i mitt liv.
Spielberg har en grym katalog och att regissera den här storyn med alla gamla referenser borde vara ett drömprojekt tillika väldigt enkelt för honom. Pga lathet, budget eller ointresse valdes nu tyvärr Ready player one att till största del utspelas i en helanimerad värld? Kanske gjordes så för att stävja den yngre spelgenerationen, men varför då alla hundratals 80-talsreferenser som tex min generation känner till? Till viss del underhållande och lite finurlig, men mest bara tyvärr platt där det var som att se en tecknad film.
 wasteoftime
0,5
 vonadel
Tycker också det var lite märkligt med alla 80-tals referenser samtidigt som den i synnerhet verkade rikta sig till en lite yngre publik. Tycker ändå den var lite smått underhållande. 6/10
 Afflicter
Klarar sig nätt och jämt över ribban. Gammal och prövad story, ok action, men inget direkt som sticker ut. Stundtals slarvigt regisserat av Spielberg dessutom. Den här filmen lever på de där referenserna.
 pzun
Charmig gammaldags matiné feelgood cheezy
 Jopparn
Stark trea.
 Miamia
Filmen är bättre än boken!
 Halofreak92swe
Riktigt underhållande sci-fi! Rätt kul faktiskt när större delen av filmen är CGI. Riktigt snygg och rolig. Gillar alla små detaljer från olika spel och filmer, en riktig nördfilm :) Svag 4.
 dafreakish
Spielberg kan sin action och sina äventyrsfilmer. Denna gång skapar han en berg-och-dalbana full av läckra referenser och coola sekvenser staplade på varandra. Tyvärr blir det för mycket av det goda och skådespeleriet har han helt förbisett, det är genomgående högst mediokert som bäst. Men som popcornunderhållning är det strålande och det är nog ändå inom detta som Spielberg lyser som starkast. Klassisk matiné i ny tappning.
 Christofer
Helt klart min smak och rejält undehållande. Första halvan var faktiskt en femma men sedan tappade det lite. Det blev lite väl mycket ’Disney’ på slutet men det gick att bortse från. Totalt sett en trevlig åktur.
 BarryHero
Många helt fantastiska scener i framför allt i början och mitten av filmen - och då tänker jag främst på alla härliga referenser. Tappar mot slutet då den tyvärr blir lite väl generisk och jag tycker nästan man hade kunnat skippa IOI helt. Spelet självt är ett intressant hinder nog.
 Starkbröl
Nja, inget vidare, och som någon skrev, för mycket fanservice.
 kboman
Rörig, jobbig att titta på, ytlig, "referenserna" tillför ingenting. Se bara i nödfall.
 Pos
Undermåligt skådespeleri och ostigt värre på sina håll, men det är något i den här filmen som verkligen fångar mig. Otroligt underhållande och tanken på vad VR kan innebära i framtiden är sjukt fascinerande.
Filmen drar direkt in mig i sitt berättande och sin framtidsskildring av vårt samhälle. Att man dessutom öser på med massor av referenser till populärkultur, är som en stor belöning för mig som besitter massor av "onödig" kunskap inom det området. Under filmens andra hälft så släpper man dock på filmens lekfullhet och det blir ett större allvar, mer action och drama. Samtidigt innebär det att filmen blir mindre originell och på samma gång mer tröttsam, i mina ögon.
 Zeds2003
Egentligen en stark 4 - men det var så många personliga referenser till det jag älskar att den trippar upp på femman. I just freaking love it! Det här var en film för mig - tack Spielberg!
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Kursk (info) 04:39 24/4 (7)
Triple Frontier (info) 03:48 24/4 (11)
Glass (info) 03:45 24/4 (22)
Johnny English Strikes Again (info) 03:44 24/4 (16)
Hard Candy (info) 02:49 24/4 (532)
Alien Warfare  (info) 01:28 24/4 (1)
Lifepod (info) 00:59 24/4 (10)
Slithis (info) 00:50 24/4 (1)
U.S. Marshals (info) 00:47 24/4 (177)
Katie Says Goodbye (info) 00:11 24/4 (3)
Ocean's Eight (info) 23:47 23/4 (32)
Storstadens marodörer (info) 23:40 23/4 (3)
The Highwaymen (info) 23:31 23/4 (7)
Min mans hemliga dubbelliv (info) 23:28 23/4 (6)
Thelma (info) 23:11 23/4 (19)
Konspirationen (info) 23:07 23/4 (79)
Den vackre Antonio (info) 22:50 23/4 (1)
Den skyldige (info) 22:18 23/4 (11)
Inherent Vice (info) 22:12 23/4 (98)
Priest (info) 22:05 23/4 (185)
Someone Great (info) 21:45 23/4 (1)
Två dagar, en natt (info) 20:30 23/4 (50)
Jurtjyrkogården (info) 20:00 23/4 (10)
Grace of Monaco (info) 19:49 23/4 (33)
Message from the King (info) 18:46 23/4 (8)
Kyss henne! (info) 17:18 23/4 (9)
Game of Death II (info) 16:58 23/4 (43)
The Perfect Date (info) 15:51 23/4 (1)
Dumpad (info) 15:50 23/4 (372)
The Tower (info) 15:48 23/4 (12)
Uppenbarelsen (info) 15:34 23/4 (2)
Holy Smoke (info) 15:27 23/4 (83)
Operation Ragnarök (info) 13:14 23/4 (4)
Mother of Tears (info) 12:27 23/4 (52)
The Foreigner (info) 12:19 23/4 (21)
Night's Tightrope (info) 11:40 23/4 (1)
Hans hustrus brott (info) 11:02 23/4 (6)
Sameblod (info) 10:59 23/4 (56)
Nudisten (info) 10:58 23/4 (28)
Lords of Chaos (info) 10:58 23/4 (11)
Escape Room (info) 10:55 23/4 (9)
Shazam! (info) 10:54 23/4 (9)
Helan & Halvan (info) 10:45 23/4 (12)
Unicorn Store (info) 10:41 23/4 (2)
The Secret Lives of Dentists (info) 10:39 23/4 (23)
Sången om vägen (info) 09:19 23/4 (44)
(500) Days of Summer (info) 03:08 23/4 (420)
Lída Baarová (info) 01:12 23/4 (3)
Alpha (info) 00:02 23/4 (8)
Event Horizon (info) 23:52 22/4 (382)