Betyg idag: 1 210 Besökare idag: 4 257

Lotso
I sin helhet är Ready Player One ingen perfekt adaption på boken då den gör mycket annorlunda. Men grundhistorien är kvar och filmen lyckas hålla ett bättre tempo än boken som hade mycket dötid i mitten. Jag är fullt medveten att det inte är en perfekt film, men det är den perfekta filmen för mig som älskar film och 80-talet överlag. Ben Mendelsohn var underbar som skurken. Halliday karaktären var också bra och scenen i slutet med honom blev jag lite känslosam då jag relaterar en del till honom. Den största bristen för mig är skådespelarna som spelar Wade och Samantha, de ser för snygga ut och meningen bakom karaktärerna försvinner lite. Men jag kan inte förneka att det är den perfekta undanflykt filmen (bokstavligen talat då folk flyr verkligheten till OASIS). Jag njöt varje sekund av filmen och ibland räcker det för mitt nördiga inre att ha en scen med Mechagodzilla fightas mot Järnjätten och min dag är komplett.
 Man5on
Ready Player One är till lika delar en fullständig skymf mot allt vad gamer-kultur heter och lika delar galen underhållning. Man får försöka blunda för allt cringe och bara njuta.
 snowman01
En ganska underhållande film med bra action, hållbar handling och karaktärer jag stod ut med... tills tredje akten, filmen faller sönder totalt efter slutstriden och det blir en klyschéfest utan dess like. En ganska "in your face" moralkaka i slutet gjorde att jag gick ut från bion ganska irriterad. Däremot så var ju alla referenser roliga att se...
 LundstedtJ958
Fruktansvärt manus men på samma gång en av de mest underhållande filmerna jag sett på länge!
 Jaganatha
Nej, det här är svagt för att vara Steven Spielberg. Är han som sjuttioåring verkligen bäst lämpad att regissera filmer för en trendkänslig tonårspublik? Här svämmar det fullkomligt över av referenser till 80-tal (t.ex. Buckaroo Banzai), 90-tal (t.ex. Järnjätten) och dataspelshistoria (högt över huvudet på mig), men till ingen större nytta. Historien om gömda nycklar och ett "påskägg" - storhelgen till ära! - som ska göra upphittaren till arvinge av OASIS (en virtuell verklighet) är minst sagt förvirrande och inte speciellt engagerande. Är boken mer sammanhängande, måhända? Filmen lider av något slags överförklaringssjuka, eftersom nästan vad som helst verkar gå för sig i den virtuella spelvärlden. Med det sagt, är det aldrig långtråkigt, men detta måste ändå kvalificera sig som en av Spielbergs tröttaste regiinsatser. Så varför då blanda in väl regisserade filmer som The Shining i handlingen och förnedra sig själv?
 haajen
Spielberg med extra allt, det är väldigt ojämnt och ibland rentutav lite utmattande men, det ska erkännas, vissa scener är smått fantastiska. Regisserat med god energi och en har aldrig direkt tråkigt när en kollar men samtidigt är det inte heller så värst engagerande. En kaloristinn film som inte mättar någon längre stund.
 Benisakura
Spielberg har alltså ramlat och slagit sig rejält och ingen vågar ifrågasätta honom...
 Hogman
Vad alla är neg då! Älskade alla referenser o de häftiga effekterna. Klart att jag som oldtimer faller för nostalgin, men även min 15-åring hissar den. Solid fyra, passade bra i 3D på bion.
 the bully
New Order och The Shining ökar betyget drastiskt.
 Zok
Bästa Spielberg på länge.
 Kajanus
Om detta är resultatet av ett fall så får det gärna ske igen för jag älskade varenda sekund av filmen. Sällan har jag levt mig in i en storfilm så mycket som jag gjorde med RPO.
 PeterTheW
Svårt, svårt, svårt. Å ena sidan är det väldigt underhållande rakt igenom, samtidigt som det kanske blir lite småtjatigt. Det är snyggt, härliga referenser, men någonstans har jag svårt att se att det är Spielberg som ligger bakom. Han börjar uppenbarligen bli gammal, han har inte alls samma driv som förr och har senaste åren mest gjort småtrötta filmer och det här är, oavsett underhållningsvärdet och allt annat som faktiskt funkar och är bra, hans hittills absolut mest anonyma, opersonliga film.
 Reith
Kul med alla popkultureferenser. Lite svårt att tro på att den yngre generationen får tålamod att spela igenom gamla 8-bitars klassiker. Med tanke på allt ögongodis som finns nu och framöver. Detta är mer memory lane för folk runt 40-50. Eller det kanske är Spielbergs vision om en framtid med ett urvattnat utbud som får folk att söka sig till rötterna.
 mazquara
ganska underhållande, men inget jag kommer att lägga på minnet direkt
 myslas
Ett fartfyllt äventyr sprängfullt med populärkulturella referenser från min uppväxt. Det blir svårt för mig att inte gilla en sådan film. Samtidigt finns det en del grejer i den här filmen som är rätt jävla dumt. Underhållande men långt ifrån något av det bästa Spielberg gjort.
 franq
Stephen Spielbergs pensionsförvaltare har upplyst honom om att det är sista rycket om han ska hinna säkra förmögenheten åt kommande 3 generationer. Därför skriker de åt honom att vara först i racet om den omjölkade spelindustrins outnyttjade produktplaceringsbudgetar. Målgruppen är tydlig, vi övervintrare som växte upp och minns 80-talet samt alla de eftersläntare som tutats i att de missat allt roligt under eran. Därför tycks manuset framavlat för att det ska finnas utrymme att rycka i nostalgi- och nördnerverna till den grad att man inledningsvis måsta hålla hårt i armstödet. Kanske är denna absurda produktplacering utstuderad för att man ångestladdad ska sitta fastklistrad när den yngre generationens gamers förväntas köpa den uråldriga framtidsvisionen. Det här är visserligen en mycket underhållande film om man tillhör målgruppen, särskilt om man älskar att Spielberg ägnat större delen åt att skapa en hyllning åt sina egna gamla alster. I korta glimtar skiner hans gamla signum med ungdomlig entusiasm ur duken och träffar en rakt i hjärtat, men den håller tyvärr inte i sig särskilt länge. Det här är en härlig gedigen resa in i framtiden, men den virtuella vision han skapat känns inte särskilt visionär och det här är knappast en rulle som kommer gå till filmhistorien för något annat än filmindustrins mest effektiva individuella pensionsförsäkring.
 Bengt_a
Fantastisk! Fartfylld, underhållande och full med roliga referenser till andra spel och filmer.
 nbasse
Nostalgi deluxe!
 Solidus
Nostalgifest för alla födda från 70-90-talet. Referenserna från diverse filmer och spel haglar fram i en film som genomsyras av både kärlek och berättarglädje. Spielberg har visat på stor förmåga att kunna göra både ren och skär underhållning som drama, men när det gäller så kallad popcornfilm ,det är då han är i sitt rätta element. Det är en klassisk fartfyllt historia som speglar kampen mellan det goda och det onda i en tänkbar framtid. Om man ska gnälla så kan jag känna att det blir lite panik med att snabbt slänga in ett budskap i slutet av filmen, men då är jag petig. READY PLAYER ONE visar att Spielberg fortfarande är en mästare på att berätta sagor på filmduk
 Len Widleheyt
En film byggs inte av bara snygga effekter och referenser till andra, äldre och bättre, verk. Jag älskar mycket av det som namedroppas här, och därför känns det lite respektlöst att filmen i sig, framför allt manuset, är såpass dåligt. Platt och tråkig story med mängder av dumma hål. En känner sig underskattad. Den räddar sig lite på slutet genom att lyckas träffa några hjärtsträngar rätt i upplösningen. Det är ju det Stephen Spielberg gör bäst, eller i alla fall mest: sentimentalitet.
 BrutusBeefcake
Tror knappast att kids som lever i 2045 kommer referera till 80-tals popkultur men ja man vet ju aldrig. Annars är ju filmen egentligen ganska märklig uppbyggd sprängfylld med referensrunk och en ful moralkaka på slutet och ett äventyr som är ja, ganska standard. Men om man bortser från dess uppenbara brister så har man det rätt så kul ändå. (7+/15)
 KeZan
Dom har tagit en fantasiskt bra bok, pissat på den och gjort det till film. Synd att jag jämför den så mycket med boken, annars hade jag antagligen gett den högre betyg. Men referenserna är ju trevliga.
 Albion
Visst, lite kul och sådär men också mycket trams och fånigheter och snudd på outhärdliga och meningslösa 80-tals-referenser. Betyget blir en svag 3;a, dvs 3-.
 Björkman
Maxad film på alla sätt och vis. Orgien i goa, väl valda referenser är inte nådig! Intressant story, bra skådespeleri och prima effekter. En film som inte bara har en animerad science fiction-fasad utan även en del djup och myskänsla.
 karlmats
En film som inte direkt gynnas av att man läser om den i efterhand. Det här är en tom berg- och dalbana så klarar man av att se det för vad det är och njuta för stunden så blir det också underhållande och det var precis vad jag gjorde i biomörkret. Börjar man sen reflektera över hur tunna karaktärer det är och hur mycket av en nördfantasi det är så börjar magin falna. Men lösningen blir väl då att inte reflektera så mycket, det var ju trots allt ganska underhållande för stunden på ett eskapistiskt sätt. Vid en eventuell omtitt kan betyget vara i fara men så här efter första titten känns det som att det får bli en 3a, jag är trots allt en del av målgruppen för den här rullen. Som vanligt med Spielberg är det ganska förutsägbart och safe, men 80-talsreferenserna som staplas på varandra är lite roliga att försöka spotta ändå. Nu väntar vi bara på att OASIS ska hända på riktigt, den grundidén är ändå smått fantastisk.
 DIProgan
Det visuella och referenserna till populärkulturen får väl sägas va behållningen av denna. Barn kan säkert gilla den och inte förstå hälften av vad som pågår. På det stora hela är det en tämligen tam historia som ser ball ut.
 Danny_Boy
Alla referenser är det enda som räddar denna filmen från en etta. En av de mest ytliga och klichéartade filmer jag sett på länge, och egentligen är jag inte förvånad.
 hakuna
Bästa filmen jag sett #gamer4life
 yrkeschaufföre
Snygg film med intressanta tankar om VR men karaktärerna är ju väldigt platta och historien rak som en linjal. Tyvärr missade jag de flesta referenserna så att se den på dvd kan nog bli intressant.
 jack_jack_jack
Löjlig, men genomgående underhållning på hög nivå.
 Sillion
As gamer this is worst representation what games, sci-fi and geek culture stands for
 foppa99
blir för mycket o lite fjantigt, men ändå väldigt underhållande o bra
Senaste kommentarer
Splatter University (info) 00:15 20/6 (3)
Golden Eighties (info) 00:10 20/6 (2)
Johan Falk - Vapenbröder (info) 00:07 20/6 (142)
The Giver (info) 00:02 20/6 (45)
Rebell i bojor (info) 23:45 19/6 (138)
Bron över floden Kwai (info) 23:08 19/6 (259)
Mandomsprovet (info) 23:07 19/6 (400)
Tully (info) 23:07 19/6 (3)
Ett veck i tiden (info) 23:07 19/6 (2)
Death Wish (info) 23:06 19/6 (11)
I Feel Pretty (info) 23:06 19/6 (2)
Truth or Dare (info) 23:05 19/6 (2)
Isle of Dogs (info) 23:05 19/6 (11)
Deadpool 2 (info) 23:04 19/6 (21)
Love, Simon (info) 23:03 19/6 (11)
LasseMajas detektivbyrå - Det första mysteriet (info) 23:03 19/6 (3)
Closer (info) 22:55 19/6 (759)
Brännpunkt Djakarta (info) 21:50 19/6 (40)
What Maisie Knew (info) 21:19 19/6 (45)
Café Society (info) 20:46 19/6 (41)
Jackie (info) 20:23 19/6 (25)
Violent Life (info) 20:21 19/6 (1)
The Death of Superman (info) 20:13 19/6 (1)
Korparna (info) 19:09 19/6 (13)
Double Duty (info) 18:28 19/6 (1)
I nattens hetta (info) 17:53 19/6 (92)
Shoplifters (info) 16:19 19/6 (1)
Star Wars: The Last Jedi (info) 15:10 19/6 (138)
Ip Man 2 (info) 12:42 19/6 (56)
Bergets grymma hemlighet (info) 10:35 19/6 (53)
Pretty When You Cry  (info) 10:13 19/6 (6)
The Litch (info) 09:33 19/6 (1)
I Am Michael (info) 08:44 19/6 (7)
The Second Coming of Christ (info) 08:24 19/6 (1)
Ready Player One (info) 07:48 19/6 (32)
The Conjuring 2 (info) 07:34 19/6 (67)
Micke & Veronica (info) 03:00 19/6 (42)
Legenden om Billie Jean (info) 01:42 19/6 (16)
State of Grace (info) 00:31 19/6 (99)
Road House (info) 00:00 19/6 (126)
Dagboken – Jag sökte dig och fann mitt hjärta (info) 23:34 18/6 (916)
Fifty Shades Freed (info) 22:46 18/6 (10)
Coco (info) 22:42 18/6 (20)
Jurassic World: Fallen Kingdom (info) 22:40 18/6 (13)
Flossie (info) 21:51 18/6 (4)
Jim och piraterna Blom (info) 21:18 18/6 (81)
Her (info) 21:14 18/6 (231)
The Quiet One (info) 20:51 18/6 (2)
Deepwater Horizon (info) 15:26 18/6 (45)
I nöd eller lust (info) 13:17 18/6 (12)