Bengt_a
Fantastisk! Fartfylld, underhållande och full med roliga referenser till andra spel och filmer.
 nbasse
Nostalgi deluxe!
 Solidus
Nostalgifest för alla födda från 70-90-talet. Referenserna från diverse filmer och spel haglar fram i en film som genomsyras av både kärlek och berättarglädje. Spielberg har visat på stor förmåga att kunna göra både ren och skär underhållning som drama, men när det gäller så kallad popcornfilm ,det är då han är i sitt rätta element. Det är en klassisk fartfyllt historia som speglar kampen mellan det goda och det onda i en tänkbar framtid. Om man ska gnälla så kan jag känna att det blir lite panik med att snabbt slänga in ett budskap i slutet av filmen, men då är jag petig. READY PLAYER ONE visar att Spielberg fortfarande är en mästare på att berätta sagor på filmduk
 Len Widleheyt
En film byggs inte av bara snygga effekter och referenser till andra, äldre och bättre, verk. Jag älskar mycket av det som namedroppas här, och därför känns det lite respektlöst att filmen i sig, framför allt manuset, är såpass dåligt. Platt och tråkig story med mängder av dumma hål. En känner sig underskattad. Den räddar sig lite på slutet genom att lyckas träffa några hjärtsträngar rätt i upplösningen. Det är ju det Stephen Spielberg gör bäst, eller i alla fall mest: sentimentalitet.
 BrutusBeefcake
Tror knappast att kids som lever i 2045 kommer referera till 80-tals popkultur men ja man vet ju aldrig. Annars är ju filmen egentligen ganska märklig uppbyggd sprängfylld med referensrunk och en ful moralkaka på slutet och ett äventyr som är ja, ganska standard. Men om man bortser från dess uppenbara brister så har man det rätt så kul ändå. (7+/15)
 KeZan
Dom har tagit en fantasiskt bra bok, pissat på den och gjort det till film. Synd att jag jämför den så mycket med boken, annars hade jag antagligen gett den högre betyg. Men referenserna är ju trevliga.
 Albion
Visst, lite kul och sådär men också mycket trams och fånigheter och snudd på outhärdliga och meningslösa 80-tals-referenser. Betyget blir en svag 3;a, dvs 3-.
 Björkman
Maxad film på alla sätt och vis. Orgien i goa, väl valda referenser är inte nådig! Intressant story, bra skådespeleri och prima effekter. En film som inte bara har en animerad science fiction-fasad utan även en del djup och myskänsla.
 karlmats
En film som inte direkt gynnas av att man läser om den i efterhand. Det här är en tom berg- och dalbana så klarar man av att se det för vad det är och njuta för stunden så blir det också underhållande och det var precis vad jag gjorde i biomörkret. Börjar man sen reflektera över hur tunna karaktärer det är och hur mycket av en nördfantasi det är så börjar magin falna. Men lösningen blir väl då att inte reflektera så mycket, det var ju trots allt ganska underhållande för stunden på ett eskapistiskt sätt. Vid en eventuell omtitt kan betyget vara i fara men så här efter första titten känns det som att det får bli en 3a, jag är trots allt en del av målgruppen för den här rullen. Som vanligt med Spielberg är det ganska förutsägbart och safe, men 80-talsreferenserna som staplas på varandra är lite roliga att försöka spotta ändå. Nu väntar vi bara på att OASIS ska hända på riktigt, den grundidén är ändå smått fantastisk.
 DIProgan
Det visuella och referenserna till populärkulturen får väl sägas va behållningen av denna. Barn kan säkert gilla den och inte förstå hälften av vad som pågår. På det stora hela är det en tämligen tam historia som ser ball ut.
 Danny_Boy
Alla referenser är det enda som räddar denna filmen från en etta. En av de mest ytliga och klichéartade filmer jag sett på länge, och egentligen är jag inte förvånad.
 hakuna
Bästa filmen jag sett #gamer4life
 yrkeschaufföre
Snygg film med intressanta tankar om VR men karaktärerna är ju väldigt platta och historien rak som en linjal. Tyvärr missade jag de flesta referenserna så att se den på dvd kan nog bli intressant.
 jack_jack_jack
Löjlig, men genomgående underhållning på hög nivå.
 Sillion
As gamer this is worst representation what games, sci-fi and geek culture stands for
 foppa99
blir för mycket o lite fjantigt, men ändå väldigt underhållande o bra
 amam
Ytlig, dum, fanservice som fan men funkar okej som popcornunderhållning om man är helt beredd på att stänga av hjärnan. Svag trea.
 Phyx
Svag 4a. Hade varit högre om vissa saker hade fungerat som dom skulle...
 stoked87
jag älskade alla pop kultur karaktärer men filmen tappar mig efter någon timme.
 Jowan
Fruktansvärd röra. Helt utan hjärta. Fult. Oengagerande. Trist.
 ShenLong
Mer underhållande än jag trodde att den skulle vara. Sen visste jag inte heller att det var steven Spielberg förens efter filmen
 Sture Stenhög
Det här var sannerligen inget vidare. I teorin uppskattar jag ju den här formen av populärkulturella referenser, men här blir det alldeles för ytligt, och man lyckas inte alls förmedla den charm som gör förlagorna värda att refereras till från första början. I övrigt är det rörigt och hafsigt berättat, karaktärerna är bleka, och varken den riktiga eller den virtuella världen känns speciellt intressant alls. Att allt till slut landar i ett paternalistiskt budskap är inte något som jag uppskattar heller. Men Mark Rylance är iaf bra
 TURGUT
En ny Spielberg-klassiker för en ny generation sonm även tilltalar äldre tittare. Gillade skarpt referenserna till senaste årtiondenas popkultur.
Nja, det här var väl inte riktigt lika illa som befarat men långt ifrån bra. Spielberg verkar för mig ha tappat fingertoppskänslan rejält, visst fanns den lite där i Bridge of Spies men här saknas det helt. Kan också vara det faktum att det är mer av en barnfilm, eller iaf tweens, som verkar vara den huvudsakliga målgruppen. Vilket känns konstigt med alla 80-tals referenser osv, Men men, nog om det. Bitvis är den riktigt dålig men bitvis är den också ganska bra, även om det mindre bra överväger. Relationer såväl som politik och "budskap" känns otroligt platt och grunt och doften av självgodhet blir ganska unken i sin kontext. Finns ändå en del saker jag gillar, mötet mellan olika personer med olika bakgrunder, kampen mot det onda giriga företaget, men det är så platt att det aldrig lyfter på något vis. Mycket fartfyllda effekter men för det mesta blir det för ostrukturerat för att jag ska uppskatta det på en högre nivå. Hyfsat underhållande i dryga 2 timmar gör att betyget landar på en ganska stabilt, slätstruken tvåa.
 Hypostas2
Började lovande, men blir sämre och sämre. Kräksvarning på slutet.
 best_jeppe
Börjar helt okej men sedan så blir den töntigare och töntigare samt att filmen och dess karaktärer känns ganska tunna och nästan som karikatyrer. I slutändan blir det en stark 2a.
 Lectra
Kameraåkningarna gjorde att jag kräktes ett par minuter in i filmen och det är inte ens därför jag tycker att den är dålig.
 Engravadlax
OASIS verkar astrist, speldesignmässigt, och skaparen Hallidays repliker är 80% floskler som "jag vill inte skapa regler" (vilket nog måste vara det mest speldesignfientliga man kan säga). 80-talsreferenserna är dessutom provocerande anakronistiska--något av en generationsklyfta för manusförfattarna kanske--fast att folk på 2040-talet skulle finna The Shining dödsläskig när inte ens folk som såg den på bio när den kom gjorde det... det måste vara ett skämt, lol. Gediget hantverk, dåliga idéer.
 Loomis
Filmgodis
 starsky
Klarar sig med nöd o näppe från en två tack vare ett makalöst effektäventyr och stor kärlek till 80-telets populärkultur.
 Adoniram
Hur mycket CGI kan man klämma in i en film? Fråga Spielberg. Hur får man ett bra manus utan klyschor och töntigheter? Fråga någon annan.
 isecore
En hyfsat underhållande skitfilm med värdelös handling som aldrig ställer svåra frågor eller utbildar tittaren utan bara bländar med effekter och töntiga ungdomar som räddar världen.
 Sir_Lord
Själva handlingen är rätt tam. Men snygga effekter plus en orgie i film och spelreferenser gör den väldigt underhållande att se
 zeke_karlsson
Den hade dessvärre lite för många refernser och den blev lite överdriven på sina ställen. Hade älskat den om jag var 10-15 men det är lite svårt nu när man vill ha mer djup i filmerna man ser.
 Bomkia
Fantasirik historia, men samtidigt få överraskningar. Hade föredragit om de haft hela filmen i VR-världen. 3a.
 Ramza
Det finns en scen där skurken försöker lura huvudpersonen att han är "äkta" genom att dra en massa referenser. Precis så kännes hela filmen, den bara kastar alla referenser den kan hitta och plockar hejvilt från spel och filmvärden utan annan annan tanke än att bevisa hur beläst den är inom populärkultur. Det finns bra och roliga scener och så länge den utspelar sig i VR-världen så klarar den sig bättre.
 abnormal
Steven Spielberg fortsätter göra filmer med precis den obligatoriska mängden kvinnor. De viktiga karaktärerna är fortsatt män. Konceptet på filmen är intressant, men hur det utspelar sig känns inte alls trovärdigt och filmen inbjuder inte till engagemang. Den osäkra tjejen är såklart jättesöt, fast hon inte vet om det själv. Det känns som att Steven Spielberg är passé sedan en period tillbaka. Det han gör är helt enkelt inte intressant eller aktuellt längre.
 kryttan
Jag är uppväxt på 80-talet och njuter i stora drag åt alla häftiga referenser som fladdrar förbi. ATMOS-spåret är helt sjukt bra. Klockren 5:a i min bok.
 Rixn
Trots ett svagt avslut blir det en 5:a ändå, fast den är dvag den också.
 ThePatient
Man blir inte "aktuell" genom att göra film baserat på nåt så futtigt som ration mellan män och kvinnor. Tack och lov att det finns folk som Spielberg, och framför allt författaren så klart, som inte försöker tillfredsställa ytliga PK-åsikter.
 leothar
Jag kräks.
 the Feber
Filmen fördel är såklart de popkulturella preferenserna och förmågan att snyggt fånga in samtidens teknikvärld. Svagheten är att filmens framförande inte känns trovärdigt, med massvis av klichéer. Var nära betyg 4 för sitt underhållningsvärde och alla goa easter-eggs, men det får landa på en go trea.
 Mysharry
Massor av ögongodis och mycket god underhållning, för stunden. Jag dyrkar inte åttiotalet, men tyckte boken var helt okej. En bra adaption, som rör sig tillräckligt fritt för att vara ett eget verk. En läcker matiné, och lite till. Nära en fyra, men eftersom jag nästan glömt att jag sett den, blir det en stark trea.
 Fargo
Faktiskt mycket sämre än jsg väntat mig. Så otroligt krystad.
 jiemm
Rätt underhållande för stunden, men inte något som kommer stanna kvar i minnet.
 Jompalompier
Började lovande och verkar vara en trevlig film. Dock hade den tjänat rejält på att vara typ 90 minuter istället för 140. Den blir utdragen andra halvan enligt mig.
 HerrNenne
Alltså, Pixels var 50 gånger bättre. Minst. Gillar folk det här? Ytlig klichéfylld dåligt skriven svartvit plastig dum film som försöker vara hipp på sättet vuxna försöker låtsas vara hippa. Fylld med usla skådespelarinsatser och kanske världens mest ointresserade och patetiska kärlekshistoria?Jag ogillar den här filmen starkt, trots att den var knappt sebar.
 Robkiller
Vissa referenser är ju rätt bra.. men filmen i sig är inte nå vidare.., alldeles för många och långa animerade sekvenser.... känns som en barnfilm, men då är referenserna rätt meninglösa...
 Sovande_mannen
Bland det bästa jag sett i mitt liv.
Spielberg har en grym katalog och att regissera den här storyn med alla gamla referenser borde vara ett drömprojekt tillika väldigt enkelt för honom. Pga lathet, budget eller ointresse valdes nu tyvärr Ready player one att till största del utspelas i en helanimerad värld? Kanske gjordes så för att stävja den yngre spelgenerationen, men varför då alla hundratals 80-talsreferenser som tex min generation känner till? Till viss del underhållande och lite finurlig, men mest bara tyvärr platt där det var som att se en tecknad film.
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Bosse Högberg - en film om kärlek, sjukdom och feta smällar (info) 17:01 17/1 (1)
Coldfire (info) 16:42 17/1 (6)
It Comes at Night (info) 14:29 17/1 (35)
The Squid and the Whale (info) 13:44 17/1 (525)
Enter the Void (info) 13:29 17/1 (103)
World Cinema (info) 13:27 17/1 (21)
Pottersville (info) 13:25 17/1 (3)
Patterns (info) 13:22 17/1 (3)
Did Baby Shoot Her Sugardaddy? (info) 13:19 17/1 (1)
Gosskören (info) 13:15 17/1 (250)
Ett rum i våra hjärtan (info) 13:10 17/1 (71)
Roma (info) 13:07 17/1 (15)
Dom kallar mig Trinity - djävulens högra hand (info) 12:49 17/1 (97)
4 månader, 3 veckor och 2 dagar (info) 12:48 17/1 (134)
Lagt kort ligger (info) 12:43 17/1 (13)
Jazzsångaren (info) 12:37 17/1 (37)
Människojakt (info) 12:11 17/1 (1)
Hunter Killer (info) 11:16 17/1 (6)
Mannen som levde två liv  (info) 10:19 17/1 (3)
Spring (info) 09:13 17/1 (23)
Bad Times at the El Royale (info) 08:28 17/1 (12)
The Kings of Summer (info) 06:04 17/1 (37)
Marjorie Prime (info) 02:29 17/1 (2)
Dödsmaskinen (info) 02:20 17/1 (15)
The Girl in the Spider's Web (info) 02:15 17/1 (4)
Close-Knit (info) 01:52 17/1 (1)
Flesh for the Beast (info) 00:38 17/1 (8)
Clash of the Warlords (info) 23:49 16/1 (1)
Sorry to Bother You (info) 23:36 16/1 (21)
100 steg från Bombay till Paris (info) 23:30 16/1 (65)
Into the Mirror (info) 23:09 16/1 (36)
The Handmaiden (info) 23:02 16/1 (36)
Dementia 13 (info) 23:00 16/1 (1)
Annie (info) 22:41 16/1 (86)
Nazi Concentration Camps (info) 22:37 16/1 (5)
2101 (info) 22:33 16/1 (1)
Simpsons - Filmen (info) 22:32 16/1 (1089)
Hobbyhorse Revolution (info) 22:29 16/1 (2)
Anders, jag och hans 23 andra kvinnor (info) 22:29 16/1 (4)
Avengers: Infinity War (info) 22:22 16/1 (73)
Mystery of the Wax Museum (info) 22:19 16/1 (12)
Girl (info) 22:13 16/1 (1)
The Expendables 2 (info) 21:45 16/1 (265)
Polismördaren (info) 21:42 16/1 (81)
Time Trap (info) 21:12 16/1 (2)
Brottsvåg (info) 21:11 16/1 (1)
First Man (info) 21:04 16/1 (20)
Vice (info) 20:44 16/1 (4)
Poltergeist (info) 20:05 16/1 (344)
Chupacabra Territory (info) 19:33 16/1 (1)