annihilat0r
"Life" var en intensiv och påtagligt rå bioupplevelse. Oväntade vändningar – oväntat kryddstark. Därtill en synnerligen oväntad casting med en rad skådespelare kopplade till humor snarare än skräck. Manuset inleds även som en lättsam komedi men övergår med tiden till att bli ren skräck – vilket måste accepteras som ett relativt ovanligt drag. Detta gjorde även att scenförändringarna rev tag starkare, eftersom de anlände mer överraskande. Måhända är mitt betyg aningen vänligt, men alla nämnda omständigheter skapade en bioupplevelse värd att hedra som Daniel Espinosas hittills mest sevärda.
 Engravadlax
Tycker det största problemet med Rymdflubber är att den är omöjligt intelligent: den löser inte problem genom trial and error, utan verkar intuitivt veta hur mänsklig rymdåldersteknologi fungerar och kan predicera exotiska livsformers beteendetendenser. Detta gör det omöjligt att etablera regler i filmens universum för vad den är och inte är kapabel till, vilket är anledningen till att det aldrig skapas en tillstymmelse till spänning. Dessutom tunt manus och fullständigt förutsägbar handling, inklusive slutet. Det enda i filmen som inte sög var utseendet, även om Calvin ser lite Disney ut jämfört med andra rymdmonster.
 Jogze
Tunt manus, väldigt ointressanta karaktärer, och mycket förutsägbar handling. Kanske en av mina största filmbesvikelser.
 best_jeppe
Gillade den skarpt och det här är vad Alien Covenant (eller Prometheus) borde ha varit. Spännande med kompetenta karaktärer som gör någorlunda intelligenta handlingar och i de fall de inte gör det så tycker jag att skälen som anges är ganska rimliga. Väldigt spännande och till skillnad mot Alien Covenant lite obehaglig på sitt sätt. Stark 3a.
 ThePatient
Den vidrigaste antagonisten på länge.
 Kryxor
Filmen har flera helt idiotiska scener - karaktärerna är ibland lobotomerat korkade.
 senilix
Jävligt svagt
 Zhatan
Sämre än jag hoppades på. Väldigt svag trea.
Jag gillar upplägget och jag gillar monstret. Men sen är det inte så mycket mer att gilla. Karaktärerna borde vara mer professionella och jag ägnar stor del av filmen åt att tänka på hur allt The Andromeda Strain gjorde så bra gör denna filmen så dåligt. "Idiot Plot" är ett begrepp som passar väldigt väl. Men okej, om man släpper det då? Men nej, tyvärr lyckas inte Espinosa etablera någon känsla för vare sig karaktärer eller värld. Reaktionerna ifrån jorden på att vi hittat utomjordiskt liv fungerar inte alls. Slätstruken tvåa.
 Djason
Riktigt snyggt gjord och spännande även om man har sett liknande förut, smart dock att lägga handlingen på ISS som är nära jorden. Slutet kommer tyvärr lika givet som amen i kyrkan.
 kervisch
Godkänd
 amam
Jag gillade slutet och filmen i sig är ganska underhållande. Jag var inte direkt förtjust i CGI-monstret.
 bytat
dumkul rymdskräckis med ett slut förutsägbart på det lite mer självbelåtna sättet.
 TheHorrorfan
Den är sådär alltså. Lite för tråkig för min smak. Skådespelarna är bra dock. Stark 2:a.
 Sture Stenhög
Stabil rymdrulle. En Alien-kopia är det förstås, men det vore ju trist ifall man aldrig kunde göra en sådan här film igen bara för att Alien redan existerar. Händelseförloppet eskalerar på ett bra sätt, och det faktum att den utspelar sig på ISS ger den en viss verklighetsförankring. Man har också lyckats skapa en känsla av upptäckaranda, och karaktärerna beter sig ändå ganska trovärdigt med tanke på att sådana här scenarion inte riktigt är vad de har blivit utbildade för. Att det är fantasilöst går dock inte att komma ifrån och mer än god spänning för stunden blir det aldrig
 ekback
Bättre än väntat. Karaktärerna gör visserligen många dumheter som inte känns trovärdiga utifrån deras förutsättningar, men det var färre och lindrigare dumheter här än i exempelvis de nya Alien filmerna. Så i detta fallet valde jag att bortse från dumheterna och fokusera på det som var bra istället. Stämningen byggdes upp bra, filmen är snyggt gjord, fysiken under mikrogravitationen var trovärdig vilket bjöd oss på en hel del intressanta företeelser, karaktärerna gjorde åtminstone några rationella beslut ;) och slutligen så var livsformen intressant och häftig vilket skapade många häftiga och skrämmande scener. Bra underhållning i rymd-skräck genren. Svag 4:a.
 emilstjernholm
Något förutsägbar och klyschig rymdfilm. Att se den på ett klaustrofobiskt flygplan över atlanten bidrog lite till känslan även om det aldrig blev riktigt, riktigt spännande.
 saturday_sun
Ruskigt spännande på sina ställen, men blir lite sentimental ibland. Som vanligt med skräckisar finns det två slut.
 WillyV
Inget nytt direkt, men snyggt och proffsigt.
 Pari
Fotot var riktigt bra, fick skön rymd känsla. Resterande var mediokert och klyschigt, astronauter som beter sig ointelligent till.
 the Feber
Lyckades på många sätt där Alien Covenant misslyckades, nämligen med att göra en spännande film med en utomjordisk arg varelse i klaustrofobisk miljö. Man känner sig nästan lite lycklig när karaktärerna inte är genomkorkade, även om man egentligen borde förutsätta detta. Dock inte mycket nytt under solen, men en helt okej rymdskräckis som lyckas leverera.
 Oidipussy
Solid trea, men inget nyskapande direkt.
 Xeno
Kul idé och hyffsat skådespeleri. Men utomjordingen övertygar inte och filmen känns fort rätt seg och tunn.
 Kurosawafan
intressant take på Alien, inte mer, men underhållande
 setterwall
Spännande. Klaustrofobiskt.
 arruba
Bara en film påminner om alien och the things underbara story så blir jag per automatik lite extra taggad. LIfe har många bra scener och överraskningar. Espinosa borde gå en ljusframtid till mötes.
 Zok
Självklart drag av Alien men vad gör det, knappast en anledning att tycka mindre om filmen. Här finns det spänning och bra skådespelare. Filmen höll intresset hela vägen.
 haajen
Tekniskt välgjord och erbjuder en del spänning samt ett bra slut.
 HerrNenne
Det är kompetent och snyggt, men inte speciellt originellt.
 dafreakish
Inte ett dugg originellt av Espinosa men ytterst kompetent. Bra casting och tillräckligt spännande för att man ska bli engagerad. Hoppas Espinosa får något riktigt vasst att bita i nästa gång. Han har nämligen en riktigt stor film i sig, bara han får rätt manus att jobba med.
 Ima_Tree
Bah... Dugligt.
Alien är en bra grundstomme att bygga en bra sci-fi på och det exakt vad Espinosa gjort här. Spännande, tight regi, nerv och stiliga effekter hela vägen. Positiv överraskning.
 marcus86
Pendlar mellan 3 och 4. Inget originellt men bra effekter och spänning.
 BarryHero
Alskade slutet, men allt annat fram tills dess ar bara en transportstracka. Det finns knappt nagon spanning, ar absolut inte laskigt, och karaktarerna ar endimensionella och ointressanta och man sympatiserar knappt med dem. Men som sagt, fantastiskt slut.
 ilgoga
Trodde detta skulle vara en annan typ av film vilket överraskade aningen positivt. Helt ok underhållning och kul slut.
 Jamesa
Bra.
 vonadel
Ja, denna var ju helt ok. Det positiva är effekterna och att den är ganska spännande. Det negativa är den tama dialogen och tunna karaktärerna. Kul Espinosa. 6/10
 SciBoy
Jag kunde inte ens se färdigt filmen. Jag förstår att det blir en kort film om man lyckas isolera utomjordingen direkt. Tricket är ju att få mig som åskådare att tro på förklaringarna som ges. Nä, det hängde inte ihop och var osebart.
 drj
Var nog i rätt stämning bara. Go stämning åsså Gyllenhaal på det
 Supernaut
Började bra men tappade fort. Slutet var väntat men lyfte från medioker till typ okej.
 Lectra
Usch vad dålig. Fått högre poäng pga snygg. Men alltså, nej.
 hadiraja
Fullständigt ologisk.
 stgurgel
En mycket bättre take på Prometheus, med plot hämtad från Alien
 stgurgel
En mycket bättre take på Prometheus, med plot hämtad från Alien
 Afflicter
Vet inte vad de tänkte med titeln. Filmen borde ha hetat De inkompetenta eller En serie osannolika händelser. Det börjar som en konceptfilm, men man inser ganska snabbt att det är något Alien-inspirerat. Inget fel med det, men det är inte roligt längre när karaktärerna är stendumma och det går att förutse vad som kommer ske i varje scen. En kort beskrivning av filmen kunde gott vara "ISS proppfylld med klichéer".
 Deepshit
Det är svårt att göra en film runt detta tema då The Thing och Alien redan satt nivån för genren. Men Espinosa lyckas skapa en äcklig och obehaglig stämning som höjer filmen trots många klichéer. Slutet är riktigt bra och inte så tillfredsställande utifrån ett åskådarperspektiv.
 Christofer
Rätt spännande rakt igenom, med ett passande slut. Gillar ljudsättningen i slutskedet. Sedan är Gyllenhaal alltid bra också.
 NoWireHangers
Stark trea
 Necross
Vill så gärna älska denna, men det blev för mycket "Too dumb to live" :(
« Föregående   |   1 2
Senaste kommentarer
Alita: Battle Angel (info) 09:14 16/2 (7)
Desert Saints (info) 08:44 16/2 (15)
Blodigt allvar (info) 08:41 16/2 (6)
Remains to Be Seen (info) 08:32 16/2 (1)
Den osynlige gästen (info) 01:42 16/2 (12)
Min bäste väns bröllop (info) 01:15 16/2 (285)
Bad Times at the El Royale (info) 01:05 16/2 (16)
The Little Stranger (info) 23:59 15/2 (4)
Polar (info) 23:57 15/2 (17)
Bird Box (info) 23:55 15/2 (47)
IO (info) 23:50 15/2 (10)
The Finest Hours (info) 23:50 15/2 (23)
Hellraiser: Judgment (info) 23:46 15/2 (5)
Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott (info) 23:46 15/2 (21)
Overlord (info) 23:41 15/2 (13)
Dogman (info) 23:20 15/2 (2)
Det finns inga gränser (info) 22:58 15/2 (2)
Cold War (info) 20:03 15/2 (12)
The Man Who Killed Hitler and Then The Bigfoot (info) 19:03 15/2 (4)
A Family (info) 18:34 15/2 (3)
Shanghai (info) 17:34 15/2 (44)
Air Strike (info) 16:25 15/2 (4)
Aquaman (info) 14:03 15/2 (24)
The Trader (info) 13:51 15/2 (3)
Leap Year (info) 13:28 15/2 (1)
The Limehouse Golem (info) 11:59 15/2 (10)
Neds (info) 11:57 15/2 (15)
Medan du sov (info) 11:32 15/2 (199)
Mercuriales  (info) 11:17 15/2 (1)
Livet blomstrar (info) 10:31 15/2 (1)
Mondo cane 2 (info) 06:23 15/2 (11)
My Happy Family (info) 05:38 15/2 (3)
Police Story (info) 05:24 15/2 (71)
Ondskans mirakel (info) 03:43 15/2 (23)
Hindenburg (info) 03:11 15/2 (5)
Madame (info) 00:29 15/2 (3)
The Future Of Pinball (info) 23:26 14/2 (6)
Baby Driver (info) 23:16 14/2 (73)
Din för i kväll (info) 23:10 14/2 (19)
Ciao Bella (info) 22:37 14/2 (155)
Morden i Sandhamn - I de lugnaste vatten (info) 22:19 14/2 (9)
Fyre: The Greatest Party That Never Happened (info) 21:46 14/2 (9)
Rampant (info) 21:32 14/2 (1)
Sleeping with Other People (info) 21:20 14/2 (12)
Den of Thieves (info) 21:04 14/2 (22)
Happy Death Day 2U (info) 20:41 14/2 (1)
Alla presidentens män (info) 20:23 14/2 (168)
The Salesman (info) 20:20 14/2 (24)
Soldier (info) 20:18 14/2 (157)
Tales from the Hood 2 (info) 19:42 14/2 (2)