Lotso
I sin helhet är detta den typen av film man antingen kommer älska eller hata. Där är aspekter jag uppskattar. Så som handlingen finner jag intressant, skådespelarnas insatser är bra. Även regin gillade jag, som var väldigt Kubrick inspirerad. Så som kameravinklarna och musiken. Men jag vet inte hur jag tycker som helhet. Det är en minnesvärd film som jag kommer komma ihåg. Men sättet karaktärerna beter sig på i filmen, och likväl levererande av dialogerna var inget för mig. Vad som får mig ännu mer kluven är att det tydligen ska vara en svart komedi enligt många…
 Galivan
En sorts stram stil och lekfull form. Jag störde mig på den mekaniska dialogen i början som inte är naturlig, även om det är ett medvetet stilgrepp, men Farrell är extra mekanisk. Men senare "tog den form" lite bättre och blev mer underhållande. Killen som spelar pojken är bra som karaktär. Kidman var också mycket bra. Det känns Haneke-inspirerat form- och psykologimässigt, fast med en bit subtil humor och även Kubrick-inspirerat, som Lotso sa, med bildkompositioner, kameraåkningar, tempo, och med den abstrakta musiken. Påminner även om Denis Villeneuve i hur man etablerar något som verkar mer seriöst än det är.
 Jaganatha
Än en gång mycket väl berättad historia med övernaturliga inslag från greken Lanthimos. Tryckande, hotfull stämning från början till slut men ändå med en lätt humoristisk ton som känns igen från hans tidigare filmer. Colin Farrell och Barry Keoghan gör sina roller med bravur, för det krävs en del för att kunna leverera replikerna trovärdigt med sådan avsaknad av inlevelse, ett slags kollektivt underspel. Här lever vi i en värld där gudomliga straff utdöms för dem som har brutit mot universums lagar. Egentligen är inte detta mycket konstigare än vad som står skrivet i Bibeln eller mytologiska berättelser från förkristen tid. Vi är bara inte så vana vid att se dem berättade på det här sättet.
 Valarn
Den är vad den är och den är mycket bra.
 #54
Utsökt obehagsfilm.
 annamichaela
Snudd på femma. Sanslöst obehaglig.
 nodon
Wow vilken jäkla film! Så snygg och så brutal. Den suggestiva musiken spelar en väldigt viktig roll, likt musiken i Hitchcocks Psycho. Den gör fysiskt ont och det är bra.
 Ghostface
Nånstans här inne finns en stor dos obehaglig spänning som tyvärr översköljs av pretentiös symbolik och tröttsamt arrangerat underspel.
 haajen
Vacklar mellan betyg 3 och 4, landar på det sistnämnda till sist. Fantastisk (om än inte helt originell regi) regi, bra spel och en synnerligen obehaglig stämning gör detta till en upplevelse som trots vissa transportsträckor och vag symbolik etsar sig fast. Kidman goes all in i en svår roll.
 Zaphod
Underspelet funkar inte lika bra för mig i denna som otroliga The lobster. Intressant att Colin Farrell spelar typ samma roll. Har vissa bra peakar men blev lite långdragen mot slutet. Vill nog se igen senare och ev. omvärdera lite.
 myslas
Man behöver inte se särskilt länge på den här filmen för att förstå att det är en Lanthimos-film. Som vanligt i hans filmer spelas rollerna som vore de helt känslolösa vilket gör det hela både lite absurt och lite obehagligt. Under första halvan vet man inte vad personerna egentligen har för relation till varandra och man blir ständigt överraskad över händelseförloppet. Det här är enligt mig filmens starkaste del. Andra halvan spelas mer som en traditionell thriller (så traditionellt det nu kan bli med Lanthimos) och många av karaktärerna visar nu en hel del känslor. Den här delen är fortfarande bra och intressant men drar ut lite väl långt och står inte ut på samma sätt som första halvan. Når inte riktigt upp i samma klass som den nästan briljanta The Lobster men det här är ännu en mycket bra film av Lanthimos.
 stgurgel
Så mycket skevhet, så mycket ångest och obehag, så många ängsliga gapskratt
 foppa99
Wow: så konstig o väldigt bra.
 Man5on
Bland det sämsta jag någonsin sett i filmväg.
 mbabe
Nej, tyvärr fungerade inte denna symbolik. Kidman lyfter dock filmen som vanligt.
 S_Griffon
Blev för mycket för mig denna dag :/
 KimEkberg
har ju verkligen sin briljans. ett måste för alla som gillar kameraåkningar med folk som går snabbt i korridorer, finns verkligen något för alla i den genren. Men tyvärr har den också regissörens outtröttliga intresse för grymheter och gammaltestamentligt våld, som inte är helt njutbart, speciellt inte efter så många filmer.
 DIProgan
Några snäpp för artsyfartsy fartsy och slutet är skitkasst
 BrutusBeefcake
Grekisk tragedi i modern tappning. Det är obehagligt mest hela tiden och inte alls sällan är det så absurt att man skrattar till, men inte ett vanligt skratt utan mer åt "får jag verkligen skratta åt det här"? Många scener är rent ut sagt fullkomligt briljanta men fyran hindras pga att jag tycker att Keoghans karaktär är irriterande och att själva filmen var lite för trögstartad. En fin "uppföljare" till The Lobster men kommer inte upp på samma nivå. (9+/15)
 Ful_fisk
Hyfsat lagom intressant och småspännande. En sådan film som inte lämnade ett direkt intryck men som aldrig heller var direkt tråkig. Duglig moralisk thriller om än med något av ett "jaha"-slut, vilket räcker till ett godkänt betyg. Extra fundering: Eftersom The Lobster utspelade sig i en bisarr framtidsvärld där alla känslor undertrycks var det logiskt att folk talade korthugget och dråpligt, men varför gör personerna i den här filmen egentligen det?
 hennish
Märkligaste filmen i år, alla kategorier :)
 callusis
Minst lika bra som jag föreställt mig. Lanthimos is a genius!
 Sture Stenhög
Inte alls lika bra som The Lobster, men nog är det bra härligt att han är en så uppfuckad grek den här Giorgos Lanthimos. Den här gången känns det dock som att han i lite för hög grad bara vill vara konstig och chockerande för sakens skull, men det är ändå ett intressant moraliskt dilemma i botten, och den becksvarta bisarra humorn fungerar ganska bra. Mest av allt uppskattade jag nog ändå att den kändes så oförutsägbar, hade en mer konventionell filmskapare gjort en film på det här scenariot så hade antalet vägar som den hade kunnat ta varit klart begränsat, men här kändes utgången helt oviss, och jag var hela tiden väldigt nyfiken på var den skulle landa. Så det var underhållande för stunden, men jag tycker nog inte att den lämnade så mycket kvar av värde i efterhand
 Spidde
Lite svår att bedöma och betygsätta, på vissa sätt en klar fyra, på andra inte. Storyn är obehaglig och hela filmen känns väldigt ödesmättad. Skådespelarna är riktigt bra, vilket också gäller för regi, foto och manus. Men kanske är den lite för rå och grym för att jag ska gilla den fullt ut. Sevärd är den iaf.
Giorgos Lanthimos fortsätter leverera filmer som är bitvis fantastiska men som helhet aldrig riktigt når fram till mig tillräckligt. Den här är dock den svagaste jag sett hittills och det känns som att den står och stampar utan att komma framåt lite väl länge. Ändå en klar trea och en intressant och sevärd film.
 Engravadlax
Lol.
 ASSFACE
(O)trevlig rulle med spänning och absurditet.
 Bozze80
Giorgos Lanthimos tidigare filmer har varit lika skruvade som den här, till och med mer, där dessa lyckades få det skruvade att bli roligt, skrämmande och intressant så blir det här mest långtråkigt och ointressant, även fast det finns flera delar som är intressanta, framförallt de moraliska dilemman huvudpersonerna ställs inför.
 Snah
Otroligt överskattad. Inte nog med det tramsiga övernaturliga temat pådyvlas tittaren också med musik redan tidigt i filmen vilken person som är knasig. Betyget dalar. Sedan detta med att krypa/släpa sig fram när benen inte bär. Suck.
 Sir_Lord
ZzzzzzZzZzzzzzzzZzzzZZZZZZZzzzzZzz
 mammene
Ganska svårbedömd film, å ena sidan är det ett skickligt projekt med livlig fantasi och att få ihop det, nästan, för det finns några lösa trådar, kanske meningen. Bra skådespel och då mest Kidman och fast jag knappt vill erkänna det så gör ju Barry Keoghan en enastående prestation i att vara obehaglig ända ut i fingerspetsarna, bara att höra hans entoniga röst gör mig illamående. Men det är en väl groteskt ide från början till slut och obehaget växer, men samtidigt en film som är svår att släppa.
 arruba
Årets sista biofilm var utan tvivel årets märkligaste biofilm. Lanthimos hjärna hade varit ett intressant besök om möjligheterna fanns, det är nämligen så udda och någonstans genialiskt att man ibland sitter med öppen mun, det är så chockerande och ibland vidrigt att man vänder bort blicken. Betyget 3 kan tyckas vara lågt då scener i filmen kan både vara 5 och 4 kvalitetsmässigt, men det hela är så absurt och skumt att jag inte riktigt kan med att ge högre än det godkända betyget.
 amotherscrime
Efter The Lobster och mottagningen från folk så var förväntningarna höga. Jag blev besviken. Helt klart en kompetent film. Men den håller inte hela vägen. Allting är lite för meh. Efter filmen så kände jag mig mest tom. Typ "var detta allt?". Bra skådespel och snyggt filmat dock.
 Sodastream
Hallå, kejsaren har inga kläder!
Fy helvete vilken tråkig smörja! Outhärdligt seg! Jag häller hellre syra i ögonen än ser den här skiten igen!
 the Feber
Pretentiöst dravel på högsta nivå! Tråkig, märkvärdig och helt ologisk. Ett tag hoppades jag på att filmen lurade mig, men istället visade den sig vara precis så meningslös som jag upplevde den. Skådespeleriet var okej även om de monotona dialogerna storsög.
 pungsnigel
Något av de mest värdelösa överspelade skit ja någonsin slösat tid på. Skulle aldrig rekommendera någon att se denna skitfilm
 Johjt
UNDVIK DENNA. Så sjuk och helt ologisk, oerhört seg och slutet gör en bara mer upprörd, herregud vilken skit.
 PeterTheW
Det här är ju typ omöjligt att betygsätta. Krypande, obehagligt, så annorlunda och samtidigt så ologiskt. Mästerverk eller pretentiöst skräp, den gränsen är ofta väldigt smal och Lanthimos dansar bugg på den.
 92axha10
Grekisk tragedi berättad i modern tid. En man som ställs inför ett omöjligt moraliskt beslut. Dilemmat är skinnkrypande men med en hel del torr humor.
 TheHorrorfan
Precis så som jag förväntade mig. Otroligt seg, och handlingen är helt meningslös. Skådespeleriet är något bland det stelaste jag någonsin har varit med om, och deras monotona röster provocerar en. Tjejen som sjunger konstant är bedrövlig, framförallt när hon ger sig på ”Ellie Goulding”. Riktigt dåligt. Glad över att jag missade den på bio.
Senaste kommentarer
Marshall (info) 06:58 24/4 (5)
Kursk (info) 04:39 24/4 (7)
Triple Frontier (info) 03:48 24/4 (11)
Glass (info) 03:45 24/4 (22)
Johnny English Strikes Again (info) 03:44 24/4 (16)
Hard Candy (info) 02:49 24/4 (532)
Alien Warfare  (info) 01:28 24/4 (1)
Lifepod (info) 00:59 24/4 (10)
Slithis (info) 00:50 24/4 (1)
U.S. Marshals (info) 00:47 24/4 (177)
Katie Says Goodbye (info) 00:11 24/4 (3)
Ocean's Eight (info) 23:47 23/4 (32)
Storstadens marodörer (info) 23:40 23/4 (3)
The Highwaymen (info) 23:31 23/4 (7)
Min mans hemliga dubbelliv (info) 23:28 23/4 (6)
Thelma (info) 23:11 23/4 (19)
Konspirationen (info) 23:07 23/4 (79)
Den vackre Antonio (info) 22:50 23/4 (1)
Den skyldige (info) 22:18 23/4 (11)
Inherent Vice (info) 22:12 23/4 (98)
Priest (info) 22:05 23/4 (185)
Someone Great (info) 21:45 23/4 (1)
Två dagar, en natt (info) 20:30 23/4 (50)
Jurtjyrkogården (info) 20:00 23/4 (10)
Grace of Monaco (info) 19:49 23/4 (33)
Message from the King (info) 18:46 23/4 (8)
Kyss henne! (info) 17:18 23/4 (9)
Game of Death II (info) 16:58 23/4 (43)
The Perfect Date (info) 15:51 23/4 (1)
Dumpad (info) 15:50 23/4 (372)
The Tower (info) 15:48 23/4 (12)
Uppenbarelsen (info) 15:34 23/4 (2)
Holy Smoke (info) 15:27 23/4 (83)
Operation Ragnarök (info) 13:14 23/4 (4)
Mother of Tears (info) 12:27 23/4 (52)
The Foreigner (info) 12:19 23/4 (21)
Night's Tightrope (info) 11:40 23/4 (1)
Hans hustrus brott (info) 11:02 23/4 (6)
Sameblod (info) 10:59 23/4 (56)
Nudisten (info) 10:58 23/4 (28)
Lords of Chaos (info) 10:58 23/4 (11)
Escape Room (info) 10:55 23/4 (9)
Shazam! (info) 10:54 23/4 (9)
Helan & Halvan (info) 10:45 23/4 (12)
Unicorn Store (info) 10:41 23/4 (2)
The Secret Lives of Dentists (info) 10:39 23/4 (23)
Sången om vägen (info) 09:19 23/4 (44)
(500) Days of Summer (info) 03:08 23/4 (420)
Lída Baarová (info) 01:12 23/4 (3)
Alpha (info) 00:02 23/4 (8)