RetroFun
Riktigt bra! En stark 4:a :)
 Hulk Hogan
För det första hade jag ingen aning om att Steven Spielberg varit inne o pillat i manuset. Filmen i sig tycker jag bryter av lite i skräckgenren. Det tycker jag är bra. Man får ta filmen för vad den är. På den tiden så kanske effekterna inte var så dåliga trots allt... En klassiker man aldrig glömmer.
 Amx
Den funkar ännu. Clownen var inte alls trevlig.
 Mikrooben
Har åldrats med värdighet, slår det mesta som kommer sen dess.
 Halofreak92swe
Läskig ju! Hatar clowner :S
 ShenLong
skönt att förstå lite fler referenser
 zazken
Effekterna är härligt risiga och bidrar till en skön känsla filmen igenom.
 Brouhaha
Har alltid utgått från att hundar är relativt dåliga djur. Men efter att ha sett öppningssekvensen i den här filmen är jag beredd att ändra åsikt. Briljant! Hursomhelst, även om filmen är svår att ta på fullaste allvar så är den rätt mysig. Vad man undrar är dock ifall något verkligen inträffade på riktigt, eller om de bara var så höga att de inte visste in eller ut?
 johan93
Håller verkligen inte idag.....hatar Craig T Nelson dessutom
 tamousha
Ännu en skräckklassiker :) Mediumet och hennes assistenter är det bästa inslaget i filmen.
 Supernaut
Modern klassiker och popkulturskanon. Dessutom riktigt spännande och bra.
 cristian81
Håller verkligen idag....
 answai
Hooper har gjort två sevärda filmen, detta är inte någon av dem (vilket man borde kunna gissa sig till av att den oduglige Spielberg är inblandad). I vilket fall, förstår inte kultstatusen: tramsig, ja rent larvig handling. Tråkig och överdriven. Utan att någon spänning byggs upp. Och så oerhört jobbiga karaktärer.
 Misslovemovie
Usch jag tycker fortfarande att det är läskigt med brus på teven och för att inte tala om clowndockor!! En klassiker som aldrig blir dålig.
 Rasmusmatte
Strålande bra trots sina år på nacken. En riktigt bra klassiker
 Podpolkovnik
Oerhört överskattad film. Mer effektsökeri än dramaturgi.
 CHNE
Har inte sett den sedan jag var liten och kommer fortfarande ihåg hur skrämmande man tyckde den var, att man satt ensam uppe på natten i smyg och tittade ökade ju bara skräcken, och historierna runt den att tex Heather dött av skräck m.m Tror ej att jag vill se hela idag bara för att förstöra det med mina vuxna ögon :-).
 Xenox
Bra skräckklassiker. Zelda höjer filmen.
 Morwenna
Såg den igen idag och höjde betyget till en fyra. Håller vansinnigt bra klass trots åren som gått!
 Taandborste
80-tals charmig, kanske inte så mycket mer..
 milq
Jag önskar att jag också hade C3PO som lysknapp ;(
 Totenkopf
Väldigt nyskapande när den kom, riktig höjdare som man verkligen blev skrämd av.
 jeremy_jones
Välskriven och mysig (med ett par rätt grisiga inslag), men den faller på effekter som tar en ur upplevelsen och att den knappast känns särskilt modern längre. Om Spielberg var lika inblandad i regisserandet som ryktet gör sig gällande, måste jag säga att jag är lite besviken. (3/6)
 lanadelrey
5/5 av mig, inte direkt en av dem blodigaste skräckfilmerna men den är väldigt bra för att vara så gammal! Jag ska kolla på 2an och 3an senare, hoppas dem är lika bra.. Tycker det är synd och konstigt att nästan alla som medverkade i filmen dog IRL efteråt, speciellt flickan.. hon var ju så söt :(
 DiMMU BoRGiR
Såg om den här för första gången på många år. Helt fantastisk charm i framförallt i föräldrarnas kemi och skådespelet. Visst är effekter daterade, men det är verkligen helt irrelevant. Det här är både kul och enagerande på ett sätt som vi bara finner i filmer från det förra milleniet. Dessutom en tydlig trendsättare inom skräckfilmsgenren.
 Commandante
För min del är de gammelmodiga specialeffekterna perfekta, eftersom jag annars inte hade vågat se den. Skön känsla och skådespeleri överlag, men i slutet blir jag lite trött på att de skriker i typ varenda scen.
 martin eden
[rek.3] En mycket stabil film som på ett mycket skickligt sätt etablerar engagemang med hjälp av den oerhört sympatiska familjen. Några frågetecken återstår dock manusmässigt. Är det osaliga själar eller djävulen? Även vissa lyckade inslag av humor. Bra!!! 3+/4-
 SilkyMoll
Skön 80-talsskräckis som levererar hela vägen. Visst finns det vissa brister men jag tycker att det adderar något till helheten.Just slutet är väl det som drar ned betyget en aning; känns som ett enda långt skrik. Annars, bra!
 silvertrain
En otäck film. Såg den vid fjorton års ålder. Då va den ruggig. Intresant också det här med 'förbannelsen' som sägs vila över filmen. Har läst om filmen på nätet och som troende så har jag vissa teorier om varför 'förbannelsen' kom till. Stark trea!
 Tolkana
Riktigt spännande med färgstarka karaktärer och bra barnskådisar. Jag gillade morsans spontana sätt.
 Greigh
En klassiker som aldrig dör!
 Solidus
Fantastisk mys-skräck med karaktärer som man bryr sig om och väl genomförd historia. Framförallt är det manus och karaktärerna som är filmens styrka eftersom familjen känns som en familj. Allt känns väldigt mänskligt i hur de agerar och talar till varandra och det är en tumme upp i min bok. Spielberg var manusförfattare och producent till filmen samt att han var närvarande under inspelningen och gav personregi. Hans kreativa anda genomsyrar hela filmen och det är filmmagi av guld som levereras i en av 1980-talets bästa skräckfilmer. En eloge ska även gå till de underbara effekterna av den gamla skolan. Galet bra! Hata Clowndockan!
 BrutusBeefcake
Manuset är välskrivet och mysfaktor är på högsta nivå. Men en oerhört ojämn film på flera plan som inte verkar veta om det skall vara ett familjeäventyr /skräck eller en renodlad shockskräck. Riktigt skoj att se Craig T. Nelson i en större roll. (7+/15)
 Lux Lisbon
Out of this world!
 Lotso
I sin helhet är Poltergeist en fantastisk rulle som än idag lyckas med det den lyckades med då. Den bjuder på härliga scener som är både skrämmande och igenkända scenarion, i alla fall för mig. Handlingen är bra, karaktärerna intressanta och skådespeleriet även där bra. Barnskådespelarna gör väldigt bra ifrån sig för att vara barn. Hela filmen skriker Spielberg och jag undrar verkligen hur mycket han stod för regin, om något är detta i alla fall hans film mer än vad det är Hoopers. Spielberg sa själv han hade regisserat filmen om det inte var för kontrakten han hade när han gjorde E.T. som bara gav honom lov att regissera en film det året. Poltergeist bjuder på underhållning och är en av de bästa skräckfilmerna jag sett från 80-talet. Den lämnade efter sig något som många skräckfilmer senare, och även idag skulle efterlikna, vissa bra, vissa mindre bra. Men ingen har stått upp i samma liga som Poltergeist har gjort.
 Jockson
Klassiker som håller än idag, framförallt för effekterna. Den har några kusliga moments och skådespeleriet kan man inte klaga på. Kändes mer som en Spielberg rulle pga den familjekära stämningen som flera påpekar. Väldigt välgjord rulle som man kan se om flera gånger.
Något så ovanligt som en "söt" skräckfilm. Kanske inte så otäck men fortfarande riktigt spännande. För att vara så pass gammal som den är innehåller den också strålande effekter.
 Engravadlax
Bättre producerad än det mesta i skräckväg från 80-talet, men antikverad; känns som Ghostbusters utan humorn. Bara Zelda Rubinstein är exceptionellt bra, resten är väl hyfsade.... men eh.
 myslas
Det låter kanske fånigt nu men när jag var liten så var jag rädd för brusande tv-apparater på grund av den här filmnen. När jag ser om den för första gången på många år så är den fortfarande rättt skrämmande och slår moderna skitfilmer som The Conjuring med hästlängder.
 Bomaniac
Mycket Spielberg över denna film, och det gillas. Snygga effekter för sin.
 xpor
Så vackert skruvad film, med självreferenser och metahumor i var och varannan scen! Den utochinvända geometrin. Hur de reagerar på situationerna som uppstår.. Vackert. En genuin vacker film.
 rebelscum
Jag tycker tyvärr inte att den har åldrats med värdighet. Det största snedsteget är väl all Spielberg-slisk som genomsyrar filmen, där Tobe Hooper borde ha fått sätta sin prägel istället.
 Tatty
Bra och spännande film. Rätt så nervig.
Filmen andas lite väl mycket 80-tal emellanåt men i övrigt är detta en väldigt bra skräckis med bra skådespelare och snygga specialeffekter. En kultklassiker.
 Sarakin76
Nostalgien vipper den opp til -4.
Ok klassiker
 Andreas_
En av dom absolut bästa och mest välgjorda skräckfilmer när den kom ut 82 och jag sket knäck i spiral som liten men idag 35 år senare så skrattar man åt den, den är mer humor och fånigheter än skräck och det känns mer som en fånig ET film än skräck fast med lite kusliga inslag, effekterna suger rätt hårt idag men var suveräna back in the day, men jag kan inte sätta ett betyg bara för nåt jag gillade när jag var liten utan betyget är baserat på hur jag som vuxen idag reagerar när jag ser filmen. Skådisarna är dock bra och gjorde det riktigt bra på den tiden, speciellt för att vara i en "skräckfilm" men detta är ingen Tobe Hooper film alls, även om det är han som står för regin på pappret utan detta är definitivt Steven Spielberg bakom kameran, varför han använde sig av Tobe Hooper som förkläde beror nog på att Spielberg höll på med ET samtidigt och att han inte fick göra två filmer samtidigt, men detta är helt klart en Spielberg film, det känns så oerhört tydligt när man ser den. Trots att den inte åldrats med någon större värdighet så är den ändå helt okej än idag, inte skrämmande alls men fascinerande och med bra skådespel, så betyget blir ändå en svag 3:a
Usel dålig!!!
 dudson
Seg deg film mambo jumboo dret. Visst fanns det läckra effekter och skådespelar insatserna var bra spec av herr Nelson. Men skrämmande Noot. 1+
 karlmats
Överraskande bra film, skräckfilmer är ju en genre som sällan faller i god jord hos mig men det här känns ovanligt genomarbetat och stämningsfullt. Det märks att Spielberg varit inne och petat i regin här för det känns till 100% som en hybrid mellan honom och skräcktemat som kanske var anledningen att Hooper anställdes i första början. Jag gillar hur det aldrig blir nåt snack om att det som händer faktiskt är på riktigt, inte en massa missförstånd och övertalningskampanjer utan här är alla med på noterna direkt att det här jävla huset inte är nåt att leka med. Jag är inte säker på att filmen har nån som helst form av logik i vad som händer. Men det spelar inte så stor roll för jag sitter klistrad ändå då karaktärerna känns så genuina och lätta att tycka om så man vill bara att det ska gå bra för dem. Effekterna kanske inte är top notch med dagens mått mätt, men man sitter ändå och myser åt allt som händer och så dåliga att de blir en distraktion är de inte. Kul med alla Star Wars-prylar i ungarna sovrum också. Det är så pass underhållande att jag är på vippen till att snegla uppåt men jag sansar mig och stannar på en riktigt stark 3a den här gången. Hade jag sett den när jag var yngre och haft nostalgifaktorn med mig hade jag säkerligen gått ett steg till, nu kanske den känslan infinner sig vid en omtitt istället.
« Föregående   |   1 ... 5 6 7
Senaste kommentarer
Smurfarna: Den försvunna byn (info) 10:52 25/6 (7)
The Silence (info) 10:22 25/6 (10)
The 33D Invader (info) 10:08 25/6 (2)
The Man Who Killed Don Quixote (info) 09:43 25/6 (7)
Dödskallen (info) 09:32 25/6 (9)
Happy Death Day (info) 09:24 25/6 (31)
Wishmaster (info) 09:23 25/6 (108)
Trots allt (info) 08:33 25/6 (1)
The Unwanted (info) 04:59 25/6 (2)
Djungelboken (info) 02:44 25/6 (85)
The Wolf's Call (info) 02:43 25/6 (2)
The Beach Bum (info) 02:42 25/6 (6)
Thunderstruck (info) 02:41 25/6 (2)
Cake (info) 02:41 25/6 (26)
Monica Z (info) 02:40 25/6 (152)
The Nun (info) 01:02 25/6 (31)
Legally Blonde (info) 00:45 25/6 (493)
Mannen från Laramie (info) 00:28 25/6 (26)
Greven av Monte Cristo (info) 23:46 24/6 (276)
Hur det känns att vara bakis (info) 23:43 24/6 (2)
Murder Mystery (info) 23:40 24/6 (6)
Baby Driver (info) 23:25 24/6 (76)
Vem är rädd för Virginia Woolf? (info) 23:24 24/6 (156)
Yrke: Reporter (info) 23:15 24/6 (76)
Black Mirror - Hated in the Nation (info) 22:34 24/6 (7)
King Arthur: Legend of the Sword (info) 21:52 24/6 (60)
The Edge of Democracy (info) 21:32 24/6 (1)
Wildling (info) 20:57 24/6 (15)
The Hummingbird Project (info) 20:33 24/6 (2)
Den bästa sommaren (info) 19:38 24/6 (574)
Jordgubbslandet (info) 17:09 24/6 (10)
Zardoz (info) 16:14 24/6 (134)
The Boxtrolls (info) 15:45 24/6 (25)
Guilty (info) 15:43 24/6 (4)
På min hud (info) 15:32 24/6 (2)
Medan vi lever (info) 14:50 24/6 (2)
American Ninja 2 (info) 13:40 24/6 (45)
Kalle Ankas snöbollskrig (info) 12:17 24/6 (30)
Jan Långbens olympiska spel (info) 12:11 24/6 (22)
En sång för Martin (info) 12:08 24/6 (121)
Krampus (info) 11:36 24/6 (11)
Intruders (info) 11:19 24/6 (46)
Den blomstertid nu kommer (info) 10:48 24/6 (59)
Tills döden skiljer oss åt (info) 10:33 24/6 (32)
Bullitt (info) 10:13 24/6 (238)
Man lever bara två gånger (info) 07:42 24/6 (186)
Black Mirror - Striking Vipers (info) 01:26 24/6 (4)
Bikupans ande (info) 01:13 24/6 (25)
The Final Girls (info) 01:11 24/6 (22)
Black Mirror - Rachel, Jack and Ashley Too (info) 01:11 24/6 (4)